water waardes goed ?????????


Al jaren lang volg ik dezelfde methodiek. Kijken naar mijn planten. Wanneer zij iets raars, iets afwijkends, vertonen dan meet ik eens wat maar dat komt eigenlijk zelden voor. Verder gebruik ik de bemesting van aquariumbemesting.nl. De poeders wel te verstaan. De Tenso cocktail, kaliumnitraat en kaliumfosfaat en Fe wordt er dagelijks toegevoegd. Voor de menging gebruik ik de adviezen zoals die op de site van aquariumbemesting staan. Als (begin-) leidraad heb ik ook de doseerinstructies gevolgd. Kijkend naar mijn plantjes heb ik die dosering wel wat aangepast. Maar rekenwerk is daar niet aan te pas gekomen. Overigens doseer ik met een (eigenbouw) doseersysteem.
 
Haha, mijn Betta's soms wel
 
Sowieso lijkt het me dat het niet om het geld gaat. Ik ben nog geen 10 euro per jaar kwijt aan KNO3 en fosfaat voor mijn 720L bak.
EI methode is een zeer handige methode om minimaal te hoeven testen en dus minimale tijdsinvestering en 'gedoe'. Dat houdt (voor mij persoonlijk) de hobby leuk.
1 keer in de 6 maanden even nieuwe stock-oplossingen maken is voor mij acceptabel.
Voor de perfectionisten die per se naar betaalde getalletjes (meetwaarden) streven: ga je gang. Niets op tegen, alleen meer werk. Maar ik zie geen reden om beter resultaten te verwachten dan met EI-methode. Dus gaat het dan echt om die 20 cent besparing doordat je te veel doseert en dat weer afvoert d.m.v. een waterwissel?

Je kamerplanten geef je ook liever 'iets' te veel water zodat ze niet uit drogen. Je gaat niet berekenen hoeveel ml je ze moet geven.

Maar ook liever niet te veel zodat ze verrotten… Niet alles moet inderdaad berekend worden. Het blijft toch ook gewoon bij goed kijken naar je levende have, denk ik.
 
Edje please, kraak de boel toch niet zo af, deze methode is er simpelweg voor bedoelt om altijd voldoende voeding te hebben, en de 50% waterwissel is ervoor om de waardes stabiel te houden.
Het kan ook anders door te meten en waar nodig toe te voegen, maar de EI methode is er juist voor om niet meer te hoeven meten of bij te sturen, en een zakje poeder en wat water kost de wereld niet

Ik wil helemaal niks afkraken , ik wil mensen eens nadenken en logische gaan denken die een aquarium bezitten om geld te besparen op je hobby.
Wat mensen doen moet iedereen ook zelf weten het is tenslotte mijn geld niet, maar er wordt zoveel onzin en overdreven gedaan over plantenvoeding en waterwissels dat ik hier soms krom ligt van het lachen
Wat geef ik mijn planten nu , eens in de 3 a 4 maanden nieuwe osmoscote bolletjes en wat rode klei en elke week kant en klare profito en waar nodig vul ik fosfaat aan of nitraat en kalium wat vaak niet eens hoeft omdat je eerder teveel nitraat of fosfaat krijgt dus doe ik in die 2 weken 10-30% 1 waterwissel.
Echter in de Rio450 kom ik elke week fosfaat tekort dus vul ik elke week aan en zolang mijn water parameters KH en GH gewoon stabiele zijn en niet zakken zal er ook geen calsium of magnesium tekort zijn + je kan uit je nitraat al aflezen hoeveel organische stoffen in het water zit .. loopt hij weekelijk op dan is een waterwissel gewoon elke week nodig maar zakt hij na een week of blijft vrijwel gelijk hangen op 10-30mg zal je ook geen zware organische belasting hebben in het water.
Wel is het beter om na 2weken toch even 10-20% water wissel te doen omdat de vissen dit heus ook wel prettig vinden.
Verdikkie je gaat toch ook geen groentetuin nemen en dan elke week 5cm afgraven tegen overbemesting ? dan pas je toch ook de dosering aan wat de planten nodig hebben en volg je de aangegeven dosering op de verpakking staat
Zo maken wij toch ook ons eten klaar met doseren van ingrienten dan flicker je toch ook niet zomaar wat bij elkaar aan kruiden of zou en peper en door voor te proeven of de verhouding oke is.

Waarom moet dat dan wel anders met een aquarium en planten ? makkelijker 50% veiliheids marge ?
Die veiligheids marge is de Aquariaan zelf ! meten is weten.
 
Ik wil helemaal niks afkraken , ik wil mensen eens nadenken en logische gaan denken die een aquarium bezitten om geld te besparen op je hobby.
Wat mensen doen moet iedereen ook zelf weten het is tenslotte mijn geld niet, maar er wordt zoveel onzin en overdreven gedaan over plantenvoeding en waterwissels dat ik hier soms krom ligt van het lachen
Wat geef ik mijn planten nu , eens in de 3 a 4 maanden nieuwe osmoscote bolletjes en wat rode klei en elke week kant en klare profito en waar nodig vul ik fosfaat aan of nitraat en kalium wat vaak niet eens hoeft omdat je eerder teveel nitraat of fosfaat krijgt dus doe ik in die 2 weken 10-30% 1 waterwissel.
Echter in de Rio450 kom ik elke week fosfaat tekort dus vul ik elke week aan en zolang mijn water parameters KH en GH gewoon stabiele zijn en niet zakken zal er ook geen calsium of magnesium tekort zijn + je kan uit je nitraat al aflezen hoeveel organische stoffen in het water zit .. loopt hij weekelijk op dan is een waterwissel gewoon elke week nodig maar zakt hij na een week of blijft vrijwel gelijk hangen op 10-30mg zal je ook geen zware organische belasting hebben in het water.
Wel is het beter om na 2weken toch even 10-20% water wissel te doen omdat de vissen dit heus ook wel prettig vinden.
Verdikkie je gaat toch ook geen groentetuin nemen en dan elke week 5cm afgraven tegen overbemesting ? dan pas je toch ook de dosering aan wat de planten nodig hebben en volg je de aangegeven dosering op de verpakking staat
Zo maken wij toch ook ons eten klaar met doseren van ingrienten dan flicker je toch ook niet zomaar wat bij elkaar aan kruiden of zou en peper en door voor te proeven of de verhouding oke is.

Waarom moet dat dan wel anders met een aquarium en planten ? makkelijker 50% veiliheids marge ?
Die veiligheids marge is de Aquariaan zelf ! meten is weten.

Zelfs dat meten en berekenen is zelden nodig; zie mijn bericht hierboven... Water verversen is trouwens wel zinvol. Ik doe het wekelijks Maar dat heeft met m'n bemesting weinig van doen. Ik volg geen methodieken.
 
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en je moet voor jezelf vindt ik bepalen wat goed en wat prettig werkt.
 
Ja alleen in het begin is meten wel handig, zodat je weet hoeveel NO3 je bak verbruikt bij lage, middelmatige en veel beplanting. Als je dat eenmaal weet hoef je eigenlijk nooit meer te meten. Ik doe een paar keer paar jaar een steekproefje om te kijken of alles nog goed gaat. En ik let op de planten/vissen natuurlijk.
 
Zelfs dat meten en berekenen is zelden nodig; zie mijn bericht hierboven...

Dus dankzij die 50% waterwissel kan ik blind nitraat en fosfaat en kalium gaan doseren ?
Hoe weet je dan hoeveel fosfaat en nitraat je planten verbruiken en je belasting is met vissen of je niet de vissen overvoert of overbelasting hebt met het aantal vissen versus Aqaurium groote of het filter ?
Te veel variabelen als je niet meet en nodeloos iets 50% gaat verdunnen met een waterwissel en dat weer gaan aanvullen als je het mij vraagt.

Maar goed mensen die dit zo doen is hun ding en zal niet gaan roepen dat ze het niet moeten doen maar ik hou het wel bij de meet methode en daar de dosering op aanvullen en indien nodig waterwisselen bij overschotten.
 
Dus dankzij die 50% waterwissel kan ik blind nitraat en fosfaat en kalium gaan doseren ?
Hoe weet je dan hoeveel fosfaat en nitraat je planten verbruiken en je belasting is met vissen of je niet de vissen overvoert of overbelasting hebt met het aantal vissen versus Aqaurium groote of het filter ?
Te veel variabelen als je niet meet en nodeloos iets 50% gaat verdunnen met een waterwissel en dat weer gaan aanvullen als je het mij vraagt.

Maar goed mensen die dit zo doen is hun ding en zal niet gaan roepen dat ze het niet moeten doen maar ik hou het wel bij de meet methode en daar de dosering op aanvullen en indien nodig waterwisselen bij overschotten.

Je hebt kennelijk mijn bericht niet gelezen. Geeft niks. Ik doseer juist niet "blind" nitraat, fosfaat of wat dan ook. Want ik doe helemaal niet aan overdosering. Ook ververs ik mijn water niet met 50%. Ik volg geen EI of andere methodieken namelijk. Daarom meet ik ook nauwelijks. Wel kijk ik naar mijn planten, de beste verklikkers die er zijn. Pas als zij dit aangeven kan meten soms noodzakelijk zijn. Het blijkt in mijn plantenbak een doeltreffende manier.
 
Je hebt kennelijk mijn bericht niet gelezen. Geeft niks. Ik doseer juist niet "blind" nitraat, fosfaat of wat dan ook. Want ik doe helemaal niet aan overdosering. Ook ververs ik mijn water niet met 50%. Ik volg geen EI of andere methodieken namelijk. Daarom meet ik ook nauwelijks. Wel kijk ik naar mijn planten, de beste verklikkers die er zijn. Pas als zij dit aangeven kan meten soms noodzakelijk zijn. Het blijkt in mijn plantenbak een doeltreffende manier.

Sorry dat had ik verkeert begrepen. ja inderdaad ook naar je planten kijken zegt al veel over de stabiliteit en te korten maar dan ben je vaak al te laat, je kan met meten namelijk daarvoor al dingen zien dat iets dreigt vorrdat je dat aan de planten kan zien.
Daarom ben ik voorstander om elke week je bak te meten en niet teveel klooien met water wissels zoals 50% weekelijks waterwissel wat gewoon kolder is als alle parameters prima zijn en er geen overschotten zijn in nitraat en fosfaat.
Als je een vol gegroeid aquarium meet met planten zal dit veel meer voeiding vragen en na een snoeibeurt zal dit aardig dalen en dat bedoelde ik met variabelen en dosering.
En als je niet meet grote kans op overdosering na een snoeibeurt en dan moet die 50% waterwissel dat op vangen maar die vlieger gaat gewoon niet op omdat je het zelfde doseert als al die weken daarvoor dus dan heb je ook meer voedingsstoffen toegevoegd als nodig dus zonde van je plantenvoeding.
Had je elke week gemeten pas je de dosering hier op aan scheeld echt tietallen milliliters per maand wat je bespaard in mijn ogen met grote aquariums, bakje van 60liter of 100liter zal dit kwa geld niet erg merkbaar zijn.
 
Sorry dat had ik verkeert begrepen. ja inderdaad ook naar je planten kijken zegt al veel over de stabiliteit en te korten maar dan ben je vaak al te laat, je kan met meten namelijk daarvoor al dingen zien dat iets dreigt vorrdat je dat aan de planten kan zien.
Daarom ben ik voorstander om elke week je bak te meten en niet teveel klooien met water wissels zoals 50% weekelijks waterwissel wat gewoon kolder is als alle parameters prima zijn en er geen overschotten zijn in nitraat en fosfaat.
Als je een vol gegroeid aquarium meet met planten zal dit veel meer voeiding vragen en na een snoeibeurt zal dit aardig dalen en dat bedoelde ik met variabelen en dosering.
En als je niet meet grote kans op overdosering na een snoeibeurt en dan moet die 50% waterwissel dat op vangen maar die vlieger gaat gewoon niet op omdat je het zelfde doseert als al die weken daarvoor dus dan heb je ook meer voedingsstoffen toegevoegd als nodig dus zonde van je plantenvoeding.
Had je elke week gemeten pas je de dosering hier op aan scheeld echt tietallen milliliters per maand wat je bespaard in mijn ogen met grote aquariums, bakje van 60liter of 100liter zal dit kwa geld niet erg merkbaar zijn.

Mijn dosering is dagelijks en precies hetgeen zeer effectief is. Veel meer dan wekelijkse doseringen, planten hebben een opname limiet, net als mensen overigens. Van ophopingen bij snoeibeurten is dan ook geen sprake. Veel planten worden trouwens juist gestimuleerd na een snoeiing Te laat zijn bij het kijken naar planten komt helemaal niet voor. Een plant valt namelijk niet plotseling om, dit gebeurd, als het gebeurd heel langzaam. Wanneer je er oog voor hebt weet je zeer snel wanneer er iets aan de hand is!
 
Daarom ben ik voorstander om elke week je bak te meten

Dat kan ook prima werken Ed maar zoals ik al zei zijn er meer wegen die naar Rome leiden en wat de een prettig vindt dat vindt de ander weer niks. Belangrijkste is om het zo te doen dat je tekorten voorkomt en zo kun je volop van je bak genieten. Hoe je dat wil doen dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken ;)
 
Dus dankzij die 50% waterwissel kan ik blind nitraat en fosfaat en kalium gaan doseren ?
Nee niet blind maar tot een bepaalde waarde, laten we zeggen 15 tot 20 ppm nitraat per week
 
Daar schrik ik ook soms erg van.
Al die Jaren dat ik Aquariums hou met planten zijn osmoscote bolletjes met wat klei altijd al prima geweest samen met wat vloeibare plantenvoeding.
Als ik zie hoeveel poedertjes en er schema's voor de Ei-methode nodig zijn om weekelijks eerst 50% van je water te gaan wisselen en dan alles weer gaan berekenen mag je wel zowat een dag taak van maken :book:
50% waterwissel elke week poeh... vaak niet eens nodig zelfs niet bij Discussen die niet wildvang zijn.
Elke week 50% waterwissel in mijn Rio450 echt niet hoor, doe pas een wissel als het nodig is net als bij mijn Rio180 en dat gaat al jaren prima.

Maar goed ieder zijn ding en manier.
welke en hoeveel osmocote gebruik je
 
welke en hoeveel osmocote gebruik je

Ik gebruik mini osmoscote balletjes/kegels van Hornbach of ik haal ze bij een tuincentrum elders, hoeveel ik bij de planten druk hangt een beetje af van welke plant en hoe groot.. Laten we zeggen bij een grote zwaardplant 3 stuks en valisenera gigantean 1 bolletje per bosje.
Bij de ozelot red doe ik er meestal 4 omdat een rode plant meer fosfaat en ijzer wil om mooi rode pigment te krijgen.
Verder wat rode klei bolletjes en geeft elke week vloeibare planten voeding van Easy-life profito + kalium en als het nodig is fosfaat of nitraat maar vaak niet nodig behalve in de Rio450 waar best fosfaat wordt verbruikt hou ik dat zo rond 2mg de liter.
Wat ook goed helpt als je planten hard groeien om geen te korten te krijgen is een extra osmoscote bolletje zo in het water laten drijven/zinken of in het filter .. schat dat 1 bolletje genoeg is voor 150liter als ik zo mijn Rio180 al 5 jaar bekijk met groei en expirimiteren.
Merk pokon...

https://www.hornbach.nl/shop/POKON-...ing-voedingskegels-40-st/8514201/artikel.html
 
Ik heb ooit voedingscapsules van Backplay gebruikt en door wat minder onderhoud kwamen veel bolletjes op het oppervlak te liggen destijds maar daardoor steeg de nh3/4 met algen als gevolg. Je moet volgens mij wel weten hoeveel ammoniak daarin is verwerkt want anders kan dat zoals in mijn geval een probleem geven. metingen hebben aangetoond dat die van Wouter anders van samenstelling zijn.
 
Ik heb ooit voedingscapsules van Backplay gebruikt en door wat minder onderhoud kwamen veel bolletjes op het oppervlak te liggen destijds maar daardoor steeg de nh3/4 met algen als gevolg. Je moet volgens mij wel weten hoeveel ammoniak daarin is verwerkt want anders kan dat zoals in mijn geval een probleem geven. metingen hebben aangetoond dat die van Wouter anders van samenstelling zijn.

Voor zover ik al 30jaar osmoscote gebruikt nooit last gehad dat de bolletjes boven komen als je ze goed onder de wortels drukt, ammonium mogen ze niet afgeven tezijn het in de samenstelling zit van meststoffen maar voorzover die ik gebruik nooit wat van gemerkt.
Zal het nog sterker vertellen ik heb vroeger gewoon pokon en festal plantenvoeding voor kamerplanten gebruikt , 1ml op 100liter water deed al mijn aquariums het gewoon prima met planten, alleen je moest opassen met de fosfaten en nitraat dat erin zat dus echt op de ml moest doseren anders had je meteen waterbloei.
 
Voor zover ik al 30jaar osmoscote gebruikt nooit last gehad dat de bolletjes boven komen als je ze goed onder de wortels drukt, ammonium mogen ze niet afgeven tezijn het in de samenstelling zit van meststoffen maar voorzover die ik gebruik nooit wat van gemerkt.
Zal het nog sterker vertellen ik heb vroeger gewoon pokon en festal plantenvoeding voor kamerplanten gebruikt , 1ml op 100liter water deed al mijn aquariums het gewoon prima met planten, alleen je moest opassen met de fosfaten en nitraat dat erin zat dus echt op de ml moest doseren anders had je meteen waterbloei.
jammer dat de TS hier weinig aan geeft maar ik hou ervan hoe dit topic evolueert :thumbs:
 
jammer dat de TS hier weinig aan geeft maar ik hou ervan hoe dit topic evolueert :thumbs:
Er zijn nu eenmaal oude truckjes die minder kosten en ook werken, voedingsbodem in het aquarium ?
ja dat kan zeer goed werken maar dan ga je toch niet die dure emmer/zakken kopen van dennerile of jbl, ouderwets maar net zo effectief is leem en turf vermengen met zand en kleine kleikorrels en stukjes lavasteen en voor wat extra ijzer rode klei (boetseerklei) en wat witkrijt peoder voor calcium vermengen met elkaar en je hebt voor nog geen 50euro 100liter voedingsbodem. dat zijn 10emmers van 10liter !
Dus kopen jullie dan maar die dure emmers/zakken van 5liter a 20-60euro de stuk en na 2 a 3jaar is die uitgewerkt net als de zelf gemaakte voedingsbodem.
maar daar ging dit topic niet over... ik geef zomaar iets aan dat het ook goedkoper kan en net zo goed werkt.
 
Voor zover ik al 30jaar osmoscote gebruikt nooit last gehad dat de bolletjes boven komen als je ze goed onder de wortels drukt, ammonium mogen ze niet afgeven tezijn het in de samenstelling zit van meststoffen maar voorzover die ik gebruik nooit wat van gemerkt.

Ja maar met snoeien en onderhoud kwamen er toch best veel af en toe boven en door omstandigheden was ik toen te lui deze weg te zuigen. Een medelid hier heb ik deze toegestuurd en die heeft ze getest en er kwam best veel ammonium af. Ik dacht dat dit in alle osmocotekorrels zit.
 

Terug
Bovenaan