Wat is er nieuw

Waterwaarde NO3 & PO4 te hoog

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pebbless
  • Startdatum Startdatum
P

Pebbless

Guest
Hallo,
ik heb problemen met mijn NO3 & PO4.
De laatste paar maanden is mijn NO3 & PO4 hoog.
NO3 varieert van 50-100-120.
PO4 is 2 op 10ML.
Heb al speciale planten erin gezet, ververs veel water 20%, heb JBL NitraEx geprobeerd, JBL Biotopol geprobeerd enzooo
Niets lijkt te helpen, terwijl ik toch al dingen heb geprobeerd.
Hier onder al mijn waarde, zodat jullie kunnen zien wat er in orde is en wat niet.

PH - 6.5
KH - 5
GH - 10
NO2 - 0
NO3 - 50, 100, 120
NH3/NH4 - 0
PO4 - 2
FE - 0,5
CU - 0
FE - 0,25

Tips zijn welkom 😀

Alleen je No3 waarden begrijp ik niet zo.
Even wat vraagjes om een overzicht te krijgen.
Hoelang draait de bak, welke maten heeft deze, wat voor plantenvoeding gebruik je, waar meet je mee, en een overzichtsfoto graag.

Dergelijke waarden zijn bijna onmogelijk zonder dat je zelf nitraat toevoegd....

Je po4 is op zich prima, bij de EI wordt hij vaak op 1,5 -2 gehouden

Hoelang draait de bak, welke maten heeft deze, wat voor plantenvoeding gebruik je, waar meet je mee, en een overzichtsfoto graag.
Wat valt er niet te begrijpen aan NO3 dan?
Aquarium draait al ongeveer 3 a 4 jaar.
Juwel Rio 120.
Planten voeding heb ik al een paar geprobeerd, Easy-life Profito, JBL Ferropol ...
Waterwaarde meet ik met Sera Aqua Test Box

Dergelijke waarden zijn bijna onmogelijk zonder dat je zelf nitraat toevoegd....

Je po4 is op zich prima, bij de EI wordt hij vaak op 1,5 -2 gehouden
Heb jij dan een idee waarom NO3 hoog is
Of heb jij een goede tip om die omlaag te krijgen?

En hoeveel vissen zitten erin? En welke soort?

Van Sera is het bekend dat deze hoge waarde aangeven met de NO3, dus deze zal in werkelijkheid lager zijn.
Ik begreep de 50, 100, 120 niet welke is het of bedoel je dat dit onduidelijk is.

Heb je een foto van de bak en wat voeg je eventueel allemaal toe?

Van Sera is het bekend dat deze hoge waarde aangeven met de NO3, dus deze zal in werkelijkheid lager zijn.
Ik begreep de 50, 100, 120 niet welke is het of bedoel je dat dit onduidelijk is.
Raad je dan iets anders aan?
Heb ookal strips tussendoor gedaan en geeft hetzelfde aan.
De ene keer is het 50 de andere keer 100 en andere keer 120.

En hoeveel vissen zitten erin? En welke soort?
Ongeveer
Tetra 10
Guppy 10
Grondkuiser 2
Kan iets meer zijn
Vroeger zaten er nog andere soorten, maar dit is het nu momenteel

Heb je een foto van de bak en wat voeg je eventueel allemaal toe?
Ik ben momenteel niet thuis, dus een foto nu is lastig.
Ik kan er straks wel ene posten.
Zoals al vermeld gebruik ik, JBL Biotopol, Easy-life Profito..

Raad je dan iets anders aan?
Heb ookal strips tussendoor gedaan en geeft hetzelfde aan.
De ene keer is het 50 de andere keer 100 en andere keer 120.
Ik hoor hier erg goede verhalen over de druppelsets van Colombo ook qua prijs.

Ik ben momenteel niet thuis, dus een foto nu is lastig.
Ik kan er straks wel ene posten.
Zoals al vermeld gebruik ik, JBL Biotopol, Easy-life Profito..
JBL Biopol is alleen een soort water voorbereider dus geen plantenvoeding, mogelijk met een hoog NO3 gehalte, dus door regelmatige toediening zal je deze extreem verhogen.

JBL Biopol is alleen een soort water voorbereider dus geen plantenvoeding, mogelijk met een hoog NO3 gehalte, dus door regelmatige toediening zal je deze extreem verhogen.

Zou kunnen maar ik kan dat nergens vinden bij de omschrijving van dit product.

Wesdijk verkoopt voor 39 euro onder eigen naam testen van Colombo. Dan heb je een leuke koffer die behoorlijk compleet is.

Ik kan dat ook nergens vinden helaas.

Toch zijn het extreem hoge waarden dus ik zou adviseren test met een ander merk of laat het ergens testen als dat kan. Boven de 50mg kom je zelden tegen volgens mij.

Misschien kan Pebbless eens het kraanwater testen.

Biotopol gebruik ik af en toe, bij het water dat ik toevoeg voor "schadelijke stoffen uit leidingwater".
Kraanwater getest en 100% in orde.
Snap niet zo goed dat NO3 hoog kan staan, terwijl de rest wel goed is.
Ik ververs zeker genoeg water, te veel voer geef ik ook al niet en planten genoeg.
Enig idee hoe ik het dan zou kunnen verlagen?
Vind het beetje stom om een nieuw test koffer te kopen, terwijl deze nog niet zo oud is en nog heel veel gebruikt kan worden.
Al een naar winkels geweest om het te testen, maar dan is het allemaal met strips.
Sorry maar met strips heb je geen goede meeting vind ik.
Mss eens uitkijken naar een goede winkel, die dat heel goed kan en er tijd wilt in steken

Toch zijn het extreem hoge waarden dus ik zou adviseren test met een ander merk of laat het ergens testen als dat kan. Boven de 50mg kom je zelden tegen volgens mij.

Misschien kan Pebbless eens het kraanwater testen.

Kraanwater getest en 100% in orde.
Al een naar winkels geweest om het te testen, maar dan is het allemaal met strips.
Sorry maar met strips heb je geen goede meeting vind ik.
Mss eens uitkijken naar een goede winkel, die dat heel goed kan en er tijd wilt in steken

Bij de test van de sera NO3 moet een poeder bij, één afgestreken lepel en dan 15 seconden schudden, schud daar eens veel langer mee zodat het poeder goed is opgelost.
Deze tip geeft Marcel (Biljoenblik) vaak en hanteer ik zelf ook.

Bij de test van de sera NO3 moet een poeder bij, één afgestreken lepel en dan 15 seconden schudden, schud daar eens veel langer mee zodat het poeder goed is opgelost.
Deze tip geeft Marcel (Biljoenblik) vaak en hanteer ik zelf ook.
Bedankt dat zal ik straks eens toepassen

Ook graag even een totaal foto van je bak ter verduidelijking.

Hoe Aquarium was
20151222_195751.jpg

Hoe Aquarium nu is
19720541_10212934577815513_1617818407_o.jpg

Strips zijn inderdaad niet echt goed om te gebruiken. Misschien kun je anders en losse no3 test kopen van bv JBL of Colombo.

eventueel analyses kraanwater opvragen, en als dat OK is, en je ververst goed water, dan kan het volgens mijn toch niet anders zijn dan dat je test fout resultaat geeft ? Ik ben bijna zeker dat nitraten in kraanwater normaal per wet onder de paar mg/l moeten zitten, en ik denk nog lager, dus zelfs opvragen van analyses bij drinkwatermaatschappij lijkt me overbodig (al vind ik het zelf wel interessant deze sporadisch eens na te kijken).

Enige andere reden lijkt me : afbraak van ander organische afvalstoffen zoals afsterven van planten, afgeschraapte algen die in je bak blijven hangen en sterven, dat komt soms voor in een pas beplante bak die niet goed draait en waarbij massaal planten sterven. Dit geeft terug vrijgave van nitraten.

Als dat niet het geval is : kijk dan of je vissen OK zijn en gooi die testen maar in de vuilbak. Observatie van vissen zegt vaak direct als er iets mis is (als je wat ervaring hebt, ook in een vroegtijdig stadium). PS : ik hou gedurende meerdere jaren enkele grote bakken en test NOOIT mijn water. Ook aanpassen van geleidbaarheid doe ik gevoelsmatig.

eventueel analyses kraanwater opvragen, en als dat OK is, en je ververst goed water, dan kan het volgens mijn toch niet anders zijn dan dat je test fout resultaat geeft ? Ik ben bijna zeker dat nitraten in kraanwater normaal per wet onder de paar mg/l moeten zitten, en ik denk nog lager, dus zelfs opvragen van analyses bij drinkwatermaatschappij lijkt me overbodig (al vind ik het zelf wel interessant deze sporadisch eens na te kijken).

Enige andere reden lijkt me : afbraak van ander organische afvalstoffen zoals afsterven van planten, afgeschraapte algen die in je bak blijven hangen en sterven, dat komt soms voor in een pas beplante bak die niet goed draait en waarbij massaal planten sterven. Dit geeft terug vrijgave van nitraten.

Als dat niet het geval is : kijk dan of je vissen OK zijn en gooi die testen maar in de vuilbak. Observatie van vissen zegt vaak direct als er iets mis is (als je wat ervaring hebt, ook in een vroegtijdig stadium). PS : ik hou gedurende meerdere jaren enkele grote bakken en test NOOIT mijn water. Ook aanpassen van geleidbaarheid doe ik gevoelsmatig.
Zoals ik al eerder melde, is het kraantjes water 100% in orde.
Test geef geen foute resultaat, heb deze dagen er van verschillende geprobeerd en allemaal hetzelfde.
Planten zijn nog prima in orde, die worden vaak gecontroleerd.
Geen last van algen, nooit gehad.
Mijn aquarium heb ik al 3 a 4 jaar, dus kan ook niet komen door pas beplant.
Vissen zijn 100% in orde, aangezien ik daar wat ervaring in heb.
Dus ik weet voor de rest totaal niet, wat er dan aan de hand kan zijn.
Verschillende dingen geprobeerd, verschillende testen, alles dubbel gecheckt en ik kijk hoe het in mijn bak is.
Dus eigenlijk totaal geen idee en radeloos..

Welke testen heb je gebruikt en wat waren daar de waarden van dan?

Ja dat is raar pebbless. Het kan toch niet zijn dat als je voldoende proper water van een paar mg/l nitraat in je bak ververst, dat je nitraatgehalte van je bak nog zo hoog blijft ? Zo ja, ben ik ook radeloos. Ik ga er toch wel van uit dat je geen normaal plantenvoeding toevoegt ?? Ik vind het ook raar dat je pH op 6,5 zit, terwijl je hoge KH van 10 eerder met pH 7,5 of zelfs hoger zou overeenkomen. Maar goed, inderdaad het nitraatverhaal is in ieder geval nog vreemder. Sorry geen verklaring uit mijn klein brein.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan