Wat is er nieuw

Waterverversings methode.

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,390
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Misschien is het beter om hier een nieuw Topic van te maken.
Ik had het nl. al op mijn fotoalbum gezet, deze vraag.

JBL heeft een water verversings systeem. JBL in/out genaamd.

https://www.youtube.com/watch?v=6iQCypPk3YU

Het ziet er eenvoudig uit en leek me ook gemakkelijk. Nu doe ik dit met emmers hetgeen toch altijd weer geknoei geeft.
Met producten van Gardena bleek het ook eenvoudig na te maken, bovendien een stuk goedkoper.
Probleem echter, mijn waterafvoer mogelijkheid zit zo'n 12 meter van mijn bak af, in de bijkeuken op een hoogte van ca. 70 cm. Mijn Aquarium zal de afvoer halen rond een 100 cm. Er is dus geen groot hoogteverschil wel een grotere afstand te overbruggen. Dit maakt dat het water niet wil afzuigen, al helemaal niet, zoals JBL claimt, door simpelweg de kraan open te zetten zodat onderdruk ontstaat in de slang. (Zie het filmpje op YouTube)

Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie dit oplossen, welke methodieken worden er zoal gebruikt!

Voor een echt werkende manier zou ik erg dankbaar zijn!


Groet,
Ben.

_________________________
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1810703
 
Ik heb je topic even verplaatst naar de sectie onderhoud Ben 🙂 . Ik ken dit apparaatje niet maar lijkt me wel een handig ding op zich.
Ik gebruik een lange tuinslang van 10 meter en hang die in de bak en het uiteinde in de tuin en even afzuigen en het loopt. Vullen doe ik met een slang vanuit de keuken die op een katrol zit (dan is het netter opbergen).
Ik vind dit op zich handig werken. Bij het afzuigen doe ik wel een korfje om de afzuigkant ivm de vissen.
 
Ok, John, Dank je.

Met een slang naar de tuin kan ik niet vandaar dat ik voor de afvoer naar de bijkeuken moet. Hoe het systeem van JBL zou moeten werken leggen ze uit op het YouTube filmpje waarvan ik de URL heb ingevoegd in mijn vraagstelling. Maar mogelijk heeft iemand is bedacht wat nog beter/handiger is. Vandaar dat ik de vraag als nieuwe topic aanbied.


Groet,
Ben.
 
Ik doe het op vergelijkbare manier, alleen dan met Hozelock artikelen: Deze koppeling en in eerste instantie met deze kraan.
Ik liet dan eerst de slang naar het aquarium vollopen, deed dan de kraan uit en draaide dan het andere kraantje van de hozelock kraan open. Ik vond alleen dat het water dan erg langzaam wegliep. Waarschijnlijk ook door het geringe hoogte verschil. Daarom laat ik de hozelock kraan voortaan achterwege en gebruik nu alleen de koppeling. Laat dan weer de slang vollopen, daarna kraan uit, koppeling van kraan los en hang die in de wc. Dit gaat stukken beter.
 
benvo zei:
Misschien is het beter om hier een nieuw Topic van te maken.
Ik had het nl. al op mijn fotoalbum gezet, deze vraag.

JBL heeft een water verversings systeem. JBL in/out genaamd.

https://www.youtube.com/watch?v=6iQCypPk3YU

Het ziet er eenvoudig uit en leek me ook gemakkelijk. Nu doe ik dit met emmers hetgeen toch altijd weer geknoei geeft.
Met producten van Gardena bleek het ook eenvoudig na te maken, bovendien een stuk goedkoper.
Probleem echter, mijn waterafvoer mogelijkheid zit zo'n 12 meter van mijn bak af, in de bijkeuken op een hoogte van ca. 70 cm. Mijn Aquarium zal de afvoer halen rond een 100 cm. Er is dus geen groot hoogteverschil wel een grotere afstand te overbruggen. Dit maakt dat het water niet wil afzuigen, al helemaal niet, zoals JBL claimt, door simpelweg de kraan open te zetten zodat onderdruk ontstaat in de slang. (Zie het filmpje op YouTube)

Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie dit oplossen, welke methodieken worden er zoal gebruikt!

Voor een echt werkende manier zou ik erg dankbaar zijn!


Groet,
Ben.

_________________________
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1810703

Ziet er best wel handig uit...
 
benvo zei:
Ok, John, Dank je.

Met een slang naar de tuin kan ik niet vandaar dat ik voor de afvoer naar de bijkeuken moet. Hoe het systeem van JBL zou moeten werken leggen ze uit op het YouTube filmpje waarvan ik de URL heb ingevoegd in mijn vraagstelling. Maar mogelijk heeft iemand is bedacht wat nog beter/handiger is. Vandaar dat ik de vraag als nieuwe topic aanbied.


Groet,
Ben.

IK hang de slang gewoon in de bak,tot hoever hij leeg moet.

op het eind zit een kraantje ,stuk slang 2en stukje eheim pijp met roostertje.
de slang(7 m) naar afvoerputje, aanzuigen en neerleggen.

Dan even Koffie drinken.

Water in de wasbak, laten lopen, opvoerpomp op de slang steken, en aanzetten.
Opletten ,wanneer vol.
Zo doe ik 3-4 bakken achter elkaar.

met het kraantje ,zet ik dicht,om naar de volgende bak te gaan,, anders weer aanzuigen.


Verhaal lijkt langer dan het doen.
 
Bertus zei:
benvo zei:
Ok, John, Dank je.

Met een slang naar de tuin kan ik niet vandaar dat ik voor de afvoer naar de bijkeuken moet. Hoe het systeem van JBL zou moeten werken leggen ze uit op het YouTube filmpje waarvan ik de URL heb ingevoegd in mijn vraagstelling. Maar mogelijk heeft iemand is bedacht wat nog beter/handiger is. Vandaar dat ik de vraag als nieuwe topic aanbied.


Groet,
Ben.

IK hang de slang gewoon in de bak,tot hoever hij leeg moet.

op het eind zit een kraantje ,stuk slang 2en stukje eheim pijp met roostertje.
de slang(7 m) naar afvoerputje, aanzuigen en neerleggen.

Dan even Koffie drinken.

Water in de wasbak, laten lopen, opvoerpomp op de slang steken, en aanzetten.
Opletten ,wanneer vol.
Zo doe ik 3-4 bakken achter elkaar.

met het kraantje ,zet ik dicht,om naar de volgende bak te gaan,, anders weer aanzuigen.


Verhaal lijkt langer dan het doen.

Dit is de ouderwetse manier, maar ik denk ook wel de meest gebruikte manier...
 
Ik doe de daarvoor bedoelde tuinslang aan mijn kraan in de keuken, zet de kraan aan halve minuut aan tot de het water in het aquarium loopt, daarna ontkoppel ik de slang van de kraan, dan begint het water automatisch terug te lopen maar dan de wasbak in, heel simpel.
 
Marcello zei:
Ik doe de daarvoor bedoelde tuinslang aan mijn kraan in de keuken, zet de kraan aan halve minuut aan tot de het water in het aquarium loopt, daarna ontkoppel ik de slang van de kraan, dan begint het water automatisch terug te lopen maar dan de wasbak in, heel simpel.

De wasbak heb ik niet veel lager dan de bak dus dan is dat lastiger denk ik want als het peil in de bak zakt dan komt het zelfs onder de hoogte van de wasbak uit.
Maar het is verder wel weer een manier.
 
Bertus zei:
benvo zei:
Ok, John, Dank je.

Met een slang naar de tuin kan ik niet vandaar dat ik voor de afvoer naar de bijkeuken moet. Hoe het systeem van JBL zou moeten werken leggen ze uit op het YouTube filmpje waarvan ik de URL heb ingevoegd in mijn vraagstelling. Maar mogelijk heeft iemand is bedacht wat nog beter/handiger is. Vandaar dat ik de vraag als nieuwe topic aanbied.


Groet,
Ben.

IK hang de slang gewoon in de bak,tot hoever hij leeg moet.

op het eind zit een kraantje ,stuk slang 2en stukje eheim pijp met roostertje.
de slang(7 m) naar afvoerputje, aanzuigen en neerleggen.

Dan even Koffie drinken.

Water in de wasbak, laten lopen, opvoerpomp op de slang steken, en aanzetten.
Opletten ,wanneer vol.
Zo doe ik 3-4 bakken achter elkaar.

met het kraantje ,zet ik dicht,om naar de volgende bak te gaan,, anders weer aanzuigen.


Verhaal lijkt langer dan het doen.

Kan dit alles ook zonder tussendoor koffie te drinken :S 😉.
 
C�dric Vleminckx zei:
Bertus zei:
benvo zei:
Ok, John, Dank je.

Met een slang naar de tuin kan ik niet vandaar dat ik voor de afvoer naar de bijkeuken moet. Hoe het systeem van JBL zou moeten werken leggen ze uit op het YouTube filmpje waarvan ik de URL heb ingevoegd in mijn vraagstelling. Maar mogelijk heeft iemand is bedacht wat nog beter/handiger is. Vandaar dat ik de vraag als nieuwe topic aanbied.


Groet,
Ben.

IK hang de slang gewoon in de bak,tot hoever hij leeg moet.

op het eind zit een kraantje ,stuk slang 2en stukje eheim pijp met roostertje.
de slang(7 m) naar afvoerputje, aanzuigen en neerleggen.

Dan even Koffie drinken.

Water in de wasbak, laten lopen, opvoerpomp op de slang steken, en aanzetten.
Opletten ,wanneer vol.
Zo doe ik 3-4 bakken achter elkaar.

met het kraantje ,zet ik dicht,om naar de volgende bak te gaan,, anders weer aanzuigen.


Verhaal lijkt langer dan het doen.

Dit is de ouderwetse manier, maar ik denk ook wel de meest gebruikte manier...

Vooral als je er 10 moet doen, wil wel in 1 dag alles af hebben,he.
 
jessicapilon zei:
Bertus zei:
benvo zei:
Ok, John, Dank je.

Met een slang naar de tuin kan ik niet vandaar dat ik voor de afvoer naar de bijkeuken moet. Hoe het systeem van JBL zou moeten werken leggen ze uit op het YouTube filmpje waarvan ik de URL heb ingevoegd in mijn vraagstelling. Maar mogelijk heeft iemand is bedacht wat nog beter/handiger is. Vandaar dat ik de vraag als nieuwe topic aanbied.


Groet,
Ben.

IK hang de slang gewoon in de bak,tot hoever hij leeg moet.

op het eind zit een kraantje ,stuk slang 2en stukje eheim pijp met roostertje.
de slang(7 m) naar afvoerputje, aanzuigen en neerleggen.

Dan even Koffie drinken.

Water in de wasbak, laten lopen, opvoerpomp op de slang steken, en aanzetten.
Opletten ,wanneer vol.
Zo doe ik 3-4 bakken achter elkaar.

met het kraantje ,zet ik dicht,om naar de volgende bak te gaan,, anders weer aanzuigen.


Verhaal lijkt langer dan het doen.

Kan dit alles ook zonder tussendoor koffie te drinken :S 😉.


Ja, maar als toch moet wachten ,schenk ik bakkie in.
hahaha
ben een koffieleut,hoor.
 
@coos: de kraan en koppeling van Gardena, die wij wilden gebruiken, zien er vrijwel hetzelfde uit.

@ Marcello: Jouw manier lijkt voor mij, zo op het eerste gezicht een handige methode. Niels raadde mij ook een dergelijke manier aan.

@Bertus: Dat zelf aanzuigen werkte bij mij dus slecht, het water wil maar niet komen. Vandaar mijn vragen. Misschien doe ik iets fout....

@ Cedric: Het dingetje ziet er inderdaad handig uit maar toch lees ik er veel reviews over van mensen die er wat genuanceerder over denken...

@ John: Het hoogteverschil tussen de wasbak in de bijkeuken en aquarium is welliswaar 30 cm maar daartussen loopt de slang over de vloer, het water moet dus op een gegeven moment weer naar boven, zou dat de "tricky part" zijn?

Helemaal nieuwe/andere methodes worden er kennelijk niet gebruikt?

Allemaal alvast dank voor jullie reacties!


Groet,
Ben.
 
@Bertus: Dat zelf aanzuigen werkte bij mij dus slecht, het water wil maar niet komen. Vandaar mijn vragen. Misschien doe ik iets fout....

Hoeft maar 20 cm om hoog,he. de rest gaat vanzelf naar het doucheputje. zie ik het bubbelen.

@ John: Het hoogteverschil tussen de wasbak in de bijkeuken en aquarium is welliswaar 30 cm maar daartussen loopt de slang over de vloer, het water moet dus op een gegeven moment weer naar boven, zou dat de "tricky part" zijn?

Wc is stuk lager,he.

Helemaal nieuwe/andere methodes worden er kennelijk niet gebruikt?


Nee, is water verspilling. Als je het vanaf de bakken, naar de kraan moet zuigen ,door water kracht, is dat verspilling.

Even aanzuigen is kleine moeite.
 
Ik denk dat het probleem er in zit dat het water weer omhoog moet dan. Aanzuigen moet heel makkelijk gaan zoals Bertus al aangeeft.
 
Vrijdag, mijn verversings dag heb ik nog gepoogd middels aanzuigen water naar de wasbak te transporteren. Op de een of andere manier krijg ik dit niet voor elkaar. Of moet dan ook eerst de slang vol zijn? Komende vrijdag ga ik, "het slang volloop principe", ondermeer door Marcello beschreven, uitproberen. 'k Ben benieuwd!

Even nog een technische vraag: hoe kan ik een alinea van een ander aanhalen, zoals de meesten van jullie doen in een keurig wit veld? Dat maakt vaak een vraag of antwoordt sneller duidelijk en een ieder weet meteen waar je precies op reageert.

Blijf dankbaar voor jullie reacties!

Groet,
Ben.
 
Via de knop onder aan de post QUOTE.
 
Ha benvo,

onderaan het reactie-blokje (dus onder het veld waarin je bericht staat) heb je een paar donkerblauwe blokjes.
Dat zijn allemaal "actieknoppen" - dus aanklikbaar.
(je muiscursor veranderd in een handje als je erboven gaat staan)
Als je iemand wilt quoten - ga je in de post van die andere persoon en klik je op het 2e blokje
onder zijn/haar tekst.
Dan krijg je (net als dit "quick reply" die altijd in beeld is) een vakje waarin je kunt typen, maar met "prak" in beeld.
Dat is de tekst van de ander in een wit quote-veldje.

Je kunt gewoon jouw reactie daar achteraan typen - hoef je verder niets voor te doen.

==

Ehm....
de wasbak in... is dat toevallig een plek die hoger is of even hoog als je aquarium staat?
Want in dat geval verwacht je dat water tegen de berg op stroomt - en dat lukt alleen als je er een pompje op zet.

(wasbak wordt ook vaak gebruikt als mensen de wastafel bedoelen, of de spoelbak van het aanrecht / vandaar de vraag / als je de douchebak bedoelt hebben we een heel ander gesprek natuurlijk)

Ik ververs ook met een tuinslang die ik kort even aanzuig- maar daarvan ligt het open uiteinde gewoon plat op het balkon zodat het water 'naar beneden' stroomt
 
==

Ehm....
de wasbak in... is dat toevallig een plek die hoger is of even hoog als je aquarium staat?
Want in dat geval verwacht je dat water tegen de berg op stroomt - en dat lukt alleen als je er een pompje op zet.

(wasbak wordt ook vaak gebruikt als mensen de wastafel bedoelen, of de spoelbak van het aanrecht / vandaar de vraag / als je de douchebak bedoelt hebben we een heel ander gesprek natuurlijk)

Ik ververs ook met een tuinslang die ik kort even aanzuig- maar daarvan ligt het open uiteinde gewoon plat op het balkon zodat het water 'naar beneden' stroomt [/quote]


Onze wasbak waar ik op doel hangt in de bijkeuken op zo'n 70 cm hoogte aan de muur...

Dank je voor je hulp!
Groet,
Ben
 
christa zei:
Ha benvo,


==

Ehm....
de wasbak in... is dat toevallig een plek die hoger is of even hoog als je aquarium staat?
Want in dat geval verwacht je dat water tegen de berg op stroomt - en dat lukt alleen als je er een pompje op zet.

(wasbak wordt ook vaak gebruikt als mensen de wastafel bedoelen, of de spoelbak van het aanrecht / vandaar de vraag / als je de douchebak bedoelt hebben we een heel ander gesprek natuurlijk)

Ik ververs ook met een tuinslang die ik kort even aanzuig- maar daarvan ligt het open uiteinde gewoon plat op het balkon zodat het water 'naar beneden' stroomt
 
Ja, Christa,


Nu,(pas) heb ik het door. De tekst moet ik tussen de twee quotes , (boven en onder de tekst) houden.


Ok, dank je wel.


Groet,
Ben.
 
Als jij de slang in de bak hangt, ligt de rest op de grond, dus kort aanzuigen, brengt de stroom al op gang.
Dan leg he de slang onder de wc bril!!!!, kan hij niet weg schieten.
Dan loopt hij vanzelf.
 
benvo zei:
Ja, Christa,


Nu,(pas) heb ik het door. De tekst moet ik tussen de twee quotes , (boven en onder de tekst) houden.


Ok, dank je wel.


Groet,
Ben.

He- weer wat geleerd :thumbs: nog even en je bent een complete forumexpert.
(mag je mij straks uit gaan leggen hoe ik plaatjes kan posten ipv linkjes er naar toe 😉 )
 
Precies.Zo Bertus het doe doe ik ook gewoon in de plee,en aanzuigen hoefde nie als ge eerst de darm aan de kraan doet en ff open draait.na het afhevelen mee dezelfde darm terug vullen.voil�
beste groet
lady Christa
 
Ik denk dat het probleem er in veel gevallen ook niet in zit hoe je het aquarium leeg moet laten lopen maar meer hoe je er weer schoon water in terugkrijgt. Zeker op de goede temperatuur. Ikzelf heb dut nu 2x met emmers gedaan bij mijn bak, en geloof me dat is geen pretje. Ben dus wel aan het overwegen om deze aan te schaffen aangezien het me best wel ideaal lijkt. Goedkoper dan een opvoerpompje met slang en alles erbij kopen in ieder geval.
 
Tja, wat als je dat allemaal al hebt? Gebruik je dat toch?
 
Ik gebruik een tuinslang en een pompje van 20 euro. Heb je gelijk een bescherming tegen de vissen en garnalen die de instroom van de tuinslang te goed willen verkennen.

Van het aquarium naar het bad, dat lukt wel zonder pompje. Omgekeerd niet. Wat normaal is, de slang moet eerste de hoogte van het bad overwinnen, wat wel lukt, maar de hoogte van het aquarium (1.6 meter) lukt niet zonder pompje.

Ik tap niet rechtstreeks water van de kraan zo de bak in. In Belgi� hebben we wel eens chloor (bij steekproeven meet ik het zelden, maar af en toe wel), dus laat ik het water eerst even ontluchten in bakken van 30 liter. Ook gebruik ik waterverbeteraars om de eventuele zware metalen en andere nadelige stoffen te verminderen/elimineren.
 
Coulibaly zei:
Ik tap niet rechtstreeks water van de kraan zo de bak in. In Belgi� hebben we wel eens chloor (bij steekproeven meet ik het zelden, maar af en toe wel), dus laat ik het water eerst even ontluchten in bakken van 30 liter. Ook gebruik ik waterverbeteraars om de eventuele zware metalen en andere nadelige stoffen te verminderen/elimineren.

Ik gebruik al meer dan 30 jaar water rechtstreeks van de kraan, heb nooit problemen gehad of van mensen gehoord bij ons in de club.

Ik zeg niet als je extreme waterwaarden nodig hebt dat je deze niet eerst moet prepareren, maar bij 'gewone' waterwaarden kan je gerust rechtstreeks van de kraan nemen, hier in Mol toch 😉
 
Ja zeker, een pintje of een schnaps kan ook.
Ik sluit aan op de thermostatische douchekraan, zet de kraan even open om de slang te vullen, kraan dicht, ontkoppelen en laten lopen. Om bij te vullen aansluiten op douchekraan, in stellen op 24� en ....... water geven.
Kh en Gh controleren en eventueel verhogen met kh+ en gh+ want ons leidingwater is te zacht voor levendbarenden.
 
luc zei:
Coulibaly zei:
Ik tap niet rechtstreeks water van de kraan zo de bak in. In Belgi� hebben we wel eens chloor (bij steekproeven meet ik het zelden, maar af en toe wel), dus laat ik het water eerst even ontluchten in bakken van 30 liter. Ook gebruik ik waterverbeteraars om de eventuele zware metalen en andere nadelige stoffen te verminderen/elimineren.

Ik gebruik al meer dan 30 jaar water rechtstreeks van de kraan, heb nooit problemen gehad of van mensen gehoord bij ons in de club.

Ik zeg niet als je extreme waterwaarden nodig hebt dat je deze niet eerst moet prepareren, maar bij 'gewone' waterwaarden kan je gerust rechtstreeks van de kraan nemen, hier in Mol toch 😉

Met de waterwaarden dat jij uit uw kraan haalt zou ik dit ook doen idd. 🙂

Hier komt er wat anders uit de kraan. Eerder vloeibare kalk. 🙂

Gh: soms 15�, soms 24� afhankelijk van waar het komt. Schommelt dag per dag
KH: altijd 9-10�
geleidbaarheid: 800-850 microsiemens/cm

Alles behalve goed voor plantengroei...
 
Ik heb ook naar de jbl uit de startpost gekeken, maar las daar wel heel wisselende verhalen over, vooral qua kwaliteit van de onderdelen. Op aanraden van iemand uit een britse FB groep heb ik me een vergelijkbaar systeem aangeschaft: de Python No Spill. Vandaag binnengekregen en direct geprobeerd en het werkt perfect. Geen geklieder, slang afsluiten bij de bak (waardoor je de stroming goed kun controleren) en degelijk, zwaar uitgevoerd, kunststof materiaal.

Enige nadeel is dat ik hem via de engelse Amazon moest halen, waardoor hij nog iets duurder was, maar ik ga hier heel veel plezier van hebben!
 
Ziet er zeker goed en professioneel uit.

@Mark
Volgens mij kosten mooie vrouwen ook vaak geld toch 😀 😉
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan