Water verversen na Blue Exit kuur


S

Snooty2

Guest
Had wat last van blauwalg en omdat het in het verleden goed geholpen had, nu maar weer een kuurtje Blue Exit.
Maar toen kwam ik wat verwarrends tegen. Ik las het volgende op een aqua site:

Na de behandeling ververs je opnieuw 50% van het water en doseer je opnieuw meststoffen.

Echter volgens de beschrijving van Blue Exit, mag ik 2 weken het water niet verversen. Dus wat doe ik nu?

--------

Even wat info:

Had veel last van baardalg en hoog nitraatgehalte, dus ging ik water verversen. Nu is de baardalg dood aan het gaan en is waarschijnlijk de oorzaak van de blauwalg (houd van dood spul).

Mijn nitraat is nog steeds wat aan de hoge kant, hoger dan 20.
PH is best laag ongeveer 6.5
Doorstroming is goed
Haal veel dood spul eruit elke dag en is nu aardig schoon.
Heb nu het aquarium een paar dagen zonder lampen aan. Er is geen zon op het aquarium.
Geef vissen een stuk minder eten.

Blauwalg is nu al aan het verdwijnen, maar ja weet dus niet wat te doen na de kuur.
Water vervangen? Bacterien toevoegen? Meststoffen toevoegen?
 
Nitraat van 20mg/l is niet hoog. Ik zou eerder kijken naar een te lage PO4 waarde en bijvoorbeeld de CO2 gehalte. Juist een tekort aan voedingsstoffen kan algen veroorzaken.
 
spul moet wel de tijd krijgen om te werken houd dus in 14 dagen geen water verversen
daarna 50% verversen en meststoffen toevoegen eventueel een bacterie preparaat na eerste water wissel toevoegen
let wel op je vissen Blue Exit bestaat voor een groot gedeelte uit een zuur dat de slijmhuid kan aantasten met als gevolg kans op schimmel infectie
 
Kan verder niet zeggen hoe of wat ivm de kuur maar je geeft al aan dit spul eerder gebruikt te hebben tegen blauwalg,zou toch ook eens onderzoek naar de oorzaak doen want voorkomen is beter dan genezen zeggen ze niet voor niets! ;)
 
als je het al meermaals hebt gehad zou ik ook even goed kijken naar de oorzaak.

meststoffen (no3/po4) kunnen er mee te maken hebben.

zit de blauwalg ook telkens op dezelfde plek in de bak? want dan kan het ook heel goed een stromings probleem zijn.
 
De voeding kan een oorzaak zijn maar dan is dat vaak een te weinig aan nitraat. De verhouding zegt niks eigenlijk zolang nitraat en fosfaat maar voldoende voor handen zijn.
Maar zover ik begrijp was die al rond de 20mg dus dat zal het niet zijn denk ik. Het is een rotbacterie die snel weer de kop kan opsteken.
 

Terug
Bovenaan