Wat is er nieuw

waterkwaliteit terug onder controle

• Onderwerp starter Onderwerp starter willy99
  • Startdatum Startdatum
W

willy99

Guest
Nadat ik led verlichting en CO2 installatie plaatste kreeg ik een echte algenplaag. Zowel penseel algen als baard algen. Niks leek te helpen. Heb jaren alles onder controle kunnen houden met easy carbo doch kreeg problemen met levend barenden en sommige planten welke niet van easy carbo hielden.
Heb nu de jbl lampen (2 x 120 cm voor een vision 450) gedurende 6 uur op 80%, 2 uur op 50%, en de rest van de dag op 10%. Mijn CO2 staat met een kh van 6 op ph 7.00, en ik voeg dagelijks 4 ml easy carbo toe, wat 50% van de voorgeschreven hoeveelheid is, en 6 ml profito. De uitstroom van de interne filter is zo geplaatst dat ik tamelijk wat oppervlakte beweging heb.
Resultaat: alle planten doen het nu goed, en de algen zijn verdwenen en de vissen zijn heel levendig en mooi op kleur, is echt een verademing na een gans jaar zoeken.
Misschien kunnen sommigen hier iets mee. Ik voeg geen nitraat of fosfaat toe omdat ik een nogal hoge visbezetting heb die voor voldoende van deze stoffen zorgen.

CO2 is een zeer makkelijke voedingsstof voor planten. Dus door het toevoegen willen je planten gaan groeien.
Echter dit konden ze niet volhouden. Door een voedingstekort. Waarschijnlijk wat spoor elementen.
Doordat de plant zijn groei cyclus niet af kan maken. Ontstaan suikers, die uit de plant lekken. Wat de baard en penseel algen juist heel lekker vinden.

Door nu weer terug te gaan naar je oude systeem, groeien de planten trager. Carbo is moeilijker opneembaar dan co2. Dus de planten hebben minder spoor elementen nodig. Dus ontstaan er ook geen suikers die weglekken, dus de alg wordt minder.

Je had mijn inziens beter extra voeding toe moeten voegen. Hoogwaardige sporen bemester.
Profito heeft veel ijzer, maar toch echt lagere sporen.

Wat betreft nitraat en fosfaat ben ik het wel eens. Zo lang je wel zorgt dat ze meetbaar zijn.

Kan je mij een voorbeeld geven van een hoogwaardige sporen bemester en geef ik dan nog profito?

Je kan eens informeren bij lid Backplay. Hij verkoopt diverse soorten plantenvoeding en kan desgewenst rekening houden met bepaalde behoeften.

Wellicht is de voeding van planted box ook iets voor je.
(niets ten nadele van de voeding van backplay 😉 )

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan