Wat is er nieuw

Waterverversing

Rainai4

Active member
Lid geworden
2 oktober 2018
Berichten
28
Leeftijd
52
Ik heb een Aquatlantis Splendid 80.
-Afmeting: 80,2 x 40 x 56,1cm
-Aantal liters: 146l
-Lampsduur 8 uur per dag.
-Temperatuur: 24.

Ten eerste, mijn planten beginnen minder goed uit te zien...groeien bijna niet meer oftewel sterven uit. Er groeit ook de Baardalg. Zie twee foto's.
Misschien doe ik iets fout.

Dan heb ik 3 vragen:
1) Hoe vaak moet ik voor mijn bak van 146l. verversen...om elke maand 20% van een bak te verversen, toch?

2) Om de Baardalg te bestrijden, moet ik een Dwerg algeneter (Crossocheilus Siamensis) kopen. Correct?

3) Om de groei van mijn aquariumplanten laten werken en deze planten knalgroen te houden, moet ik een fles HS Aqua Clear hebben. Correct?
 
Ik zie geen foto’s dat ten eerste, vervolgens.

Je geeft nog geen plantenvoeding? Je kunt natuurlijk de merkproducten kopen, maar ook alternatieven van bijvoorbeeld deze, door velen hier gebruikt.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar

als je zelf niet van het mengen bent kun je de kant en klare nemen, ik heb zelf de complete in gebruik en dat bevalt me prima. Ik heb zelf een Lido 120.


ik ververs elke week zo ongeveer 30 liter.
 
@Fozzy
Viel mij ook op dat mijn foto's nog niet zichtbaar zijn. Waarschijnlijk bevatten mijn foto's te groot, dat het niet upgeload kunnen worden...barreeuhh. Dan moet ik het maar zonder de foto's.

30% ELKE week???
Ik las ergens op Google:

Afmeting/inhoud Te verversen hoeveelheid Periode
50-60 liter 10-20 liter wekelijks
80-100 liter 20 liter wekelijks
110-120 liter 20-30 liter wekelijks
160-200 liter 30-40 literwekelijks
meer dan 250 liter 20% van de aquariuminhoudOm de 2 weken


Zo te zien moet ik ook 30% wekelijks verversen...
 
Baardalg is vaak een teken dat er een co2 tekort is en een vis mag dat deels wegeten maar het lost niet je probleem op en dat is waar je moet beginnen.
Hoeveel lumen is je led en heb je dat ook gedimt? Naast sporen (vloeibare plantenvoeding) moet er ook voldoende nitraat en fosfaat aanwezig zijn en co2.
Hoe meer licht hoe hoger de vraag naar voeding dus door te dimmen kun je de vraag verminderen.
Ik denk dat zo n 20-25% per week verversen niet verkeerd is. 30% is ook prima.
Moerasplanten vragen vaak ook nog wat voeding bij de wortels.
 
Goedemiddag,
Ik heb een Juwel Rio 180 en ververs elke week 40-50%
Algen komen vaak omdat er 1 of meerdere voedingsstoffen voor planten ontbreken of te kort aanwezig zijn.
Er zijn veel verschillende methodes welke gebruikt kunnen worden, hierin zou je je eigenlijk wat meer moeten verdiepen.
Nu ben ik niet bekend met de producten van HS aqua maar ik zie als eerste staan bij HS Aqua Clear dat dit zorgt dat het water helder word/blijft door middel van o.a. po4 uit het water te verwijderen.
Dit geeft mij al aan dat niet bedoeld is voor het verbeteren van de plantengroei, deze hebben namelijk po4 nodig voor groei.

Dus van mij de tip: ga eens op je gemak door het forum, lees veel en stel gerust vragen als iets niet duidelijk is.
 
Misschien is het toch ook handig om wat foto s te tonen en dat kan via voeg bestand toe onder het typveld.
 
Baardalg is vaak een teken dat er een co2 tekort is en een vis mag dat deels wegeten maar het lost niet je probleem op en dat is waar je moet beginnen.
Hoeveel lumen is je led en heb je dat ook gedimt? Naast sporen (vloeibare plantenvoeding) moet er ook voldoende nitraat en fosfaat aanwezig zijn en co2.
Hoe meer licht hoe hoger de vraag naar voeding dus door te dimmen kun je de vraag verminderen.
Ik denk dat zo n 20-25% per week verversen niet verkeerd is. 30% is ook prima.
Moerasplanten vragen vaak ook nog wat voeding bij de wortels.
Nitraat en fosfaat zal geen probleem zijn, als ts maar 1 keer per maand wisselt ... Het zullen de verhoudingen zijn, planten die misschien te weinig licht krijgen en het co2 tekort alleen maar een groter probleem word.

Het zou kunnen dat er een kramlaag is, te veel drijfplanten zijn. Misschien te weinig snelgroeiers om de boel in balans te houden.
Bij mij was geduld en veel waterwisselen de oplossing. Ik probeer ongeveer 50 - 100% te wisselen per week
 
Als vissen een maand in hun eigen poep en pis moeten zwemmen dan kunnen sommige waardes opbouwen tenopzichte van andere waardes. Door voldoende water te wisselen breng je niet alleen bepaalde waardes weer omlaag maar je vult ook waardes aan die simpel weg "op" raken
 
Eens met de rest. Op dit moment zijn de omstandigheden blijkbaar beter voor je algen dan voor je planten. Laten we eens kijken wat die omstandigheden zijn. Daarna kunnen we kijken waar het aan schort.

Welke planten heb je erin? Als je de namen niet weet dan kun je ook foto's maken.
Welke lamp zit erin, hoe lang is hij op een dag aan, en zit er iets van een dimmer op?
 
Nitraat en fosfaat zal geen probleem zijn, als ts maar 1 keer per maand wisselt ... Het zullen de verhoudingen zijn, planten die misschien te weinig licht krijgen en het co2 tekort alleen maar een groter probleem word.
Nou als je met de led van tegenwoordig niks toevoegt dan is het heel goed mogelijk dat je een no3 en/of po4 tekort hebt.
 
Nou als je met de led van tegenwoordig niks toevoegt dan is het heel goed mogelijk dat je een no3 en/of po4 tekort hebt.
Ook als er een co2 tekort is? 😆 Dan kunnen de planten toch niets met al die andere macros. Of de belasting moet wel heel laag zijn tenopzichte van het aantal planten
 
Ik denk dat het mede ligt aan hoeveel ligt er wordt aangeboden en wat de planten verbruiken en vragen en war er door de bak wordt aangemaakt.
Een co2 tekort wil niet zeggen dat alle planten een tekort hebben want sommigen hebben aan weinig al genoeg maar anderen kunnen meer co2 vragen. Dus de planten die aan weinig genoeg hebben zullen nog wel no3 en po4 vragen en verbruiken.
Het is een heel samenspel tussen vraag en aanbod en soms niet echt eenvoudig.
 
Hallo iedereen,

Sorry van late reactie, wan ik zat me aan Google en Youtube verdiepen.

Ten eerste, het lukt mij nog steeds niet mijn foto's te toevoegen. Want mijn foto's zijn kennelijk groot om geuplouad te worden. Maar een korte filmpje toevoegen lukt wel, denk ik #fingercrossed.

Op mijn lamp geen dimmer. Dat lamp zat al bij mijn Aquatlantis Splendid, toen ik het kocht. En dat lamp zit met de timer, dat de lamp 8 uur per dag brandt.

Ik las op Google dat ik teveel visvoer strooid, daar de Baardalg ontstaat.
Om de Baardalg te bestrijden, moet ik idd een Dwerg algeneter (Crossocheilus Siamensis) kopen.
En de groei van mijn aquariumplanten laten werken en deze planten knalgroen te houden, moet ik ook een fles HS Aqua Floracell kopen.

Morgen ga ik (met mijn tablet met paar foto's) bij de viswinkel langs, zodat ik aan de personeel mijn foto's kan laten zien wat voor plantenprobleem (vermoedelijk de Baardalg EN groene alg) ik heb en ook dat ik zo veel vragen heb om met de personeel erover te kunnen bespreken.
 

Bijlagen

  • 20230502_165121.mp4
    9.9 MB
Wij hebben een Splendid 120 staan en zonder dimmer zit je dan rond de 30 lumen per liter en is plantenvoeding echt wel nodig want dat is niet echt weinig licht te noemen.
Wij hebben de dimmer op 70% en dan gaat het net maar wel voeg ik micro s toe.
 
Ik denk dat de planten voeding bij de wortels missen. Het aquarium ziet er verder er schoon en vers uit. Hij zal waarschijnlijk nog niet stabiel zijn waardoor de alg de kans neemt om te groeien. Ik zou in iedergeval wat snel groeiende planten in het aquarium zetten. Die zorgen dat de algen minder ruimte heeft.
 
Ik vind het wel bijzonder dat ts hier een vraag stelt, er veel (goede!) adviezen en vragen komen om het probleem op te lossen / identificeren en ts daarna bij z’n eerste (verkeerde) gedachtes blijft…

Het probleem los je niet op met dieren en middeltjes. Micro, macro en licht gaat het hem doen. Zowel via de waterkolom als de bodem.
 
Ik las op Google dat ik teveel visvoer strooid, daar de Baardalg ontstaat.
Om de Baardalg te bestrijden, moet ik idd een Dwerg algeneter (Crossocheilus Siamensis) kopen.
En de groei van mijn aquariumplanten laten werken en deze planten knalgroen te houden, moet ik ook een fles HS Aqua Floracell kopen.
Nou baardalg is doorgaans een co2 probleem wat niet wegneemt dat teveel voeren ook niet de bedoeling is want dat belast je water weer. Het belangrijkste is dat je voldoende voeding voor de planten aanbiedt en naast sporen is dat ook nitraat, fosfaat en co2. Hoeveel daarvan nodig is hangt af van de vraag van de planten en die wordt mede bepaald door de hoeveelheid licht.
 
het lukt mij nog steeds niet mijn foto's te toevoegen. Want mijn foto's zijn kennelijk groot om geuplouad te worden.
Wanneer je foto's hebt gemaakt met een telefoon/tablet welke te veel MB heeft kun je een app gebruiken om de foto te verkleinen.
 
Laatst bewerkt:
@jessicapilon Welke dimmer gebruik je? Dan zal Ik me op Google/Youtube verdiepen, hoe de dimmer werkt.
En wat voor plantenvoeding raad je mij aan?

@don1262 Ja, ik ben van plan bij de winkel erover te bespreken en dan paar nieuwe planten en de plantenvoeding te kopen.

@Friesian Ok, ik probeer vanmiddag/vanavond een app om de foto's te verkleinen uit.
 
Hallo iedereen,

Sorry van late reactie, wan ik zat me aan Google en Youtube verdiepen.

Ten eerste, het lukt mij nog steeds niet mijn foto's te toevoegen. Want mijn foto's zijn kennelijk groot om geuplouad te worden. Maar een korte filmpje toevoegen lukt wel, denk ik #fingercrossed.

Op mijn lamp geen dimmer. Dat lamp zat al bij mijn Aquatlantis Splendid, toen ik het kocht. En dat lamp zit met de timer, dat de lamp 8 uur per dag brandt.

Ik las op Google dat ik teveel visvoer strooid, daar de Baardalg ontstaat.
Om de Baardalg te bestrijden, moet ik idd een Dwerg algeneter (Crossocheilus Siamensis) kopen.
En de groei van mijn aquariumplanten laten werken en deze planten knalgroen te houden, moet ik ook een fles HS Aqua Floracell kopen.

Morgen ga ik (met mijn tablet met paar foto's) bij de viswinkel langs, zodat ik aan de personeel mijn foto's kan laten zien wat voor plantenprobleem (vermoedelijk de Baardalg EN groene alg) ik heb en ook dat ik zo veel vragen heb om met de personeel erover te kunnen bespreken.
Moet is eigenlijk een soort woord dat ik liever zo vervangen door mag .

Even ter illustratie, ik heb bijvoorbeeld cryptocoryne staan. Met de juiste instelling van licht, juiste dosering en goede vloeibare plantenvoeding en bodembemesting kun je al enorm verschil maken.

All-in-one van Plantedbox, complete van aquariumbemesting.nl, profito heb je al voorbeelden.
oscomote capsules, tabletten, kleibolletjes kun je in de bodem stoppen.
 
Stap 1: welke planten heb je en wat ijn hun behoeften qua licht?
Planten die niet tegen veel licht kunnen gaan niet goed bij veel licht. Maakt niet uit hoeveel voeding ze krijgen. Evenzo zullen planten die veel licht nodig hebben wegkwijnen bij weinig licht.

Stap 2: hebben je planten bodemvoeding nodig?
De meesten wel. Als dit zo is, wat krijgen ze daarvoor?

Stap 3: wat zijn je waterwaarden?
Deze kunnen het best gemeten worden met druppeltests. Dat is veel accurater dan teststrips.
 
@Friesian Jij hebt idd gelijk. Ik bedoelde: "ik zal....".

@jessicapilon Dankje! Dat drimmer heeft mijn viswinkel niet op de voorraad of ik kan het anders ergens bestellen. Maar dat winkel heeft andere dimmer, Aquatlantis Easy Led Control 2 Plus wel op de voorraad.

Mijn lamp duurt 8 uur per dag, van 15:00 t/m 23:00. Of had ik bijvoorbeeld de tijdstippen 8:00 t/m 12:00 en 16:00 t/m 20:00 kunnen instellen?
Hoe doen jullie het met de tijdsduur van de lamp op jouw manier?

@Ronald_J Toen ik mijn Aquarium van Aquatlantis (bak en kast) kocht, zat de lamp gewoon erin bij, dus ik dacht erbij dat dat lamp voldoende voor de planten zou zijn.
Ik mis kennelijk de info over dat soort lamp en de led controller tot gisteren.

En ik had veel vallisneria's en ook goedgroeiende elodea densa. Nu sterven beide planten bijna. Zie mijn profielfoto (van 3 jaar oud).
Op dat profielfoto zagen mijn planten nog goed uit. Nu gaat het allemaal beetje mis, dat mijn aquarium bijna leeg begint te raken.

Ik controleer de temperatuur (24) en ook het water of het lauw is, als ik ga verversen.

Hm, ik denk dat ik komende dagen zal verdiepen. Wat veel info enzo, pfff hehe
Ik ben al jaren een aquarium-gebruiker, maar heb niet veel kennis als jullie kennis, glup, hehe
 
@jessicapilon Dankje! Dat drimmer heeft mijn viswinkel niet op de voorraad of ik kan het anders ergens bestellen. Maar dat winkel heeft andere dimmer, Aquatlantis Easy Led Control 2 Plus wel op de voorraad.
Zover ik weet kun je die bestellen bij Frits Kuiper waar ik de link van gaf.
De Easy led 2 control hebben we op een andere bak en werkt ook prima. Het verschil durf ik je zo niet te zeggen eigenlijk en misschien dat je lfs dat kan zeggen.
 
Op Avonturiashop.nl lees ik hetvolgende en volgens mij houdt dat ook in dat je beide kanalen apart kan instellen dus dan is er denk ik geen of weinig verschil met de Lumines.:

De Aquatlantis Easy LED Control 2 Plus is bedoeld om gemakkelijk uw Easy Led lights te bedienen. De Easy Led Control heeft twee "output channels" die apart kunnen worden bestuurt. U kunt dus een apart programma instellen voor beide kanalen. Het is de meest eenvoudige manier om een zonsopgang of ondergang na te boosten in uw aquarium.
 
De easy led control heeft geen WIFI zoals ik begrijp van mn vrouw en als het stroom eraf gaat dan moet ze ook de tijd opnieuw instellen en met de Lumines hoef ik dat weer niet.
Maar ja ik ben geen techneut.
 
Ik merk persoonlijk dat 80% van de alg-problemen voortkomt uit problemen met licht.
Ik persoonlijk krijg er ook last van als ik te lang geen waterververs. Ik doe wekelijks 30-50%, soms sla ik door drukte nog wel eens 1 week over(maximum)
 
De easy led control heeft geen WIFI zoals ik begrijp van mn vrouw en als het stroom eraf gaat dan moet ze ook de tijd opnieuw instellen en met de Lumines hoef ik dat weer niet.
Maar ja ik ben geen techneut.
Toevallig is hier de stroom er even af geweest (10min) vorig weekend en de easyled 2 hoeft niet opnieuw ingesteld te worden dan.
Dacht dat die ook een interne batterij heeft.
Enige verschil tussen die 2 controllers is wifi en de prijs 🙂
 
Dan zullen we eens kijken naar die batterij want dat zei de lfs ook al maar ja ik had daar nog verder geen aandacht aan besteed.
 

Zeker goede tips. Maar ik begrijp even niet waarom dat jouw reactie is op wat ik zei.

@Ronald_J Toen ik mijn Aquarium van Aquatlantis (bak en kast) kocht, zat de lamp gewoon erin bij, dus ik dacht erbij dat dat lamp voldoende voor de planten zou zijn.
Ik mis kennelijk de info over dat soort lamp en de led controller tot gisteren

Ja, dat is altijd een dilemma voor aquarium bouwers. Je moet iets leveren dat er aantrekkelijk uitziet en voor de meeste gebruikers geschikt is. Dus leveren ze iets wat in de middenmoot valt. Dimmen kan altijd nog.
Het is ook nog niet definitief dat je lichtsterkte het probleem is. Ik probeer gewoon stap voor stap problemen uit te sluiten.
 
Maar ik begrijp even niet waarom dat jouw reactie is op wat ik zei.
Jij zei dat planten die minder licht vragen het met veel licht niet goed doen en toevallig wist ik dat Corne dat het uitgelegd op zijn site. Iets met een beschermlaag als ik me goed herinner.
 
@Friesian Geen gek idee! XD

@KevinMi Ja, ik ook. Als ik nog niet heb verversen, dan groeien de planten niet lekker. Ik zou wekelijks verversen. Om 2 weken te verversen kan geen kwaad.

@jessicapilon Ja, ik las op Google dat de Easy Led Controller wel de interne batterijen heeft, maar heeft idd geen WiFi.
 
Hallo iedereen,

Ik zat op Aquaforum, ook op Google en Youtube verdiepen, daar mijn hoofd vol werd.

En afgelopen woensdag besloot ik mijn Aquarium met halve bak te verversen en daarna paar planten te verkorten.
Toen ik ermee klaar was, ging ik gelijk naar de viswinkel. En ik nam ook de tablet met paar foto's mee te laten zien.
Er werd geadviseerd dat ik bij een volgende bezoek een zakje water van mijn aquarium zal moeten nemen, zodat hij mijn water kan testen.

Gisteravond maakte ik weer foto's...dit keer ook van mijn woonkamer en eetkamer, waar mijn aquarium tussen staat, ivm zonlicht en mijn led.

Vanmorgen ging ik met een diepvrieszakje water van mijn aquarium en tablet met foto's weer naar de viswinkel.
Hij ging mijn water testen...ik mocht ernaar kijken....oh oh, wat ingewikkeld, wat ie daarmee deed....paar flesjes en wat poeder enzo. No3 en Po4 en PH. Best wel interessant om te kijken.
Na het testen liet hij mij weten dat het water nog goed is. Alleen de Co2 ontbreekt. Dus wekelijks verversen.

Ik vertelde over de zonlicht in mijn kamer en liet de foto's zien. Mijn Aquarium staat in het midden tussen woonkamer en eetkamer. Gewoon een perfect plekje. Ik zal voortaan mijn jaloezieën half laag hangen, als er in mijn kamer met de zonlicht flink schijnt.

Daarna vroeg ik naar mijn led. Hij zegt dat de led ook voldoende is, dus ik hoef de Easy Led Controller voorlopig nog niet aanschaffen. Maar liet mij weten dat ik om wekelijks 20% (30% mag ook) ververs en mijn planten goed snoei. Daarbij kreeg ik een info hoe ik voor de planten zorg, o.a. snoeien en de blaadjes met alg afknijpen en er uitholen. Dan groeien de nieuwe blaadjes/planten.

Ik heb bij mijn thuiskomst paar (grote) cryptocoryne weggehaald en paar kleine cryptocoryne laten staan. En ik heb paar huidige vallisnerias laten staan en verkorten. Die van mijn eleo densa ook.
De rest van andere planten is mij onbekend.
Nu heb ik paar nieuwe vallisneria's en hygrophilla angustifolia gekocht om mijn aquarium minder leeg laten lijken.

Oja, ik kocht bij dat winkel 5 corydoras. Gezellig voor mijn andere vissen, hehe.

Kortom, ik zou ook aan mijn aquarium wat meer aandacht besteden, o.a verversing en planten. Dus mijn mouwen oprollen. Dat deed ik in verleden tijd kennelijk erg weinig.

Met alle respect aan aquarium-liefhebbers die constant heel veel tijd aan hun aquarium besteden. Dat zal ik voortaan ook met de mijne doen, hehe.

Nu maar paar weekjes afwachten, hoe mijn aquarium eruit zal zien. Ik zie vanzelf wel. Komt goed.
 

Bijlagen

  • Resizer_16833040317781.jpg
    Resizer_16833040317781.jpg
    230.5 KB · Weergaven: 73
  • Resizer_16833040451453.jpg
    Resizer_16833040451453.jpg
    198.9 KB · Weergaven: 68
  • Resizer_16833040607185.jpg
    Resizer_16833040607185.jpg
    199.7 KB · Weergaven: 77
  • Resizer_16833045054005.jpg
    Resizer_16833045054005.jpg
    101.6 KB · Weergaven: 78
  • Resizer_16833040719457.jpg
    Resizer_16833040719457.jpg
    219.9 KB · Weergaven: 74
  • Resizer_16833044890713.jpg
    Resizer_16833044890713.jpg
    161 KB · Weergaven: 75
  • Resizer_16833044793131.jpg
    Resizer_16833044793131.jpg
    148.6 KB · Weergaven: 67
  • Resizer_16833043443251.jpg
    Resizer_16833043443251.jpg
    206.8 KB · Weergaven: 71
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan