Water waardes Maanvissen


N

NickdH

Guest
Hallo iedereen,

Zoals in mijn vorige topic over maanvissen kweken gaf ik aan dat ik een beginnend Aquarium liefhebber ben en moet dus ook nog veel leren en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Ik heb vandaag de water waardes getest met een druppel test en dit zijn de resultaten:

* Temperatuur = 27,5
* Kh = 7
* Ph = 7,7
* No2 Nitriet = 0,3
* Ammoniak = 0
* No3 nitraat = 15
* Po4 fosfaat = 0,7

Ik heb Aqua care toegevoegd om de No2 naar 0 te krijgen. Graag hoor ik van ervaren mensen wat ik kan verbeteren en de ideale omstandigheid te creëren voor maanvissen.

Groetjes, Nick.
 
Is je bak groot genoeg want Manen hebben 50 liter per vis nodig en je moet ze met min 5 houden. Dit even terzijde ;)
 
NO2 moet je met rust laten.
KH is te hoog.
Koop een EC meter en meet je geleidbaarheid die moet onder de 200 uS komen.
 
Ik ben even kwijt hoe lang je bak al draait.

Maar middelen om nitriet naar 0 te brengen? Ik ken er maar 1 en dat is waterwissel te doen nml
En het liefst 50%. Want dat zal zowiezo het beste zijn om elk week 2x in de week 50% waterwissel te doen met maanvissen.
 
IMG_20200528_201558.jpg

Zoiets dus:cool: :DD
 
Ik ben even kwijt hoe lang je bak al draait.

Maar middelen om nitriet naar 0 te brengen? Ik ken er maar 1 en dat is waterwissel te doen nml
En het liefst 50%. Want dat zal zowiezo het beste zijn om elk week 2x in de week 50% waterwissel te doen met maanvissen.

En mijn bak draait al 4 maanden ongeveer.
 
Zolang je dat niet begrijpt en met middeltjes loopt te rommelen ben je niet toe aan kweken.
Het staat echt 10 duizend keer uitgelegd op dit forum.
Ga je eerst inlezen en eerst genieten van die vissen.
Kweken komt later wel
 
Ik kom net iets onder de 300 µS, terwijl mijn kraanwater op de 900 µS staat, maar de waarden van de kweker (Jos) zitten ook rond de 300 µS.
 
Meer dan vers water heb je niet nodig.
Mijn kweekvorm maanvissen kweken en groeien op 800ms geleidbaarheid en Ph van rond de 8.
Niets gaan staan foefelen.
Jonge maanvissen hebben veel vers water nodig.
Nitraat hou je best zo laag mogelijk.
In jouw geval zou ik 2/3de verversen zodat je aan 5mg/l No3 komt. Eens die terug op 10 staat is het tijd om weer 50% te verversen.
 
NO2 moet je met rust laten.
KH is te hoog.
Koop een EC meter en meet je geleidbaarheid die moet onder de 200 uS komen.

Net als Ton heb ik ze ook op dik 300uS zitten en daar heeft de kweker (Jos) ze ook ongeveer op. Ik denk dat de nakweek uit de winkels wel een hogere uS aan kunnen.
 
Net als Ton heb ik ze ook op dik 300uS zitten en daar heeft de kweker (Jos) ze ook ongeveer op. Ik denk dat de nakweek uit de winkels wel een hogere uS aan kunnen.
Het gaat niet om de vissen.
Die kunnen rustig op 600uS.
Het gaat om een succesvolle kweek. M.a.w. eitjes die niet beschimmelen. Daar gaat dit topic toch om.
 
Het gaat niet om de vissen.
Die kunnen rustig op 600uS.
Het gaat om een succesvolle kweek. M.a.w. eitjes die niet beschimmelen. Daar gaat dit topic toch om.
Daar heb je gelijk in, maar de vissen van John en mij zijn ook op deze waarden gekweekt en ook de ouders zwommen daarin.
 
Oke dankjewel iedereen voor het meedenken en de reacties, ik ben inderdaad ook nog niet van plan ze nu te kweken ga eerst een andere bak aanschaffen na de verhuizing. Dus de beste tip voor nu is het water verversen en de kh omlaag? En de rest van de waardes en zijn dan oke?
 
Wel wetende dat kweken van maanvissen niet het zelfde is als ancistrussen die eieren legt.
Maanvissen opkweken is intensief werk. Vergt veel geduld.

Ik zou je adviseren om meer kennis op te doen van waterwaardes, aquarias, de vis zelf.
 
Misschien eens een afspraak maken met @Jos Hut om een keer op de koffie te gaan, kan je zien hoe hij druk is met kweken.
zag vandaag weer een filmpje met jonge Santa Isabels. En die zitten niet in een 20liter bakje.
 
Misschien eens een afspraak maken met @Jos Hut om een keer op de koffie te gaan, kan je zien hoe hij druk is met kweken.
zag vandaag weer een filmpje met jonge Santa Isabels. En die zitten niet in een 20liter bakje.
Nee de eerst weken zitten ze in een 30l bakje ?
 

Terug
Bovenaan