Waterbloei -> bacterien?


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,815
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Goedenavond,

Na vervanging van mijn bodem als gevolg van kalk problemen, last gekregen van bruine alg. Deze haal ik regelmatig van de planten, voedingsstoffen verder toegevoegden dit lijkt zich redelijk te stabiliseren en ontwikkelen, dus dat is positief. (zie evt. andere post hierover)

Afgelopen zaterdag toch nog mijn filter een beetje schoon gemaakt, i.v.m. de bruine alg die los komt en in het filter verdwijnt. Ik dacht ik moet wel zorg dragen dat het lekker blijft doorstromen.

Resultaat is dat de bak behoorlijk wazig is geworden. Omdat ik over turf filter is het heel lastig te beoordelen of dit groen of wit is, maar als ik m.b.v. een felle zaklamp in de bak schijn, dan zie ik witte deeltjes drijven.

Ter impressie:
125496sschot_0_82_img_20151214_231840.jpg


Zou ik hier gewoon het bekende potje geduld moeten openen en over 1 tot 3 weken verder moeten kijken?

Wat opvalt is dat als de voorste TL's branden het veel aanweziger is, als in de avond alleen de achterste branden oogt de bak veel helderder. Wat licht val al niet kan doen.
 
Misschien, alhoewel ik niet het gevoel heb dat het zo'n "zootje" in de bak is. Als ik onder normale licht omstandigheden kijk zie ik dit ook niet, buiten een lichte waas.

Ter verduidelijking
994218sschot_0_82_img_20151214_233155.jpg


Als ik ook kijk naar de bruine alg wanneer deze los komt, dit zweeft/dwarrelt even door de bak, maar is daarna verdwenen, deze "waas" niet.
 
Afgelopen zaterdag toch nog mijn filter een beetje schoon gemaakt?

Hoe schoon?
Hang er een binnenfiltertje bij ,die je regelmatig schoon maakt.

Dan de grote laten rusten.
 
Je had de bodem al vervangen en dus de bacterien verloren en bij het schoonmaken van je filter verlies je nog meer bacterien. Je hebt nu denk ik niet voldoende bacterien in je bak en dat kost even tijd weer.
 
Ik heb zaterdag de grove blauwe spons uitgespoeld, de filterwatten goed gereinigd en de overige delen in aqua water in een emmer gespoeld.
Tevens de zak turf vervangen omdat de PH wat begon op te lopen, dus deze was uitgewerkt. De nu toegepaste turf verkleurd echter veel heftiger en ik heb ook twijfel of deze geen stof afgeeft, want na nogmaals uitspoelen is het een enorme stof bende in de emmer.

Status vandaag
Turf uit het filter gehaald en HS Aqua bio rings in de plaats gedaan
Extern Eheim biopower erbij gezet, onderste korf grove spons, tweede korf groene grove filterwatten derde korf witte fijne filterwatten.

En nu voorlopig even niets meer doen, dan hooguit de biopower schoonmaken en wel het reguliere verversen.

Gewoon te grote bacto shock door de combi van factoren is mijn persoonlijke overtuiging.

Bedankt voor de feedback!
 
Ja de cultuur heeft een te grote tik gehad en dat moet zich nu herstellen.
 
Bertus

Ik heb een Eheim pro 3 600 staan

Het woord extern moet intern zijn, sorry
 
jessicapilon zei:
Ja de cultuur heeft een te grote tik gehad en dat moet zich nu herstellen.

+1

Filtr(s) zoveel mogelijk in tact houden en zo min mogelijk schoonmaken. Alleen als er echt een verstopping dreigt.
 
sschot zei:
Bertus

Ik heb een Eheim pro 3 600 staan

Het woord extern moet intern zijn, sorry

Dat filter compenseerd toch voor vervuiling. Als gele lampjes boven en onder branden, dan zit hij op de max.
Moet je hem schoonmaken. Als ze gaan knipperen, ben je te laat.

Branden er alleen groene lampjes ( bij mij slechts drie) dan is het goed.
 
Marcel,

Ik heb nog geen uitvoering met lampjes, kan alleen mechanisch de stromingssnelheid regelen, maar verder geen "poespas". Mogelijk dat de 600E die extra indicatie heeft.

Maar goed, ik moet nu gewoon de boel de boel laten, zodat de bacteriecultuur kan herstellen, dus dat ga ik ook doen.
 
Ja succes ermee. En niet ongeduldig worden.
Hopelijk een wijze les voor de toekomst. Niet teveel tegelijk schoonmaken.
 
In het kader van spaar het externe filter en voorkom te sterke vervuiling met negatieve invloed op de biologische filtering heb ik vandaag het Eheim voorfilter gemonteerd in plaats van de standaard zuigkorf.

Ik moet zeggen dat ik slecht kon inschatten wat er zou gebeuren, maar ik ben best positief verrast.

Ik zie eigenlijk een positief verschil in de uitstroom, deze is sterker geworden, dus het heeft in ieder geval geen negatieve gevolgen hiervoor.
Verder vind ik dat het filter (hoe raar het ook is) stiller is geworden dan met alleen de zuigkorf. Nog geen concrete metingen gedaan, maar dat ga ik nog wel even bekijken.
Verder zie ik al vuil aan de korf zitten, oftewel de zuiging en het filteren werkt.

Ik ga nu mijn bioloog minder schoon maken en ga dit filterkorfje gewoon (op basis van proberen) eens per 1 of 2 weken oid schoonspoelen.

228629sschot_0_82_img_20151216_215114.jpg


M.b.t. de waas, deze is nog niet verdwenen maar het is wel aan het verbeteren....... pfffff toch wel blij
 
Kon ook van je bodem komen, die waas.
Heb je een voedingsbodem?
 
Ha Bertus,

Ik heb onlangs de bodem vervangen als gevolg van PH problemen. De huidige ligt er dus nog niet zo lang in. Verder heb ik geen voedingsbodem.

Was alleen niet zo slim geweest om mijn filter ook nog schoon te maken met een nieuwe bodem in de bak, dus te veel bacterien om zeep geholpen. De helderheid verbetert, dus denk dat het een kwestie van nog even geduld hebben is.
 
Met betrekking tot het geluid, het klopt dat er wat veranderd is.

Oude situatie -> 50 dB gemeten op de filterkop en 30 dB gemeten buiten het
aquariummeubel op de deur.
Nieuwe situatie -> 43 dB gemeten op de filterkop en 27 dB gemeten buiten het
aquariummeubel op de deur.

Leuk om te ontdekken en ervaren!
 
Nu na enige tijd is de bak helemaal helder getrokken en ziet het er weer heel netjes uit. Wel enorm blij hiermee.

In de tussentijd wel de normale waterverversingen gedaan, maar verder gewoon de bak met rust gelaten.

Extra pomp een goede week verwijderd en ook zonder deze extra filtering ziet het er helemaal netjes uit!

Korte impressie van hoe het er nu bij staat. Kwalateit via de telefoon
matig......

418526sschot_0_82_img_20151225_231533.jpg
 
Heb ik ook soms,hoor.




Maar dan zet ik er een eheim bij, voor een tijdje, dan is het ook met en dag weg.
Maar dam kijk ik wel of de pomp goed doorspoelt, en of de slangen en aanzuig schoon zijn.
 
sschot zei:
In het kader van spaar het externe filter en voorkom te sterke vervuiling met negatieve invloed op de biologische filtering heb ik vandaag het Eheim voorfilter gemonteerd in plaats van de standaard zuigkorf.

Ik moet zeggen dat ik slecht kon inschatten wat er zou gebeuren, maar ik ben best positief verrast.

Ik zie eigenlijk een positief verschil in de uitstroom, deze is sterker geworden, dus het heeft in ieder geval geen negatieve gevolgen hiervoor.
Verder vind ik dat het filter (hoe raar het ook is) stiller is geworden dan met alleen de zuigkorf. Nog geen concrete metingen gedaan, maar dat ga ik nog wel even bekijken.
Verder zie ik al vuil aan de korf zitten, oftewel de zuiging en het filteren werkt.

Ik ga nu mijn bioloog minder schoon maken en ga dit filterkorfje gewoon (op basis van proberen) eens per 1 of 2 weken oid schoonspoelen.

228629sschot_0_82_img_20151216_215114.jpg


M.b.t. de waas, deze is nog niet verdwenen maar het is wel aan het verbeteren....... pfffff toch wel blij

Gek genoeg hebben de standaard aanzuigkorfjes van Eheim een restrictie erin zitten. Het korfje past op een 16-22mm buis.
Maar de binnendiameter van de kleinste opening is iets van 12 mm.
Ik heb die korfjes dan ook uitgeboord. zodat de volledige binnen diameter 16mm is.

Ik weet niet wat de opening van die voorfilter is, maar het zou zeker kunnen dat die groter is.
 

Terug
Bovenaan