Wat is er nieuw

Water verversen tijdens opstartfase?

Mannus

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2020
Leeftijd
23
Hoi,

ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe aquarium ingericht/opgestart. Nu is het zo dat mijn water niet super helder meer is (de eerste dag wel). Moet ik nu een waterwissel doen om het helder te laten blijven? of verstoor ik daarmee de groei van de bacteriën?

Goed geredeneerd en ik zou er niets aandoen want zo neem je de voeding weg inderdaad.

Niks doen en 4 weken op je handen zitten en toekijken hoe alles lekker gaat schimmelen en veralgen (hoort bij d eopstart), ga je ingrijpen verstoor je het proces, zou wel 1x wat voer erin gooien zodat je de bacterien wat te doen geeft

In principe hoeft water verversen niet tijdens de opstart. Wel zou ik een paar dagen voor je vis gaat plaatsen een grote waterwissel doen.
Er zijn wel uitzonderingen, bepaalde soil adviseert bijvoorbeeld om dagelijks 50% waterwissel te doen en dit zal dan op de verpakking staan. Dat heeft te maken met de grote hoeveelheid organische stoffen deze bodem af geeft.

Niks doen en 4 weken op je handen zitten en toekijken hoe alles lekker gaat schimmelen en veralgen (hoort bij d eopstart), ga je ingrijpen verstoor je het proces, zou wel 1x wat voer erin gooien zodat je de bacterien wat te doen geeft

Nou dat hoeft niet hoor en ik heb daar eigenlijk nooit last van gehad. Wel is het belangrijk om vanaf de opstart ook voor voldoende plantenvoeding te zorgen.

Heb perongeluk een tijdje geleden aquasafe aangeschaft (nu ik weet dat het niet nodig is in nederland). Heb wel gehoord dat de bacteriën hier goed op kunnen leven. Daarom voer ik niet extra.

Volgens mij bindt dat bepaalde stoffen maar of het goed is voor bacterien dat durf ik niet te zeggen.

Kan ik tussentijds de opstartfase een slak toevoegen? Of hebben die ook een ingedraaid aquarium nodig?

Slakken hebben ook een ingedraaide bak nodig, dat flesje voegt niks toe en voer wel want dat gaat schimmelen en al en dan hebben je bacterien wat te doen

Slakken hebben ook een ingedraaide bak nodig, dat flesje voegt niks toe en voer wel want dat gaat schimmelen en al en dan hebben je bacterien wat te doen

Mijn bak zit nu in de 2e week van de opstart en heb nu al een aantal slakjes (meegekomen met de plantjes denk ik). Gaan deze dood tijdens de nitietpiek?

Ik heb hier ook al jaren goede ervaringen mee. Als ik een bakje in moet laten draaien verkruimel ik in het begin wat vlokvoer zeer fijn en gooi het in de bak. De hoeveelheid is echt te verwaarlozen hoor. Het is meer een gewoonte geworden dan dat ik nou zo enorm goed kan onderbouwen waarom ik dit doe.

Het helpt de bacteriën met de opstart, tot zo ver reikt mijn kennis hierover. :juggle:

Ik heb hier ook al jaren goede ervaringen mee. Als ik een bakje in moet laten draaien verkruimel ik in het begin wat vlokvoer zeer fijn en gooi het in de bak. De hoeveelheid is echt te verwaarlozen hoor. Het is meer een gewoonte geworden dan dat ik nou zo enorm goed kan onderbouwen waarom ik dit doe.

Het helpt de bacteriën met de opstart, tot zo ver reikt mijn kennis hierover. :juggle:
Ik hoef het er uiteindelijk niet uit te halen? Maar wel zeer weinig geven dus?

Aquasafe dient om zware metalen te binden . Velen beweren dat het in Nederland niet nodig is en enkel ik Belgie wel om het chloor uit het water te halen . Voor de vele Nederlanders die deze onzin vertellen kan ik ze nu zeggen dat ze ook in Belgie geen chloor in het water doen , enkel bij zware reparaties wordt er in NL en BE chloor toegevoegd . Waterverbeteraar dient dus zowel in NL als in BE te worden gebruikt om de reden van de zware metalen . Ik ben ervan bewust dat veel Nederlanders ( ook belgen ) dit niet gebruiken . Wat volledig correct is laat ik in het midden , maar ik gebruik het .

Ik denk dat we hier weinig zware metalen in de bak hebben. Veel garnalenhouders verversen met gewoon kraanwater en tegen zware metalen kunnen deze beestjes niet dus ik denk dat de hoeveelheid hier erg meevalt en dat Aquasafe niet nodig is.

Na dit te lezen denk ik dat ze wel chloor gebruiken in Belgie want als het drinkwater daar naar chloor ruikt moet je contact opnemen. Hoe en in welke vorm ze dit gebruiken weet ik niet Stefan maar ja ze benoemen het niet voor niets lijkt me:
https://water-link.be/info-advies/chloor-en-bijproducten-van-chloor
Ook hier spreekt men van dat ze chloor met mate toevoegen maar binnen d wettelijke grenzen voor consumptie:
http://www.belgaqua.be/document/filternl.pdf

bijproducten zoals chloride enz. moet je eens bij jou waterleverancier kijken . Marcel kan je daar vast meer over vertellen 😀

Ja ik zit er helemaal niet in Stefan en ga af van wat ik o.a. hier lees en hoor en dat is dat wij geen Aquasafe hoeven te gebruiken. Hoe en wat er bij jullie in het water zit dat weet ik niet en ik heb daar ook weinig verstand van. Mss kan @biljoenblik er iets over zeggen inderdaad.

Daarom dat ik ook de discussie open laat of wel of niet nodig is . Ik doe het wel het geeft me een soort veilig gevoel .

Zware metalen zitten niet in drinkwater van NL, word er allemaal uitgefilterd. Waar de volksgezondheidsraad zich wel ernstig zorgen over maakt zijn de hoeveelheid medicatieresten/drugsresten die in het leidingwater zitten, een bijkomend neveneffect ervan is dat er in de natuur daardoor steeds meer steriele waterdieren zijn (door de hoge concentratie anticonceptiemiddelen) Maar daar helpt zo'n flesje ook niet tegen

Ik denk dat we hier weinig zware metalen in de bak hebben. Veel garnalenhouders verversen met gewoon kraanwater en tegen zware metalen kunnen deze beestjes niet dus ik denk dat de hoeveelheid hier erg meevalt en dat Aquasafe niet nodig is.
Ik heb het toch perongeluk gekocht, zal ik het nog wel gebruiken nu ik het toch heb? Anders is het al helemaal zonde van mijn geld. Misschien dat het net iets beter is? Het kan toch sowieso geen kwaad?

Zware metalen zitten niet in drinkwater van NL, word er allemaal uitgefilterd. Waar de volksgezondheidsraad zich wel ernstig zorgen over maakt zijn de hoeveelheid medicatieresten/drugsresten die in het leidingwater zitten, een bijkomend neveneffect ervan is dat er in de natuur daardoor steeds meer steriele waterdieren zijn (door de hoge concentratie anticonceptiemiddelen) Maar daar helpt zo'n flesje ook niet tegen
Conclusie van veel water drinken kom je als een drugsverslaafde en wordt je onvruchtbaar . Gelukkig drink ik nog af en toe een biertje !!

Conclusie van veel water drinken kom je als een drugsverslaafde en wordt je onvruchtbaar . Gelukkig drink ik nog af en toe een biertje !!

Snap je nu waarom ik altijd high ben en zoveel onzin uitkraam 😆 😆

Ik heb het toch perongeluk gekocht, zal ik het nog wel gebruiken nu ik het toch heb? Anders is het al helemaal zonde van mijn geld. Misschien dat het net iets beter is? Het kan toch sowieso geen kwaad?

Dat kan prima hoor en kan inderdaad geen kwaad.

Daarom dat ik ook de discussie open laat of wel of niet nodig is . Ik doe het wel het geeft me een soort veilig gevoel .
Dat zal best maar zonder dat je dingen zeker weet, waarom plaats je dan toch onderstaande tekst met de toon van zekerheid en kennis?

Aquasafe dient om zware metalen te binden . Velen beweren dat het in Nederland niet nodig is en enkel ik Belgie wel om het chloor uit het water te halen . Voor de vele Nederlanders die deze onzin vertellen kan ik ze nu zeggen dat ze ook in Belgie geen chloor in het water doen , enkel bij zware reparaties wordt er in NL en BE chloor toegevoegd . Waterverbeteraar dient dus zowel in NL als in BE te worden gebruikt om de reden van de zware metalen . Ik ben ervan bewust dat veel Nederlanders ( ook belgen ) dit niet gebruiken . Wat volledig correct is laat ik in het midden , maar ik gebruik het .

Dat jij het zelf doet en je het een veilig gevoel geeft is prima. Ik drink soms een glaasje whiskey en daar krijg ik een warm gevoel van. Laat het gevoel een gevoel blijven en deel jouw kennis zodra dit het ook is want dit is gewoon weer stof op laten waaien voor niets.

Dat zal best maar zonder dat je dingen zeker weet, waarom plaats je dan toch onderstaande tekst met de toon van zekerheid en kennis?
Omdat deze zware metalen ook in het Nederlandse water zitten in dezelfde groot orde als in Belgie en ik persoonlijk niet zo gek ben op zinloze ja / neen discussies .

Omdat deze zware metalen ook in het Nederlandse water zitten in dezelfde groot orde als in Belgie en ik persoonlijk niet zo gek ben op zinloze ja / neen discussies .
Ik ben wel benieuwd of je dit kunt onderbouwen. Zowel dat er schadelijke hoeveelheden zware metalen in het drinkwater zitten en dat tetra safestart dit op een of andere manier kan binden. Dit is overigens geen zinloze ja/nee discussie tenzij je het er zelf van maakt.

Laat ik een voorzetje geven. Ik weet dat er wel gewaarschuwd wordt voor het consumeren van warm water uit de kraan i.v.m. zware metalen door een boiler. Voornamelijk bij het aanmaken van babyvoeding wordt hiervoor gewaarschuwd. Ik kan mij voorstellen dat dit ook in een aquarium enige invloed heeft en ik heb al eens wat topics voorbij zien komen die hiervoor waarschuwen. Echter koud water uit de kraan in Nederland, heb ik nog geen meldingen van hoge concentraties aan zware metalen kunnen vinden.

en chloramine .
Chlooramine is een stabiele vorm van chloor. Zodat deze een langzame werking heeft.
De volledige naam is Chlooramine T oftewel para tolueen sulfon chloor amide.

De merknaam is beter bekend onder de aquarianen. Namelijk Halamid D.

Dit wordt gebruikt in slachterijen en horeca.

Kan soms ook ingezet worden in het aquarium. Maar daar moet je wel expert in zijn.

Ik ben wel benieuwd of je dit kunt onderbouwen. Zowel dat er schadelijke hoeveelheden zware metalen in het drinkwater zitten en dat tetra safestart dit op een of andere manier kan binden. Dit is overigens geen zinloze ja/nee discussie tenzij je het er zelf van maakt.

Als uw drinkwatersysteem aan alle eisen welke de KIWA stelt voldoet. Dan is het risico op zware metalen minimaal.

Echter..........

Er zijn nog veel te veel huizen waar loden leidingen (of delen daarvan) aanwezig zijn. @NicoleE is daar onlangs achter gekomen. En het zou ook zomaar kunnen verklaren waarom haar garnalen nooit stand hielden.

Tevens moeten mensen met een nieuwbouw woning ook rekening houden dat de eerste maanden nog een verhoogde afgifte van metalen kan plaatsvinden.
De leidingen hebben nog geen beschermlaagje gekregen door het drinkwater.

Ook verversen als u net 3 weken op vakantie bent geweest is niet echt handig.

Dan kan een water verbetermiddel wel dat stukje zekerheid bieden.

En het is heeeeel zeldzaam, maar niet onmogelijk. Dat er soms chloor wordt gebruikt. Dit kan na leidingbreuk gebeuren.

Laatst bewerkt:
En het is heeeeel zeldzaam, maar niet onmogelijk. Dat er soms chloor wordt gebruikt. Dit kan na leidingbreuk gebeuren.
Welke kan worden verklaard door een eerder post van Biljoenblik.
Er mag wel hypochloriet of chlooramine toegevoegd worden.

Deze stoffen zijn dermate reactief/instabiel dat deze snel overgaan in vrij chloor.
Dit ruik en proef je.

Dus het gevaarlijke chloorgas is dan wel verboden. Dus direct toevoegen mag niet.
Maar indirect wel.

Bij zwembaden idem.

Doe thuis maar eens een plasje in een toilet met hypochloriet......

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan