Water verversen, hoe meer hoe beter of hoe meer hoe slechter ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Sinds ik hier een jaar geleden op dit forum (en paar andere sites) terecht kwam las ik dat alle aquarianen hier aanwezig verversen, de ene al wat meer dan de andere en ook vaker.

In die logica ga ik mee, zeker bij grote vervuilers zoals goudvissen.

Maar nu las ik op een faceboekgroep dat je het in sommige gevallen beter niet of nooit doet. Verversen zou eerder schade toebrengen aan je visbestand dan goed. Klik link voor screenshots.

Ikzelf ververs mijn juwel 1x om de 2 weken voor 30%, de superfish elke week 30% en mijn vijver NOOIT. Die laatste wordt ververst door de veelvuldige regenval, er zit namelijk een overloop aan de vijver die het teveel aan water afvoert naar de riool. Als het in de zomer onder een bepaald niveau komt door verdamping vul ik het bij met leidingwater. Dus verversing gebeurt sporadisch met goodwill van de natuur.

Wat denken jullie hiervan ?

link 1

link 2
 
Je hebt twee extremen:
  • Mensen die elke dag 100% verversen
  • Mensen die nooit verversen
Het gros zal zo om de 1, 2, 3 maximum 4 weken 20% tot 50% water verversen.

Elke bak is anders, wat in de ene kan, kan in de andere totaal niet.

Een leidraad is je waterkwaliteit in de gaten houden, maar da's ook niet zaligmakend.

Het is niet omdat je geen ammonium en nitriet meet �n waarbij de andere waardes in de veilige zones zitten, dat je dan niet zou moeten verversen.

Ook kan je naar de vervuilingsgraad (methode van Holmes-Boruchowitz) kijken, maar ook deze is niet sluitend.

Enfin, hier zijn volgens mij al v��l oorlogen over gevoerd. :)
 
Ik ben bekend met de theorie van Erik Brion.
Persoonlijk zou ik het niet aanraden.
Er gebeurt meer in de bak dan wat wij meten met onze testsetjes.

Wat wel klopt is dat het met veel minder kan. Een doorsnee aquarium heeft genoeg aan 25% iedere twee-vier weken.

Echter merk ikzelf een grote achteruitgang in de plantengroei als ik langer dan 2 weken wacht met 30% waterwissel.
 
Jurgen,

Mja, ik vind die Erik wel nogal absoluut. Hij zegt bv. en ik citeer dat verversen een regelrechte aanslag is op het aquarium in zijn geheel.

Ik denk dat de meeste mensen snel met veel dode vissen en kapotte planten zitten wanneer ze, zoals hij, nooit zouden verversen.

Ik zou wel eens willen weten hoe groot zijn bak is, welk visbestand erin zit, wat de ratio vissen/planten is, welke planten hij heeft en wat zijn filtercapaciteit is.

Misschien zit ie ook alles aan de gang te houden met allerlei bio, chemo en andere middelen.
 
Ik ververs elke week 20% in een 50liter aquarium. Om de maand spoel ik de filter uit en ververs ik niet! Momenteel heb ik bij wijze van test besloten om een week over te slaan. Dit omdat ik wil zien wat er met mijn SIO2 gehalte gebeurt. Als dit positief blijkt en mijn andere waardes schieten niet uit de pan dan zal ik ook maar om de 2 week verversen of elke week maar 10%.
 
Ik ververs elke week 25% en juist na het verversen worden de meeste baby's geboren en zie ik de meeste vervellingen van de garnalen, ook mijn planten doen het super en groeien als kool, alg heb ik niet of nauwelijks, de bodem afhevelen hoef ik niet want er ligt weinig tot niks aan vuil. Dode vissen heb ik zelden en als ze doodgaan dan zijn het bijna altijd de vissen die ik in de lfs gekocht heb hun kids daarentegen die hier geboren zijn doen het super maar die zijn ook niet gekweekt op antibiotica. Volgens mij heb ik in mijn bak aardig in balans. Zou dat kunnen als verversen zo slecht zou zijn?
 
Herbstnebel, als er heel veel regenwater in je vijver komt dan wordt dat water toch te zacht?
 
Inderdaad. Toen ik hem vulde in November was de Gh = 16 en de Kh = 8. Begin deze maand nog eens gemeten na de regen die we deze winter al gehad hadden en de Gh was gezakt tot 9 en de Kh naar 6.

Een dezer weken ga ik eens een bezoekje brengen aan de LPS (local pond store) om wat vijverflora te kopen. Ik ga me ineens ook een bus GH+ en KH+ aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan