waterdebiet


P

pietje

Guest
Vraag:
Bij een 30 meter lange tuinslang met diameter 15mm gaat bij een gegeven druk een hoeveelheid water door.
Bij een diameter van 13mm (gangbaar) bij dezelfde druk en lengte natuurlijk minder water.

Vraag: Is het debiet bij een slang van 15mm met een koppeling van 13 mm (dus een plaatselijke vernauwing) gelijk aan het debiet van een slang van 13 mm (dus overal vernauwd)?
 
Dus, voor de duidelijkheid: over de hele 30 meter nauw heeft hetzelfde effect als plaatselijk b.v. 5 cm nauw?
 
Nee ik denk van niet, het is een obstructie dat wel.
Maar je heb ook nog iets als wrijvingscoëfficiënt waardoor er verschillen in debiet kunnen ontstaan.

Josi of josy iets in die geest heeft hier wel eens op diverse topics gereageerd met fantastische formules om dat allemaal te berekenen
 
Thanks,

Ik ga topics afzoeken naar die Josi. Klinkt logisch dat wrijvingscoëfficiënt maar of het van merkbare invloed is (wrijving water/rubber tuinslag) is dan de vraag.
Maar wanneer verwaarloosbaar is het zinloos een 15 mm tuinslang te nemen omdat alle gardena koppelstukken 12 a 13 mm zijn.
 
Het gaat om binnendiameters. Er is geen 15mm gardena tuinslang. Ook andere merken hanteren binnendiameters. Wat mij opvalt is dat geadverteerd wordt met 13, 15 en 19mm maar alles koppelstukken zijn altijd 12 a 13 mm. Dat schiet dan volgens mij niet op maar ze vragen wel meer geld voor de dikkere slangen. Ik snap dit bedrog niet
 

Terug
Bovenaan