waterontharder d.m.v. ionenuitwisseling en het aquarium.


H

haatweeoo

Guest
Dag,
wie van jullie heeft er ervaring met een waterontharder die werkt met het principe van ionenuitwisseling.

Bijvoorbeeld een apparaat als dit: Lubron - Waterontharder - EasySoft Split 1000 SXT2

Ik vraag mij af wat zo'n apparaat voor effect zou kunnen hebben op het plantenbestand,maar ook vissen en garnalen.

Heeft iemand op het forum ervaring met dit soort apparaten in combinatie met een aquarium?
 
Apparaten welke met zout werken zijn niet geschikt voor een aquarium.

Ze zijn uberhaupt niet geschikt voor consumptie.

Zijn in 1e plaats bedoeld voor vaatwassers en wasmachines en sanitair.

Maar dat zeggen ze er niet bij.

Je gaat de hoeveelheid natrium in het drinkwater enorm verhogen. De balans gaat eruit.

Past niet in een zoutarm (natriumarm) dieet. Krijg je hypertensie van.
 
Dank je,
ik zou graag ook iemand horen hier die ervaring heeft met een waterontharder die werkt met het principe van ionenuitwisseling,
met name het effect op planten en dieren in het zoetwater aquarium.
 
Ik heb zelf geen waterontharder maar mijn ouders hebben wel 1 sinds een jaar, geen idee welke maar de installateur zei toen dat het water niet geschikt was voor het aquarium.
 
Dank je,
ik zou graag ook iemand horen hier die ervaring heeft met een waterontharder die werkt met het principe van ionenuitwisseling,
met name het effect op planten en dieren in het zoetwater aquarium.

Bovenstaande is ionen wisseling.

Calcium en Magnesium wordt vervangen door Natrium.

Je hebt ook Zuur-base kation-anion.

Deze werken met zoutzuur en natronloog. Die geven puur water met geen zouten.

Maar een woonhuis waterontharder werkt altijd met zout.
 
Hallo,
bij mij gaat het om een "huis"installatie,dus al het water in huis zou door de wisselaar heenlopen.
 
Zelf maak ik gebruik van een WTR Ceramic Premium. Deze waterontharder werkt ook op basis van ionenuitwisseling. Je vind hier meer informatie: https://www.goedkopewaterontharders.nl/waterontharder-kopen/

Daarnaast maak ik gebruik van een actief koolfilter om bepaalde mineralen uit het water te halen.

Ik merk verder niets van bovenstaande nadelen. Zout is puur voor de regeneratie. Dat heeft geen invloed op het aquarium. We hebben het enkel over calcium en natrium. Je pH waarde blijft stabiel.
 
Zelf maak ik gebruik van een WTR Ceramic Premium. Deze waterontharder werkt ook op basis van ionenuitwisseling. Je vind hier meer informatie: https://www.goedkopewaterontharders.nl/waterontharder-kopen/

Daarnaast maak ik gebruik van een actief koolfilter om bepaalde mineralen uit het water te halen.

Ik merk verder niets van bovenstaande nadelen. Zout is puur voor de regeneratie. Dat heeft geen invloed op het aquarium. We hebben het enkel over calcium en natrium. Je pH waarde blijft stabiel.
Calcium en magnesium worden uitgewisseld voor natrium.
En het is de natrium die funest is voor je planten.
De afwezigheid van calcium en magnesium zijn mijn inziens ook niet bevorderlijk voor flora en fauna
 
Even dit topic weer een zwengel geven.

hier zitten we ook na te denken om een goede waterontharder te nemen. Dit ivm verbouwing keuken en dan ook een Kokend waterkraan laten installeren.
nu lees je ene keer dat het niet verstandig is om dit water ook voor het aquarium te gebruiken. Maar….. je kunt ook weer mineralen toevoegen door een extra filter bij je osmoseapparaat te plaatsen.

maar je leest ook ervaringen dat het geen negatieve invloed heeft op planten en vissen in je bak.
zo zie je door de bomen vaak het dichte bos niet meer.
 
Even dit topic weer een zwengel geven.

hier zitten we ook na te denken om een goede waterontharder te nemen. Dit ivm verbouwing keuken en dan ook een Kokend waterkraan laten installeren.
nu lees je ene keer dat het niet verstandig is om dit water ook voor het aquarium te gebruiken. Maar….. je kunt ook weer mineralen toevoegen door een extra filter bij je osmoseapparaat te plaatsen.

maar je leest ook ervaringen dat het geen negatieve invloed heeft op planten en vissen in je bak.
zo zie je door de bomen vaak het dichte bos niet meer.
Naar mijn weten krijg je met een waterontharder zouten in het water die je in een aquarium niet wilt. @tuinkabouter wist daar laatst iets over te vertellen geloof ik
 
Naar mijn weten krijg je met een waterontharder zouten in het water die je in een aquarium niet wilt. @tuinkabouter wist daar laatst iets over te vertellen geloof ik
Zouten als in natrium idd.
Je water word en niet zout van als je dat bedoeld.
Even dit topic weer een zwengel geven.

hier zitten we ook na te denken om een goede waterontharder te nemen. Dit ivm verbouwing keuken en dan ook een Kokend waterkraan laten installeren.
nu lees je ene keer dat het niet verstandig is om dit water ook voor het aquarium te gebruiken. Maar….. je kunt ook weer mineralen toevoegen door een extra filter bij je osmoseapparaat te plaatsen.

maar je leest ook ervaringen dat het geen negatieve invloed heeft op planten en vissen in je bak.
zo zie je door de bomen vaak het dichte bos niet meer.
Ik heb een negatieve ervaring ermee idd.
Door de hoge natrium concentratie groeide mijn planten slecht, ook het opnieuw toevoegen van calcium en magnesium deden niet veel goeds voor de TDS en EC.
Ik ben dus over gegaan op volledig demiwater wat ik naar mijn wensen remineraliseer om zo niet telkens m’n ontharder te hoeven uitschakelen bij een verversing.
 
ik denk dat het vooral een termijn effect is.
zouten verdampen niet dus de concentratie wordt steeds hoger bij kamerplanten en aquariums.


Drinken zou voor niemand een probleem mogen zijn.
 
ik denk dat het vooral een termijn effect is.
zouten verdampen niet dus de concentratie wordt steeds hoger bij kamerplanten en aquariums.


Drinken zou voor niemand een probleem mogen zijn.
Idd, begin de verminderde plantengroei ook pas op te merken na een half jaar
 

Terug
Bovenaan