don1262
Well-known member
- Lid geworden
- 16 september 2022
Nou dit herken ik helemaal! Ik dacht altijd dat het een simpel bakje met water en vis was. Maar in eens komt er zo veel bij kijken. Je wilt planten voor zuurstof die hebben hun gebruiksaanwijzing, je bodem heeft een gebruiksaanwijzing je vissen hebben er 1 je filter heeft er 1 je water heeft een gebruiksaanwijzing. En het is geen simpele koek. Het is theorie na theorie (net zo diep als dat je er maar in wilt gaan) en tijd en geld en energie.Kortom, ik zou ook aan mijn aquarium wat meer aandacht besteden, o.a verversing en planten. Dus mijn mouwen oprollen. Dat deed ik in verleden tijd kennelijk erg weinig
Kort om het is veel.
Maar dan moet ik ook zeggen als ik dit zo hoor wat een werk maak je er van je bent super goed bezig met informatie inwinnen, waterwissels doen. Dat gaat helemaal goed komen. Dingen gaan steeds makkelijker. Tegenslagen zullen er altijd komen zet je daar voor schrap en geef jezelf te tijd om jezelf te gunnen er van te genieten. Om acceptatie te vinden als dingen minder gaan en trots te zijn op elke stap die je maakt.
Een aquarium leeft in zn geheel, van de biofilm op het glas, tot aan het onderste steentje van je bodem. Een aquarium die schommelt van links naar rechts. Dan gaat het goed en dan gaat het even minder. Daar kan je weinig aan veranderen. Als het morgen goed gaat dan kan het volgende week weer de andere kant op vallen en je moet wel weten dat dat een normaal verschijnsel is van een vooral opstartende en rijpende aquarium (wat zeker maanden tot een half jaar kan duren voor het echt stabiel is. En elke verandering zoals vissen toevoegen, een dode vis, planten verwisselen, het filter schoon maken en zelfs een "te grote" waterwissel doen kan de boel verstoren en weer op 0 zetten)
Voor je vissen bestaat er niet zo iets als een te grote wissel zolang de temperatuur goed is en de omstandigheden van je verse water prima is. Alleen je planten zijn gewend aan een bepaalde dosis voeding, geef je dat in eens de helft gaan je planten daar op reageren, maar daar gaat de rest van het aquarium ook op reageren en daar komt het gewiebel zo vandaan. Alles hangt met elkaar samen.
Klinkt in iedergeval dat je goedde stappen zet 😄