Wat is er nieuw

Waterplant met 2 verschillende vlekken

Lost_Person

Active member
Lid geworden
23 maart 2022
Leeftijd
20
Hey hey!

Deze keer kom ik eens af met een plantprobleempje 🫣

Mijn plant van mijn aquarium heeft namelijk grote bruine blekken en witte stipjes. Iemand een idee wat dit is en wat er aan te doen? Ik heb zelf gekeken tussen mijn extra supplementen en heb enkel supplementen tegen algen, voor CO2 bemesting en een plant fertilizer.

Heb je een foto van de plant?
Wat voeg je aan voeding toe en hoeveel?
Welke waardes hebben je NO3, PO4 en als je dat kunt meten: Fe?
Hoeveel licht (lumen per liter) heb je boven je bak?
Wat zijn de bewoners?

Ja met een foto is het wat makkelijker te beoordelen en hebben meer planten dit?

Heb je een foto van de plant?
Wat voeg je aan voeding toe en hoeveel?
Hoeveel licht (lumen per liter) heb je boven je bak?
Wat zijn de bewoners?
Waardes kan ik op het moment niet lezen omdat ik op het moment ook geen testers in huis heb 🫣

Wat ik sowieso wel kan geven is dat ik een bak van 40 heb die door een wartmeregekaar op 22°C wordt gehouden. De filter heeft een watervalsysteem waardoor dus het oppervlakte continu in beweging is en heb ook nog eens een Led (blauw wit) lamp in de bak ingebouwd maar die Led wordt zeer zelden gebruikt omdat er voldoende natuurlijk licht op de bak valt. Heb ook 2 zijden van mijn bak, aan raamkant, afgeschermd omdat ik met teveel zonlicht vooral last heb van baardalg.

Dit is ook de enige plant die dit probleem heeft, daarnaast heeft 1 blad van de plant ook een gat en zijn er tegelijkertijd aan diezelfde plant ook jonge blaadjes aan het groeien, dus wat het probleem is...is moeilijk te weten.

Naast dit alles is de bak ook bewoond door guppen (de jongste guppen zullen binnenkort naar mijn 2de bak verhuizen voor verkoop 😁)

(Ps: Let niet op de vuiligheid in de foto, morgen moet er weer gezogen (en vooral gekuist) worden omdat de waterverversing al 2 weken geleden is (en het kuisen al 1 week))
20250222_125245.jpg
IMG_20250222_125211_346.webp

Tja niet echt goed te zien en witte vlekken kan soms biogene ontkalking zijn maar je voegt ook geen bemesting toe begrijp ik?
Volgens mij zie ik ook bruinalg en dat duidt op teveel organische belasting. Ik zou zelf gewoon de verlichting van de bak aandoen want het is nu wel erg duister en dan doen de planten het vaak minder goed.
en zorgen voor genoeg voeding voor de planten.

Tja niet echt goed te zien en witte vlekken kan soms biogene ontkalking zijn maar je voegt ook geen bemesting toe begrijp ik?
Volgens mij zie ik ook bruinalg en dat duidt op teveel organische belasting. Ik zou zelf gewoon de verlichting van de bak aandoen want het is nu wel erg duister en dan doen de planten het vaak minder goed.
en zorgen voor genoeg voeding voor de planten.

De enige bemestingen die ik heb zijn "Professional plant fertilizer" (hooggecontentreerde, volledige plantenvoeding met ijzer, kalium en mangaan) die ik meestal 1x om de 2 weken gebruik en "Liquid Carbon Fertilizer" (vloeibare koolstofbron dat als alternatief voor CO2-bemestingssysteem kan gebruikt worden). Die gebruik ik vele minder dan de professional. Beide zijn ook van Easy-life profito

Bijlagen

• 20250222_132106.jpg
    20250222_132106.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 22
Heb je beter belichte fotos?
Ik denk misschien iets te herkennen maar kan het niet goed genoeg zien zo

Heb je beter belichte fotos?
Ik denk misschien iets te herkennen maar kan het niet goed genoeg zien zo

Heb op feedback van Jesicca nu al direct mijn Led aanstaan dus hoop dat dit beter is ♡

De vissen zijn nu net ook vollop bezig met het eten op die ene bevlekte blad dus waarschijnlijk zijn ze met die alg wel bezig

Bijlagen

• 20250222_133123.jpg
    20250222_133123.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 27
  • 20250222_133141.jpg
    20250222_133141.jpg
    2 MB · Weergaven: 27
  • 20250222_133147.jpg
    20250222_133147.jpg
    2 MB · Weergaven: 27
  • 20250222_133157.jpg
    20250222_133157.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 28
Carbo is geen co2 en kan bij makkelijke planten net iets helpen voor de koolstof behoefte maar het is niet zaligmakend en het wordt meer gebruikt om algen te bestrijden.
De profito bevat ook de belangrijke stoffen nitraat en fosfaat niet.

Hoelang draait de bak en heb je nooit de led aangehad?

Ik vond het lijken op een plant die zijn oude bladeren als voeding aan het gebruiken is, maar zie nu ook een heel jong sprietje met schade

Carbo is geen co2 en kan bij makkelijke planten net iets helpen voor de koolstof behoefte maar het is niet zaligmakend en het wordt meer gebruikt om algen te bestrijden.
De profito bevat ook de belangrijke stoffen nitraat en fosfaat niet.

Hoelang draait de bak en heb je nooit de led aangehad?

Ah dan zal ik ook een bemesting met nitraat en fosfaat aankopen!

Zelf doe ik meestal de Led aan als het vroeg in de ochtend is en het nog donker is, voor de rest niet omdat het voor mij leek dat er genoeg licht van buitenaf binnenviel....niet dus 🫣 zelf heb ik deze bak ook al een paar jaren (4 jaar denk ik?)

Het lijkt me zinvoller als je de waterwaarden bij een lfs laat testen om te kijken wat deze zijn.

En als je de LFS laat testen: deze waarden zijn dan met name van belang.
Teststrips zijn dus niet echt zinvol om aan te schaffen, als je dat zou overwegen.

Wanneer ik kleine gaatjes in plantenbladeren zie denk ik al gauw aan een fosfaat tekort. Nu weten weten we dat er in EasyLife Profito geen nitraat of fosfaat zit. Dus het lijkt me goed om eens te kijken naar plantenvoeding in die richting.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan