Wat is er nieuw

waterpest steeds los

• Onderwerp starter Onderwerp starter neon
  • Startdatum Startdatum
N

neon

Guest
Om gek van te worden. Elke dag drijft de waterpest boven.
Hij staat naast de filter en ik verdenk de zwarte molly ervan de plant er steeds uit te slaan. Deze zit heel graag onder het filter en als er een andere vis bij komt gaat hij staart overal heen en dus ook tegen de plant.

Nu moet ik zeggen dat dit wel een zorgen plantje is ook. 6 losse stengels zonder wortels. Lijkt me niet zo te horen, maar ik kan ze er ook niet aan toveren.
Dus gisteren voor de zoveelste keer weer los, dat ik ze een stuk korter heb geknipt en weer op hun plek heb gezet. Ze staan nu nog, maar voor hoelang?
Vraag me af of dit plantje er niet gewoon uit moet.
Ik heb iig alleen een grind bodem en om dit plantje (en alle andere) is dat zo'n 1,5 a 2 cm hoog.

Je kan deze ook prima laten drijven. Als je hem toch in de bodem wil zetten kun je een filterpijpje gebruiken of zo n stenen ring die in de potjes bij de planten zitten.

Het is mijn eerste aquarium en al staat hij al enkele weken, ik moet echt alles bog leren. Ik ben dus ook heel voorzichtig met de vissen en het water, durf er niet zomaar iets in te steken.
Had bij het insteken van de plantjes gelezen dat de wat, het plastic bakje en oik het oranje stenen schijfje eraf moesten, dus dat braaf gedaan. Meteen weg gegooid oik dus het schijfje er terug aan hangen gaat niet.
Las hier ergens een elastiekje eron doen, maar elastiek durf ik niet in het water te doen.
Filterpijpje kan ik eens kijken of mijn man me daarmee kan helpen (hij is van het apparatuur 😛)

Ik heb trouwens ook een mooie lange plant die groen is en in de top rood. Heb ook de naan kaartjes weg gegooid (dom). Hoe vind ik uit welke plant dit is?
Het lukt me niet om hier een foto te plaatsen en op google zie ik ontzettend veel planten, maar steeds niet deze.
Omdat deze te lang werd heb ik gisteren na lang twijfelen de lange stengel net onder het stuk waar een wortel was gegroeid af geknipt.
Vanmiddag schoonmaak in de bak, dus dat afgeknipte stukje stop ik dan weer in de bodem erbij.
Voelt een beetje alsof ik de planten aan het vermoorden ben.

Met een plastic paperclip wil het ook wel lukken, hoe je foto's toevoegt kan je in mijn onderschrift lezen.

Elastiek zou ik zelf niet doen moet ik zeggen. Ik heb hier minimaal 3cm bodem in de bakjes en dan blijven de plantjes iets beter zitten denk ik.

Vanmiddag in een aquaria winkel geweest en denk dat ik een ludwigia repens (of zoiets) soort heb. Ga ik eens over lezen.

de waterpest staat nog steeds. Zelfs na mijn wateropschoon en schepnet ronde. Pfieuw.

Siporax ceramische rolletjes. steeltje door heen ,tot hij vast zit.
En in de bodem steken.

neon zei:
Hij staat naast de filter en ik verdenk de zwarte molly ervan de plant er steeds uit te slaan. Deze zit heel graag onder het filter en als er een andere vis bij komt gaat hij staart overal heen en dus ook tegen de plant.

Nu moet ik zeggen dat dit wel een zorgen plantje is ook. 6 losse stengels zonder wortels. Lijkt me niet zo te horen, maar ik kan ze er ook niet aan toveren.
Dus gisteren voor de zoveelste keer weer los, dat ik ze een stuk korter heb geknipt en weer op hun plek heb gezet. Ze staan nu nog, maar voor hoelang?
Ik heb iig alleen een grind bodem en om dit plantje (en alle andere) is dat zo'n 1,5 a 2 cm hoog.

Je schrijft niet echt hoe je plant, tot nu toe. Toch zou ik je willen adviseren; koop een recht pincet. Hou de planten geklemd in het verlengde van dat pincet steek het in de bodem.
Laat dan eerst het pincet loskomen zodat het bodemmateriaal tegen de plant aan kan geraken. Trek de pincet langzaam naar boven. Op deze manier blijven alle planten zitten. In het geval er veel "wilde" vissen rondzwemmen is inderdaad de methode te gebruiken die Bertus aanbeveelt.

Groet,
Ben.

benvo zei:
neon zei:

Je schrijft niet echt hoe je plant, tot nu toe. Toch zou ik je willen adviseren; koop een recht pincet. Hou de planten geklemd in het verlengde van dat pincet steek het in de bodem.
Laat dan eerst het pincet loskomen zodat het bodemmateriaal tegen de plant aan kan geraken. Trek de pincet langzaam naar boven. Op deze manier blijven alle planten zitten. In het geval er veel "wilde" vissen rondzwemmen is inderdaad de methode te gebruiken die Bertus aanbeveelt.

Groet,
Ben.

BEN ik het helemaal mee eens ! (woordgrappie 😀 )

Of het netje van Sanneke. een stuk nemen. plantjes erdoor steken grint op zij, neer leggen, grint over strooien.

Bertus zei:
Of het netje van Sanneke. een stuk nemen. plantjes erdoor steken grint op zij, neer leggen, grint over strooien.

Ik moest even denken wat je bedoelde 😀

Op zich niet eens zo een slecht idee. Alleen is het niet echt een netje, maar meer een stug matje met gaatjes. Maar over netje gesproken, een stukkie horregaas, kapot visnetje of vitrage zou misschien ook wel kunnen. Of een bergje keitjes erom heen leggen zodat de vissen het niet om kunnen woelen.

Sanneke80 zei:
Bertus zei:

Ik moest even denken wat je bedoelde 😀

Op zich niet eens zo een slecht idee. Alleen is het niet echt een netje, maar meer een stug matje met gaatjes. Maar over netje gesproken, een stukkie horregaas, kapot visnetje of vitrage zou misschien ook wel kunnen. Of een bergje keitjes erom heen leggen zodat de vissen het niet om kunnen woelen.

Was weer cryptish, he. Haarnetje , of Haar netje?

@ Bertus; grind of grint mag beide.. een grammaticale😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan