Wat is er nieuw

waterwaarden crystals / blauwalg ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter Berrrry
  • Startdatum Startdatum
B

Berrrry

Guest
ik heb sinds kort een kleine nano bak van 30 liter met akadama bodem.
ik probeer de crystal reds te kweken en moet zeggen dat de eerste jongen reeds zijn uitgekomen ( zijn ook vrij jonge garnalen) to t dusver alles goed maar heb laatst ook een probleem met blauwalg het is niet heel veel maar het zit er steeds wel en krijg het niet weg.
ook heb ik vandaag een test set aangeschaft en mijn waardes van de kraan en de bak gemeten. ik zou graag horen of dit goede waardes zijn en wat ik eventueel tegen de blauwalg kan doen.

de waardes van de kraan:

PH : 8
GH : 7
KH 4,5/5

waardes uit de nanobak met akadama:

PH : 6
GH : 5
KH : 1
NO2 : 0
NO3: 10 mg/l
Po4 : 0.1 / 0.2

Zou je eens een foto van de alg kunnen maken?
Want, blauwalg heeft het doorgaans zwaar bij een lagere pH, zeker als je richting de 6 gaat. Dus ik zou eerst bevestigd of ontkracht willen zien dat het blauwalg is.

~ Ivo

hier een foto.. ik weet dat het blauwalg was. toen lag er een plak van meer dan 15 cm en eht stonk als een idioot. dat heb ik afgeheveld en water vervest en tevens alles afgeplakt voor 4 dagen. daarna was alles weg en dit komt steeds terug.
occznz0nOwAXNti5sO_cBbXr3RRfc_yL.jpeg

Hoelang draait je bak nu dan??
Ik weet niet of de balans in de bak al goed is en of alle bacteri�n hun werk dus goed doen.

de bak draait nu 4 maanden. en heb tot nu toe 1 zwangere gehad die afgelopen week is uitgekomen. die kleine speldjes zie je nu rondlopen in het bakje.dus hieruit neem ik aan dat de waarden goed zijn anders zou er niks uitkomen. en het zijn ook jonge garnalen dus nog niet allemaal geslachtsrijp.

Seabait zei:
Welk filter en verlichting gebruik je?
gebruik een sponsfilter. er draait nu een ander fitler van denerle mee om straks wat sneller een andere bak op te starten.
en ik heb een led balk erin met 8 witte en 1 rode van een proffesioneel aquarium merk
ThgPthKtgyOLD-uDf23Uzb28lgpZNQN-.jpeg

gelet op de garnalen zou je denken dat de waarden goed zijn. Maar misschien niet verkeerd om toch ze even te laten testen.
Blijft er misschien veel voer/vuil liggen??

Is niet zeker maar denk dat het door de led komt,had namelijk zelf ook een tijdje enkel led boven een bakje maar kreeg toen steeds een vlek blauwalg op de bodem.
Na het verwisselen van de lamp bleef het weg zonder verder andere dingen te doen dus zou niet anders weten wat het kan zijn want is wel heel toevallig dan.

Is het een optie voor je om andere verlichting te proberen?

Lijkt ook weinig rondstroming te staan,wat is de capaciteit van de luchtpomp?

nou niet echt . ik voer om de 2 a 3 dagen ( meestal hoe ik een beetje in de gaten wat ze opeten of laten liggen).er blijft af en toe een paar korreltjes liggen die ik met de wekelijkse schoonmaak weghaal. ik voer ook speciale korrels en soms een tabletje maar dit is meestal zo weg

wat bedoel je met testen ??

Seabait zei:
Is niet zeker maar denk dat het door de led komt,had namelijk zelf ook een tijdje enkel led boven een bakje maar kreeg toen steeds een vlek blauwalg op de bodem.
Na het verwisselen van de lamp bleef het weg zonder verder andere dingen te doen dus zou niet anders weten wat het kan zijn want is wel heel toevallig dan.

verandering is eigenlijk niet echt mogelijk of ik moet de aquariums gaan verplaatsen .. de aquariums staan in een ikea kubus kast en deze led bars zijn de enige die ertussen passen.. gaten zijn 35x35 en de aqariums 31x31.

de luchtpomp is 100 liter. ik was zelf ook niet heel tevreden over de stroming in de bak daarom heb ik de dennerle erbij gedaan . de stroming is nu goed de plantjes zweven en bewegen redelijk door de bak maar ook niet teveel wat volgens mij niet helemaal goed is voor de kweek. als je er voer in gooit zie je wel dat het oppervlak aardig snel beweegt en circuleerd ( het voer komt steeds terug bij de uitstroom van het denerrle filter

Tja John noemt de LED als optie.
Zou best kunnen want ik heb die ervaring niet met de LED van SF die ik boven de nanobakjes heb.
Maar ja het zou zo maar kunnen hoor.
Daarnaast zou je misschien toch je water eens kunnen laten testen, maar de bak ziet er wel proper uit verder.

Berrrry zei:
Seabait zei:

verandering is eigenlijk niet echt mogelijk of ik moet de aquariums gaan verplaatsen .. de aquariums staan in een ikea kubus kast en deze led bars zijn de enige die ertussen passen.. gaten zijn 35x35 en de aqariums 31x31.

de luchtpomp is 100 liter. ik was zelf ook niet heel tevreden over de stroming in de bak daarom heb ik de dennerle erbij gedaan . de stroming is nu goed de plantjes zweven en bewegen redelijk door de bak maar ook niet teveel wat volgens mij niet helemaal goed is voor de kweek. als je er voer in gooit zie je wel dat het oppervlak aardig snel beweegt en circuleerd ( het voer komt steeds terug bij de uitstroom van het denerrle filter

Ik heb in een 30L bak die Dennerle ook en die geeft een behoorlijke stroming moet ik zeggen. Ik denk dat met die erbij de stroming zeker voldoende moet zijn.

Zou het toch eens proberen en dan de bak bovenop zetten zodat er wel andere verlichting boven kan.
Blauwalg is echt naar spul en ondanks de naam helemaal geen alg maar een bacterie en die wil je niet hebben zeker niet tussen je mooie garnalen.

Dat hoekfilter is prima inderdaad maar was omdat je aangeeft dat deze naar een andere bak gaat en dan weer enkel het sponsfiltertje gebruikt...

Ja John heeft gelijk wat betreft die hoekfilter. Veel gebruiken die sponzen maar ik heb niks met die dingen. In alle garnalenbakjes heb ik de SF aquaflow 100 zitten dus.
Heb je ook een prima stroming door.

Er zijn best prima sponsfilters maar net niet die van Berry weet ik uit ervaring,maakt veel herrie door de bubbels en is aan de korte kant ook.

ja ik heb hem ook gehaald omdat ik niet tevreden was over het sponsfilter. heb hem er nu bij omdat ik het oude ingedraaide sponsfilter er nog niet uit kan halen. maar het is inderdaad dat er met sponsfilter te weinig stroming in de bak komt.. maar het was voor dit filter ook veel erger er lag echt een hele plak blauwalg over de bodem toen heb ik een black out gedaan en was er veel weg.. ik hevel het nu ook steeds af en ververs het water wat regelmatiger. maar als je ook kijkt naar de waardes van het water (gemeten met druppels) een ph van 6 dan zou de blauwalg toch best zwaar moeten hebben. blauwalg onstaat volgens mij ook bij een hoog fosfaat gehalte in het water ( als je kijkt naar de redfield ratio) maar dat hoge fosfaat gehalte is er ook niet. ik heb ook op aanraden van de aquarium winkel een snelgroeier gekocht om het water sneller te zuiveren. en het ziet er toch een beetje naar uit dat die nu een beetje zn best doet. heb ook het gevoel dat aan het einde van de licht periode (savonds) de alg wat dikker is . dus miss een optie om de bak wat minder licht te geven en kijken of het weg blijft

Het is later op de dag wellicht dikker omdat het onder invloed van het licht is gegroeid.
Misschien dat er met meer stroming nu wel verbetering inkomt. ik zou dat even afwachten en de alg zoveel mogelijk blijven afhevelen.
En eventueel het licht idee van John??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan