Water verversen kweekbakje zonder larfjes mee te zuigen.


mastertaga

Well-known member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
426
Ik ben op zoek naar een makkelijke methode om mijn water te kunnen verversen van mijn kweekbakje. Het grut is zo klein en talrijk dat ik niets met een slangetje water over kan hevelen zonder een heleboel larfjes mee te zuigen.

Wie heeft een slimme en makkelijke manier?
 
Goeie vraag,zit mee te denken maar is een lastige.
Iets met een koffiefilter fabrieken dat volloopt en zo het water afhevelen oid.
 
Pijpje van eheim ,met korfje in waterslang steken.

Daar netje van fijn schepnetje omdoen, met elastiekje.
 
Koffiefilter! Dat is een heel goed idee. Daar ga ik wel wat mee kunnen thanks man.


Bertus, bedankt. Ik snap wat je bedoelt maar ben toch bang dat ze dan wat schade oplopen van tegen het fijne netje aangezogen worden.. al is dat misschien onterecht hoor.
 
Wat jij moet doen,is je duim op de slang uiteinde houden, dan kort zuigen, duim erop.
repeterend werken..
Zo doe ik het ook,hoor.
 
Ja of zoals ik ook doe met een stukje panty om het uiteinde wat je in de bak doet.
Bij e garnalen doe ik het met een artemia zeefje. Deze doe ik in de bak bij het oppervlak en dan doe ik daar de slang dus weer in.
 
Dank je John, ik ga straks alle 3 jullie tips eens proberen.. heb nog zo'n oud tubifex potje met heel fijn zeefje. Die je vroeger in de stortbak hing. Daar kan ik wel de slang insteken en in etappes zoals Bertus zegt hevelen..

Dank jullie allemaal voor de tips.
 
Ik gebruik in dergelijk gevallen een dikke 60 ml injectiespuit. Je kan zeer gedoseerd water opzuigen en tegelijk kijken of je geen larfjes meezuigt. Bij het vullen kan je het eventueel drup voor drup met zo'n spuit doen. Ze zijn los bij iedere apotheek te koop.
Nieuwe spuiten werken soepeler dan oude. De rubbers daarvan drogen uit vandaar.

Hobbygroet.
Jos Hut
 
Of een opkweekbakje erin hangen ,van nylon.

En daar uit zuigen.
 
Misschien is zo'n netbreeder wel iets.
Stroomt het water gewoon doorheen dus dan loop je helemaal geen risico met verversen.
 
Seabait zei:
Misschien is zo'n netbreeder wel iets.
Stroomt het water gewoon doorheen dus dan loop je helemaal geen risico met verversen.

Hoe heet dat? Oja. :D
 
mastertaga zei:
Dank je John, ik ga straks alle 3 jullie tips eens proberen.. heb nog zo'n oud tubifex potje met heel fijn zeefje. Die je vroeger in de stortbak hing. Daar kan ik wel de slang insteken en in etappes zoals Bertus zegt hevelen..

Dank jullie allemaal voor de tips.

Ja die zou je ook kunnen gebruiken. Bij de garnalen vindt ik het artemiazeefje het fijnste werken, maar ja wie ben ik he ;)
 
Dank jullie allemaal, ik lees genoeg goede idee�n hier.

Bertus, jouw laatste idee is misschien nog wel makkelijkste idd... hiermee gaat het zeker wel lukken!

afhevelen.jpg
 
En van John ,he. Die zei het ook.
 
mastertaga zei:
Dank jullie allemaal, ik lees genoeg goede idee�n hier.

Bertus, jouw laatste idee is misschien nog wel makkelijkste idd... hiermee gaat het zeker wel lukken!

afhevelen.jpg

Ja, als je dat "bakje" gebruikt dan kun je gewoon met een slang afzuigen denk ik zonder verder gevaar voor kleintjes.
Ook wel een handig ding moet ik zeggen.
 
Nou dat ging echt prima hoor! Easy does it.

Achteraf was de oplossing eigenlijk heel simpel. Maar je moet er maar net even opkomen he. :)

Hartstikke bedankt allemaal, uitstekende tips.

John Pilon, gewoon een goedkoop dingetje die je bij elke LFS kunt vinden hoor. In mijn eerste jaar hobbyen ooit eens aangeschaft, voordat ik er achter kwam dat je eigenlijk helemaal niet moet gaan kweken met die bakjes..
Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat die netjes toch niet altijd voldoende vers water door laten en dat de kleine visjes zichzelf dus zo kunnen vergiftigen. Dat nog los van de beperkte zwemruimte.
 
Zuurstofsteentje eronder, gaat best.
 
Persoonlijk vind ik die " netgevalletjes" ondingen. Probeer je jonge vissen er maar eens uit te vangen. Ze verschuilen zich dan in de hoeken. Je kan ook plastic bakjes gebruiken, ongeveer 20 cm lang, 15 breed en 12 hoog, die je in je aquarium hangt. Ik gebruik ze veel en klem ze vast aan de rand van een aquarium met behulp van een tafelkleedjesklem. Deze klem houdt dan tegelijk de luchtslang op zijn plaats.
De spuit die ik op de foto zie is te klein. Dikke spuit nemen, dat zuigt gemakkelijker de visjes op. Je hebt dan ook niet een lange luchtslang nodig. Die zijn namelijk niet zonder risico voor larfjes.

Het voordeel van zo'n dicht plastic bakje is dat je hem uit het aquarium kan tillende in een ander aquarium kan hangen. Dit bijvoorbeeld als je de jonkies wilt overzetten naar een groter aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ja dat klopt Jos, dat had ik zelf ook met dat netje. Er past wel een visnetje in om ze uit te vangen maar het netje plooit mee waardoor de vissen zich altijd kunnen verbergen in een randje of plooi. Of zelfs onder/naast het frame van het netje. Waardeloos dus.
 
Ik heb op dit moment een kweekbak vol met jongen van de rasboras galaxy van 4-7 dagen oud. Waterverversen doe ik met een luchtslangetje.. aan het uiteinde vouw ik er filterwatten omheen. Werkt ook prima, maar alleen geschikt bij kleine bakken, aangezien het wat tijd vergt..
 

Terug
Bovenaan