En djw Patrix ik zou het heel fijn vinden als ik door u geholpen word met mijn voedingsadvies.
Bij deze.
Ik heb een winkelmandje samengesteld, ik heb er bewust 3 zakjes Tenso ingedaan omdat je met het zakje KNO3 ook 3 flessen van 500 ml kan maken, zodoende kan je met deze bestelling 75 weken voorruit op jouw bak.
Er zit ook een weegschaaltje bij maar deze kan je ook uit China laten komen voor een paar euro, de doseerspuit en de flessen zijn handig maar hoeft niet perse.
Wat je nu gaat doen als je de zakjes hebt ontvangen is het volgende,
- Ga naar de supermarkt (of kruidvat) en haal een fles gedemineraliseerd water
- meet 500 ml af in een maatbeker en laat de overige 500 ml in de fles zitten
- Vervolgens weeg je 80 gram KNO3, 8 gram KH2PO4 en 25 gram K2SO4 af, dit gooi je in de fles en dan goed schudden, je kan de fles water eventueel
VAN TE VOREN 60 sec. opwarmen in de magnetron.
- De overige 500 ml doe je in een andere fles, daar voeg je één zakje Tenso en 66 gram MgSO4 aan toe, wederom goed schudden, deze fles hoef je niet voor te verwarmen want dit lost goed op.
En dan nu de dosering, ik ben uitgegaan van mijn eigen aquarium die ongeveer het dubbel heeft qua inhoud.
- Op (bvb) zaterdag ververs je 50% van je water, heb je dat gedaan dan voeg je 20 ml van de eerst gemaakte fles toe (KNO3 ect..) zelf verdeel ik dit overigens over twee keer per week, moet niet mag wel.
- Op zondagochtend voeg je 7,5 ml van de Tenso toe, op woensdag voeg je nog een keer 7,5 ml toe, dit is dus wel beter om te verdelen over minimaal 2 keer per week.
De 50% waterwissel dient ervoor om de waardes niet te hoog op te laten lopen, je kan ervoor kiezen om minder te verversen maar dan zal je minder moeten toevoegen van de KNO3 fles en wat vaker moeten meten.
KNO3 moet rond de 15 de ppm zijn, PO4 ruim op 1 ppm.
Uiteraard wacht ik nog even op de foto's van de bak, en wil ik graag weten welke planten je o.a. hebt en hoelang (en hoe sterk) de verlichting is.
Mocht bovenstaand je allemaal te ingewikkeld worden dan kan je ook voor de complete voeding kiezen, ook daar geld de 50% wekelijkse waterwissel, of minder maar dan zal je de waardes moeten meten, en de dosering daarop aanpassen.
Persoonlijk zou ik gaan voor de poeders icm met de 50% waterwissel, dan kan er weinig fout gaan.
Dit is mijn aquarium met diezelfde voeding/dosering, ik gebruik wel schaarse verlichting en Bio co2