Waterconditie in aquarium met goudvissen


mariesor

New member
Lid geworden
24 mei 2023
Berichten
1
Hoi,
Vraagje. Ik ben nog maar net bezig met een aquarium met alleen een paar goudvissen erin. Ik had er een filter in zitten, maar had niet bekeken dat ik deze al na drie weken moest vervangen. Dat filter heb ik dus pas na twee maanden vervangen en tussendoor de boel al steeds schoon lopen maken. Het resultaat (vermoedelijk) was dat er bruine alg in het aquarium zat en ondanks dat ik alles echt goed schoon heb gemaakt naar mijn idee, blijft die bruine alg terugkomen. Wat is de beste oplossing? Heeft dat mogelijk ook te maken met het voer wat de goudvissen krijgen? En is een oplossing alle steentjes die onderop liggen vervangen door nieuwe en ook de plantjes en datgene wat niet direct vervangen kan worden (zoals het ding waar het filter in zit) bijzonder goed schoonmaken? Ook vormt zich steeds schuim in het water. Wat kan dat zijn en hoe krijg ik dat weg?
 
Veel info ineens. Hoe groot is je bak? En welk filter heb je het over? Hoe lang draait je bak? En heb je een foto?
 
Goede vragen van Albert en het zijn grote vervuilers dus je hebt een hele flinke filter nodig.
 
Zeker dat het bruinalg is of gewoon vervuiling? Die beesten produceren nogal wat afval
 
Waarom zou je een filter na 3 weken moeten vervangen? Het blijft vele maanden (jaren?) goed.
Bruinalg komt dikwijls voor in opstartende aquarium dacht ik. Ik denk dat je bakje telkens een nieuw opstart maakt omdat je veel te veel reinigt?
Maar inderdaad zoals Fozzy zegt, eerst nog wat meer info en een foto doet wonderen.
 
Zal wel weer zo n zot advies zijn van de lfs of fabrikant want die willen graag verkopen.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: TLS
Ligt eraan wat precies vervangen wordt.
Alleen een vliesje en misschien een koolsponse gok ik.

Neem even aan dat het om een intern filter gaat wat sowieso niet toereikend is.
 

Terug
Bovenaan