Waterbloei, zweefalg???


S

sharonav

Guest
Tja, sinds een paar dagen is de bak niet meer zo helder als daarvoor.
Vorige week 1 van de 2 filters schoongemaakt ; slangen , witte filterwatten vervangen en de siporax etc. even heen en weer bewogen in het water van het filter, daarna weer gevuld met aquariumwater.

Andere filter witte filterwatten vervangen en nieuw zakje purigen erin gedaan, andere was na paar weken al helemaal verkleurd.

Voor de wekelijkse waterwissel voeding gemeten. Nitraat was dan 25 , fosfaat meer dan 2!!! En ijzer zo'n 0.5
Na de 50% waterwissel nog steeds hoog fosfaat, dus ipv de 100 ml all-in-one voeding ditmaal 50ml toegevoegd.

Bak staat vol op co2, groene dropchecker. Voor de rest verlichting van 1400 tot 2115 1415 tot 2130 1445 tot 2200 en 1515 tot 2230. Alle 4 lampen op 50 %

Betreft een aqualantis 1 50 x 50 x 70
Qua vissen zit ik redelijk vol aangezien de diamantzalmen vaak kweken.

Filtratie eheim 4 600 die slecht presteert met de co2 reactor erop ( zo'n 440 l/u)
En een jbl 902.
De eheim 4 600 word deze week vervangen voor een jbl 1502 met vermoedelijk meer vermogen.

Gisteren toch maar voor de zekerheid een uv besteld, een interne van aquael. Geen ruimte meer in de kasten voor een externe uv.

Zelf denk ik dat de oorzaak ligt bij teveel voeding, die niet optimaal verbruikt word doordat er toch een licht co2 tekort was. Deze week ph iets verlaagd en nu is die mooi groen ipv blauw groenig.
En wellicht dat het filter toch teveel bacteriën is kwijtgeraakt.
Al het filtermateriaal word bijna trouwens overgezet. Siporax en keramische pijpjes en de witte filterwatten. De "hondenbrokken" worden vervangen voor 2 blauwe sponzen.

Van de voorkant lijkt de bak iets wittigs, maar van de zijkant groen. Kan vanaf de ene kant de andere kant van de bak amper tot niet zien.
Foto van de glazen : L aquarium R kraanwater

Wat denken jullie? Waterbloei of zweefalg ??

20200115_164211.jpg
20200115_164206.jpg
20200115_164155.jpg
20200115_130826.jpg
20200115_124609.jpg
20200115_100436.jpg


20200108_154650.jpg
 
Waarom vind jij je fosfaat hoog?
Verhouding nitraat:fosfaat is toch prima zo?
 
Waarom vind jij je fosfaat hoog?
Verhouding nitraat:fosfaat is toch prima zo?

Fosfaat werd met beide testen ( sera en jbl ) donkerdonkerblauw. Nog meer dan 2.
Na de waterwissel fosfaat sowieso verkleuring van 1.8

Daarom gekozen voor 50% voeding en over een paar dagen weer testen. Bij tekort de andere 50 ml toevoegen
 
geen fe(ijzer) bemesting meer doseren en minder aio + vissen komende tijd niet teveel voeren
 
Ik denk waterbloei en dat de groene gloed door je planten komt.
 
geen fe(ijzer) bemesting meer doseren en minder aio + vissen komende tijd niet teveel voeren

Ijzer voeg ik niet apart toe zit bij de aio in , aio dus al verminderd.
Vandaag expres niet gevoerd.
 
vermoed dat fe met po4 verbinding aangaat , indien ik juist ben zou die witte waas binnen 2a3 dagen weg moeten zijn
 
Het rare is dat ik nooit problemen heb gehad hiervoor.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat ik de fles plantenvoeding vorige week weer heb gevuld vanuit de 5 liter jerrycan. Jerrycan staat in donkere kast en is niet oud.

Voegde altijd 100 ml toe, soms wekelijks en soms 2x per week. Vorige week dus 100ml in 1x toegevoegd.
Dosering is 30 per 100 met co2.
 
jerrycan wel elke keer goed geschut?
want actieve deel kan naar de bodem zijn gezakt waardoor je concentratie steeds sterker wordt naar mate het eind van de jerrycan in zicht komt.
 
jerrycan wel elke keer goed geschut?
want actieve deel kan naar de bodem zijn gezakt waardoor je concentratie steeds sterker wordt naar mate het eind van de jerrycan in zicht komt.


Nope... kan dat het zijn geweest dan.
Lees net op plantedbox nog iemand met ineens de bak vol met zweefalg.
Gebruikte het al maanden, ook een jerrycan.
 
Dit ziet er mij uit als waterbloei met bacteriën en niet als zweefalg. Het is van afstand altijd lastig te zeggen maar als ik zo lees wat je heb gedaan zal het toch je filter schoonmaak actie zijn geweest voor deze trigger. Even goed nitriet in de gaten houden komende dagen en verder niet meer rommelen. Een UV-filter gaat dit niet oplossen, eerder erger maken.
 
kan een samenloop zijn van omstandigheden iets teveel belasting door filter reinigen ,aio , beetje werken in je bodem enz..., je zal het maar met zekerheid weten nadat die waas weg is je nog eens aio doseert ;
 
Kan ook zijn dat je de nieuwe purigen niet schoon gespoeld heb en dit gewoon stof hiervan is. Heb ik ook wel eens zien gebeuren maar dan met zeoliet. Met purigen lijkt dit ook een veel gemaakte 'fout' te zijn die voor wit water kan zorgen. In dat geval zal water verversen de oplossing zijn.
 
Dit ziet er mij uit als waterbloei met bacteriën en niet als zweefalg. Het is van afstand altijd lastig te zeggen maar als ik zo lees wat je heb gedaan zal het toch je filter schoonmaak actie zijn geweest voor deze trigger. Even goed nitriet in de gaten houden komende dagen en verder niet meer rommelen. Een UV-filter gaat dit niet oplossen, eerder erger maken.

Gister nh3/nh4 getest 0 , nu net nitriet ook 0. Zal het blijven testen en vissen in de gaten houden.

Kan ook zijn dat je de nieuwe purigen niet schoon gespoeld heb en dit gewoon stof hiervan is. Heb ik ook wel eens zien gebeuren maar dan met zeoliet. Met purigen lijkt dit ook een veel gemaakte 'fout' te zijn die voor wit water kan zorgen. In dat geval zal water verversen de oplossing zijn.

Purigen van tevoren goed uitgespoeld.
Qua waterwissel gister gedaan 50%,
Zonet weer osmose aangezet voor evt waterwissel morgen.
 
Ik ben het met Daniel eens dat dit waterbloei is en dat zie je vaker als je teveel hebt gerommeld in he bak en je krijgt dan een overschot aan heterotrofe bacterien.
 
Ik denk dat Triple gelijk heeft, als ik bij mijn bak de macro toevoeg na de waterwissel en dan nog extra ferro van easy life wordt de bak ook wazig wit, maar is dan binnen dag weer helder.
 
Ik denk dat Triple gelijk heeft, als ik bij mijn bak de macro toevoeg na de waterwissel en dan nog extra ferro van easy life wordt de bak ook wazig wit, maar is dan binnen dag weer helder.

Ik heb dat nooit hier gezien en ijzer is gechelateerd maar wellicht dat deze van mindere kwaliteit is waardoor het snel met fosfaat reageert.
 
Oke dus 2 verschillende antwoorden...
Gaat een uv helpen of juist niet?
Krijg hem vandaag binnen
 
Oke dus 2 verschillende antwoorden...
Gaat een uv helpen of juist niet?
Krijg hem vandaag binnen
Niks is zeker. Kan 1 van de 2 antwoorden zijn kan ook wat anders zijn.

Probeer even je aqua met rust te laten 1 2 dagen en dan weer verversen en dan weer ff kijken hoe het dan is.
 
Ik ben niet overdreven in de bak bezig geweest hoor.
Waas is dit weekend volgens mij ontstaan, dinsdag de wekelijkse waterwissel, filters zijn niet uit geweest. Alleen zand voor in de bak even stofgezogen. Paar plantjes gesnoeid en meer niet.

Gister niks in de bak gedaan,behalve de komkommer eruit gehaald die ik er dinsdagavond in had gedaan. Ook niet gevoerd.
 
Toch kan dat stofzuigen in de bodem voor extra organische belasting zorgen wat dan weer voor de witte waas zorgt.
 
Ik wacht tot zaterdag af.
Als ik dan geen verbetering zie doe ik een waterwissel en daarna uv filter erin.

Vandaag ook maar niet voeren, zullen de opgroeiende diamantzalmen niet zo leuk vinden maar kunnen wel even zonder.
 
Ja interne van aquael, geen ruimte voor een externe.
 
Je weet dat een uvlamp max 1 jaar meegaat?

Daar staan een X aantal uren voor. Maar mijn lamp wordt niet 24/7 gebruikt. Alleen als het nuttig en noodzakelijk is. Daarom koos ik ook voor een intern exemplaar welke ik er zo in kan hangen zonder gedoe met filters en af-en toevoerslangen.
 
In een Oase ClearTronic 9W zit bijvoorbeeld een Philips Long-life PL-S Uv-C lamp met een levensduur van 9000 uur. Dat is dus inderdaad ongeveer een jaar als je die 24/7/365 laat werken. Als je die lamp alleen incidenteel gebruikt dan kun je er wel tien jaar mee doen. Als je hem alleen een paar uurtjes per dag aan zet 5 jaar etc.
Een beetje shoppen op internet heb je zo'n lamp voor 7 euro dus zo verschrikkelijk is het vervangen ook weer niet. Fabrieksgarantie is meestal niet geldig op de lamp maar op de unit zelf.

Maar goed een UV-C lamp is geen wondermiddel voor 'helder water'. In dit geval gaat zo'n unit niet helpen vrees ik.
 
Daar staan een X aantal uren voor. Maar mijn lamp wordt niet 24/7 gebruikt. Alleen als het nuttig en noodzakelijk is. Daarom koos ik ook voor een intern exemplaar welke ik er zo in kan hangen zonder gedoe met filters en af-en toevoerslangen.
Here we go again..........
 

Terug
Bovenaan