Watervlooien kweken, welk beestje is dit?


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Ik heb al een paar jaar wat aquariums in de tuin staan voor watervlooien en heb er het laatste jaar het gaas afgelaten. Nu ook veel rode muggenlarven en witte muggenlarven. Maar nu heb ik ook wat nieuws en weet niet wat dit kan zijn. Gooi het nog maar niet in mijn bak.
Misschien larven van een Libelle, al lijkt die er niet op.
Iemand die dit weet?

1659976238864.png
 
Ah inderdaad een waterjuffer, plaatje gevonden dat er zeer veel op lijkt. Ze komen denk ik uit de cementkuip vol water dus dan gaan ze daar weer in terug. Vindt ze wel mooi als ze uitkomen.
Ze eten wel wat ander voer op maar zit zat in :). Wel handig overigens, je eigen levend voer in de tuin. De watervlooien hebben zelfs de winter overleefd waar het water bijna helemaal bevroren was in de kleine aquariumpjes.
 
Ah inderdaad een waterjuffer, plaatje gevonden dat er zeer veel op lijkt. Ze komen denk ik uit de cementkuip vol water dus dan gaan ze daar weer in terug. Vindt ze wel mooi als ze uitkomen.
Ze eten wel wat ander voer op maar zit zat in :). Wel handig overigens, je eigen levend voer in de tuin. De watervlooien hebben zelfs de winter overleefd waar het water bijna helemaal bevroren was in de kleine aquariumpjes.

Heb je wel eens ongedierte of parasieten ermee in je aquarium geïntroduceerd? Ik heb een regenton vol muggenlarven maar twijfel altijd of ik ze zal voeren aan de aquariumvissen.
 
Nee nog niet. Ik heb een wit emmertje met schoon water. Dan schep ik met een theezeefje en kan ik goed bekijken wat er in zit. Zo had ik van die kleine ronde beestjes. Dat bleken muggenlarven in het laatste stadium, net voor mug zijn, te zijn. Dus die gaan er ook in. Vissen zijn er gek op en als je eens bekijkt wat die kleine zakjes kosten...
Kan dus prima, wel goed controleren op andere diertjes.
Sinds ik het gaas eraf heb, heb ik meer muggenlarven dan watervlooien. De muggenlarven eten wel de watervlooien. Het staat nu twee jaar en is zelfvoorzienend merk ik. Dode bladeren en takjes op de bodem.
 
muggenlarve eten geen watervlooien voor zover mij bekend in ieder geval.
grotere vissen eten die waterjuffer larve overigens ook gewoon maar ik zou ze ook ff niet in mijn aqarium doen
 
Oh dacht ik. Witte dacht ik en volgens mij heb ik naast de rode ook witte muggenlarven rond zwemmen. Tja, je hebt gelijk. Denk dat mijn grotere vissen ze zeker opeten, maar ze zijn razendsnel en ik heb een 1000 liter bak dus zo weg. Ik heb ze weer teruggegooid de speciekuip in. Veiliger.
 
Ik ben altijd erg huiverig voor gespuis dat je kan introduceren dus koop het bij voorkeur in de lfs.
 
Daar kosten watervlooien en muggelarven levend bijna een eurocent per stuk, geef je dan ook diepvries aan jouw vissen?
 
Ik kon ooit iemand die op een goede stek emmers vol met watervlooien ving en die er in grote dikke plakken een vrieslade mee vulde.
Dat zal geen waterjuffer overleven, maar wat ander gespuis betreft is vast niet alles dood te vriezen.
 
Ik ving ze ook wel in de sloot hier en dan had ik puur watervlooien en geen troep. Ja heel af en toe 1-2 witte muggelarven maar ik controleerde dat dan ook goed altijd.
 
eehm...
het zijn eendagvlieg larve / Ephemeroptera en geen libellen larve.
De Odonata hebben een vangmasker als kenmerk. Wat de Emphemeroptera niet hebben, hier is dat vangmasker dus ook afwezig.
In de biologie gebruiken we ze als waterindicators. Je bakken hebben dus hele goede waardes als ze er van zelf ingekomen zijn.:petjeaf:
 
Heb je wel eens ongedierte of parasieten ermee in je aquarium geïntroduceerd? Ik heb een regenton vol muggenlarven maar twijfel altijd of ik ze zal voeren aan de aquariumvissen.
Mocht je hier vanaf willen: eendenkroos in de ton en muggen kunnen er niet zo makkelijk meer eieren in afzetten.
 
Toch zou ik het wel plezierig vinden om thuis een watervlooien danwel ander,levend voer, kweekje op te zetten.
 
Ephemeroptera, ofwel de eendagsvlieg is ongevaarlijk en kun je ook aan je vissen voeren.
 
Mocht je hier vanaf willen: eendenkroos in de ton en muggen kunnen er niet zo makkelijk meer eieren in afzetten.

Dankje voor de tip. Ik vind het geen probleem dat ze in de regenton zitten. De regenton staat helemaal achter in de tuin en er loopt ook een slootje achter het huis dus daar zullen er genoeg in zitten. Lekker snackje voor de vogels, vleermuizen en kikkers denk ik altijd maar. Zelf hebben we er weinig last van overigens doordat we voor elk raam hele dichtgeweven horren hebben, en ze gek genoeg ook vooral bij dat slootje blijven en niet bij het huis.
 

Terug
Bovenaan