water waardes goed ?????????


En Patrix, ik ben blij dat jouw avatar weer terug is.. nu herken ik je weer. Go help him / her :)
Nou ja, er staat ook nog een naam onder die avatar :juggle: maar die roze ster is wel herkenbaar ja (stiekem wordt ik eigenlijk wel te oud voor die tekenfilm figuurtjes)
helpen doe ik graag, eerst maar eens zien hoe die bak ingericht is.
 
Djw Rubz ik heb morgen een nieuwe testkoffer en dan ook de foto .
En djw Patrix ik zou het heel fijn vinden als ik door u geholpen word met mijn voedingsadvies.
Voor de rest allemaal djw en tot morgen dan zal ik de foto planten enz er op zetten met een nieuw topic
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
is goed Ruben en Patrick:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
En djw Patrix ik zou het heel fijn vinden als ik door u geholpen word met mijn voedingsadvies.
Bij deze.

Ik heb een winkelmandje samengesteld, ik heb er bewust 3 zakjes Tenso ingedaan omdat je met het zakje KNO3 ook 3 flessen van 500 ml kan maken, zodoende kan je met deze bestelling 75 weken voorruit op jouw bak.
Er zit ook een weegschaaltje bij maar deze kan je ook uit China laten komen voor een paar euro, de doseerspuit en de flessen zijn handig maar hoeft niet perse.

Voeding.jpg


Wat je nu gaat doen als je de zakjes hebt ontvangen is het volgende,

- Ga naar de supermarkt (of kruidvat) en haal een fles gedemineraliseerd water
- meet 500 ml af in een maatbeker en laat de overige 500 ml in de fles zitten
- Vervolgens weeg je 80 gram KNO3, 8 gram KH2PO4 en 25 gram K2SO4 af, dit gooi je in de fles en dan goed schudden, je kan de fles water eventueel VAN TE VOREN 60 sec. opwarmen in de magnetron.
- De overige 500 ml doe je in een andere fles, daar voeg je één zakje Tenso en 66 gram MgSO4 aan toe, wederom goed schudden, deze fles hoef je niet voor te verwarmen want dit lost goed op.

En dan nu de dosering, ik ben uitgegaan van mijn eigen aquarium die ongeveer het dubbel heeft qua inhoud.

- Op (bvb) zaterdag ververs je 50% van je water, heb je dat gedaan dan voeg je 20 ml van de eerst gemaakte fles toe (KNO3 ect..) zelf verdeel ik dit overigens over twee keer per week, moet niet mag wel.
- Op zondagochtend voeg je 7,5 ml van de Tenso toe, op woensdag voeg je nog een keer 7,5 ml toe, dit is dus wel beter om te verdelen over minimaal 2 keer per week.

De 50% waterwissel dient ervoor om de waardes niet te hoog op te laten lopen, je kan ervoor kiezen om minder te verversen maar dan zal je minder moeten toevoegen van de KNO3 fles en wat vaker moeten meten.
KNO3 moet rond de 15 de ppm zijn, PO4 ruim op 1 ppm.

Uiteraard wacht ik nog even op de foto's van de bak, en wil ik graag weten welke planten je o.a. hebt en hoelang (en hoe sterk) de verlichting is.

Mocht bovenstaand je allemaal te ingewikkeld worden dan kan je ook voor de complete voeding kiezen, ook daar geld de 50% wekelijkse waterwissel, of minder maar dan zal je de waardes moeten meten, en de dosering daarop aanpassen.

Persoonlijk zou ik gaan voor de poeders icm met de 50% waterwissel, dan kan er weinig fout gaan.

Dit is mijn aquarium met diezelfde voeding/dosering, ik gebruik wel schaarse verlichting en Bio co2
16-06-19.JPG


P7270030.JPG
 
Laatst bewerkt:
ik schrik er soms van wat mensen allemaal in hun bak gooien , ben ik de enige die er helemaal niets in gooit ?
 
Mooi schema! Ik heb voor mijzelf een aantal vragen.

Waarom voeg je KH2PO4 en K2SO4 toe? Ik heb voor de fosfaat nu alleen een KH2PO4 oplossing, zou daar K2SO4 bij moeten en wat doet dat precies?
Edit: Oh ik zie het al, die K2SO4 voeg ik bij mijn tenso oplossing toe. Jij doet dat dus bij de fosfaat/nitraat oplossing.

Waarom bestellen we 2 zakjes KH2PO4 terwijl er per 500ml slechts 8 gram gebruikt wordt? Een zakje is al genoeg voor 6 liter aan oplossing.
 
Laatst bewerkt:
ben ik de enige die er helemaal niets in gooit ?
Nee hoor het kan wel zonder voeding, maar dan wel met schaars licht en makkelijke planten, heb je een foto van jouw bak?
 
Mooi schema! Ik heb voor mijzelf een aantal vragen.

Waarom voeg je KH2PO4 en K2SO4 toe? Ik heb voor de fosfaat nu alleen een KH2PO4 oplossing, zou daar K2SO4 bij moeten en wat doet dat precies?
Waarom bestellen we 2 zakjes KH2PO4 terwijl er per 500ml slechts 8 gram gebruikt wordt? Een zakje is al genoeg voor 6 liter aan oplossing.
Oeps, ja de KH2PO4 moet één zakje zijn, foutje. (inmiddels aangepast, alleen het totaalbedrag klopt niet meer :D
De K2SO4 is kalium, als je 25 gram toevoegd aan de KNO3 en KH2O4 dan kom je met de Kalium gelijk aan de KNO3, beide rond de 20 ppm (hoeft niet pese lees ik hier en daar maar zelf doe ik het wel)
Plus dat er geen Kalium in de Tenso zit in tegenstelling tot de meeste ander micro's zoals Profito of CSM
 
Laatst bewerkt:
mijn bak zitten nu nog geen planten en vissen in , ben nog aan het opbouwen
 
Oeps, ja de K2SO4 moet één zakje zijn, foutje.
De K2SO4 is kalium, als je 25 gram toevoegd aan de KNO3 en KH2O4 dan kom je met de Kalium gelijk aan de KNO3, beide rond de 20 ppm (hoeft niet pese lees ik hier en daar maar zelf doe ik het wel)
Plus dat er geen Kalium in de Tenso zit in tegenstelling tot de meeste ander micro's zoals Profito of CSM
Dankje! Ik zie het al, die K2SO4 voeg ik samen met de MgSO4 bij mijn tenso oplossing toe. Jij doet dat dus bij de fosfaat/nitraat oplossing.
 
ik schrik er soms van wat mensen allemaal in hun bak gooien , ben ik de enige die er helemaal niets in gooit ?

Daar schrik ik ook soms erg van.
Al die Jaren dat ik Aquariums hou met planten zijn osmoscote bolletjes met wat klei altijd al prima geweest samen met wat vloeibare plantenvoeding.
Als ik zie hoeveel poedertjes en er schema's voor de Ei-methode nodig zijn om weekelijks eerst 50% van je water te gaan wisselen en dan alles weer gaan berekenen mag je wel zowat een dag taak van maken :book:
50% waterwissel elke week poeh... vaak niet eens nodig zelfs niet bij Discussen die niet wildvang zijn.
Elke week 50% waterwissel in mijn Rio450 echt niet hoor, doe pas een wissel als het nodig is net als bij mijn Rio180 en dat gaat al jaren prima.

Maar goed ieder zijn ding en manier.
 
Ach al die chemische termen schrikt wellicht af maar eigenlijk maak je dus gewoon je eigen plantenvoeding. Zoals edje al zegt voegt hij ook wat vloeibare plantenvoeding toe en dit is niet anders alleen dan zelf gemaakt. Uiteindelijk is dit goedkoper en je kunt het wat gerichter doseren omdat je precies weet wat er in welke verhouding in zit. Enige verschil is dat de macro's (nitraat / fosfaat / kalium) wellicht niet altijd in de standaard plantenvoeding zit.
 
en dan alles weer gaan berekenen mag je wel zowat een dag taak van maken
Nee hoor, de flessen maak je in één keer aan, vervolgens doseer je gewoon 2 x per week, thats all
 
Ach al die chemische termen schrikt wellicht af maar eigenlijk maak je dus gewoon je eigen plantenvoeding. Zoals edje al zegt voegt hij ook wat vloeibare plantenvoeding toe en dit is niet anders alleen dan zelf gemaakt. Uiteindelijk is dit goedkoper en je kunt het wat gerichter doseren omdat je precies weet wat er in welke verhouding in zit. Enige verschil is dat de macro's (nitraat / fosfaat / kalium) wellicht niet altijd in de standaard plantenvoeding zit.
Precies, het lijkt veel maar dit zit ook allemaal in een complete plantenvoeding.
 
Haha mijn planten buiten en binnen krijgen niet zoveel voeding
 
Ps. Kleine tip over de doseerspuiten. Je kan naar je apotheek gaan en daar gewoon om vragen. Ik heb 3 spuiten van 10 ml voor €0,12 cent meegekregen. Dat was wel echt heul veel geld :thumbs:
 
Elke week 50% waterwissel in mijn Rio450 echt niet hoor, doe pas een wissel als het nodig is net als bij mijn Rio180 en dat gaat al jaren prima.
Ieder zijn ding hé, momenteel ververs ik om de twee weken 50% met een iets aangepast schema
 
Hah Kees ik was twee weken terug ook 'tegen' al die poedertjes. Benvo heeft me toch overgehaald om het eens te proberen en ik was misschien 30 minuutjes bezig om de drie flesjes aan te maken. Daar heb ik nu een aantal maanden geen omkijken meer naar. Zoveel tijd kost het dus niet!
 
Ach al die chemische termen schrikt wellicht af maar eigenlijk maak je dus gewoon je eigen plantenvoeding. Zoals edje al zegt voegt hij ook wat vloeibare plantenvoeding toe en dit is niet anders alleen dan zelf gemaakt. Uiteindelijk is dit goedkoper en je kunt het wat gerichter doseren omdat je precies weet wat er in welke verhouding in zit. Enige verschil is dat de macro's (nitraat / fosfaat / kalium) wellicht niet altijd in de standaard plantenvoeding zit.

Dat begrijp ik ook wel maar ik voeg zelf ook appart fosfaat/kalium of indien nodig nitraat toe uit een flesje, problem met poeders is dat niet elke poeder vanverschillende fabrikanten vaak het zelfde zijn.
Maar het nut van 50% waterwissel niet echt.. als je meet en je waterwaardes zijn op orde hoef je enkel maar het tekort aan te vullen voor je planten wat denk ik veel goedkoper zal uitpakken en zeker als je osmocote bolltjes gebruikt met NPK met spoorelementen bij de planten die relatief goedkoper zijn en lange tijd werken c.a 3-4maanden.
50% water wissel om je bak te resetten zou niet weten waarom dat dan nodig zolang alle water parameters o.a calcium/magnesium op peil zijn en je geen overschotten hebt zoals nitraat en fosfaat en weinig organische stoffen hebt in het water.. volstaat 10%-30% per 2 weken een water wissel ook prima.
Kan mensen met Stendkler Discussen die al Jaren zo hun discussen houden en ook sucsesvol op die manier kweken dan wat je overall hoort reopen dat je bij Discussen minsten 50% tot sommige idioten wel elke dag 50% water moet wisselen bij Discussen.
Volgens mijn mening allemaal overtrokken en elkaar gek maken en op onnodige kosten jagen.
 
Dat begrijp ik ook wel maar ik voeg zelf ook appart fosfaat/kalium of indien nodig nitraat toe uit een flesje, problem met poeders is dat niet elke poeder vanverschillende fabrikanten vaak het zelfde zijn.
Maar het nut van 50% waterwissel niet echt.. als je meet en je waterwaardes zijn op orde hoef je enkel maar het tekort aan te vullen voor je planten wat denk ik veel goedkoper zal uitpakken en zeker als je osmocote bolltjes gebruikt met NPK met spoorelementen bij de planten die relatief goedkoper zijn en lange tijd werken c.a 3-4maanden.
50% water wissel om je bak te resetten zou niet weten waarom dat dan nodig zolang alle water parameters o.a calcium/magnesium op peil zijn en je geen overschotten hebt zoals nitraat en fosfaat en weinig organische stoffen hebt in het water.. volstaat 10%-30% per 2 weken een water wissel ook prima.
Kan mensen met Stendkler Discussen die al Jaren zo hun discussen houden en ook sucsesvol op die manier kweken dan wat je overall hoort reopen dat je bij Discussen minsten 50% tot sommige idioten wel elke dag 50% water moet wisselen bij Discussen.
Volgens mijn mening allemaal overtrokken en elkaar gek maken en op onnodige kosten jagen.

Bot gezegd is de 50% waterwissel een veiligheid die ingebouwd is voor de aquarianen die niet zo goed zijn met doseren of meten van de waterwaarden. Of John dus, die het gewoon uit gemak doet ;) Je hebt helemaal gelijk dat als je jouw waterwaardes meet en aanvult waar tekorten zijn de 50% waterwissel overbodig is. Als je met wat minder verstand hier aan gaat beginnen is de 50% waterwissel een mooie veiligheid dat we niet opeens iemand hebben die met 150ppm nitraat zit. De Ei methode is dus ook gewoon een brute-force middel zodat je zonder veel te meten toch kan zorgen dat er nooit tekorten optreden. Je kunt hetzelfde inderdaad bereiken door te meten (en na een periode hoeft dat ook niet zo vaak meer) en alleen toe te voegen wat nodig is.
 
Als ik zie hoeveel poedertjes en er schema's voor de Ei-methode nodig zijn om weekelijks eerst 50% van je water te gaan wisselen en dan alles weer gaan berekenen mag je wel zowat een dag taak van maken

Nou de EI is juist om tekorten te voorkomen en ook voor het gemak. Simpel flesjes met oplossing aanmaken en wekelijks toevoegen klaar is kees. Eigenlijk hoef je als je eenmaal weet hoeveel je moet toedienen en oplossen niks meer te berekenen;). De standaard EI om het zo te noemen is dus erg makkelijk in het gebruik en je voorkomt tekorten.
 
hahahah , nu in ieder geval nog niet nee , mijn andere bak deed ik ook nooit iets in , af en toe een klein beetje mest en dat was het wel
 
Je hebt helemaal gelijk dat als je jouw waterwaardes meet en aanvult waar tekorten zijn de 50% waterwissel overbodig is
Klopt, het is of dat of je ververst wekelijks de helft en je hoeft nooit meer te meten.
Bij een erg grote bak kan een wekelijkse 50% wissel wat ingrijpend worden, maar met een goed systeem gaat dat eigenlijk (bijna) vanzelf.
Het water laat ik hier met een slang in de wc lopen, vullen doe ik met een pompje in een emmer onder de wasbak, duurt nog geen 15 minuten om weer 100 liter bij te vullen
 
Bot gezegd is de 50% waterwissel een veiligheid die ingebouwd is voor de aquarianen die niet zo goed zijn met doseren of meten van de waterwaarden. Je hebt helemaal gelijk dat als je jouw waterwaardes meet en aanvult waar tekorten zijn de 50% waterwissel overbodig is. Als je met wat minder verstand hier aan gaat beginnen is de 50% waterwissel een mooie veiligheid dat we niet opeens iemand hebben die met 150ppm nitraat zit. De Ei methode is dus ook gewoon een brute-force middel zodat je zonder veel te meten toch kan zorgen dat er nooit tekorten optreden. Je kunt hetzelfde inderdaad bereiken door te meten (en na een periode hoeft dat ook niet zo vaak meer) en alleen toe te voegen wat nodig is.
Aha en wat is dan het verschil als je gewoon kant en klaar uit een flesje toevoegt ?
Als je niet meet dan kan dit ook bij kant en klare planten voeding gebeuren als je nitraat of fosfaat gaat toevoegen dus ik zie daar total niet de relevantie van als 50% water wissel dat moet opvangen.
Dus ik ga ei-methode gebruiken en ik meet eerst mijn water parameters dan maakt het geen bal uit of ik poeders in flessen aanmaak of kant en klaar koopt in de winkel om dan een 50% waterwissel veiligheid marge in te bouwen.

Dus meten is weten en daar je dosering aan passen dus of je nu ei methode gebruikt of kant en klare flesjes zit er total geen verschil in en blijft het onzin om 50% water wissel te gaan doen als je geen overschotten hebt.
Je gaat toch ook geen fosfaat toevoegen als die na een week of langer al op 2ppm zit wat geen overschot is in een planten bak en dat geld ook voor Kalium en Nitraat.
Dus fosfaat zit op 2mg en nitraat op 20mg 50% water wissel elke week zal je elke keer 1mg fosfaat en 10mg nitraat moeten aanvullen terwijl je met bijv 10% water wissel niks hoeft aan te vullen.
Wat is dan goedkoper… ?
scheeld 40% water en 1mg fosfaat en 10mg nitraat uit een flesje of poeder !

Dus kom op 50% waterwissel is veiligheid marge nou je kan met kant en klare voeding ook over doseren dus laten we dat dan ook maar in voeren als het geld mag kosten, dus mensen als je kant en klare vloeibare planten voiding gaat toedienen wel eerst 50% waterwissel doen omrent de veiligheid tegen over doseren hahaha.
Jezus meet dan eerst je water parameters waar als je een tekort dreigt of hebt vul je dat gewoon aan en dat kan ook zonder een waterwissel.
Dus wie maakt nou wie gek om geld uit je zak te kloppen.
 
hahahah , nu in ieder geval nog niet nee , mijn andere bak deed ik ook nooit iets in , af en toe een klein beetje mest en dat was het wel
Dat kan ook heus wel, maar dat ligt helemaal aan de planten en verlichting, heb je een volle bak snelgroeidende planten en behoorlijk wat licht dan ontkom je er niet aan om bij te mesten
 
@edje555
Kant en klaar voeding heeft meestal geen fosfaat en nitraat plus als je de dosering van de Ei-methode volgt, je meer in je bak gooit dan een kant-en-klaar voeding op het flesje zal adviseren.

Kunnen lang er kort over discussiëren maar mijn bericht zal gelijk blijven. Volg je de Ei-methode en je meet niet, ververs dan 50%. Meet je wel dan volg je eigenlijk niet de Ei-methode want je gaat minder toevoegen, of iig alleen wat nodig is. Dus dan hoef je niet zo extreem te verversen. Meer is het niet en beide methodes zullen prima werken. Geen reden om boos te worden!
 
hou het gemakkelijk ook het advies
10 nitraat
1 fosfaat
0.1 ijzer
100% weekdosis sporenelementen
co2 vervanger starten op 1/2 dosis en opbouwen naar max na 1 maand
wekelijks 25% waterwissel

indien je dit aanhoud zou je in principe zonder meetsetjes kunnen want wat je toevoegt kan maximaal oplopen tot 40/4/0.4

toch adviseer ik meetsetjes dan heb je meer gevoel hoeveel je bakje verbruikt
water waardes 1ste maal meten na toevoeging indien ok
wekelijks blind de toevoegingen doen
na 4a5 tal weken eens meten:
-lopen 1 of meerdere waterwaardes op , dan weekdosis van betreffende verlagen
-dalen 1 of meerdere waterwaardes , dan weekdosis van betreffende verhogen

meetset die ik heb
tetra kh
jbl no3
jbl po4 sensitive
jbl ph 6.0 tot 7.6
fe/yzer meet ik niet
 
Dus wie maakt nou wie gek om geld uit je zak te kloppen.
Edje please, kraak de boel toch niet zo af, deze methode is er simpelweg voor bedoelt om altijd voldoende voeding te hebben, en de 50% waterwissel is ervoor om de waardes stabiel te houden.
Het kan ook anders door te meten en waar nodig toe te voegen, maar de EI methode is er juist voor om niet meer te hoeven meten of bij te sturen, en een zakje poeder en wat water kosten de wereld niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gevonden en gelezen maar ik ben nog maar een leek in de bemesting van de planten voeding en de waardes en mijn aquariums dus heb je er niet meer verstand voor nodig om het zelf te gaan doen

Je hoeft daar ook geen verstand van te hebben. Hoe je moet mengen en wat te doseren staat op de site en ook op de zakjes poeders die je krijgt. Het is allemaal erg eenvoudig en bespaart bovendien nogal wat!
Overigens is het hetmeest effectief wanneer je niet per week maar dagelijks doseert.
 
Laatst bewerkt:
Aha en wat is dan het verschil als je gewoon kant en klaar uit een flesje toevoegt ?
Als je niet meet dan kan dit ook bij kant en klare planten voeding gebeuren als je nitraat of fosfaat gaat toevoegen dus ik zie daar total niet de relevantie van als 50% water wissel dat moet opvangen.
Dus ik ga ei-methode gebruiken en ik meet eerst mijn water parameters dan maakt het geen bal uit of ik poeders in flessen aanmaak of kant en klaar koopt in de winkel om dan een 50% waterwissel veiligheid marge in te bouwen.

Dus meten is weten en daar je dosering aan passen dus of je nu ei methode gebruikt of kant en klare flesjes zit er total geen verschil in en blijft het onzin om 50% water wissel te gaan doen als je geen overschotten hebt.
Je gaat toch ook geen fosfaat toevoegen als die na een week of langer al op 2ppm zit wat geen overschot is in een planten bak en dat geld ook voor Kalium en Nitraat.
Dus fosfaat zit op 2mg en nitraat op 20mg 50% water wissel elke week zal je elke keer 1mg fosfaat en 10mg nitraat moeten aanvullen terwijl je met bijv 10% water wissel niks hoeft aan te vullen.
Wat is dan goedkoper… ?
scheeld 40% water en 1mg fosfaat en 10mg nitraat uit een flesje of poeder !

Dus kom op 50% waterwissel is veiligheid marge nou je kan met kant en klare voeding ook over doseren dus laten we dat dan ook maar in voeren als het geld mag kosten, dus mensen als je kant en klare vloeibare planten voiding gaat toedienen wel eerst 50% waterwissel doen omrent de veiligheid tegen over doseren hahaha.
Jezus meet dan eerst je water parameters waar als je een tekort dreigt of hebt vul je dat gewoon aan en dat kan ook zonder een waterwissel.
Dus wie maakt nou wie gek om geld uit je zak te kloppen.
Sowieso lijkt het me dat het niet om het geld gaat. Ik ben nog geen 10 euro per jaar kwijt aan KNO3 en fosfaat voor mijn 720L bak.
EI methode is een zeer handige methode om minimaal te hoeven testen en dus minimale tijdsinvestering en 'gedoe'. Dat houdt (voor mij persoonlijk) de hobby leuk.
1 keer in de 6 maanden even nieuwe stock-oplossingen maken is voor mij acceptabel.
Voor de perfectionisten die per se naar betaalde getalletjes (meetwaarden) streven: ga je gang. Niets op tegen, alleen meer werk. Maar ik zie geen reden om beter resultaten te verwachten dan met EI-methode. Dus gaat het dan echt om die 20 cent besparing doordat je te veel doseert en dat weer afvoert d.m.v. een waterwissel?

Je kamerplanten geef je ook liever 'iets' te veel water zodat ze niet uit drogen. Je gaat niet berekenen hoeveel ml je ze moet geven.
 

Terug
Bovenaan