Watertemperatuur en beluchting - Het is weer tijd!


DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Berichten
3,557
Met de aanhoudende warmere dagen warmt het aquarium water natuurlijk ook weer ongewenst op. Een 'sluipmoordenaar' met hogere temperaturen is het gebrek aan zuurstof in het water en hierbij een paar tips om jouw aquarium hierbij te helpen.

  1. Zorg voor oppervlakte beweging door de uitstroom van het filter omhoog te richten, zodat het water zo vaak en veel mogelijk contact maakt met de lucht.
  2. Gebruik een luchtpompje en een bruissteentje.
  3. Zet de kap open (en wellicht de verlichting overdag even uit) en plaats een ventilator die lucht op het wateroppervlakte blaast, dit zal door verdamping ook het water iets koelen.
  4. Uitdunnen van drijfplanten. Drijfplanten zijn geweldig voor een aquarium maar laat niet het hele oppervlakte begroeien omdat dit een hoop gasuitwisseling (dus zuurstof in het water) kan tegen houden. Houd in deze warmere dagen minimaal 50% van het oppervlakte onbedekt.
Ik schrijf dit omdat ik vanmorgen in mijn rio 125 waar veel platies en ancistrus jonkies leven (veel te overbevolkt) het merendeel aan de vissen aan de oppervlakte tussen de waterplantjes aan het hangen waren. Ik had de vlotvarentjes een beetje laten woekeren en die bedekte bijna het hele oppervlakte. Oeps. Direct mijn eigen tips (1, 2 en 4) opgevolgd en binnen een uur was alles weer normaal. Zojuist voor de zekerheid ook maar een 80% waterverversing uitgevoerd.
 
In een dierenwinkel hier in de buurt hadden ze volgens mij van die zakjes waar je ijsblokjes mee maakt in het water gelegd. Ik zag alleen dat er water in zat misschien waren dit wel ijsklontjes, geen idee
Is dat een goede methode?
 
In een dierenwinkel hier in de buurt hadden ze volgens mij van die zakjes waar je ijsblokjes mee maakt in het water gelegd. Ik zag alleen dat er water in zat misschien waren dit wel ijsklontjes, geen idee
Is dat een goede methode?

Tja... als je het handig vind om de hele dag met ijs dingen op en neer te lopen helpt het wel :))

Voor kleine bakjes vind ik het nog wel een optie, maar grote bakken? nee niet echt.
Men gebruikt hier overigens ook wel eens bevroren petflessen voor :deal:
 
Ik vind dat gezeul met ijsblokjes ook teveel gedoe en een tijdelijk hogere temperatuur is in de meeste gevallen niet zo'n probleem mits je voor voldoende oppervlakte beweging kunt zorgen. En met bovenstaande tips moet dat best lukken denk ik.

Een oxydator is natuurlijk ook een mooie oplossing.
 
Vind het allemaal maar doodeng met die warmte. Gisteren en vandaag had ik late dienst en ben ik van tussen 14.00 en 23.30 van huis. Snap nu ook dat mensen een webcam op aquarium hebben.
Nu is het water 28⁰C
Wat ik met de zaklamp kan zien is alles goed.
Geen lijkjes of een algbom ofzo. Gewoon normaal eigenlijk behalve dat de zuurstofplanten een growkick hebben gehad. Dit weekend maar weer snoeien.
Ga me wel beter voorbereiden op hitte. Heb genoeg tips gelezen. Tnx.
 
Ja mijn bak is ook erg warm denk ook zn 28-29 graden inmiddels ook bang voor een alg bom..(70 Liter aquarium). Misschien werken ijsblokjes maar zoals hier al wordt gezegd moet ik dan wss 5x op een dag dat vervangen en dat is geen doen.
 
Laatst bewerkt:
Vind het allemaal maar doodeng met die warmte. Gisteren en vandaag had ik late dienst en ben ik van tussen 14.00 en 23.30 van huis. Snap nu ook dat mensen een webcam op aquarium hebben.
Nu is het water 28⁰C
Wat ik met de zaklamp kan zien is alles goed.
Geen lijkjes of een algbom ofzo. Gewoon normaal eigenlijk behalve dat de zuurstofplanten een growkick hebben gehad. Dit weekend maar weer snoeien.
Ga me wel beter voorbereiden op hitte. Heb genoeg tips gelezen. Tnx.

28 graden is echt geen probleem tenzij je speciale vissen hebt zoals Axolotls oid.
Niet te spastisch worden over die temperatuur, de meeste vissen kunnen de 30-31 graden prima hebben tijdelijk als je maar (waarvoor @DanielHoogland dit topic heeft gestart) voor genoeg zuurstof zorgt!

dus lekker dat oppervlakte in beweging houden, en dan kom je er wel doorheen.

kom je wel boven die 31graden uit, dan moet je wel andere stappen ondernemen.
 
Het was niet mijn bedoeling om mensen bang te maken maar meer een reminder dat het weer tijd is om tijdelijk (wellicht) wat maatregelen te nemen. In een gewoon tropisch aquarium is er waarschijnlijk nu nog niets aan de hand en ook extra algengroei heb ik zelf in de zomer nooit waargenomen.

Ik was dus zelf gewoon zo dom om een al overbevolkte bak dicht te laten groeien met drijfplantjes (wel goed tegen nitraat ;) ). Hierdoor is de gasuitwisseling (waarmee zuurstof wordt toegevoegd aan het water) erg verminderd en in combinatie met het warme water, wat minder zuurstof bevat was dat dus een probleem. Dit probleem ga je als eerste snachts zien omdat je planten dan ook nog eens zuurstof gaan gebruiken. Gewoon in de ochtend even een extra blik op je aquarium werpen en in de meeste gevallen is de uitstoom van je filter tegen de oppervlakte aanzetten al voldoende.
 
Was ook zonder jouw topic al hysterisch aan het doen waarschijnlijk. ?
Gisteren ging ik van huis met een watertemp van 26⁰ en kwam ik 'savonds terug toen was het 29⁰.
Vandaag zou het warmer worden en heb ik smorgens een tijdje met de gardena plantenspuit zitten sproeien op het wateroppervlak. Dat deed niets met de temp van 26⁰ maar voelde goed als zuurstofbadje.
Vlak voor ik wegging heb ik een kale ww gedaan 60% naar 23⁰. En nu kom ik thuis met 28⁰
Geen idee of het heeft geholpen. Maar ja. En dan zit ik in mijn pauze dit topic te lezen over naar adem happende vissen???. Lol
 
Was ook zonder jouw topic al hysterisch aan het doen waarschijnlijk. ?
Gisteren ging ik van huis met een watertemp van 26⁰ en kwam ik 'savonds terug toen was het 29⁰.
Vandaag zou het warmer worden en heb ik smorgens een tijdje met de gardena plantenspuit zitten sproeien op het wateroppervlak. Dat deed niets met de temp van 26⁰ maar voelde goed als zuurstofbadje.
Vlak voor ik wegging heb ik een kale ww gedaan 60% naar 23⁰. En nu kom ik thuis met 28⁰
Geen idee of het heeft geholpen. Maar ja. En dan zit ik in mijn pauze dit topic te lezen over naar adem happende vissen???. Lol

Waar je ook om moet denken, iets wat wellicht nog meer kwaad kan dan een tijdelijke hogere temperatuur an sich:
Die constant veranderende watertemperatuur door waterwissels ect, die geleidelijke (relatief kleine) stijging en daling in de dag/nacht is prima, maar zou niet zelf voor teveel spontane (grote) temperatuur wijzigingen zorgen zegmaar.
 
Ik herhaal Richard gewoon weer want hij heeft een goed punt ;) Water verversen is prima maar probeer dit met maximaal een graadje of twee verschil te doen helemaal als je grotere verversingen van 50+% gaat doen. In de zomer gooi ik er bij een verversing van 20-25% meestal gewoon (rustig) koud kraanwater in maar vanmiddag heb ik een 80% wissel gedaan met water van 26c (het was 27c), juist om de vissen niet nog meer op hun donder te geven. Bij nieuwe vissen wen je die toch ook altijd rustig over naar de nieuwe temperatuur? Zelfde reden.
 
Ja idd.
Als ik niets had gedaan was het water van 26 naar 30 a 31 gegaan. In 9uur
En nu heb ik het van 26 naar 23 naar 28 laten gaan. Ook in 9u. dat is veel stressvoller idd.
Dat vetrouwen had ik nog niet. Ik ga wel eerst mijn wateroppervlaktebeweging bij warm weer aanpassen. En dan wat voorzichtiger zijn met de temp aanpassen.
 
Goeie tips! Ben er zelf ook druk mee geweest afgelopen dagen. Wat ook goed bij mij werkt was een natte handdoek om het aquarium doen en van een afstandje een ventilator erop. Op die manier koelt het aquarium langzaam af. En is het niet zo’n grote schok ipv het water te verversen.
 
Zoals DanielHoogland aanhaalt voldoende wateroppervlak vrij maken van drijf en waterplanten of eventuele kaamlaag .
Probeer je kamertemperatuur laag te houden (gordijnen/rolluiken bij zon dicht laten en s'avonds zo vlug mogelijk verluchten wanneer buitentemperatuur gelijk of lager dan je huiskamer)
Richt uitstroom filter naar boven zodat het water goed gaat rimpelen.
Pas je verlichtingsduur en intensiteit aan ( hier al meerdere zomers maar 6,5 uur verlichting per dag ) en trek de stekker van je verwarming uit tijdens deze periode
Een oxidator is een zeer onderschat product maar zorgt voor een maximaal zuurstofgehalte
lichtkap op een kier zetten 1a2 cm voldoende

Kijk minstens 2x per dag op de kritische momenten naar je aquarium
-In de morgen of je vissen niet versneld ademhalen voordat de planten zuurstof aanmaken
- In de namiddag wanneer je watertemperatuur het hoogst is
 
Controleer ook of de stroomvoorziening werkt. Bij mij ging de stekker van de stekkerdoos een beetje hangen. Gevolg geen stroom. Je kunt er dan voor mijn part een patat.puntzak er op aangesloten hebben. Maakt niks uit wat je dan hebt. :stom: Gelukkig zag ik het vanmorgen.
 
Controleer ook of de stroomvoorziening werkt. Bij mij ging de stekker van de stekkerdoos een beetje hangen. Gevolg geen stroom. Je kunt er dan voor mijn part een patat.puntzak er op aangesloten hebben. Maakt niks uit wat je dan hebt. :stom: Gelukkig zag ik het vanmorgen.
bij stroom onderbreking van meer dan een uur je filter reinigen
 
trek de stekker van je verwarming uit tijdens deze periode
Dit heeft geen enkele zin omdat de verwarming bij hogere temperatuur dan ingesteld sowieso niet aan slaat ;)
bij stroom onderbreking van meer dan een uur je filter reinigen
Ik zal niet zeggen dat je dit niet moet doen, maar mijn filter heeft (ik weet het niet meer precies) waarschijnlijk zo'n 16 uur uit gestaan. Water uit het filter gegoten en weer gevuld met aquariumwater. Dus niks gedaan met het filtermateriaal. Gevolgen waren er niet. Waardes NH3/4 en NO2 bleven 0.

Wat is jouw doel van het filter reinigen? Daaruit maak ik op dat je ook filtermateriaal "schoon maakt"?
Mijn inziens krijgt het filter daardoor alleen maar een extra klap.
 
Dit heeft geen enkele zin omdat de verwarming bij hogere temperatuur dan ingesteld sowieso niet aan slaat ;)
Dan draai ik dit om wat voor zin geeft het dan nog om die wel aan te laten ;) .


Ik zal niet zeggen dat je dit niet moet doen, maar mijn filter heeft (ik weet het niet meer precies) waarschijnlijk zo'n 16 uur uit gestaan. Water uit het filter gegoten en weer gevuld met aquariumwater. Dus niks gedaan met het filtermateriaal. Gevolgen waren er niet. Waardes NH3/4 en NO2 bleven 0.

Wat is jouw doel van het filter reinigen? Daaruit maak ik op dat je ook filtermateriaal "schoon maakt"?
Mijn inziens krijgt het filter daardoor alleen maar een extra klap.

hmm,na een uurtje zal je filter beginnen afsterven en afhankelijk hoelang en hoeveel en met wat die belast werd zou ik dit niet in het aquarium brengen.

Het doel van reinigen is om zoveel mogelijk vervuiling uit te sluiten dat de filter hierdoor een klap krijgt is juist .
Maar ik zie een filter enkel/eerder als mechanische filtratie en schrijf de bodem veel meer filterende eigenschappen toe.
 
Dan draai ik dit om wat voor zin geeft het dan nog om die wel aan te laten ;) .
Tegenvraag ;)
Wat wil je bereiken met het uittrekken van de verwarming?
 
Ik begrijp het ook niet helemaal. De CV in huis zet je in de zomer toch ook niet uit? Net als in het aquarium zorgt de thermostaat er voor dat hij niet aan gaat als het niet nodig is. Advies om de stekker er uit te trekken tegen de hitte is alleen maar verwarrend.
 
Het heeft helemaal geen zin, volgens mij net zo weinig zin om hem uit te trekken :DD

Vermoedelijk beroepsmisvorming van me iets dat voor langere tijd niet hoeft hoeft te werken zal ik altijd zonder spanning zetten.
Paranoia hierachter een thermostaat is een deel techniek die niet onfeilbaar is of je zou tijdens onderhoud tocht maar eens je verwarmingselement zou breken.
logica na de te warme periode komt de koudere periode herfst/winter die zorgt ervoor vissen tijdje iets koeler zitten en zo een natuurlijk verloop krijgen temperatuur
Zelf gebruik ik geen verwarmingselement meer
 
Gewoon je verwarmingselement aan laten, hij slaat aan wanneer dat nodig is (op de ingestelde temp), in de zomer of een warme lente dag dan meer niet dan wel.

Gr. Ed
 
Ik begrijp het ook niet helemaal. De CV in huis zet je in de zomer toch ook niet uit? Net als in het aquarium zorgt de thermostaat er voor dat hij niet aan gaat als het niet nodig is. Advies om de stekker er uit te trekken tegen de hitte is alleen maar verwarrend.
Ach, wij hebben de CV in huis nooit aan- of uitgezet. Geen idee hoor waarom, misschien omdat we dat niet hebben.:deal::D
 
Ach, wij hebben de CV in huis nooit aan- of uitgezet. Geen idee hoor waarom, misschien omdat we dat niet hebben.:deal::D
Ah ja, we wonen niet allemaal in het bos he! ;)
 
En als je de stekker er volledig onnuttig uittrekt kan je ook vergeten om hem er weer in te steken, dus je creëert een nog groter risico ook.........
 
En als je de stekker er volledig onnuttig uittrekt kan je ook vergeten om hem er weer in te steken, dus je creëert een nog groter risico ook.........
Natuurlijk is het wel zo dat we na de zomer de herfst krijgen. Het lijkt me dat je het voor die tijd al gezien hebt, ook al heb je een goed punt.
 
Herfst, winter, lente, zomer.. Laten we alleen advies geven als het ook echt nut heeft. In wat voor kronkel je ook gaat liggen een stekker uit de verwarming halen helpt 0 mee tegen de hitte.. We gaan ook de dakpannen niet verwijderen omdat het komende week toch niet gaat regenen.
 
Klopt natuurlijk, maar bij wat er bij mij gebeurde was de situatie wel een beetje anders. Totale stroomuitval van de apparatuur is niet goed.
 
Ik begrijp het ook niet helemaal. De CV in huis zet je in de zomer toch ook niet uit? Net als in het aquarium zorgt de thermostaat er voor dat hij niet aan gaat als het niet nodig is. Advies om de stekker er uit te trekken tegen de hitte is alleen maar verwarrend.
De CV in de zomer uitzetten zou ook tot problemen leiden. De circulatie pomp moet van tijd tot tijd draaien om niet vast te slaan maar bovendien zorgen de meeste ketels ook voor de warmwater voorziening in de huizen.
 

Terug
Bovenaan