waterschade door condens


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,963
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Dag allen,

Ik heb een juwel aquarium van 80cm. Niet de Rio 125 maar een lagere, zo'n 110 liter, beetje oud model. Bij de Rio heb je op de kap van die kleppen om de bak mee af te sluiten, die van mij heeft gewoon 1 grote lichtkap die op een glazen bak staat. Omdat de in en uitlaat slagen van mijn filter te dik zijn (daar is niet echt ruimte voor gemaakt) staat de kap een beetje scheef (aflopend naar links voor). Ik heb dit opgelost door linksachter een PET-fles dopje tussen aquarium rand en lichtbak te doen waardoor hij nu alleen nog naar voren helt.

De condens onder de kap loopt dus daar naartoe en loopt dan over mijn voorruit naar beneden en wordt daar een soort van opgevangen door de afwerkingslijst rondom het aquarium aan de onderkant. De bovenste plaat/plank van het bijbehorende meubel is nu wat opgezwollen (zal dus wel wat vocht opgezogen hebben).

Kan dit kwaad voor de draagkracht van het meubel of valt dat wel mee?
Hoe kan ik dit oplossen zonder in de kap te boren o.i.d.

Ik hoop dat jullie de beschrijving een beetje kunnen volgen en anders hoor ik het graag, dan zal ik wat foto's proberen te maken;)

Alvast bedankt!
Niels

EDIT-Het is een Juwel Primo 110!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch haast bang, als je het huidige filter + deze lichtkap wilt combineren, dat een betere oplossing is om de kap zodanig te bewerken dat de slang er netjes door kan. Gat erin boren, een stuk eruit zagen, wat er ook voor nodig is. Het lijkt me een goedkopere optie dan steeds een nieuw meubel te moeten halen. ;) (Ik pas zelf altijd alles aan zoals ik het wil. Van de kap van mijn Rio is niets meer over. xD)
 
En wat ook kan is de deksel verwijderen. Ik sluit me aan bij de andere adviezen die je kreeg.
 
Én, je kan daar waar je condens naar toeloopt d.m.v. een gelijmd kunstof hoekstripje een extra binnenrand in je kap maken zodat je condens ín je bak valt. Hoef je zelfs niet te zagen...
 
Én, je kan daar waar je condens naar toeloopt d.m.v. een gelijmd kunstof hoekstripje een extra binnenrand in je kap maken zodat je condens ín je bak valt. Hoef je zelfs niet te zagen...
Dacht dat zo’n rand standaard was in de lichtkappen van kleinere bakken…
Althans mijn 60cm bakjes hadden dat wel allemaal.
Als ik mij niet vergis is het plastic aan de achterkant vrij makkelijk uit te zagen toch?
ik denk toch dat dat je meest praktische en mooiste oplossing is.
Is vrij makkelijk te doen met een figuur zaag
 
Pas op met planken/platen onder de bak die door vocht gaan bollen want dan krijg je plaatselijk druk op de bodem en zo kreeg ik lang geleden ook een lekke kitnaad bij de bodem van een nano.
 
Dank voor jullie reacties! Ik zal zo even een figuurzaagje halen en dan spoedig een nieuwe plaat maken!
foto 1 en 2 zijn van de voorkant, 3 van de linker zijkant. De rest van het meubel ziet er nog goed uit. Over 2 weken kan ik een nieuwe plaat erop schroeven, denken jullie dat hij dat nog houdt of is het erg verstandig om nu alvast een andere kast er onder te zetten?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-05-22 om 12.00.22.png
    Schermafbeelding 2021-05-22 om 12.00.22.png
    1.2 MB · Weergaven: 98
  • Schermafbeelding 2021-05-22 om 12.00.27.png
    Schermafbeelding 2021-05-22 om 12.00.27.png
    356.8 KB · Weergaven: 103
  • Schermafbeelding 2021-05-22 om 12.00.32.png
    Schermafbeelding 2021-05-22 om 12.00.32.png
    222.5 KB · Weergaven: 105

Terug
Bovenaan