waterwaarde stabiel krijgen


stejer2

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2017
Berichten
214
Leeftijd
27
Locatie
zuid-limburg
hallo
ik ben al een tijdje bezig met aquariums maar ik krijg mijn water waardes niet stabiel is een juwel 240 l

getest met druppels
waardes zijn nu
no3-75
no2-0
gh-7
kh-7
ph-7,5
nh3/nh4-0
fosfaat 7mg

kan iemand mij helpen met tips om dit stabiel te krijgen
 
denk nu toch al 4 of 5 maanden
ja zitten nu 3,5 maanden vis in
5 pf 6 platys
2 grote zwaarddagers 4 kleine
7 guppies
8 kardinaaltjes
3 koperzalm
4 roodkopzalm
2 blauw zalm
4 ancistursen
2 botia lohachata
 
Met een no3 waarde van 75 zou ik direct minimaal 50% waterwissel doen! Vanavond of morgen weer testen en eventueel weer een waterverversing doen. Ook snelgroeiers (waterpest, drijfplanten) helpen bij het opnemen van nitraat.
 
ik heb een hele bos waterpest er in gehad die heb ik er laats uit gehaald maar toen ik die bos waterpest er in had
zat ik ook regelmatig op 75 mg
 
Planten kunnen mijn inziens helpen bij het "op peil" houden van waterwaardes, maar zijn geen vervanger van een waterwissel! Bij jouw visbestand zul je toch zeer regelmatig een waterwissel moeten doen. Hoe vaak en hoeveel ververs je?
 
Maak daar maar eens 50% van de eerste 3 weken tot dat de waarden wat stabieler worden en daarna naar de 25% wekelijks.
Dat is zeker nodig met dat bestand.
 
van blackplay de voedings capsules en de hoeveelheid die hij me heeft geadviseerd
 
van blackplay de voedings capsules en de hoeveelheid die hij me heeft geadviseerd
Dan zit dat zondermeer goed :thumbs:
Dussssss.... meer water verversen, je bak maakt dus zoveel nitraat aan dat dat met grotere water wissels moet worden gecorrigeerd.

Misschien ook even een topic openen in samenstelling visbestand, ik denk dat je daar ook profijt van krijgt.
 
In de voeding van Backplay zal het denk ik niet zitten maar wat zijn de no3 en po4 waarden van je leidingwater? Een po4 van 7 is erg hoog en niet nodig.
 
Dan zit dat zondermeer goed :thumbs:
Dussssss.... meer water verversen, je bak maakt dus zoveel nitraat aan dat dat met grotere water wissels moet worden gecorrigeerd.

Misschien ook even een topic openen in samenstelling visbestand, ik denk dat je daar ook profijt van krijgt.

Ben ik met je eens Ton maar een po4 van 7 bevreemd me dan.
 
Ook de PO4 komt door te weinig verversen en misschien wat matig onderhoud en te veel voeren.

Heb je een totaal foto van de bak?
 
leiding wat zat 2 of 3 po4 in

en no3 eerlijk gezegd nog niet gemeten in leiding water

1503742701370-1448905674.jpg
 
ze hebben het meestal binnen 1 minuut op

en krijgen meestal alleen rond 6 uur wat te eten
 
Eventueel filteren met Purigen.
Dat kan maar is niet de oplossing voor die hoge waarden. Zolang je de oorzaak niet achterhaald blijf je dit houden. Ergens moet die hoge po4 wegkomen zou ik denken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke en hoe kan ik dat achterhalen waar dat vandaan komt
want wil het graag oplossen ben al zeker een maandje aan het sukkelen met de bak
 
Er zijn al een paar tips gegeven. Matig onderhoud, waterwissels, voeren. Stuk voor stuk uitsluiten…
 
De grote waterwissel hebben we je vandeweek in de chat ook al aangeraden, volgens mij... Zolang je dat niet gedaan hebt valt er weinig te adviseren, ben ik bang.
 
leiding wat zat 2 of 3 po4 in

en no3 eerlijk gezegd nog niet gemeten in leiding water

Bekijk bijlage 51136

Gebruikt u wel drinkwater voor uw aquarium??

Zo'n hoog fosfaat gehalte valt namelijk buiten de drinkwater norm voor fosfaat.
Norm 0,3 mg/L fosfaat.

In Limburg wordt ook vaak bronwater gebruikt. Echter nagenoeg alle bronnen zijn vervuild met fosfaat en nitraat. Dit door de overbemesting van graslanden.

Dus als uw leidingwater echt 3 mg/l fosfaat bevat, dan ben ik zeer bang voor de nitraat.

Een andere mogelijkheid is, dat de test niet goed meer is.
 
Om eens te zien hoe dat zit met die waterkwaliteit laat ik eens een pdf meegaan. (Geldt natuurlijk in dit geval voor Hellendoorn/Nijverdal.)
 

Bijlagen

  • WZ05Pb Nijverdal.pdf
    79.5 KB · Weergaven: 118
De grote waterwissel hebben we je vandeweek in de chat ook al aangeraden, volgens mij... Zolang je dat niet gedaan hebt valt er weinig te adviseren, ben ik bang.
klopt heb dit ook gedaan heb ook de waardes van toen gepakt dit om toch even verder te kijken wat ik er aan moest doen.

qua fosfaat moet ik even melden kwam ik net pas achter ik heb verkeerd gekeken er staat 2 ml 5 ml en 10 ml. ik heb de test gedaan met 10 ml en dan kwam ik uit op 0,5 in het leiding water


wat raden jullie me aan om nu nog eens 20 of 30 procent te wisselen ? vorige wissel heb ik afgelopen donderdag gedaan
 
Zolang je nitraat nog door het dak gaat zou ik inderdaad een paar keer flink wisselen.
Dat fosfaat meevalt is goed, maar nitraat moet echt omlaag.
 
oke dat dacht ik al dus was al begonnen 50 % is nu ongeveer er uit dus nog even bijvullen.

wat raden jullie aan elke 2 3 dagen grote wissel te doen komende week
 
En wellicht wat waterpest in de bak doen! Is een goeie snelgroeier! Wel zorgen dat je de warmwatervariant meeneemt en het loodje verwijderd als je hem in de bak doet..
 
loodjes haal ik er altijd af ik had toevallig nog een bosje waterpest en een ander bakje heb ik er nu in gezet. maar nu was ik aan het denken. en wil ik het toch even hier op plaatsen om te kijken of ik nu goed denk.


ik heb de voeding van backplay zit geen fosfaat en geen nitraat in.
fosfaat heb ik genoeg en nitraat te veel
planten zouden dat moeten opnemen als mest stof. als ik nu een co2 instaltie aanschaf dan zou de plant beter en sneller groeien dus meer afbraak van nitraat en fosfaat. dus een betere waterstabiliteit en beter voor mijn vissen.

denk ik nu goed of is het toch anders?
 
als ik nu een co2 instaltie aanschaf dan zou de plant beter en sneller groeien dus meer afbraak van nitraat en fosfaat. dus een betere waterstabiliteit en beter voor mijn vissen
Sterker je zal dan fosfaat en nitraat toe moeten gaan voegen.
 
liever toevoegen dan telkens te veel er in er in hebben toch?

dus mijn denk wijze klopt wel qua co2
 

Terug
Bovenaan