Wat is er nieuw

Waterpest, carbo, 21-23 graden??

Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Leeftijd
37
Hallo mensen,

Ik wil waterpest goed laten groeien.

Water temperatuur ligt rond de 21-23 graden. Ik wil liever geen CO2 gebruiken, want ik hou niet zo van rand-apperatuur. En in het nieuw in te richten aquarium komt een visbestand van 2 sluierstaarten, 1 komeetstaart en 1 pleco op 180 liter. Zelf ben ik net begonnen met carbo in een kleiner aquarium met ongeveer dezelfde water temperatuur in combinatie met de waterpest maar ik kan het niet lang genoeg testen voordat het nieuwe aquarium er komt. Waterpest heeft het zwaarder op hoge temperaturen en de carbo kan het ook zwaarder maken voor de plant..

Wat is slim?

- Zonder carbo of CO2: is mijn visbestand dan niet te klein om de plant genoeg bouwstoffen te geven?
- Carbo toevoegen: is dat niet te zwaar voor de plant op langer termijn in combinatie met de temperatuur?
- CO2 toevoegen: liever niet i.v.m. teveel rand-apperatuur wat ik niet mooi vind.

Zijn er mogelijkheden?

Zomaar een hersen-spinsel: Zou meer licht en/of langer licht de plant meer kracht kunnen geven?

Mvg,
Nicktrix

Laatst bewerkt:
Ik las ergens dat overstappen op hs aqua flora carbo kan helpen maar ik zie het verschil niet tussen de hs aqua en apart voeding en carbo toevoegen

Voor waterpest hoef je denk ik geen carbo toe te voegen en dat gebruikt men meer om algen te bestrijden.

Er zijn wel een aantal mensen die zeggen dat de carbo bij lagere intensiteit licht, wat ik gebruik, kan helpen bij de groei. Als de winkel zometeen open is ga ik denk ik ook gewoon is zo'n co2 continue tester halen en kijken wat die zegt, of het dus uberhaubt wel nodig is. Daarnaast kan de carbo wel helpen om het allemaal alg vrij te houden, wat wel zo fijn is. Ik neem aan dat de aanbevolen dosis carbo niet schadelijk is voor de vissen. Dan zou dat wel al algemeen bekend zijn lijkt mij. Als ik dit zo lees kan het dus wel nuttig zijn. Correct me, if i'm wrong.

Mvg

Als de winkel zometeen open is ga ik denk ik ook gewoon is zo'n co2 continue tester halen en kijken wat die zegt, of het dus uberhaubt wel nodig is.

Mvg
Morgen @Nicktrix

Ik denk dat je bedoelt de Co2 permanent test ook wel dropchecker genoemd.

Het punt is wel dat vloeibare Co2, carbo, geen invloed uitoefent op de dropchecker. Deze blijft blauw zoals je op de onderstaande informatie kunt vinden bij FAQ.

Een aanschaf zou ik dan ook heroverwegen als ik jou was.

https://www.jbl.de/nl/producten/det...de,kleurenschaalsticker en de waarde aflezen.

Het punt is wel dat vloeibare Co2, carbo, geen invloed uitoefent op de dropchecker. Deze blijft blauw zoals je op de onderstaande informatie kunt vinden bij FAQ.
Ja ik zat eigelijk te denken in combinatie met het visbestand en gedurende de nacht. Lopen de kleuren niet over als de waarden tussen blauw en groen zit? Dus is het alleen blauw of alleen groen en niet iets er tussen in. Dat zou het wel lastiger maken.

Een andere optie is om het dan uit te rekenen met de ph en kh waarden als ik het goed heb. Ik zou namelijk wel willen weten hoeveel co2 er geproduceerd wordt zonder echte co2 toe te voegen. Maar dan de volgende vraag welke tests zijn het meest nauwkeurig om dit te meten?

Daarnaast is koolstof wel de bouwsteen van al het leven dus ook die van planten. Ik heb ergens gelezen dat met carbo de plant andere enzymen moet aanmaken om het te kunnen opnemen. En dit zorgt er voor dat het zwaarder is voor de plant. Oftewel minder optimale groei vergeleken met co2. Maar dan is de vraag wint met carbo het van zonder carbo toevoegen en onder welke omstandigheden..

Of zit ik er naast?

Mvg

Hier een uitleg van Cornelius over carbo:

als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.
Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Ja dat geeft dus antwoord op welke omstandigheden. Kort samengevat. Bij lage licht intensiteit heeft carbo dus een beter effect op de groei vergeleken met hoge intensiteit. Terug komend op mijn huidige en toekomstige set-up -> lage licht intensiteit. Ik hoef niet persee de meest optimale groei als ik daarmee geen apparatuur buiten de bak hoef te hebben. Ik was namelijk niet van plan een hoge licht intensiteit te kiezen want dan wordt je eigelijk automatisch verplicht een co2 installatie er naast te hebben. Dat is juist wat ik wil voorkomen 😃

Vandaar dat ik carbo heb gekocht. Ik zie wel een ander voordeel van de hs aqua lijn en dat is dat de stoffen op elkaar zijn afgesteld. Maar dan denk ik de dosis kan wel verschillen per bak, want dat ligt niet alleen aan het aantal liters inhoud maar ook aan de hoeveelheid planten. Meer planten meer voeding nodig en vica versa. Daarnaast ligt het er denk ik ook aan hoe verschillende soorten planten met carbo omgaan kwa opname van de stoffen.

Dit verhaal klopt toch?

Mvg

Bij lage licht intensiteit heeft carbo dus een beter effect op de groei vergeleken met hoge intensiteit
In elk geval is er met minder licht minder koolstof nodig en dan zal het gebruik van carbo misschien iets sneller nuttig kunnen zijn dan bij een bak met veel licht. Met veel licht is het vaker een druppel op een gloeiende plaat moet je maar denken.

Ja dat is dus een duidelijk verhaal. Mijn situatie is dat ik dus opzoek ben naar de optimale groei zonder gebruik van een co2 systeem. Ik zoek dus naar een paar paardenkracht meer zonder er gelijk een raceauto van te maken 😁 Op die manier blijft mijn aquarium en vooral er rond om heen clean. Ik twijfel namelijk ook over een beluchting want ik heb gelezen en merk bij het vullen dat de sluiers dat leuk vinden. Daarnaast zou het co2 level verlagen daarvan. Ik snap dat een co2 systeem veel van mijn problemen zou oplossen maar dat is toch niet wat ik wil. Ik wil een zo clean mogelijk aquarium kwa apperatuur, anders staan er zometeen allemaal apparaten en lopen er allemaal slangetjes en kabels. Vandaar dat ik zo met die carbo bezig ben.

Wat wel een probleem is, is dat carbo blijkbaar schadelijk kan zijn op de lange termijn. Schade moeten we natuurlijk voorkomen bij de beestjes. Is het bijvoorbeeld een oplossing om voor een bepaalde periode carbo te gebruiken (zonder schade) en dan een bepaalde periode niet (soort van herstel periode) en dan weer wel, ect? En zo ja, wat zouden de duur van die periodes dan moeten zijn? Is het bekend na hoe lang er schade kan optreden? En zou je het dan moeten op- en afbouwen of kan je gewoon cold turkey wisselen tussen die periodes?

Wat denken jullie?

Ik begin het steeds interessanter te vinden..

Mvg

Daarnaast zou het co2 level verlagen daarvan
Dat is meer als je co2 toevoegt en dan verlies je door meer gasuitwisseling deze co2 sneller. Carbo kan net een beetje helpen inderdaad maar goed of het op langere termijn voor de vissen goed is dat is iets wat veel mensen betwijfelen en het dus niet gebruiken. Het is en blijft chemisch.

Waterpest heeft geen extra koolstof nodig. De koolstof wordt nml. uit het water in de vorm van carbonaat gehaald.
Daarom doet ie het goed in vrijwel elke bak waar met kraanwater word gewerkt.

Extra doseren met een vloeibare koolstofbron is trouwens niet aan te bevelen omdat dit soortje erg gevoelig is voor de stof glutaaraldehyde!

Wat wel een probleem is, is dat carbo blijkbaar schadelijk kan zijn op de lange termijn
EasyCarbo is niet schadelijk op de lange termijn als je maar de aanbevolen hoeveelheden doseert. Persoonlijk gebruik ik het altijd bij een bak met weinig licht (Easy Plants)
omdat ik bemerk dat de planten het daarop simpelweg beter mee doen naast de standaardbemesting. Een nadelig effect op bewoners heb ik nooit ervaren

De EasyCarbo die wij gebruiken is na 12 uur vrijwel compleet afgebroken
De Excel van Seachem daarentegen niet. Dit is gepolymeriseerde glutaaraldehyde en breekt niet zo makkelijk af zoals easyCarbo en is daarom veel effectiever in
algbestrijding en dus ook risicovoller voor bewoners en sommige planten die er gevoelig voor zijn, mits je nooit gaat overdoseren.

Ja ik snap de redenatie. Ik had wel het idee dat de kleur iets verbeterd is sinds ik gestart ben met de carbo. Aan de voeding heb ik niet heel veel veranderd. Maar misschien zat er wat alg op de plant en komt het daar door.

Ik blijf de carbo even aanhouden om te kijken of ik een verschil kan zien m.b.t. de kleur, groei, ect. Ik ga ook de rest van het internet even afstruinen om die schade te onderzoeken. Kijken wat voor informatie er over te vinden is.

Extra gezonde waterpest zorgt ook weer voor betere water zuivering dus dat is dan weer een voordeel.

Als ik echt aanleiding vind dat chronisch carbo gebruik schadelijk is of dat de plant het er niet zichtbaar beter van doet dan stop ik er denk ik mee. Het is ook wel leuk om dat allemaal uit te zoeken. Op korte termijn zal de schade verwaarloosbaar zijn anders wordt het niet verkocht lijkt me. Het is tenslotte door de eu goedgekeurd en iedere dierenwinkel verkoopt het. En als ik positief verschil zie kan ik uitproberen om het een periode wel te geven en dan een periode te stoppen, ect. Zo doende leert men.

Mvg

Super bedankt voor de reacties tot nu toe. Super interessant eigelijk. Ik denk dat goed observeren het halve werk is met de carbo. Met co2 is het allemaal wat meer zwart/wit met carbo wat meer grijs. Ik kom er denk ik wel uit en ik vind een beetje experimenteren ook wel leuk. Je leert het meest van vallen zeg ik maar 🫠

Waterpest heeft geen extra koolstof nodig. De koolstof wordt nml. uit het water in de vorm van carbonaat gehaald
Dit ga ik ook is even bekijken aangezien ik waarschijnlijk alleen waterpest ga gebruiken. Ik vind het gewoon een leuke plant 😊

Ja dat is dus een duidelijk verhaal. Mijn situatie is dat ik dus opzoek ben naar de optimale groei zonder gebruik van een co2 systeem. Ik zoek dus naar een paar paardenkracht meer zonder er gelijk een raceauto van te maken 😁 Op die manier blijft mijn aquarium en vooral er rond om heen clean. Ik twijfel namelijk ook over een beluchting want ik heb gelezen en merk bij het vullen dat de sluiers dat leuk vinden. Daarnaast zou het co2 level verlagen daarvan. Ik snap dat een co2 systeem veel van mijn problemen zou oplossen maar dat is toch niet wat ik wil. Ik wil een zo clean mogelijk aquarium kwa apperatuur, anders staan er zometeen allemaal apparaten en lopen er allemaal slangetjes en kabels. Vandaar dat ik zo met die carbo bezig ben.

Wat wel een probleem is, is dat carbo blijkbaar schadelijk kan zijn op de lange termijn. Schade moeten we natuurlijk voorkomen bij de beestjes. Is het bijvoorbeeld een oplossing om voor een bepaalde periode carbo te gebruiken (zonder schade) en dan een bepaalde periode niet (soort van herstel periode) en dan weer wel, ect? En zo ja, wat zouden de duur van die periodes dan moeten zijn? Is het bekend na hoe lang er schade kan optreden? En zou je het dan moeten op- en afbouwen of kan je gewoon cold turkey wisselen tussen die periodes?

Wat denken jullie?

Ik begin het steeds interessanter te vinden..

Mvg
Ik denk dat nog zeker een aantal forumleden bij de hobby ook behulpzaam zouden kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld @Giebeltje en @Gino88 .

De EasyCarbo die wij gebruiken is na 12 uur vrijwel compleet afgebroken
Dat klinkt hetzelfde als wat ik gebruik. Dit zijn de carbo's die je elke dag moet toevoegen toch?

Het lijkt mij ook sterk dat er echte serieuze schade van deze producten kan optreden. Desondanks blijf ik wel alles in de gaten houden.

Volgens mij is 1 van de makkelijkste planten wel waterpest.
Zelfs met matig licht (1 van mijn bakken had een defecte lichtbak die random uit ging en dus vaak uren per dag uitstond zonder dat ik dat wist).

In m'n makkelijkste aquarium met, toen nog, goudvissen wat 22 graden was, groeide de waterpest als een dolle. Die moest ik om de week snoeien.
Ik zou me met waterpest echt 0,0 zorgen maken. Ik ben er zelfs zo stellig in dat als het je lukt om waterpest niet te laten groeien, ik dat een prestatie vind 😀

Dit voeg je dus elke dag toe aan je bak:
Mijn advies: als je zonder kunt, doe het dan zonder....

Bijlagen

• glutaaraldehyde.jpg
    glutaaraldehyde.jpg
    171.3 KB · Weergaven: 102
Dat klinkt hetzelfde als wat ik gebruik. Dit zijn de carbo's die je elke dag moet toevoegen toch?

Het lijkt mij ook sterk dat er echte serieuze schade van deze producten kan optreden. Desondanks blijf ik wel alles in de gaten houden.
Planten als Vallisneria kunnen er ook slecht tegen en gaan vaak kapot door dit middel.

Voor dergelijke planten zijn voldoende licht en voldoende voeding (NO3, PO4, K, en sporenelementen) het belangrijkste. CO2 wordt door de vissen uitgescheiden en komt via de lucht in je bak. Dus voordat je met CO2 (of carbo) in de weer gaat, test je beter hoeveel voeding je in je water hebt, en check je op het forum of je lichtinstellingen toereikend zijn (daar kan ik je niet mee helpen).
Test je water met een druppeltest op NO3, H2PO4 en vul dan gericht de tekorten aan als dat nodig blijkt te zijn.
Aanbevolen NO3 10-20mg/l en PO4 10 x keer zo weinig, dus 1-2 mg/l.
Kijk ook eens op (bijvoorbeeld) de site van aquariumbemesting.nl daar staat ook veel over wat je planten nodig hebben.

Misschien is ook een foto van het totaalplaatje informatief om extra aandacht voor de helpende handen
Ik zal later even een overzichtsfoto van mijn voer, voedsel, ect posten. Ik heb niet geslapen vanacht en zit al uren alleen maar te forummen hier 😅
Ben beetje moe aan het worden, dus even rusten.
(Wel weer aardig wat geleerd in die uren)

over wat je planten nodig hebben
Daar had ik zelf ook al het een en ander over opgezocht en ik moet daarvoor nog wat producten (lees testen) voor aanschaffen maar dit ben ik zeker niet vergeten!

Dit voeg je dus elke dag toe aan je bak:
Mijn advies: als je zonder kunt, doe het dan zonder....
Ja ik moet zeggen dat klinkt allemaal niet erg prettig. Is dat stofje de pesticide zelf of is het een hulp stof? Ook dat het irriterend is voor ogen, luchtwegen, ect staat ook op de verpakking van de carbo. Misschien moet ik toch maar eens eerst zonder proberen.. Het klinkt eigelijk wel schadelijk als ik het zo lees, de vraag is dan wel in welke mate het schadelijk is maar door die wiki-pagina moet ik mijn mening misschien wel bijstellen. Klinkt alsof het goed is voor de plant maar slecht voor de vis..

Zelf ben ik net begonnen met carbo in een kleiner aquarium met ongeveer dezelfde water temperatuur in combinatie met de waterpest
Ik citeer mijzelf even voor alle duidelijkheid:

"Extra doseren met een vloeibare koolstofbron is trouwens niet aan te bevelen, omdat dit soortje (waterpest) erg gevoelig is voor de stof glutaaraldehyde!"

Maw het gaat meer kwaad dan goed doen."

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan