Water voor schuim onder mijn aquarium?


Jaxxon

New member
Lid geworden
7 juni 2024
Berichten
2
Leeftijd
46
Hallo allemaal, ik ben bezig een OASE scaperline 100 op te zetten. Dit is een volglas(noem je dat zo?) aquarium zonder frame of iets dergelijks. De bak heb ik al en mijn vriendin heeft een stevige kast in elkaar gezet. Ze werkt voor een interieurbouwer dus weet wel hoe een mooie en stevige kast te maken. Nou ben ik zover dat het aquarium er op kan maar ik heb altijd begrepen dat het beter is om eronder een laag (EVA) schuim te doen. Dit om onvolkomenheden op te vangen en spanning in het glas te voorkomen. Omdat dit best in het zicht is wil ik proberen om het zo minimaal te houden.
Hierover heb ik wat vragen:
- hoe dik moet dit schuim zijn?
- waar kan ik dit het beste halen? Ik was vandaag bijvoorbeeld in een aquariumwinkel die zoiets niet hadden.
- Mag zo'n schuimmat net wat kleiner zijn zodat het niet eronder uitkomt als de bak het schuim indrukt. Of hoe kan ik dit het beste voorkomen? Suggestie van de winkel was om dit later af te snijden maar dat is wat moeilijk zonder in de mooie kast te snijden.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen (y)
 
Ik heb laatst een stuk gekocht bij de lokale bouwmarkt; een aquariumonderlegger. Ze komen onder verschillende namen zoals Garden Mat of AquaPad.
Makkelijk op maat te snijden/knippen, en dat doe je natuurlijk voordat je de bak gaat inrichten
 
Hoi, bedankt voor je reactie. Hoe dik is dat dan?
 
4 a 5 mm, maar daar zie je niets van als je het netjes op maat maakt
 
Bij Utaka hebben ze dat op een rol, lengte kun je dus zelf bepalen, de breedte is iets van 60 cm. Thuis op maat snijden en met twee personen de bak erop zetten. In je eentje wordt het lastig, of het ligt aan mijn motoriek 😉
 
Gevoelsmatig lijkt mij een onderlegger tussen aquarium en meubel een goed idee echter….

Hoe de glasdelen met elkaar verlijmd zijn speelt mogelijk wel een rol.
  • Bij een zwevende bodem (glasdelen zijn tegen zijkant bodemdeel verlijmd.
  • De andere mogelijkheid is dat de glasdelen bovenop de bodemdeel zijn verlijmd
Of beide mogelijkheden als volglas aquarium worden beschouwd weet ik niet, misschien kunnen forumleden dit beantwoorden, ben zelf ook benieuwd?

Wat gebeurt er met de onderlegger bij veroudering of vocht, gaat dit averechts werken?
Volgens mij (weet het niet zeker) worden bij grote aquariums ook geen onderleggers geplaatst, glas is “beperkt” flexibel en gaat goed op een watervaste behoorlijk dikke houten plaat of meubel.

De bouwkwaliteit van aquarium en meubel zal zeker meespelen, uiteraard ook de montage volgens voorschrift.

Wordt een aquarium waterpas gezet op vloerbedekking met een ondertapijt/tegels, wat gaat deze ondervloer doen na verloop van tijd door het gewicht van een aquarium na vullen, al gauw een halve auto aan gewicht.

Heb zelf een Aquatlantis sublime 100 (246L) inclusief meubel van 40mm plaatwerk, het plaatsen van een onderlegger kwam niet ter sprake bij aankoop.
De vloer moet vlak (zo goed als waterpas) zijn en er is geen stel mogelijkheid, wel gewichtsverdeling met 11 “doppen”, heb beton en vinyl.
Onderkant aquarium en bovenkant meubel heel goed controleren op vervuiling alvorens het definitief op meubel te plaatsen.

Het is altijd goed om te overwegen of gevoelsmatig wel de technisch beste oplossing is.
 
tutorial

Beide aangehaald zwevend en niet zwevend zijn volglas bakken, betekend eigenlijk niets meer dan een aquarium geheel gemaakt van glas.Een JBL Aquapad is wel aan te raden maar heft geen tordering op dus is een vlakke bodem wel de eerste vereiste.

Bij een jbl aquapad zal de bak in lege toestand niet veel zakken, zodra er water in de bak komt zal de bak later wat zakken en zich zetten.

Een onderlegger tussen de bak en het onderstel geeft inderdaad ( voor ons) een gevoelsmatige geruststelling.Daarin tegen zie je bij vele aquarium winkels de bakken gewoon op een een aluminium onderstel staan in de stellingen en kijk maar eens hoe de grote bakken vanaf en tot 2 meter soms weggezet zijn, enkel dragend op de staande ruiten rondom.
 
Bij mijn Aquatlantis werd gezegd dat een onderlegger niet nodig was. Er zit een bijbehorend meubel bij. Bij mijn tweedehandse Borneo-bak (zo goed als vierkant en 300 liter inhoud) zat een piepschuim plaat tussen meubel en bak. Het meubel was zelf gebouwd. Bij mijn volglas aquarium heb ik wel zo’n aquariumonderlegger gebruikt. Is maar een dun iets en het meubel is van Juwel dus neem ik aan dat dat mooi vlak is. Inderdaad zie je veel volglasbakken zonder onderlegger op een frame rusten. Lijkt mij dat die frames wel dusdanig gebouwd zijn dat ze dat gewicht kunnen dragen en niet door zakken.
Als het je een geruststellend gevoel geeft zou ik het voor die paar centen niet laten om een onderlegger aan te schaffen.
 
Bij zwevende aquariums in een frame, bijvoorbeeld de Juwels is een onderlegger niet gewenst
 
Bij zwevende aquariums in een frame, bijvoorbeeld de Juwels is een onderlegger niet gewenst
De Aquatlantis heeft ook een frame, dat was inderdaad de reden dat daar geen onderlegger voor nodig was. Het ‘waarom niet’ weet ik niet meer.
 
Stijn S
Omdat een aquarium zijn eigen gewicht kan dragen ( op de staande ruiten) rondom zonder daar iets onder te leggen. Eheim gebruikt een pvc hoekprofiel waar de bak in staat en dan kan de bodem verder zelf de druk aan.
 

Terug
Bovenaan