Waterpest


M

Morren

Guest
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en heb al heel wat tips kunnen bemachtigen over een aquarium houden met siervissen.
Zelf hebben wij inmiddels een aquatlantis advance led 60 en hebben hier ong 10 guppen in, jong en oud, man en vrouw, en we hebben er 3 neon tetra's man in en een vrouwtjes algeneter.
Hij staat nu ongeveer een week. De bodem is van grind. Ook staat er op moment waterpest in, alleen vindt ze er toch anders uitzien dan in het begin. Ze ogen nog wel fris, sommige hebben uitlopers, sommmige iets bruinige knoppen. Ze beginnen alleen iets naar beneden te hangen en degene die dreven die zakken nu naar de bodem. Verder zwemmen de vissen wel gewoon rond in het aquarium, ene keer de guppen wat meer hangend aan de oppervlakte(vooral de jongeren, soms ook in een hoek) , andere keer mooi in heel het aquarium.
Nog even ook een gepuzzel met de uitstroom, had idee dat er iets belletjes moesten komen dus omhoog gezet en dat hielp wel dat de guppen toch meer gingen zwemmen dan hangen aan de oppervlakte.
Nu mijn vragen:
1) hoe komt het dat mijn waterpest gaat zakken?
2) wat kan ik doen om ze toch meer rond te laten zwemmen dan hangend aan de oppervlakte? Voornamelijk de (jonge) guppen.
3) wat zijn nog meer leuke waterplanten die ik kan gebruiken en drijvers?
 
Heb je een foto van je aquarium?
Je hebt de vissen ook al een week erin zitten, dwz vanaf de eerste dag?
Heb je het water al eens ververst of is dat ook vanaf het begin?
 
De vissen zitten er niet vanaf begin in.
Na een dag of 3 indraaien.
We hadden hem langer moeten indraaien maar we kregen de guppen na 3 dagen al van kennissen 2 dagen later een Algeneter gekregen van familie want hij deed aquarium weg en vandaag, een dag later gaat manlief naar dierenwinkel voor voer voor de algeneter en kwam met 3 neontetra mannetjes terug Water heb ik eergisteren ververst en staat voor morgen weer op de planning.
 
Oke, iig is je bak voor de vissen nog niet goed ingedraaid.
Je schrijft zelf al dat de vissen gaan hangen en je dat oplost door bubbels te maken.
Het gaat dus eigenlijk allemaal te snel.
Grote kans dat er giftige stofjes zoals ammonium/nitriet aan het ontwikkelen zijn waarvan de vissen nu last hebben.
 
3 dagen indraaien sorry dat is minimaal 3 weken en 4 dagen te weinig.
Je moet vandaag nog water verversen en minstens 50%.
 
3 dagen indraaien sorry dat is minimaal 3 weken en 4 dagen te weinig.
Je moet vandaag nog water verversen en minstens 50%.
Idd, en asap een nitriet test aanschaffen, en zeer weinig voeren.
 
Van die waterpest zou ik graag een foto van je aquarium willen zien svp.
 
Heb je het steenwol en de lootjes van de waterpest afgehaald ?
 
Ja waterpest zijn de loodjes en schuimpjes er al af vanaf het begin. Inmiddels gaat het veel beter met de vissen, ze zwemmen vrij rond en hangen nog nauwelijks aan de bovenkant. Waterpest slaan ook aan, van de meeste zie je de uitlopers zie je al steeds verder groeien. Zullen ook vast aantal niet doorgaan maar we willen toch nog andere waterplanten erbij hebben en een goede drijfplant. Ook moet er nog een achterwand komen want zo'n grijsachtige muur erachter doet de kleur van het water ook minder helder lijken,vandaar even een de ah voetbalplaatjes boek erachter gezet, zien ze ook eens voetballers ipv alleen vissen/vissers Hier een paar fotootjes, misschien niet heel duidelijk soms,maar lichtval is niet prettig op camera
 

Bijlagen

  • IMG_20200111_195044.jpg
    IMG_20200111_195044.jpg
    142.6 KB · Weergaven: 96
  • IMG_20200113_182229.jpg
    IMG_20200113_182229.jpg
    412.1 KB · Weergaven: 97
  • IMG-20200112-WA0000.jpg
    IMG-20200112-WA0000.jpg
    102.4 KB · Weergaven: 120
Ja waterpest zijn de loodjes en schuimpjes er al af vanaf het begin. Inmiddels gaat het veel beter met de vissen, ze zwemmen vrij rond en hangen nog nauwelijks aan de bovenkant. Waterpest slaan ook aan, van de meeste zie je de uitlopers zie je al steeds verder groeien. Zullen ook vast aantal niet doorgaan maar we willen toch nog andere waterplanten erbij hebben en een goede drijfplant. Ook moet er nog een achterwand komen want zo'n grijsachtige muur erachter doet de kleur van het water ook minder helder lijken,vandaar even een de ah voetbalplaatjes boek erachter gezet, zien ze ook eens voetballers ipv alleen vissen/vissers Hier een paar fotootjes, misschien niet heel duidelijk soms,maar lichtval is niet prettig op camera
Inmiddels even een achterwandje zelf gemaakt, dit is blauw had geen donkerder kleur maar wil nog een achterwand in winkel gaan halen en ook nog wat decoratie en planten op den duur
 

Bijlagen

  • IMG_20200113_202418.jpg
    IMG_20200113_202418.jpg
    151.6 KB · Weergaven: 136
Zolang je geen water waardens kunt meten moet je grote hoeveelheden blijven verversen. Het duurt z on 3 tot 4 weken voordat je normaal vis kunt toevoegen. Water verversen is een must om je vissen in leven te houden de komende tijd. Lees wat info over water chemie, nitrietpiek.

Voorlopig niets aan je filter doen. Niet poetsen, sponzen vervangen of wat dan ook. Lees wat info over filter onderhoud voordat je hier mee aan de gang ga.

Zet dat buisje van je filter wat omhoog gericht zodat er golfjes komen op het water oppervlak. Hoeven geen bubbels te zijn gaat om beweging in oppervlak. Dat geeft zuurstof wat je vissen nodig hebben. Als het goed is kun je dat pijpje draaien.

Bruin alg zie je vaak in een startend aquarium. Even een sponsje er over bij een verversing en weg is het. Plantjes kun je even tussen de vinger afwrijven. Op een gegeven moment als alles stabiel is en je onderhoud goed verdwijnt dit vanzelf.

Afhankelijk wat voor soort algen eter je heb, moeten sommige soorten een stuk hout hebben om voedingsstoffen die ze nodig hebben te verkrijgen. Ik weet zelf niet of jouw algen eter dit nodig heeft.

Plantjes in je aquarium is een heel apart forum gedeelte voor. Dit is best een wat moeilijkere tak van sport in het aquarium.

Dit alles te samen is niet in een paar dagen voor elkaar en geleerd. Probeer stapje voor stapje te doen en eerst de belangrijkste zaken goed te regelen. Dat is je biologisch evenwicht en je filter. De rest gewoon later op pakken als je dit proces begrijp.

Succes met je aquarium hobby :thumbs:
 
Ze verkopen ook mooie posters voor de buitenkant.
 
Om
Zolang je geen water waardens kunt meten moet je grote hoeveelheden blijven verversen. Het duurt z on 3 tot 4 weken voordat je normaal vis kunt toevoegen. Water verversen is een must om je vissen in leven te houden de komende tijd. Lees wat info over water chemie, nitrietpiek.

Voorlopig niets aan je filter doen. Niet poetsen, sponzen vervangen of wat dan ook. Lees wat info over filter onderhoud voordat je hier mee aan de gang ga.

Zet dat buisje van je filter wat omhoog gericht zodat er golfjes komen op het water oppervlak. Hoeven geen bubbels te zijn gaat om beweging in oppervlak. Dat geeft zuurstof wat je vissen nodig hebben. Als het goed is kun je dat pijpje draaien.

Bruin alg zie je vaak in een startend aquarium. Even een sponsje er over bij een verversing en weg is het. Plantjes kun je even tussen de vinger afwrijven. Op een gegeven moment als alles stabiel is en je onderhoud goed verdwijnt dit vanzelf.

Afhankelijk wat voor soort algen eter je heb, moeten sommige soorten een stuk hout hebben om voedingsstoffen die ze nodig hebben te verkrijgen. Ik weet zelf niet of jouw algen eter dit nodig heeft.

Plantjes in je aquarium is een heel apart forum gedeelte voor. Dit is best een wat moeilijkere tak van sport in het aquarium.

Dit alles te samen is niet in een paar dagen voor elkaar en geleerd. Probeer stapje voor stapje te doen en eerst de belangrijkste zaken goed te regelen. Dat is je biologisch evenwicht en je filter. De rest gewoon later op pakken als je dit proces begrijp.

Succes met je aquarium hobby :thumbs:
Verlopig doe ik ook niets anders dan alleen water verversen.

Uitstroom pijpje staat al omhoog gericht zodat het wateroppervlakte in beweging blijft.

De algeneter is een gegeven diertje wat uit aquarium van familie komt die hobby beëindigde en alleen deze algeneter nog had en zielig vond om hem alleen te laten.
Ben al aan googlen om erachter te komen welke soort het precies is want er zijn er zoveel! Inmiddels al wel voedsel gehaald voor algeneters, maar inderdaad las dat sommige soorten hout nodig hebben dus vandaar dat ik graag wil weten welke soort dit is... Misschien iemand hier die het weet? Zie foto's

Verder bedankt iedereen tot nu toe voor tips, argumenten of wat dan ook.
 

Bijlagen

  • IMG_20200111_102242.jpg
    IMG_20200111_102242.jpg
    459.9 KB · Weergaven: 60
  • IMG_20200113_211421.jpg
    IMG_20200113_211421.jpg
    289.7 KB · Weergaven: 68
  • IMG-20200111-WA0004.jpg
    IMG-20200111-WA0004.jpg
    56.6 KB · Weergaven: 67
  • IMG_20200113_182229.jpg
    IMG_20200113_182229.jpg
    412.1 KB · Weergaven: 71
Goed bezig zo te lezen.

Plaats een foto van de algen eter in topic indentificatie bewoners en algen eter als openingszin. Dan krijg je zeker antwoord. Dan weet je meteen welke je heb en hoe groot deze gaat worden. Je heb veel soorten die monsterachtig groot gaan worden en wellicht jouw aquarium te klein is om hem tot gezonde vis uit te kunnen laten groeien.
 
zoek eens op
*gastromyzon

*beaufortia

blijven klein, zuurstofrijk, snel stromend water, eten algen op stenen...
 
Inmiddels weet ik dat de algeneter die ik heb een sewellia lineolata is. Bedankt voor de tip om de vraag te stellen in een andete topic. Ben nieuw hier dus is nog even uitvogelen hoe en wat haha.

Inmiddels gaat het ook goed met mijn aquarium, vissen zwemmen vrolijk rond, amper nog bovenin. Ook met de waterpest gaat het goed! Er komen al mooie uitlopers aan en er hangen inmiddels ook al wortels aan.

Aantal stukjes savannehout liggen te weken in een emmer zodat die op den duur ook in aquarium kunnen voor de sewellia lineolata.

Morgen weer even verversen.
 

Bijlagen

  • IMG_20200114_203010.jpg
    IMG_20200114_203010.jpg
    393.5 KB · Weergaven: 87
  • IMG_20200114_203017.jpg
    IMG_20200114_203017.jpg
    308.8 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20200114_202935.jpg
    IMG_20200114_202935.jpg
    380.6 KB · Weergaven: 86
  • IMG_20200114_203000.jpg
    IMG_20200114_203000.jpg
    387.5 KB · Weergaven: 78
We zijn bijna allemaal begonnen met weinig of geen verstand van aquariums. Komt vanzelf en je heb het forum gevonden dus dat komt best goed.

Fijn om te lezen dat je weet wat voor vis het is. Is een mooie vis zo op de foto. Mooie tekening. Eet hij wel? Ik weet niet of jouw soort courgetten eet maar veel van dei algeneters houden erg van groente omdat je aquarium nog niet veel alg etc heeft omdat hij nog niet rijp is. Gewoon even een stuk proberen. Stuk eraf snijden en met lepeltje of vorkje verzwaren en ergens een beetje verdekt neer zetten. Zie je zelf wel of hij lekker vind.

Veel succes met je nieuwe hobby
 
We zijn bijna allemaal begonnen met weinig of geen verstand van aquariums. Komt vanzelf en je heb het forum gevonden dus dat komt best goed.

Fijn om te lezen dat je weet wat voor vis het is. Is een mooie vis zo op de foto. Mooie tekening. Eet hij wel? Ik weet niet of jouw soort courgetten eet maar veel van dei algeneters houden erg van groente omdat je aquarium nog niet veel alg etc heeft omdat hij nog niet rijp is. Gewoon even een stuk proberen. Stuk eraf snijden en met lepeltje of vorkje verzwaren en ergens een beetje verdekt neer zetten. Zie je zelf wel of hij lekker vind.

Veel succes met je nieuwe hobby
Courgette zou ik dan eerst moeten koken of dat niet)? En zouden ze ook komkommer lusten?
 
Nee de courgette hoef je niet te koken wel een vorkje of lepeltje erin steken want anders gaat het drijven. Komkommer kan ook maar is minder voedzaam als gourgette schijnt. Probeer eerst een stuk courgette om te kijken of die lust. Komkommer kan ook altijd of afwisselen. Courgette blijft ook wat langer goed in water dan komkommer. Als te lang erin ligt dan smurrie dus denk voor een z on beest gewoon plakje. Kijk maar wat ie lust. Ik heb ander soort en mijne lusten het allemaal. geblancheerde spinazie, stuk gekookte brocolie/bloemkool. Dus lekker makkelijk als hij alles eet dan kan hij mee eten wat de pot schaft ;)
 
Zoals ik al elders heb gezegd, eet deze vis geen algen maar de micro-organismen die in de algen leven, en alg in het aquarium is dus essentieel voor deze vis
 
Zoals ik al elders heb gezegd, eet deze vis geen algen maar de micro-organismen die in de algen leven, en alg in het aquarium is dus essentieel voor deze vis

Ja dat snap ik maar eten ze dan geen groente of is dat niet in een potje of wat dan ook verkrijgbaar?
 

Terug
Bovenaan