Wat is er nieuw

Water verversen tijdens opstartfase?

Het lijkt wel of die 'twee' het eens zijn 😉

Bedankt voor je reactie Biljoenblik. Ik ga nog even verder neuzen op internet of ik wat extra informatie tegen kom.
Ik heb hier ook 2 soorten staan. Een zeoliet versie. En een blauwe versie.
Gewoon voor het geval dat.

De blauwe is ook handig voor als je toebehoren hebt schoongemaakt met bleekwater.

De zeoliet gebruik ik vaak na extreem onderhoud. Flink de bodem heb omgewoeld.

Ik voeg het niet standaard toe.

Maar de eerste maanden na de verhuizing denk ik wel.

Ik heb hier ook 2 soorten staan. Een zeoliet versie. En een blauwe versie.
Gewoon voor het geval dat.

De blauwe is ook handig voor als je toebehoren hebt schoongemaakt met bleekwater.

De zeoliet gebruik ik vaak na extreem onderhoud. Flink de bodem heb omgewoeld.

Ik voeg het niet standaard toe.

Maar de eerste maanden na de verhuizing denk ik wel.
Vfm ?

Ik gebruik het eigenlijk nooit en heb 1x gehad dat er twee vissen na een grote waterwissel overleden zijn. Ik gaf toen wel half warm/koud water en tegenwoordig doe ik veel kleinere wissels met alleen koud water dus wellicht had dit met de cv-ketel te maken. Ik ververs verder een hoop bakken en naast die ene keer in het begin van de coronatijd nooit problemen gehad. Toen zelfs zitten twijfelen of er wellicht iets extra's in het drinkwater zat tegen corona maar daar werd hier op het forum resoluut tegen gedemonstreerd 😛

bijproducten zoals chloride enz. moet je eens bij jou waterleverancier kijken . Marcel kan je daar vast meer over vertellen 😀
Ja ik zit er helemaal niet in Stefan en ga af van wat ik o.a. hier lees en hoor en dat is dat wij geen Aquasafe hoeven te gebruiken. Hoe en wat er bij jullie in het water zit dat weet ik niet en ik heb daar ook weinig verstand van. Mss kan @biljoenblik er iets over zeggen inderdaad.
Verwar Chloride niet met Chloor, dat zijn 2 verschillende componenten.
Misschien is dit dan interessant want dit zit er in ons kraanwater:

IMG_20200824_192753.jpg

@DanielHoogland zeoliet kost geen drol maar is wel een product die mag aanwezig zijn in de kast in geval van nood .

sorry dat ik even inhaak, maar ik heb mijn bak ook opnieuw opgestart, ik mijn vakantie zijn bijna al mijn vakantie gaan hemelen.
ik heb nog 5 vissen over van de 25 🙁, nu heb ik mijn aquarium helemaal opnieuw ingericht dus alles nieuw op de 5 vissen na.
de juwel vision 260 met 1x HPV gold led (ook nieuw) met tc420 controller.

ik heb een voedingsbodem met fijn grind en Micranthemum sp. Monte Carlo als bodem bedekker ( ik vraag me ook af of 1 HPV Gold wel voldoende is).
wat ik hier dus gelezen heb hoeft ik geen water te verversen in de aanloop tijd.
die 5 kleine vissen zitten er trouwens wel weer in.

het maakt mij niet uit om water te verversen, maar als het niet moet dan doe ik het natuurlijk niet.

graag jullie advies.
tnx

Gr henk

sorry dat ik even inhaak, maar ik heb mijn bak ook opnieuw opgestart, ik mijn vakantie zijn bijna al mijn vakantie gaan hemelen.
ik heb nog 5 vissen over van de 25 🙁, nu heb ik mijn aquarium helemaal opnieuw ingericht dus alles nieuw op de 5 vissen na.
de juwel vision 260 met 1x HPV gold led (ook nieuw) met tc420 controller.

ik heb een voedingsbodem met fijn grind en Micranthemum sp. Monte Carlo als bodem bedekker ( ik vraag me ook af of 1 HPV Gold wel voldoende is).
wat ik hier dus gelezen heb hoeft ik geen water te verversen in de aanloop tijd.
die 5 kleine vissen zitten er trouwens wel weer in.

het maakt mij niet uit om water te verversen, maar als het niet moet dan doe ik het natuurlijk niet.

graag jullie advies.
tnx

Gr henk
Dit is een wat lastigere casus. Waarom zijn je vakanties (euh vissen) gaan hemelen, weet je dat?
Bij het indraaien met vis, wat eigenlijk een veel lastigere situatie is zou je wel op moeten dat je nitriet piek niet al te hoog wordt (onder de 0.5 ppm) terwijl je zonder vis wel een stuk hoger wilt en kunt gaan. Indraaien met vis, in tegenstelling tot wat men vaak denkt, is een veel langer en vooral intensiever (wat werk betreft, meten en water verversen) proces.

oke ik snap het, maar ik heb geen ander bak waar ik tijdelijk de vissen in kan doen.
de vissen zijn overleden dat het water 35 graden was en een paar vissen dood gegaan en gaan rotten, mijn ouders kwamen om de 3 a 4 dagen om de voer automaat te vullen en ik denk dat ze de dode vis niet hebben gezien. met alle gevolgen.

dus dat is de rede dat de vissen zijn gaan hemelen.

wat adviseer je wat betreft water wissel
gr.
henk

oke ik snap het, maar ik heb geen ander bak waar ik tijdelijk de vissen in kan doen.
de vissen zijn overleden dat het water 35 graden was en een paar vissen dood gegaan en gaan rotten, mijn ouders kwamen om de 3 a 4 dagen om de voer automaat te vullen en ik denk dat ze de dode vis niet hebben gezien. met alle gevolgen.

dus dat is de rede dat de vissen zijn gaan hemelen.

wat adviseer je wat betreft water wissel
gr.
henk
Duidelijk, helaas slachtoffer geworden van de hittegolf.

Wat heb je aan het filter gedaan? Die ook helemaal vernieuwd? Zo niet dan kun je wellicht nog mazzel hebben en dat het indraaien van het filter is behouden. In dat geval zul je weinig hoeven te doen behalve dan de nitriet niveaus in de gaten te houden. Zodra deze niveaus gevaarlijk worden zul je water moeten verversen.

nee helaas is alles vernieuwd, ik had in mijn vorige bak ook last van alg dus alles nieuw.

water waardes zijn op dit moment goed, ik heb wel water ververst.

gr.
henk

Zoals mijn beste collega zegt zou ik het met vis wel voldoende waterwissels doen en meten is weten . Bij een normale cyclus komt de nitrietpiek op +/- dag 23

Misschien is dit dan interessant want dit zit er in ons kraanwater:

Bekijk bijlage 306064
Heb je deze gegevens gewoon opgevraagd bij Vitens of hoe kom je hier aan?
Ik zou ook graag zo'n overzicht hebben voor het kraanwater dat hier uit de kraan komt stromen.

Ik draai regelmatig nieuwe bakken in voor garnalen.
Ik ververs wekelijks 30% bij nieuwe bakken zowel de bakken met ph verlagende bodem als met zand. Ook dien ik per 2 dagen wat plantenvoeding toe en extra ijzer. Tevens een inimini beetje vlokvoer.
1e week kaal na de 2e week plantjes en mos erin. Na 7 a 8 weken klaar voor bewoners.
Dit werkt bij mij iig maar kan bij iedereen anders zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan