Wat is er nieuw

Waterabsorberend materiaal? --> noodopvang bij lekkages

Gino88

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
38
Dit is misschien een van de vreemdere vragen die je kunt stellen. 😀

Ik ben langzaamaan de hobby aan het uitbreiden, met meerdere bakken en automatische waterverversing die continu doorloopt. Hoe meer water je hebt staan en rondstromen, hoe meer risico in principe dat er vroeg of laat een keer iets gebeurt waar je niet blij van wordt. En met een beetje pech: iets waar de onderburen niet blij van worden.

Een overloop kan stoppen te functioneren, een kitrand kan gaan lekken en wie weet klapt dat oude aquarium over 2 jaar uit elkaar. Weet jij veel.

Is er een waterabsorberend materiaal te bedenken dat je strategisch in een 'aquariumkamer' zou kunnen neerleggen, en waarmee je schade bij lekkages/waterexplosies wat kunt beperken?

Al is het maar (ik zeg maar wat) 50 liter of zo die je op kan vangen; dat kan zomaar het verschil maken tussen een aquariummeubel of een vloer moeten vervangen of niet.

Wc-rollen zijn alvast een mogelijkheid. Ik vermoed echter dat er efficiëntere en sjiekere opties denkbaar zijn. 😛

Een natte WC rol op een houten vloer maakt ook niks uit.
Denk eerder aan een vloer die waterbestendig is (tegels), en een vaste afvoer.
Of je zet je stelling in een grote bak waar ook een afvoer aan is.

Vaak gebeurt zoiets tijdens de nacht of afwezigheid en dan ben je eigenlijk al te laat als er veel water uitstroomt.

Zo'n "ramp" heb ik jaren en jaren geleden eens gehad en het enige dat helpt is een waterstofzuiger voor het grove werk en daarna strandlakens erop leggen en dan maar wandelen.
Geheel droog maken door de ruimte warm, heeeel warm te stoken. (Gehuurde droogkachels).
Gedurende die tijd konden we niet in bad, of douchen want die hangt boven het bad, want daar zwommen de vissen in.

Het enige dat ik kan bedenken om dit werk te voorkomen is een badkamer van je aquariumkamer maken: tegelvloer met een afvoer.
Maar of je dat wilt....

Volgend jaar ga ik een nieuwe aquariumkamer inrichten, waar nu m'n garage is.
Aan lekkages heb ik ook al gedacht.
Vermoedelijk zal ik daar, overlangs, zo'n terrasafvoer in de vloer steken.
Dit kan je natuurlijk niet in iedere situatie.
Alhoewel, ik denk maar snel iets, een verhoog in de ganse ruimte die je waterbestendig maakt. Heb je dan geen afvoer zo laag zitten, kan je nog een dompelpomp voorzien.

Maar iets die, in mijn geval, zomaar in fracties van seconden 450l (mijn grootste bakken tot nu toe) kan absorberen... nah nog nooit gezien.

zomaar ergens een afvoer plaatsen is natuurlijk niet altijd een optie, maar wel praktisch in een aquarium kamer (ook met verversen ect).

je best bet? waterbestendige vloer (tegels, zeil, PVC), wateralarm plaatsen & een nat/droog stofzuigert achter de hand hebben.

je best bet? waterbestendige vloer (tegels, zeil, PVC), wateralarm plaatsen & een nat/droog stofzuigert achter de hand hebben.
Zo'n nat/droog stofzuiger is een utopie als er een bak klapt van 450 liter, in zo'n stofzuiger gaat max 30 liter en dan moet je hem eerst weer legen, dan ben je sneller door bijv. met een sneeuwschep het water weg te scheppen.

Leuke reacties. 😀 De vloer in m'n vissenkamer is totaal niet waterbestendig en al vrij ver heen door al mijn gemors... Het zou in ieder geval fijn zijn als een eventuele overstroming niet naar de woonkamer doorging. Drempeltje maken in de deuropening? 😀 Nee...

Een doorgang in de vloer maken gaat de huisbaas waarschijnlijk niet zo leuk vinden, haha. Maar ik wil e.e.a. wel verder gaan researchen. Een klein beetje meer peace of mind is nooit weg. Iets van zakken met absorberende korrels zou hem best eens kunnen worden.

dat is ook mijn gedachten, ik wil ook nogsteeds een stelling plaatsen met best grote bakken erin.
maar om er dan constant vanuit te gaan dat er wat fout gaat tja... is ook niet echt goed voor je gemoedsrust.
het echt klappen van een bak gebeurd zelden, zal ook eerder "lekken" zijn.

een lekkende bak is nog wel te ondervangen, vaak is dit ook maar drup drup drup.
stel er klapt een bak van pak m beet 400L... dan gaan die paar zakken met water absorberen korrels ook weinig helpen m.i.

dat is ook mijn gedachten, ik wil ook nogsteeds een stelling plaatsen met best grote bakken erin.
maar om er dan constant vanuit te gaan dat er wat fout gaat tja... is ook niet echt goed voor je gemoedsrust.

een lekkende bak is nog wel te ondervangen, vaak is dit ook maar drup drup drup.
stel er klapt een bak van pak m beet 400L... dan gaan die paar zakken met water absorberen korrels ook weinig helpen m.i.
Een bak in een bak? 😀

Ik heb het nu 3x meegemaakt bij bakjes van 30 en 60 liter en dan was er alleen sprake van lekken. Maar als je opkomt en 20 liter water over de grond ziet dan wordt je niet vrolijk en vaak is de schade dan al ontstaan. Maar goed het leven brengt risico s mee net als onze hobby en daar moet je inderdaad niet teveel bij stilstaan.

Ik heb het nu 3x meegemaakt bij bakjes van 30 en 60 liter en dan was er alleen sprake van lekken. Maar als je opkomt en 20 liter water over de grond ziet dan wordt je niet vrolijk en vaak is de schade dan al ontstaan. Maar goed het leven brengt risico s mee net als onze hobby en daar moet je inderdaad niet teveel bij stilstaan.

Gelukkig nog geen lekkers gehad! maar wel een keer een emmer met 10L water omver geschopt... dat is inderdaad al best pokke veel water op zo'n vloertje.

Waarom maak je dan geen houten plateau met goten waar je bakken op komen te staan?
Die goten laat je lopen naar een bak met een (dompel)pomp naar het riool.

Grote bak die klapt ga je niet in dat tempo opvangen maar schade beperken ga je zeker doen

Alles kan maar ik zou er liever van uitgaan dat het goedgaat want anders heb je straks geen rust meer in je kont om het plat te zeggen
🙂 Of course. Ik heb zoals de vissenkamer nu geregeld is wel degelijk rust in mijn reet, haha. Dat is het probleem niet. Het zit gewoon een beetje in mijn aard om te blijven zoeken naar verbeteringen. Geen 99,8% betrouwbaarheid van de overloopsystemen maar 99,9%. En voor als de overblijvende 0,1% een keer aan de hand mocht zijn, hoe ver kan/wil ik gaan om de effecten daarvan te ondervangen. Je kunt je afvragen of dat nog ergens over gaat. Maar het is een leuke bezigheidstherapie. 😀

Tegen het klappen van een hele bak (wat idd niet gauw zal gebeuren) begin je sowieso vrij weinig...

Waarom maak je dan geen houten plateau met goten waar je bakken op komen te staan?
Die goten laat je lopen naar een bak met een (dompel)pomp naar het riool.
Ook wel een grappig idee. Als ik nu een lege kamer had om vanaf 0 mee te beginnen, zou ik iets dergelijks wel overwegen. Nu staan er helaas al bakken van vijftigduizend kilo en die laat ik liever even zo staan geloof ik. xD

Ook wel een grappig idee. Als ik nu een lege kamer had om vanaf 0 mee te beginnen, zou ik iets dergelijks wel overwegen. Nu staan er helaas al bakken van vijftigduizend kilo en die laat ik liever even zo staan geloof ik. xD
Beetje boel overdreven denk ik zo? die vijftigduizend kilo? dat houdt je vloer niet namelijk

denk niet dat je 50k kilo kan tillen. en of een auto dat kan vervoeren. maar oke. je kan het wel als uitdrukking zeggen 🙂

Ik kan mij voorstellen dat er aquarianen zijn die op een gegeven moment denken,,wat als er lekkage is,of als er andere ongewenste lekkage's zijn.

Voor wat mijzelf betreft heb ik enkele jaren geleden een lekkage meegemaakt met mijn Eheim Scubaline,de uitstroom van een externe pomp spoot op een gegeven moment s'nachts over de stabilisator heen en het lekwater ging langs de voorruit omlaag.Dat was dweilen de andere dag.Het PVC laminaat heeft er weinig of geen nadelige schade aan overgehouden.

Wel het houten onderstel,niet de staande kast,maar de liggende / dragende bodemplaat ging na enkele dagen uitzetten,daar kon ik niets anders mee dan een ander onderstel maken,de bodemplaat van ong. 20-25 mm.Dik werd na enkele dagen (5) mm.Dikker door het uitzetten door het vocht.

Vanwege een nieuw te maken dragend onderstel had ik meteen de mogelijkheid om er een bioloog onder te zetten,ieder nadeel heeft ook een voordeel,,wie zij dit ook al weer.ik weet het wel hoor.

Ik had ook mijn verzekering ingelicht,maar na enkele dagen kreeg ik het e-mail bericht dat dit niet automatisch opgesloten zat in de inboedel verzekering,heb dit later ook niet aangepast.Wel waterschade maar niet een vergoeding voor het aangetaste aquarium onderstel.

Moraal van het verhaal,,misschien dat een aquariumverzekering tegen lekkage de angst wegneemt voor wat betreft de schade die we kunnen oplopen.En een berichtje naar de verzekeringsmaatschappij kan dus voor de een of ander stress verlagend werken.

Kon het mij niet direct herinneren tijdens het posten van het vorige bericht,maar herasto,is een verzekeraar die dergelijke polissen aanbied.

Kon het mij niet direct herinneren tijdens het posten van het vorige bericht,maar herasto,is een verzekeraar die dergelijke polissen aanbied.
Een en ander hangt ook af van de omstandigheden waaronder het gebeurd natuurlijk.

Spontane breuk of lekkage kan uitdagender worden dan als er iemand tegenaan stoot/valt om vergoed te krijgen.

Denk ook niet dat meeste verzekeraars “snappen” dat een aquarium kan gaan lekken door ouderdom om heel eerlijk te zijn.

Ik kan mij voorstellen dat er aquarianen zijn die op een gegeven moment denken,,wat als er lekkage is,of als er andere ongewenste lekkage's zijn.

Voor wat mijzelf betreft heb ik enkele jaren geleden een lekkage meegemaakt met mijn Eheim Scubaline,de uitstroom van een externe pomp spoot op een gegeven moment s'nachts over de stabilisator heen en het lekwater ging langs de voorruit omlaag.Dat was dweilen de andere dag.Het PVC laminaat heeft er weinig of geen nadelige schade aan overgehouden.

Wel het houten onderstel,niet de staande kast,maar de liggende / dragende bodemplaat ging na enkele dagen uitzetten,daar kon ik niets anders mee dan een ander onderstel maken,de bodemplaat van ong. 20-25 mm.Dik werd na enkele dagen (5) mm.Dikker door het uitzetten door het vocht.

Vanwege een nieuw te maken dragend onderstel had ik meteen de mogelijkheid om er een bioloog onder te zetten,ieder nadeel heeft ook een voordeel,,wie zij dit ook al weer.ik weet het wel hoor.

Ik had ook mijn verzekering ingelicht,maar na enkele dagen kreeg ik het e-mail bericht dat dit niet automatisch opgesloten zat in de inboedel verzekering,heb dit later ook niet aangepast.Wel waterschade maar niet een vergoeding voor het aangetaste aquarium onderstel.

Moraal van het verhaal,,misschien dat een aquariumverzekering tegen lekkage de angst wegneemt voor wat betreft de schade die we kunnen oplopen.En een berichtje naar de verzekeringsmaatschappij kan dus voor de een of ander stress verlagend werken.
Ik heb dat nooit begrepen dat een aquarium kast niet waterbestendig is gemaakt.....

@Guppeman
Ik krijg tussen de posts hier reclame te zien van een speciaalzaak in badkamers. Zou dat een hint zijn van het universum...

denk niet dat je 50k kilo kan tillen.
Hij was inderdaad niet te tillen die bak!! 😀 Ik had een paar sterke manen mee, maar och wat keken die onder het sjouwen moeilijk. De volgende grote bak wordt misschien wel van plexiglas... Nadat ik die loterij heb gewonnen zonder lot

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan