Wat is er nieuw

waterplanten in een meertje..

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua20000
  • Startdatum Startdatum
A

aqua20000

Guest
Nu liep ik met de hond langs een waanzinnig mooi stukje natuur; Een natuur-schaatsbaan die al een behoorlijke tijd ('s winters) niet meer gebruikt wordt.

Ik zag veel soorten waterplanten groeien, zeer divers en prachtige algenvrije plantjes. 😀
Het water was kraakhelder en redelijk ondiep.

Nu vroeg ik mij af of je dus ook zo'n plantje in je aquarium kunt laten groeien. Maja, van koud water naar tropisch aquariumwater? Kan me voorstellen dat dit misschien niet helemaal goed gaat.
En zo'n plantje moet ook echt SCHOON zijn etc...

Of kan het wel? Iemand ervaring?

Qua temp zal het vaak al misgaan.
Maar ja je loopt ook veel risico met ongewenste beestjes.ik zou het zelf niet doen, maar dat is echt persoonlijk dus.

Als je zo'n plantje midden in de zomer over plaatst wil hij denk ik wel gaan wonen in je aquarium. Het is echt gokken en kijken wat werkt.
Laat hem wel eerst een weekje in een apart bakje of emmertje staan om ongedierte etc eruit te halen voordat je hem bij je vissen plaatst 😉

Vind ik slecht advies.
Je weet nooit wat je binnen haalt.

Hij zal de eerste niet zijn die narigheid binnen haalt.

Daar heeft Bertus wel een punt denk ik. Ook na een week loop je nog wel risico denk ik.
Ik zou liever dan een paar euro uitgeven bij de lfs voor een bepaalde plant.

Weken in een emmer gaat'm niet worden.. eitjes van bv. libelle's worden in de stengel geprikt.. spoel je er niet af.

Had pas met de kinderen een emmertje gevuld met slootwater.. dat ene emmertje bevatte makkelijk tientallen soorten grut, krioelend door het water.
Mooi om te zien wel.. maar ik zou de gok zeker niet nemen.. had zelf ooit waterjufferlarven, heb ze kunnen uitroeien.. maar wil dat toch liever niet meer.

Ik heb wel eens vijverplanten gebruikt voor bij mijn goudvissenbak. Goed uitgespoeld en daarna erin gezet. Je houdt helaas altijd nog bloedzuigertjes en ander gespuis binnen met die planten. Ik zou het dus niet doen. Een gezonde goudvis eet dat soort rotzooi allemaal wel op, maar een gemiddelde tropisch visje zal ten prooi vallen.

offtopic: Goudvissen vreten echt alles, goudvis van 6 cm at bij mij een oorworm op. Het blijven mooie beesten die vissen..

Heb verschillende planten die uit ��n of andere jungle aan de andere kant van de wereld komen. Tot nu toe nog geen vreemde beetjes tegen gekomen.

Okee, dank voor de reacties. Helder.

Ik zal de meer-plantjes met rust laten. Als ik een quarantaine-bak, wat ik jaren geleden had, zou hebben had ik het zeker geprobeerd.

Plantjes maar bij de lfs...

Geer1980 zei:
Plantjes maar bij de lfs...
Maar spoel ook die goed uit/laat goed weken.

backplay zei:
Heb verschillende planten die uit ��n of andere jungle aan de andere kant van de wereld komen. Tot nu toe nog geen vreemde beetjes tegen gekomen.

Lijkt me stug dat die planten uit de jungle komen. Het overgrote deel van onze planten (zo niet alles) wordt gewoon gekweekt

Crinums worden regelmatig ge�mporteerd uit zo'n jungle, dus ik sluit het niet uit...

Ben wel benieuwd om wat voor plantjes het dan gaat 🙂

~ Ivo

Nou loop ik toch pas ruim 35 jaar rond in de aquariumwereld en heb dus toch best een hoop bakken gezien bij mensen thuis en tentoonstellingen, maar de keren dat ik een Crinum heb gezien in een aquarium is op een hand te tellen. Dat hij die plant dus heeft lijkt me vrij onwaarschijnlijk

Er staan hier 3 calamistratum in ��n bak en een vriend heeft er ook 2.
Het was overigens slechts ter illustratie dat het heel goed mogelijk is.

AquaVISie zei:
Lijkt me stug dat die planten uit de jungle komen. Het overgrote deel van onze planten (zo niet alles) wordt gewoon gekweekt
Deze planten worden, op een enkele sp. na van de 100+ soorten, niet gekweekt.
Deze zijn vorige week nog binnen gekomen:
724662backplay_0_84_wp_20150602_007.jpg

En soms heb je pech en krijg je na een lange reis zo iets:
895198backplay_0_84_bucephalandra_rot_01.jpg

AquaVISie zei:
Dat hij die plant dus heeft lijkt me vrij onwaarschijnlijk

Die heb ik ook gehad, en is niet zo moeilijk verkrijgbaar.
Is wel een plant die in een aquarium moeilijk tot zijn recht komt, kan echt enorm worden.

Mascha&Ivo zei:
Er staan hier 3 calamistratum in ��n bak en een vriend heeft er ook 2.
Het was overigens slechts ter illustratie dat het heel goed mogelijk is.

Crinum calimistratum - aquarium123 - Webwinkel voor ...

www.aquarium123.nl/Crinum-calimistratum

Goedkoop Aquariumplanten kopen doet u bij aquarium123.nl. ... Crinum calimistratum Nederlandse naam: Herkomst: West-Afrika Plaats: achtergrond Max.

Vorige week nog een Crinum calamistratum van een meter weggegeven. Prima aquariumplanten en inderdaad niet moeilijk te verkrijgen (met name online).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan