Waterpest sterft af

  • Onderwerp starter Jens Van Laerhoven
  • Startdatum

J

Jens Van Laerhoven

Guest
Hoi allemaal,

Mijn aquarium is nu bijna 2 weken aan het indraaien. Nitriet waarden nog wat hoog. Verder alles oké. Er staan ook al heel wat waterplanten in, waaronder 3 keer waterpest. Deze krijgt dus glazige blaadjes die rotten en afvallen. Mogelijke oorzaken volgens mij:
- De foute waterpest (de temperatuur staat ingesteld op 24 graden, hoewel de thermometer 26 aangeeft, ik weet ook niet wat ik moet geloven aangezien de thermometer een schaal van 0-50 heeft)
- te diep in de voedingsbodem.
- te weinig bemesting ondanks de voedingsbodem.

Wat nitrietwaardes betreft, stijgen deze ook door rottend plantenmateriaal? Of is dat gewoon de nitrietpiek waar ik vaker over lees? En moet ik eerder de thermometer geloven of eerder de ingestelde temperatuur van de heater die volgens het bedrijf op 0,5 graden nauwkeurig is?
 
Is er een manier dat ik dit kan zien?
 
Laat ze gewoon drijven. Met 2 weken al hoge nitriet? waar meet je dat mee?
 
te diep in de voedingsbodem.
- te weinig bemesting ondanks de voedingsbodem.
Waterpest heeft niets aan een voedingsbodem, deze plant haalt de voeding uit de waterkolom.
En moet ik eerder de thermometer geloven of eerder de ingestelde temperatuur van de heater
Ik zou de thermometer geloven, je leest wel vaker dat de temperatuur afwijkt van de ingestelde waarde.
 
Laatst bewerkt:
Staat in de bodem om op zijnplaats te blijven.
Bij mij is het net een bos prikkeldraad.\
groeit als een gek,
 
Laat ze gewoon drijven. Met 2 weken al hoge nitriet? waar meet je dat mee?
In de winkel met een druppeltest. Want meetstrookjes trekken op niet veel heb ik al gelezen.
 
Staat in de bodem om op zijnplaats te blijven.
Bij mij is het net een bos prikkeldraad.\
groeit als een gek,
Dan zet ik hem in de fijne kiezzellaag die boven de voedingsbodem zit, blijft hij ook op zijn plaats en zit hij niet in de voedingsbodem.
Een andere plantje heeft ook wel wat rottende blaadjes.
Er zitten nog geen dieren in buiten Daphnia die helemaal doorzichtig zijn. Kan CO2 tekort misschien een oorzaak zijn? Omdat er nog niet echt dieren inzitten die CO2 produceren en er wel veel planten in staan
 
heb je wel voeding in je water?

En waarom heb je voor een voedingsbodem gekozen? ik ben wel benieuwd naar het planten bestand, fotootje?
 
Laatst bewerkt:
Voeding zit al in opstart water, nitraat , en elke keer als je ververst komt er wee bij.
 
Zit in het water ook al. he. in de bak.

Heb het hier bij een paar Malawi,s ook zitten. groeit ook goed.


En wat dan wel? Ik doe er niets bij, en haal er bossen it.
Vandaar dat de grote bak nou groen is.
 
Plus dat er meer nodig is dan alleen nitraat


Wat zou er in de sloten bij komen? staat er een allemaal voeding in het water te gooien.

ER ligt dan zoveel in het water, dat ze er met een roeiboot niet door heen komen.
Water-pest.
 
Een sloot is niet te vergelijken met een bak kraanwater.
 
Laatst bewerkt:
Nee de natuur kin je niet vergelijken met onze bakken en inderdaad voeg je met kraanwater wel iets toe van bepaalde stoffen maar in de regel niet voldoende. Als dat wel zo was dan was plantenvoeding niet nodig om toe te voegen,
 
Vandaag ook eerste keer waterverversing gedaan. Ik dacht dat dat niet nodig was zolang er geen dieren in zaten.
Ineens ongeveer 50%.
Nitriet is nu bijna niet meetbaar, nitraat tussen 10 en 25 en de rest volledig in orde. Het enige dat ik de bak zit is levende Daphnia en een slakje of 2 dat is meegekomen met de planten. Dan straks de temperatuur van de heater maar verlagen en kijken of dat beter is voor de planten de volgende dagen. Ik ben ook bezig met het lezen van een pdf over waterplanten, een soort kleinschalig onderzoek. Op een paar sporenelementen na bevat kraanwater het genoeg voedingsstoffen volgens dat onderzoek. Maar die sporenelementen ga ik nog eens voor kijken welke dat juist zijn, en die eens toevoegen. Maar ik vermoed toch voornamelijk CO2 tekort ofzo omdat er veel planten in staan en praktisch geen dieren.

Een foto van de bak volgt vanavond.

Waar de nitrietwaardes vandaan komen vraag ik me ook nog wel af. Dus als iemand een idee heeft, altijd welkom
 
Wat zou er in de sloten bij komen? staat er een allemaal voeding in het water te gooien.

ER ligt dan zoveel in het water, dat ze er met een roeiboot niet door heen komen.
Water-pest.


Een sloot is niet te vergelijken met een bak kraanwater.
Nee de natuur kin je niet vergelijken met onze bakken en inderdaad voeg je met kraanwater wel iets toe van bepaalde stoffen maar in de regel niet voldoende. Als dat wel zo was dan was plantenvoeding niet nodig om toe te voegen,

Ho Ho Ho Jawel!

Er is iemand die sloot water ververst 1x per week, zo een 50%.
vandaar dat het allemaal goed gaat in sloten!
 
Maar die sporenelementen ga ik nog eens voor kijken welke dat juist zijn
Dat zijn met name de spoorelementen die in de plantenvoeding zitten (ijzer, boor, mangaan etc...)

Waar de nitrietwaardes vandaan komen vraag ik me ook nog wel af.
Dat is normaal in een opstartende bak, dat betekent dat de eerst fase van de opstart nu aan het voltooien is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrificatie

Een foto van de bak volgt vanavond
:thumbs:
 
Vandaag ook eerste keer waterverversing gedaan. Ik dacht dat dat niet nodig was zolang er geen dieren in zaten.
Ineens ongeveer 50%.
Nitriet is nu bijna niet meetbaar, nitraat tussen 10 en 25 en de rest volledig in orde. Het enige dat ik de bak zit is levende Daphnia en een slakje of 2 dat is meegekomen met de planten. Dan straks de temperatuur van de heater maar verlagen en kijken of dat beter is voor de planten de volgende dagen. Ik ben ook bezig met het lezen van een pdf over waterplanten, een soort kleinschalig onderzoek. Op een paar sporenelementen na bevat kraanwater het genoeg voedingsstoffen volgens dat onderzoek. Maar die sporenelementen ga ik nog eens voor kijken welke dat juist zijn, en die eens toevoegen. Maar ik vermoed toch voornamelijk CO2 tekort ofzo omdat er veel planten in staan en praktisch geen dieren.

Een foto van de bak volgt vanavond.

Waar de nitrietwaardes vandaan komen vraag ik me ook nog wel af. Dus als iemand een idee heeft, altijd welkom


Wat komt het eerst, met een bak in draaien? Nitriet. dan na verloop van tijd slaat het om naar nitraat.
Een levende Daphnia. in nitriet is vreemd. . maar goed, hij zit erin.
 
Nee de natuur kin je niet vergelijken met onze bakken en inderdaad voeg je met kraanwater wel iets toe van bepaalde stoffen maar in de regel niet voldoende. Als dat wel zo was dan was plantenvoeding niet nodig om toe te voegen,

Raar ,he. Ik doe gewoon water in de bak, leg er zuurstofplanten in, en het groeit, zonder voeding.

Eigenwijs, he. :):zwaai: ja dus.
 
Zielig , hoor. Weet je nou niets anders? dat ik het groen eruit gehaald had, en in andere bakken had gedaan, Truus de mier.

En dat het zoveel was , dat de vissen eronder door moesten zwemmen.
 
ik denk dat Antje na 1 post wel begrijpt..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je geen bril op? kijk eeens goed. ken je tellen?
Heb jij je UVC 11 al binnen? waarom is die? bij jou gaat alles goed, net als bij Antje.
heb je toch niet nodig?
 
Heb je geen bril op? kijk eeens goed. ken je tellen?
Heb jij je UVC 11 al binnen? waarom is die? bij jou gaat alles goed, net als bij Antje.
heb je toch niet nodig?


hoezo heb jij 2x Aquael 1000 UV.. bij jou ging het toch ook goed, met je 12 bakken? en 18 zoenvissen? en 20 borstelneuzen van 20 cm?

en je groene water?
 
Beste leden,
Wij waren weer genoodzaakt een en ander op te schonen of aan te passen. Wij verzoeken jullie om respect te tonen en niet op de man te gaan spelen.
Bij deze dan ook het verzoek om on topic te blijven en alle andere posten zullen zonder verdere aankondiging dan ook door ons worden verwijderd.
 
Om even on-topic te gaan.
Als je plantjes net nieuw erin zet sterven ook vaak de bestaande bladeren af doordat ze opeens in een ander 'klimaat' staan.
Meestal krijg je al snel weer nieuwe scheutjes.
 
Ze moeten inderdaad vaak wennen van emers naar submers en sommige planten zijn gevoeliger voor veranderingen dan andere planten.
 
Let wel dat de meeste planten boven water gekweekt worden
Heeft even de tijd nodig om zich aan te passen en misschien is je temperatuur wat aan de hoge kant nh3 is soms ook een boosdoener l
 
Vandaag ook eerste keer waterverversing gedaan. Ik dacht dat dat niet nodig was zolang er geen dieren in zaten.
Ineens ongeveer 50%.
Nitriet is nu bijna niet meetbaar, nitraat tussen 10 en 25 en de rest volledig in orde. Het enige dat ik de bak zit is levende Daphnia en een slakje of 2 dat is meegekomen met de planten. Dan straks de temperatuur van de heater maar verlagen en kijken of dat beter is voor de planten de volgende dagen. Ik ben ook bezig met het lezen van een pdf over waterplanten, een soort kleinschalig onderzoek. Op een paar sporenelementen na bevat kraanwater het genoeg voedingsstoffen volgens dat onderzoek. Maar die sporenelementen ga ik nog eens voor kijken welke dat juist zijn, en die eens toevoegen. Maar ik vermoed toch voornamelijk CO2 tekort ofzo omdat er veel planten in staan en praktisch geen dieren.

Een foto van de bak volgt vanavond.

Waar de nitrietwaardes vandaan komen vraag ik me ook nog wel af. Dus als iemand een idee heeft, altijd welkom
Misschien ten overvloede:
Er zijn inderdaad verschillende waterpest soorten. De Elodea canadensis (brede waterpest er bestaat trouwens ook smalle waterpest de Elodea nuttallii.) is een koudwater variant. Het is een invasieve plant, ze komt uit Noord Amerika. Ze vraagt om wat harder alkalisch water en een temperatuur van zo'n 15 tot 20 graden. In warmer water houdt ze het maar tijdelijk vol. Dan is er ook de Elodea densa, ofwel de Argentijnse waterpest. Die kan tegen wat warmer water, tot zo'n 26 graden. CO2 is niet nodig wel houdt die variant van licht. De waterhardheid tolerantie is veel groter van deze soort. Gaat echt van zacht tot hard water.
 
Misschien ten overvloede:
Er zijn inderdaad verschillende waterpest soorten. De Elodea canadensis (brede waterpest er bestaat trouwens ook smalle waterpest de Elodea nuttallii.) is een koudwater variant. Het is een invasieve plant, ze komt uit Noord Amerika. Ze vraagt om wat harder alkalisch water en een temperatuur van zo'n 15 tot 20 graden. In warmer water houdt ze het maar tijdelijk vol. Dan is er ook de Elodea densa, ofwel de Argentijnse waterpest. Die kan tegen wat warmer water, tot zo'n 26 graden. CO2 is niet nodig wel houdt die variant van licht. De waterhardheid tolerantie is veel groter van deze soort. Gaat echt van zacht tot hard water.
Hierboven maak ik een fout: De Elodea Denso of ook wel de Egeria densa genoemd, behoort eigenlijk ook tot de koudwatersoorten. Al kan ze wel tijdelijk wat warmer staan. De Egeria najas is de soort het meest geschikt voor temperaturen tot zo'n 26 graden en wordt daarom ook in tropische bakken gezien. Deze plant zie je, verwarrend genoeg, ook wel aangeboden als Argentijnse waterpest.
 
Oké, merci. Dan ga ik daar eens achter vragen.
 

Terug
Bovenaan