Water wisselen via de bioloog. Ok voor de bacteriën?


aquabelg

Well-known member
Lid geworden
12 september 2020
Berichten
457
Leeftijd
59
Mischien rare vraag, maar ik zou graag m'n ww doen via de bioloog. Ik zou zo 200 à 250l kunnen wisselen zonder dat ik de waterstand van de bak moet verlagen. Zo zou ik dan een 20% ww kunnen doen, pak minder dan wat ik vroeger wekelijks aanhield maar ik verdenk de grote ww van vroeger(70/80%) er toch van stress te hebben veroorzaakt bij m'n vissen.

Waarom ik dit zou willen:
  • je hoeft niet meer in de bak zelf te zitten met een pomp(ik werk met een grote 5000liter pomp)
  • makkelijker om de temperatuur perfect te hebben-tijdens het bijsturen komen de vissen niet in aanraking met water van hogere of lagere temperatuur. Het enige waar je voor moet zorgen is dat tegen de tijd dat je bioloog gevuld is, dezelfde temperatuur als in de bak bereikt is.
  • ook omdat de lage waterstand in de bak de vissen ongelooflijk triggert om te gaan paaien(vriendin van me heeft vorige week alleen al 6 keer paaiende vissen gehad in 3 bakken-ja, ze ververst veel, het zijn dan ook kleine bakken). Je hebt daarna een hele bak eitjes hebt die wel opgegeten worden maar toch een klap veroorzaken in de waterhuishouding. Ik heb in het verleden ook al problemen gehad met grote vrouwtjes waar de mannen niet groot genoeg voor zijn, zelf eitjes afhalen is dan de oplossing. Ook is het gevaar op kwetsuren niet veraf bij al dat gepaai.

Mijn vraagteken is natuurlijk, of ik de media niet té lang zonder water zet(max 15 minuten na leeg te zijn, want ik vul vak na vak. Het bewegend bed bijvoorbeeld kan ik voor 20% gevuld laten en direct nadien terug vullen.
Ik denk niet dat het een super negatieve invloed gaat hebben op de bacteriën...of toch?
 
Nee zou gewoon moeten kunnen, verwacht niet dat het veel kwaad kan
 
Ja kan gewoon, wel even opletten dat je goede beveiliging hebt, ik zet mijn opvoer pomp uit, laat mijn sump vollopen en ververs 30 l zeewater. Daarna opvoerpomp weer aan en klaar is Kees. 👍

(Beveiliging = gaatje in de uitstroom buis onder de waterlijn van je aquarium, mocht de stroom uitvallen loopt niet je gehele bak leeg door hevel werking, daarom kan ik de opvoerpomp uitzetten, doe dit niet als je geen beveiliging hebt en boor zo snel mogelijk een gat )
 
Laatst bewerkt:
Ja kan gewoon, wel even opletten dat je goede beveiliging hebt, ik zet mijn opvoer pomp uit, laat mijn sump vollopen en ververs 30 l zeewater. Daarna opvoerpomp weer aan en klaar is Kees. 👍

(Beveiliging = gaatje in de uitstroom buis onder de waterlijn van je aquarium, mocht de stroom uitvallen loopt niet je gehele bak leeg door hevel werking, daarom kan ik de opvoerpomp uitzetten, doe dit niet als je geen beveiliging hebt en boor zo snel mogelijk een gat )
Uitstroombuis staat nét boven waterlijn opgesteld, daar heb ik dankzij véle andere waarschuwingen in diverse bouwtopics gelukkig al aan gedacht.
Ik ga het bij toch wel bij zoet water houden qua ww, maar in ieder geval, bedankt voor de geruststelling van m'n gemoed!;)
 

Terug
Bovenaan