Wat is er nieuw

Watervlooien

Roel24010

Member
Lid geworden
28 april 2026
Leeftijd
21
Goedenavond,

Ik heb last van een grote hoeveelheid watervlooien in mijn 27L bak. In de bak zitten chili rasbora's, neocaridina's en caridina's. Ik heb dus geen vissen die op de vlooien jagen. Ik weet dat ze onschuldig zijn maar hoop niet op een enorme invasie aan watervlooien over een paar maanden. Is er een manier of er vanaf te komen? Wellicht met het toevoegen van een dier dat ze opeet?

Kan iemand mij helpen?

Een paar Endler guppie's en je bent er zo vanaf 😉.

chili rasbora's zouden ook gewoon watervlooien moeten eten, ken alleen wel ff duren gezien 't kleine visjes zijn.

Denken jullie dat een waaierhandgarnaal zou kunnen helpen?

@Ed Tensen er zitten ook crystal black garnalen in, dat wil hij zo houden denk ik........haha

Corydoras pygmaeus misschien??

Even een update: ik denk toch dat het geen watervlooien zijn. Ik heb deze foto kunnen maken. Is het mogelijk dat iemand mij met deze nieuwe info weer wat verder kan helpen?

Bijlagen

• IMG_1724.jpeg
    IMG_1724.jpeg
    91 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Even een update: ik denk toch dat het geen watervlooien zijn. Ik heb deze foto kunnen maken. Is het mogelijk dat iemand mij met deze nieuwe info weer wat verder kan helpen?
Mijn eerste gedachte Mosselkreeftjes, maar de kleur en patroon doet mij wel twijfelen
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/post-2566214

Misschien heb je hier iets aan
https://www.aquascapen.nl/ongedierte/
Bedankt voor je reactie. Zie dat het helaas moeilijk uit te roeien is. Een kleine populatie is opzich geen probleem, maar hoop niet dat het er over een aantal maanden zwart ziet van de mosselkreeftjes. Ga de komende week proberen minder te voeren in de hoop dat de populatie iets afneemt.

Bedankt voor je reactie. Zie dat het helaas moeilijk uit te roeien is. Een kleine populatie is opzich geen probleem, maar hoop niet dat het er over een aantal maanden zwart ziet van de mosselkreeftjes. Ga de komende week proberen minder te voeren in de hoop dat de populatie iets afneemt.

Ik had mosbollen waarin ze graag in grote getallen verbleven, die heb ik verwijderd.

Inderdaad, vaak is overvoeren ook een oorzaak van een plaag doordat voer op/tussen de bodem zich gaat ophopen

Ik weeg het voer al lange tijd af (0.1gr + 0.2gr) en maak een voorraad voor een hele week, keer het potje om zodra deze leeg is ter herinnering, ben natuurlijk wat ouder 🙂

Deze afgewogen hoeveelheid is erg weinig, met de hand geef ik al snel teveel.

1000028982.jpg

De voerautomaat gebruik ik alleen op de dagen dat wij weg zijn.

Laatst bewerkt:
Ik had mosbollen waarin ze graag in grote getallen verbleven, die heb ik verwijderd.

Inderdaad, vaak is overvoeren ook een oorzaak van een plaag doordat voer op/tussen de bodem zich gaat ophopen

Ik weeg het voer al lange tijd af (0.1gr + 0.2gr) en maak een voorraad voor een hele week, keer het potje om zodra deze leeg is ter herinnering, ben natuurlijk wat ouder 🙂

Deze afgewogen hoeveelheid is erg weinig, met de hand geef ik al snel teveel.

Bekijk bijlage 396668

De voerautomaat gebruik ik alleen op de dagen dat wij weg zijn.
Goede tip. Ga ik ook even naar kijken

27 liter maakt het wel lastig en je bodem type ook.
Tijdelijk 2 of 3 hoplisoma panda erin zou wel werken maar met die bodem is er te veel verstopplek.

Vin t best aardig wat voer voor de paar garnalen en chili's die in een 25 liter bak kunnen. Doe je om de dag voeren of dagelijks of iets? En idd je bodem is ook niet ideaal tegen zulks.

Paar slakken erbij om voerresten op te ruimen en minder voeren.

Vin t best aardig wat voer voor de paar garnalen en chili's die in een 25 liter bak kunnen. Doe je om de dag voeren of dagelijks of iets? En idd je bodem is ook niet ideaal tegen zulks.
Ik voer om de dag 1 Shrimp King Complete garnalen stick en voor de chili's elke dag een heel klein beetje vlokvoer tussen mn vingers verpulveren; is vaak binnen de minuut weg en raakt amper de bodem.

Ik voer om de dag 1 Shrimp King Complete garnalen stick en voor de chili's elke dag
Heb momenteel 1 zebra slak, misschien dan een idee om er eentje bij te doen?
een heel klein beetje vlokvoer tussen mn vingers verpulveren; is vaak binnen de minuut weg en raakt amper de bodem.

Kortste klap is denk ik toch de bodem eruit, filterzand er in en een corydora's soortje zoals de hoplisoma panda voor een maandje ofzo.
https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-wit-5-kg/4066916/

Zo ben je en de verstop plekken kwijt en je hebt een roofdier er in zitten om de restjes op te pikken.

Goedenavond,

Ik heb last van een grote hoeveelheid watervlooien in mijn 27L bak. In de bak zitten chili rasbora's, neocaridina's en caridina's. Ik heb dus geen vissen die op de vlooien jagen. Ik weet dat ze onschuldig zijn maar hoop niet op een enorme invasie aan watervlooien over een paar maanden. Is er een manier of er vanaf te komen? Wellicht met het toevoegen van een dier dat ze opeet?

Kan iemand mij helpen?
Als je in de buurt woont kom ik ze graag scheppen.😊

Ik voer om de dag 1 Shrimp King Complete garnalen stick en voor de chili's elke dag
Heb momenteel 1 zebra slak, misschien dan een idee om er eentje bij te doen?
een heel klein beetje vlokvoer tussen mn vingers verpulveren; is vaak binnen de minuut weg en raakt amper de bodem.
Als je in de buurt woont kom ik ze graag scheppen.😊
Ik ben er inmiddels achter dat het geen watervlooien zijn…

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan