Waterwaarde micro Siemens vs groei altum orinoco f1


M

Mamosaba

Guest
Goede avond allemaal,
Kan iemand mij uitleggen of de micro Siemens invloed heeft op de groei c.q. Gezondheid van de altum.
Mijn waarde ligt op 600 (leidingwater is 500) maar ik lees vaak dat de waarde beter op 300 kan liggen.
Bij de lfs zat hij ook op 300. Ik heb een automatisch koud waterwissel om de 6 uur van ongeveer 20 liter per keer dus 1/3 van mijn bak per week. Daarbij valt op dat mijn altums altijd in de Waterstroom gaan zwemmen ,terwijl je vaak leest dat je water op temp. Moet toevoegen.
Mijn water is 26-27 graden.
Voeg iedere dag 20 ml oak extract toe om mijn gh op 4 te houden.
Mijn CO2 staat aan van 5.00 t/m 17.00 uur. (Niet geregeld)

Alvast bedankt,

Marcel
 
Even een antwoord van Jos Hut over een eerdere conversatie met hem over dit onderwerp.

De geleidbaarheid bij mij is altijd tussen de 250 en 450 microsiemens. Soorten waar de eitjes snel van verschimmelen houd ik op water dat rond de 170- 200 microsiemens is. Een hele lage microsiemens betekent dat er weinig mineralen in je water zitten, en je planten groeien niet meer of super slecht. ( lager dan 120 microsiemens) . Boven de 500 microsiemens is het tijd om eens water te gaan verversen. Planten doen het goed, vissen ook redelijk maar ziekte kan op de loer liggen omdat het water aardig vervuild is. Er zijn ook genoeg voedingsstoffen voor algen.
Dit zijn cijfers die berusten op mijn eigen ervaringen


Beter is ook om ververswater te gebruiken welke ongeveer de juiste temperatuur is, dit om schrik reacties bij de vissen te voorkomen.

Ik heb een automatisch koud waterwissel om de 6 uur van ongeveer 20 liter per keer dus 1/3 van mijn bak per week
Wat zijn de maten van de bak en de aantal bewoners per soort??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
350x70x80. 70 cm waterhoogte
13 altums, 100+ kardinalen , 35 roberties, 5x knipstaart, 6x sturisoma, 1x groots algen eter 25 cm.
Je begrijp dat de temp van mijn bakje nauwelijks veranderd bij verversing.
Dit houd in dat je dus altijd gedeeltelijk met osmose moet verversen om op de waarde tussen de 250 en 400 te komen.

Mvg, marcel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Altums die je hebt gekocht zijn waarschijnlijk nakweek uit Duitsland. Die zijn gewend aan een hogere geleidbaarheid dan Altums die uit het wild komen. Die zitten in water met een lagere geleidbaarheid dan 100 microsiemens op een PH die rond de 5 is. In dergelijk zuur en mineraal arm water wil geen enkele plant groeien. Aquaria voor echte Altums zijn ingericht met veel kienhout waar ze zich onder en tussen kunnen verschuilen.

De aanwezigheid van kardinalen in je aquarium worden zeer gewaardeerd door de Altums als ze wat groter zijn : ze worden opgegeten.
Zalmen als de Roberti zijn wat dat betreft geschikter omdat die hoger gebouwd zijn. Maanvissen laten degelijk gebouwde zalmpjes met rust.

Maanvissen verdragen erg slecht waterwissels met koud water. Als je geen dode maanvissen wilt moet je hiermee stoppen. Water verversen op temperatuur en als je maanvissen groter zijn zal je veel meer moeten gaan verversen. Ververs je te weinig dan ligt het risico op gatenziekte, of andere ziekte ellende levensgroot op de loer.

Lees je goed in over Pterophyllum altum: het zijn geen beginnersvissen en ze doen een groot beroep op de deskundigheid van hun verzorger.

Geniet van deze groep en ik ben benieuwd hoe mooi ze bij jou uitgroeien.

Hobbygroet Jos Hut
 
Klopt inderdaad is nakweek uit Duitsland, heb hiervoor redschoulders gehad.
Zijn uitgegroeid tot behoorlijke exemplaren ( Ferrytale had nog nooit zulke grote gezien)
Maar door veel ellende met mijn bak (wat nu is opgelost)waren mijn redschoulders
Tot mijn spijt ook hard achteruit gegaan. Heb ze bij ferrytale achtergelaten.
Wat is een hogere geleidbaarheid (200,300,400??)
Hoeveel meer zal ik moeten gaan verversen, lees op de de site van scalarezucht.de dat hij ongeveer 30% per week ververst. Volgens mij is deze meneer ook geen onbekende met altums.
Maar alle informatie is van harte welkom.

Mvg, marcel
 
Doe voor jezelf onderzoek naar ervaringen van andere liefhebbers die Orinoco Altums hebben. Bekijk filmpjes op YouTube en kijk wat in de boeken er over te vinden is. Kijk eens op finarama.com. Vraag anderen naar hun waterwaarden, ziektes, en kijk hoe ze het aquarium hebben ingericht en hoe ze het onderhoud doen. Dan bouw je zelf deskundigheid op, en dat is de beste manier om vissen succesvol te houden.

Hobbygroet Jos Hut
 
Jos, Bedankt voor de uiteenzetting. Ook verdere informatie van andere altum Orinoco F1 houders is van harte welkom. Zou dan graag willen weten hoe ze gehuisvest zijn e.d.
Zal zeker geregeld foto's plaatsen van de vorderingen van de altum groep.

Mvg, marcel
 
Die zitten in water met een lagere geleidbaarheid dan 100 microsiemens op een PH die rond de 5 is. In dergelijk zuur en mineraal arm water wil geen enkele plant groeien. In dergelijk zuur en mineraal arm water wil geen enkele plant groeien.
Ik gebruik 100% osmosewater, en heb een ph van 5. En mijn (weinige) planten groeien best goed, ik voeg niks toe. Dus dat hoeft niet altijd zo te zijn;)k
 
Ik gebruik 100% osmosewater, en heb een ph van 5. En mijn (weinige) planten groeien best goed, ik voeg niks toe. Dus dat hoeft niet altijd zo te zijn;)k
Hier net zo, mijn PH is iets hoger, maar EC ligt rond de 100, erg weinig licht. Javavaren, Javamos, Crypto's en Bucephalandra, groeit best goed.
 
afgelopen dagen mijn eens in de osmose wereld verdiept. Er blijk nogal wat te Koop te zijn.
Wat me vooral opviel was de verhouding osmose-afvalwater (rare naam trouwens)die vaak 1:3 / 1:4 bleek te zijn. Dat vind ik nogal wat. Als je dan slechts 80 liter osmose per dag toevoegd heb je tot 320 liter "afvalwater " dat is per jaar 116800 liter. Dat is bij mij €116,- wat weg stroomt. Dan loont het de moeite om een duurder systeem te nemen wat een verhouding heeft van 1:1 /1:1.5. Na wat rond snuffelen op het web en ook bij mijn lfs in R.dam Hillegersberg ga ik aanschaffen de aqua medic platinum line plus. Ik heb begrepen dat deze in de praktijk een verhouding hebben van 1:1.2 en 500 liter osmose produceert per 24 uur. Dit apparaat is ook te Koop op het web onder een andere naam.
Qua prijs scheelt dat niet de moeite, dus heeft bij mijn de stenen winkel de voorkeur.
Wie heeft er ook er ook ervaring met dit osmose apparaat.
Mvg, marcel
 
afgelopen dagen mijn eens in de osmose wereld verdiept. Er blijk nogal wat te Koop te zijn.
Wat me vooral opviel was de verhouding osmose-afvalwater (rare naam trouwens)die vaak 1:3 / 1:4 bleek te zijn. Dat vind ik nogal wat. Als je dan slechts 80 liter osmose per dag toevoegd heb je tot 320 liter "afvalwater " dat is per jaar 116800 liter. Dat is bij mij €116,- wat weg stroomt. Dan loont het de moeite om een duurder systeem te nemen wat een verhouding heeft van 1:1 /1:1.5. Na wat rond snuffelen op het web en ook bij mijn lfs in R.dam Hillegersberg ga ik aanschaffen de aqua medic platinum line plus. Ik heb begrepen dat deze in de praktijk een verhouding hebben van 1:1.2 en 500 liter osmose produceert per 24 uur. Dit apparaat is ook te Koop op het web onder een andere naam.
Qua prijs scheelt dat niet de moeite, dus heeft bij mijn de stenen winkel de voorkeur.
Wie heeft er ook er ook ervaring met dit osmose apparaat
Kijk ook even hoe duur een nieuw membraam is. Mij membraam is €5,- goedkoper dan het hele apparaat zelf.;)k
 
Ton, die website bedoel ik ook, is hetzelfde apparaat als de Aqua medic.
Maar heeft iemand er ervaring mee.

Mvg, Marcel
 
Verschillende leden hebben deze, ik zelf ook, maar ik heb nog nooit de opbrengst met het verlies vergeleken, mogelijk heeft iemand dit hier wel gedaan.
 
Kijk vraag me af of het wenselijk is om maanvissen op 100% osmosewater te houden. De mineralen zijn daar uit en of maanvissen helemaal zonder kunnen vraag ik me af. Je geeft aan dat je planten nog wel groeien. Planten hebben ook mineralen nodig om te kunnen groeien. Voeg je plantenbemesting of iets dergelijks toe? Want op 100% osmosewater groeien ze echt niet.

Stof tot nadenken: filter je er met een osmoseapparaat eerst alle mineralen uit het water en voeg je dan weer mineralen toe door plantenbemesting te gebruiken? En wat schiet je daar mee op?
Zo maar een gedachte van mij , om te verklaren hoe het kan dat je planten wel groeien....

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik gebruik osmose om de µS waarde naar beneden te krijgen hier 800 µS, de plantvoeding, ook de sporen hebben daar maar een minimaal debiet aan en zorgen voor diverse sporenelementen welke een plant benodigd.
Daarbij opmerkend dat ik een mix van osmose en kraanwater gebruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik zal osmose gaan toevoegen om MC naar beneden te krijgen. Maar dat was niet de insteek van mijn vraag. Ik zou graag willen weten of er mede aquarianen zijn die dit apparaat hebben en wat de bevindingen zijn in het gebruik. Hoeveel osmose en afvalwater er geproduceerd wordt. Hoelang de filters werkelijk meegaan e.d.
Maar is het misschien beter deze discussie te verplaatsen naar het topic water chemie.

Mvg, Marcel
 
Ik heb een osmoseapparaat van Aquamedic dat 90 liter per dag produceert. De hoeveelheid afvalwater is instelbaar. Ik gebruik het om de geleidbaarheid naar beneden te brengen ( als ik dat nodig vindt in een aquarium) en meng het osmosewater dan met leidingwater. De geleidbaarheid verminder ik in stappen van ongeveer 30 microsiemens en neem daarminimaal een week de tijd voor. Te veel verlagen in een keer is namelijk niet goed.
Als je geen vissen hebt waarvoor je een lage geleidbaarheid nodig hebt vergeleken met leidingwater is een osmoseapparaat overbodig. En dat is voor de meest gangbare vissen , wat mij betreft , zeker het geval.

Hobbygroet Jos Hut
 
afgelopen dagen mijn eens in de osmose wereld verdiept. Er blijk nogal wat te Koop te zijn.
Wat me vooral opviel was de verhouding osmose-afvalwater (rare naam trouwens)die vaak 1:3 / 1:4 bleek te zijn. Dat vind ik nogal wat. Als je dan slechts 80 liter osmose per dag toevoegd heb je tot 320 liter "afvalwater " dat is per jaar 116800 liter. Dat is bij mij €116,- wat weg stroomt. Dan loont het de moeite om een duurder systeem te nemen wat een verhouding heeft van 1:1 /1:1.5. Na wat rond snuffelen op het web en ook bij mijn lfs in R.dam Hillegersberg ga ik aanschaffen de aqua medic platinum line plus. Ik heb begrepen dat deze in de praktijk een verhouding hebben van 1:1.2 en 500 liter osmose produceert per 24 uur. Dit apparaat is ook te Koop op het web onder een andere naam.
Qua prijs scheelt dat niet de moeite, dus heeft bij mijn de stenen winkel de voorkeur.
Wie heeft er ook er ook ervaring met dit osmose apparaat.
Mvg, marcel
Ik heb zelf een in elkaar gezet met 2 in serie geschakelde Filmtechniek 100 membranen met een hoge druk pomp ervoor. Opbrengst is hierdoor 757 liter per 24 uur. Toestel is voorzien van 5 en 1 micron voorfilter, koolfilter en osmosewater gaat nog door een DI en Silicaat filter. Verhouding osmose- en afvalwater is ca 1:1. De basis van het toestel is goedkoop via MP aangeschaft en verder gemodificeerd geoptimaliseerd. Osmosewater loopt in voorraadvat van 55 liter met vlotterschakelaar. De vlotterschakelaar bedient de magneetklep op de watertoevoer. Als het vat vol is wordt de watertoevoer onderbroken. Een lage druk schakelaar zet vervolgens de boosterpomp uit zodat deze niet droog kan lopen.
 
Jos, het medic systeem van 90 liter heeft normaal een verhouding van 1:3 / 1:4.
Het afvalwater is normaal afhankelijk van druk en temperatuur.
Hoe stel jij dan de hoeveelheid afvalwater in.

Mvg, Marcel
 
Ik besteed eigenlijk geen aandacht aan de hoeveelheid afvalwater of de instelling van mijn osmoseapparaat maar let er vooral op dat mijn voorraadkast osmosewater niet te vol wordt. Heb namelijk een hekel aan dweilen...

Hobbygroet Jos Hut
 
Met een vlotterschakelaar, magneetklep en bij gebruik van boosterpomp een lage druk schakelaar en je hoeft niet te dweilen.…
 
Of een klein stukje slang als overloop en dat in de afvoer hangen. Kostte nog geen euro.
 
Kan ook. In je eerdere post heb je het niet over een afvoerslang als overloop. Vandaar mijn reactie. Slang is idd gekoper.
 

Terug
Bovenaan