Wat is er nieuw

Waterschade: gevaarlijk?

SaskiaP

Well-known member
Lid geworden
20 juli 2014
Ik trek net het kastje open waar mijn externe pompen in staan (2xEheim 2213) en het is een behoorlijk natte boel. Ik heb een Dubai 100 met bijpassende kast, maar de kast heeft behoorlijk waterschade opgelopen. Ik de kast droog gemaakt, maar de schade is zichtbaar. Afgezien van dat het lelijk is, is mijn vraag nu: Kan het kwaad? Moet ik bang zijn dat mijn kast in elkaar kan zakken? Er lag maar een klein plasje water, maar ik weet niet zeker hoe lang het al lekt, dus het kan al een tijdje aan het druppelen zijn.

Ik hoop dat iemand me wat kan vertellen!

BTW: Ik koop nooit meer de bijpassende kasten van aquaria, ik vind het erg slecht dat de kast zo slecht tegen water kan voor een aquariumkast.

Dat de kastjes slecht tegen water kunnen komt door het gebruikte hout, waarschijnlijk iets MDF achtig. Heb je ook een foto van de schade?

mdf en spaanplaat kunnen in de regel slecht tegen water, en zullen uitzetten als ze nat worden. De schroef en/of deuvel verbindingen worden zwakker waardoor het kastje instabiel kan worden. Bovendien is waterschade al snel zichtbaar.
Ik zou even goed kijken waar er water heeft gelegen en of het hout uitgezet is, als er met de buitenste planken niets mis is, zou ik me niet te veel zorgen maken, dit is immers het dragende deel. Je zou er eventueel een balken frame in kunnen maken

De buitenste planken zijn ook wat uitgezet. Niet doorweekt maar wel gebobbeld. De grootste schade zit in de onderplaat en het deurtje..

Zijkant van boven:

probleem1.jpg

Buitenkant:

probleem2.jpg

Onderkant:

probleem3.jpg

Waterschade? Verzekering?

Lees even de vraag Bertus: Ik wil graag weten of het kastje kan blijven staan of dat er een nieuwe moet komen.

Zou het kastje niet meer vertrouwen als ik je foto's zo bekijk. Bertus heeft wel een puntje, je zou even bij je verzekering kunnen navragen of dit gedekt is. 🙂

Dan hoop ik dat ik morgen ergens een kast vandaan kan halen 🙁

Zakt zo gauw niet in elkaar,hoor.

Schade door water onverwacht uit aquaria gelopen is vaak wel gedekt. Maar als de filter heeft gelekt weet ik niet hoe men dit zal zien.
Alleen door het verversen en iets morsen is de punt van een deurtje hier ook al wat uitgezet. het is spaanplaat denk ik en dat zuigt snel water op dus.
Maar je kan het proberen door even te bellen met je verzekering maandag.

SaskiaP zei:
BTW: Ik koop nooit meer de bijpassende kasten van aquaria, ik vind het erg slecht dat de kast zo slecht tegen water kan voor een aquariumkast.

Mee eens, maar ja, duurzamere kasten zijn spijtig genoeg meteen een stuk prijziger.

Ja daar heeft Mark een punt. Je zou dan een soort klein dressoir via MP op de kop moeten tikken die van eikenhout is bijvoorbeeld.

Ondersteun de bodem in het midden, Dan blijft hij echt wel staan ,hoor.
Zakt dan niet in elkaar, heb jij de tijd om te kijken.

Wij hebben een L. B*kker kast, al een paar jaar.

Van Leo Bukker Bertus 😀 😉??

De Leen Bakker is er ook niet duur mee hoor 😀 😀.

632342_0_82_luna_6.jpg

Kast Luna 6

� 139,-

Kleur:

wit

Afmetingen:

83x116x39 cm

Art. nr:

11900992

Die lijkt wel stevig zo te zien en goedkoper dan een originele kast.

Dat ziet er wel degelijk uit, alleen 39 cm is net te klein eigenlijk, wil wel op zoek naar een kast waar de bak volledig op kan staan.

In elk geval bedankt Bertus! 🙂

Was al aan het browsen inderdaad, probleem is alleen dat de kast niet langer dan 110/120 cm mag zijn. meer ruimte heb ik niet in de hoek. De kast die er nu onder zit past precies in de hoek, wordt dus een uitdaging 🙂

SaskiaP zei:
Dat ziet er wel degelijk uit, alleen 39 cm is net te klein eigenlijk, wil wel op zoek naar een kast waar de bak volledig op kan staan.

Kijk,dan maak je net als wij, een breder blad erop.
Dan past hij perfect.
454468_0_82_dsc_0016.jpg

Voor die prijzen.... allemaal goedkope spaanplaat. Gefineerd.
Dat zal DE reden zijn dat er geen hout / materiaalsoort vermeld wordt.
Dus bij een lekkage exact hetzelfde probleem.

Meer uitleg:
Mijn 60 cm bakje stond op een massief teakhouten sidetable.
Ondanks de lekkage die het bakje na een paar weken kreeg is het tafeltje nog als nieuw. Bijzonder, maar niets aan te zien.

De nieuwe Trofis compleet met bijpassend kastje gekocht.
Ziet er aardig uit hoor, maar als er iemand tegenaan loopt stort alles in en met een lekkage is het spaanplaat meteen 2x zo dik, dus als "kenner" kan ik er niet heel blij mee zijn.

Ben helaas niet geslaagd voor een nieuwe kast vandaag. Volgens mijn man zal het zo hard niet gaan, die maakt zich geen zorgen. Het kastje is nog steeds droog en de pompen staan in kommetjes, tegen lekken in de kast. Ik ga voor de zekerheid kijken voor een plank om staand tegen de andere plank te zetten (rechterbuitenkant van het kastje) en vast te maken voor de versteviging. De liggende plank onderaan leunt op 6 poten, daar zal denk ik niets mee kunnen gebeuren. Alleen jammer dat er een hoekje verf van het deurtje af is...

ondertussen blijf ik maar rond kijken voor een stevige kast, maar haast heeft het wat minder.

Bertus zei:
SaskiaP zei:

Kijk,dan maak je net als wij, een breder blad erop.
Dan past hij perfect.
454468_0_82_dsc_0016.jpg

Heb jij externe pompen op deze bak Bertus? En hoe staan die dan in het kastje?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan