Wat is er nieuw

waterverbeteraar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter guppie100
  • Startdatum Startdatum
Denk dat ik een test koffer bestel heb je lekker veel en er zitten veel testen in volgens mij alle soorten dan

Dat zou een verstandige keus zijn Guppie.

Ik heb met JBL goede ervaringen en die zijn ook goed af te lezen.

Dus jbl raad je aan

Het is niet de goedkoopste maar wel een goede.

Dat klopt. Ik heb nu al enige tijd de JBL testlab, ben daar zeer content mee.

Bijkomend voordeel. JBL bied navulingen aan. Dus je koopt dan alleen de chemicalien, maar niet de spatels en vuvetten. Dus is iets goedkoper dan.

Toch wel de kleuren kaart zit er toch bij?

Noa, hoe betrouwbaar schat je deze testkit in uitgaande van je beroepskeuze?

Die van Wespro heb ik ook en dat zijn testen van Colombo. Prima koffer verder.

Als je de koffer koopt zit alles erbij. Dus als er iets op is dan koop je alleen de navulreagens erbij. dus de druppels en eventueel de poeder.

TonHageraats zei:

Is lastig te zeggen aangezien ik het nooit met professionele apparatuur heb nagemeten. Ik heb nog nooit gehad dat er echt rare waarden uitkwamen en als ik vergelijk met wat er volgens de waterleverancier uit de kraan moet komen klopt het vrij aardig.
Beroepsmatig zou ik het je dus niet kunnen zeggen en moet ik zeggen ik weet het niet. Gevoelsmatig is deze redelijk te vertrouwen in hoeverre je goed kleuren kan aflezen en dergelijke.

Biologist zei:
Deze heb ik:
http://www.wesdijk.nl/dieren/waterteste ... 01075.html

Is ook compleet en toch net wat goedkoper dan de jbl. Zijn ook goedkope navullingen van te krijgen.

Waarom zou deze koffer goedkoper zijn?
Ik mis hierin een aantal (los te kopen ook duur) testen, die bij Sera en zeker bij JBL gewoon in de koffer zitten.
Denk daarbij aan Ijzer en Koper.

TonHageraats zei:

Uitgaande van mijn beroep (Chemisch analist) kan ik je zeggen dat de testen over het algemeen betrouwbaar zijn.
Mits correct uitgevoerd. En daar gaat het vaak mis.
Denk daarbij aan niet krachtig schudden, niet de juiste tijd aanhouden, vervuild materiaal (spatel, cuvet)

Zelf heb ik de JBL koffer, daar zitten veel aparte cuvetten in. Ik heb deze ook gemerkt voor 1 specifieke test. Sommige testen kunnen elkaar be�nvloeden als je ze achter elkaar uitvoert in dezelfde cuvet.

Verder is het allermoeilijkste onderdeel het interpreteren van de kleurenkaart.

Ik kan je verzekeren dat hier zelfs beroepsmatig zeer verhitte discussies over kunnen ontstaan.

Soms moet je de kleur intensiteit beoordelen. Een andere test kijkt naar de kleurtint. En dat is een wezenlijk verschil! Wees hierop bedacht.

Bijvoorbeeld een test van geel naar blauw, via groen.
De testoplossing is donkerder. Maar is dit blauwer???

Dus ik wil alleen even aankaarten, dat jezelf misschien nog wel de grootste fout kan zijn in de test.

Ach... en zo lang het om de hobby gaat, en niet om een demurrage van enkele tonnen aan euro's.....dan zal die 0,1 mg/l wel niet zo veel verschil uitmaken.

Precies zoals Marcel al zegt is de juistheid van veel factoren afhankelijk. het is al moeilijk om precies 10ml in de curvet te krijgen. Snel zit je daar iets boven of onder en dat zal de uitslag al be�nvloeden. Natuurlijk zal dit beperkt zijn maar wel iets om rekening mee te houden denk ik. En dan nog het aflezen van de kleur. Ook dat kan bij een verkeerde inschatting van de kleur af een afwijking geven in het resultaat.
Vandaar dat men ook vaak zegt dat je het moet zien als een indicatie.

Is met een pipet toch niet moeilijk?
kan je druppelend in het glaasje doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan