Waterpomp dag en nacht aan?


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61
Laten jullie de waterpomp dagen nacht aan?

Ik heb zelf geen flauw benul als beginneling.
heb deze ongeveer 6 weken geleden aangeschaft, op advies.
heb de waterpomp er al enkele keren uit gehaald en weer terug geplaats, na het lezen van zoveel tegenstrijdige berichten.
Maar toen ik vanmorgen in de dierenwinkel kwam voor nieuwe guppy's, viel me op dat zij dus overal wél waterpompen hadden in de bakkies voor hen vissen.
Dus ik heb ook weer mijn waterpomp terug geplaats vandaag, het lijkt dat de guppen het prettig vinden.
Maar nu mijn vraag, laten jullie de waterpomp dag en nacht aanstaan?

Groetjes van Watervrouw en de guppenclub :)
 
Hoi watervrouw. Wat bedoel je precies met de waterpomp? Als je daarmee het filter bedoelt dan hoort die inderdaad dag en nacht aan te staan.

In je filter gaan naar verloop van tijd bacteriën groeien die de uitwerpselen van vissen omzetten in stoffen die onschadelijk zijn voor de vissen. Voor deze bacteriën is het belangrijk dat het filter dag en nacht aan staat.
 
Hoi watervrouw. Wat bedoel je precies met de waterpomp? Als je daarmee het filter bedoelt dan hoort die inderdaad dag en nacht aan te staan.

In je filter gaan naar verloop van tijd bacteriën groeien die de uitwerpselen van vissen omzetten in stoffen die onschadelijk zijn voor de vissen. Voor deze bacteriën is het belangrijk dat het filter dag en nacht aan st
Hoi Visvis, ik bedoelde een lucht pomp.
 
Als dat de enige pomp in het aquarium is, dan ja altijd aan laten staan!
 
Wellicht even voor de duidelijkheid, ik heb 'n filterpomp met een verwarmings element.
En nu dus een luchtpomp erbij gezet.
 
Wellicht even voor de duidelijkheid, ik heb 'n filterpomp met een verwarmings element.
En nu dus een luchtpomp erbij gezet.
Zo ik eerder al zei, die luchtpomp ben je niet nodig. Maar je hebt het ding niet voor niets gekocht, roep ik maar als troost, bij onverhoopt medicijn gebruik kan het nuttig zijn om een luchtpompje te gebruiken.
 
Misschien is het goed om even uit te leggen waarom een LFS (Local Fish Store) meerdere bakken heeft met een soort van sponsfilter.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het goed om even uit te leggen waarom een LFS (Local Fish Store) meerdere bakken heeft met een soort van sponsfilter.
Een spons filter fungeert dus niet als luchtpomp maar als filter. Dat even voor de duidelijkheid. Bij een Lfs blijven de bewoners, althans dat is de bedoeling, maar zeer tijdelijk. Vaak zijn de vissen jong en zie je in de bakken ook garnalen ed. Een sponsfilter kent geen bewegende delen en zijn dus ook veilig voor alle dieren die er huizen. Overigens is het niet zo dat alle local fish stores altijd met sponsfilters werken. Er zijn er ook die, als voorbeeld, met een centraal filtersysteem werken waar het gefilterde water hangend boven de bakken met grotere dieren ingebracht wordt.
 
Een spons filter fungeert dus niet als luchtpomp maar als filter. Dat even voor de duidelijkheid. Bij een Lfs blijven de bewoners, althans dat is de bedoeling, maar zeer tijdelijk. Vaak zijn de vissen jong en zie je in de bakken ook garnalen ed. Een sponsfilter kent geen bewegende delen en zijn dus ook veilig voor alle dieren die er huizen. Overigens is het niet zo dat alle local fish stores altijd met sponsfilters werken. Er zijn er ook die, als voorbeeld, met een centraal filtersysteem werken waar het gefilterde water hangend boven de bakken met grotere dieren ingebracht wordt.
Ik wil niet eigenwijs doen maar in de winkel waar ik kom, en dus vanmorgen ook hebben de bakkies met hen vissen allemaal een filterpomp met verwarming en een luchtpomp er bij.
Althans zeker bij de guppen.
 
Ik wil niet eigenwijs doen maar in de winkel waar ik kom, en dus vanmorgen ook hebben de bakkies met hen vissen allemaal een filterpomp met verwarming en een luchtpomp er bij.
Althans zeker bij de guppen.
Tjonge jonge jonge wat ben jij eigewijs :LOL: (geintje)

Je ziet het in meer winkels dat de bakken naast filtering over een bioloog er ook overal een luchtsteentje inhangt, komt ook omdat die bakken onbeplant zijn, overbezet zijn en dan is extra lucht altijd fijn
 
Tjonge jonge jonge wat ben jij eigewijs :LOL: (geintje)

Je ziet het in meer winkels dat de bakken naast filtering over een bioloog er ook overal een luchtsteentje inhangt, komt ook omdat die bakken onbeplant zijn, overbezet zijn en dan is extra lucht altijd fijn
Daar heb je helemaal gelijk in :smitten:
 
Is het nodig? nee.
zolang je wateroppervlakte een beetje in beweging is (wat je kan bereiken door de uitstroom van je filter richting het oppervlakte te richten) dan heb je geen extra luchtpomp nodig. zolang je wateroppervlakte genoeg in beweging is, komt er altijd voldoende zuurstof in het water voor de vissen.

Kan het kwaad om er 1 te hebben draaien? soms voor de planten.
planten gebruiken o.a. co2, door heel veel oppervlakte beweging (door de luchtpomp) kan je wellicht ongewenst teveel co2 uitdrijven.
Dat kan, maar hoeft zeker niet.

als je planten het verder prima doen, en je vind een straal bubbels in je bak mooi om te zien, zou ik m er lekker in laten zitten.

Dan kan je luchtpomp er uit.
Voegt niks toe anders dan een hogere energierekening dan nodig

Nou die 1-2 watt per uur...daar zou ik niet wakker van liggen :DD
 
Vooral in de nacht zal het wat toevoegen omdat dan de planten juist stikstof uitscheiden
oké de stekker gaat er weer in, ik dacht nog wel s'nacht moet er rust zijn hihihihihihi
 
Vooral in de nacht zal het wat toevoegen omdat dan de planten juist stikstof uitscheiden
Stikstof?

Je weet inmiddels dat de GASuitwisseling die een luchtpompje teweeg brengt in het niets valt met een oppervlakte rimpeling van een filter uitstroom?
 
Is het nodig? nee.
zolang je wateroppervlakte een beetje in beweging is (wat je kan bereiken door de uitstroom van je filter richting het oppervlakte te richten) dan heb je geen extra luchtpomp nodig. zolang je wateroppervlakte genoeg in beweging is, komt er altijd voldoende zuurstof in het water voor de vissen.

Kan het kwaad om er 1 te hebben draaien? soms voor de planten.
planten gebruiken o.a. co2, door heel veel oppervlakte beweging (door de luchtpomp) kan je wellicht ongewenst teveel co2 uitdrijven.
Dat kan, maar hoeft zeker niet.

als je planten het verder prima doen, en je vind een straal bubbels in je bak mooi om te zien, zou ik m er lekker in laten zitten.



Nou die 1-2 watt per uur...daar zou ik niet wakker van liggen :DD
Nee wakker liggen niet, maar als het niet nodig is?
 
Stikstof?

Je weet inmiddels dat de GASuitwisseling die een luchtpompje teweeg brengt in het niets valt met een oppervlakte rimpeling van een filter uitstroom?
Stikstof?

Je weet inmiddels dat de GASuitwisseling die een luchtpompje teweeg brengt in het niets valt met een oppervlakte rimpeling van een filter uitstroom?
Dacht dat stikstof en co2 hetzelfde was, vergissing van mij blijkt nu
 
Ik protesteer,dit zijn stoffen van de boeren.
In het aquarium zitten we er verlegen om.
 
Stikstof (N) en Koolstofdioxide (CO2). Het eerste is een scheikundig element en het tweede een scheikundige verbinding.
Maar dit mij vertellen is net zo zinvol als een kleuter een boek geven over motoronderhoud van de auto :LOL: het eerste vak wat ik liet vallen op het lbo was scheikunde en natuurkunde ik heb daar letterlijk nooit wat van begrepen
 
Stikstof (N) en Koolstofdioxide (CO2). Het eerste is een scheikundig element en het tweede een scheikundige verbinding.
Maar dit mij vertellen is net zo zinvol als een kleuter een boek geven over motoronderhoud van de auto :LOL: het eerste vak wat ik liet vallen op het lbo was scheikunde en natuurkunde ik heb daar letterlijk nooit wat van begrepen
Nou, CO2 is een verbinding tussen koolstof (C) en zuurstof (O). En van die zuurstof zijn er twee atomen vandaar de 2. Dat is aan elkaar verbonden vandaar scheikundige verbinding en het heet dan dus CO2.
Stikstof (N) is maar één element. En dat noemen ze dan een scheikundig element. Maar daar kan je ook wel een scheikundige verbinding van maken, een die je wel kent: Ammoniak bijvoorbeeld. En dat heet dan weer NH3 Dat is stikstof (N) met waterstof (H) verbonden. En die waterstof atoom (H) dan weer drie keer.
 
Stikstof (N) en Koolstofdioxide (CO2). Het eerste is een scheikundig element en het tweede een scheikundige verbinding.
Ik protesteer,dit zijn stoffen van de boeren.
In het aquarium zitten we er verlegen om.
Gelukkig is stikstof van ons allemaal.... De lucht die we inademen bestaat grotendeels uit stikstof. Dit element is dan ook niet schadelijk, wel de scheikundige verbindingen zoals NH3 (Ammoniak). En dat heeft dan wel weer te maken met de boeren. En doordat we van alles verbranden (bijvoorbeeld auto's, industrie, energie) ontstaan er weer andere verbindingen stikstofoxides genaamd. (NOx) En dat heeft met ons allemaal te maken!
 
:help: ik snap niks meer van de bovenstaande berichten op mijn vraag.

Maar wat ik nu weet dat mijn zuurstofpomp beter s'nacht aan kan staan dan 24 uur per dag..
Misschien had ik moeten vertellen, dan mijn aquarium nog maar 6 weken draait en de plantjes nog niet zó heel groot zijn.
Om voor voldoende zuurstof te voorzien voor mijn guppen club ?
Maar ik heb nu besloten om deze enkel in de nacht aan te zetten.

allemaal bedankt voor het meedenken.
 
Ik snap het, mensen zitten hier ook vaak te zeiken over dat zgn uitdrijven van co2 omdat er een bubbeltjes wordt in gelaten.
Guppies vinden dit echter ubernice,, en gewone planten gedijen er uitstekend bij.

Jij vraagdt om info en je krijgt tegenstrijdigheden ervoor terug gereplied.🤗
 
:help: ik snap niks meer van de bovenstaande berichten op mijn vraag.

Maar wat ik nu weet dat mijn zuurstofpomp beter s'nacht aan kan staan dan 24 uur per dag..
Misschien had ik moeten vertellen, dan mijn aquarium nog maar 6 weken draait en de plantjes nog niet zó heel groot zijn.
Om voor voldoende zuurstof te voorzien voor mijn guppen club ?
Maar ik heb nu besloten om deze enkel in de nacht aan te zetten.

allemaal bedankt voor het meedenken.
De belletjes zelf hebben niet of nauwelijks effect op de zuurstofdichtheid van je water. De belletjes trekken en duwen aan het water als ze hier doorheen gaan. Bewegend water wisseld beter gassen uit. Zowel CO2 als Zuurstof (O2). Heeft je bak al goede doorstroming, dan heeft je luchtpomp geen (Of nauwelijks) meerwaarde voor de gezondheid van je visjes, en is het dus enkel voor wat jij leuk vindt. Sommige vissen spelen er ook mee.

Uitzetten wanneer je geen geluid wil, dus. :)
 
:help: ik snap niks meer van de bovenstaande berichten op mijn vraag.

Maar wat ik nu weet dat mijn zuurstofpomp beter s'nacht aan kan staan dan 24 uur per dag..
Misschien had ik moeten vertellen, dan mijn aquarium nog maar 6 weken draait en de plantjes nog niet zó heel groot zijn.
Om voor voldoende zuurstof te voorzien voor mijn guppen club ?
Maar ik heb nu besloten om deze enkel in de nacht aan te zetten.

allemaal bedankt voor het meedenken.
De voorgaande reacties waren op mijn opmerking dat er 's nachts stikstof vrij komt van je planten, maar die opmerking klopt dus niet, er komt dan co2 vrij van je planten
Uitleg: Overdag nemen planten co2 op en produceren daardoor zuurstof, in de nacht laten de planten juist de co2 los en produceren dus geen zuurstof
 
Je moet ook eerst een slokje van je water proeven voordat je het op afstand kunt bepalen.
Kijk jij hebt dmv je aanwezigheid opt forum bestwel een bepalende werking, mja wat voor stof zeggen gemiddelde iq mensen elkaar na toch🤣
 
Dus eigenlijk een baat het niet schaadt het niet dus??
 
Dus eigenlijk een baat het niet schaadt het niet dus??
Ben ik het niet mee eens, teveel co2 in een aquarium kan dodelijk zijn dus als jij 's nachts die luchtpomp aan hebt zodat er gasuitwisseling ontstaat ben je dat probleem alvast voor
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad
Hoe komt er ooit een dodelijke hoeveelheid co2 in een aquarium dan,
Als alles stil gevallen is of als er een vies totaal onnodig co2 door iets wordt toegevoegd?
Spelen met het welzijn vd vissen opdat er een onmogelijk plantje in zou moeten meegroeien, mmm
 

Terug
Bovenaan