Wat is er nieuw

Water waarde gemeten

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Vandaag mijn waterwaarde gemeten van 2 aquaria's
Toelichting:

Indien ik voldoende regenwater heb maak ik hier gebruik van. Water wordt opgevangen in houten regenton.

Water wordt niet gefilterd of iets dergelijks alleen op temp. gebracht door warm kraanwater bij te voegen.
Er wordt festal planten voeding toegepast.

CO2 in beide aquaria's met een afwijking van +/-0,2
CO2 berekend 11,88
bovenwaarde 17,34
onderwaarde 6,43

aqua 2 weinig planten en voorzien van elzenproppen (kleur water)

Waterwissel

aqua 2 elke week ca.25% en 1x per 3 maanden 100% waarbij tijdens de wissel voortdurend water wordt toegevoegd.
Planten hebben in aqua 2 wat baaralg welke ik bestrijd met appelslakken

aqua 1 elke week ca.80% (groot visbestand)
gepast planten bestand

Voeding:
droogvoer,discusmix,artemia(diepvries)artemia (levend),watervlooien, rode/witte muggenlarven(diepvries en levend, mysis diepvries en levend

aqua 1 aqua 2
ph 7,5 ph 7,5
gh 6 gh 6
kh 4 kh 4
Amoniak 0,5 Amoniak 0,5
Nitriet 0 nitriet 0
Nitraat 0 nitriet 10
Fostaat 10 Fosaat 10
Fe 0,1 Fe 0,1

Ik hoop eigenlijk op beetje commentaar om het e.e.a. nog beter aan te kunnen sturen

De ammoniak en de nitriet vallen me direct op en die moeten beiden 0 zijn.

Volgens de tabel heb je met een kh van 4 en een ph van 7.5 maar rond de 4 mg co2 in je water.
Fosfaat van 10 is ook erg hoog moet ik zeggen. 1 a 2 mg is al mer dan voldoende.

Bedankt voor de input

Ik weet niet precies wat de oorzaak is van een 0,5mg/l ammoniak is. Naar alle waarschijnlijkheid komt dit door het voer wat ik geef.

Co2 toedienen ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van hoewel alle benodigdheden aanwezig zijn.
Is hier een alternatief voor zodat ik toch de vissen de bovengenoemde voeding kan geven. Vissen krijgen 2-3 pd de bovengenoemde voeding en het is zeer snel verorberd
Ph verhogen is volgens mij niet het alternatief!

Ntriet is in beide 0

Ik zie dat ik een tikfout heb gemaakt nitriet 10 moet natuurlijk Nitraat zijn.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn
te veel voeding!
en te weinig co2! maar ik heb geen noemenswaardige moeilijkheden met mijn planten
Bij aqua 2 zou het kunnen omdat ik hier zeeeeer weinig planten in heb zitten, dus hier is het toedienen van c02 geen optie!

Volgens diverse bronnen op het internet zou ik eventueel
kaliumnitraat kunnen toevoegen

Maar ik ben hier nog niet over uit wat de exacte dosering zou kunnen zijn

Nitraat van 10 is ook prima hoor. Dat heb ik vaak op 30-40mg zitten met de EI.
Die ammoniak is wel een boost voor algen. Dus zolang je dat niet op 0 hebt zal het lastig worden.
Ik weet wel dat diepvriesvoer niet erg veel fosfaat toevoegt tenzij je in hele grote hoeveelheden dat geeft maar dat lijkt me niet.
Weet je ook de waarden van je leidingwater want wellicht zit daar veel fosfaat in.
Misschien dat je nog meer moet verversen.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb mijn reactie enigszins aangepast:

volgens deze sitehttp://buddendo.home.xs4all.nl/aqua ... calculator

zou ik ook eventueel kanliumnitraat kunnen gaan toevoegen in combinatie van waterwissel!

Het "vreemde" is misschien dat in aqua 1 geen of nauwelijks algen zijn en in aqua 2 wat baardalg welke ik bestrijd met appelslakken.

Nog meer water verversen betekend eigenlijk dat ik niet meer hoef te meten immers vervulling e.d maken geen kans meer!!!

diepvries voer wordt gedoseerd en erg fijn versneden! gegeven!

Je kan kaliumnitraat gaan doseren maar waarom als er al 20mg in het leidingwater zit??
Met voldoende verversen zou ik eerst kijken of dat voldoende is. Bij een tekort kun je anders wel KNO3 gaan toevoegen indien dat dus nodig blijkt.
Geen bak is gelijk en wellicht ververs je in de bak zonder alg dus meer (klopt zover ik dat lees) dan in de ander waardoor de omstandigheden voor de algen minder gunstig zijn.
Voeg je voldoende plantenvoeding toe en is de stroming wel goed? Ik denk dat de aanwezigheid van ammoniak debet is aan de algen.

Ik gebruik festal planten voeding welke ik als volgt doseer na elke waterwissel
aqua 1
K2SO4 (kalium)10ml
FE 5
spoorelement 6
calium 5
compleet 15

aqu2
K2SO4 20 ml
Fe 10
spoorelementen 15
Calium 10