Die cory heeft inderdaad het nodige meegemaakt. Wat mij verder opvalt is dat er niet veel stroming lijkt te zijn. Is dat een bewuste keus, bijv voor de planten?
Wat ik zelf zo ongeveer als "tactiek" heb is om altijd voor een goede circulatie te zorgen. Liefst door middel van goede filtering i.p.v. stromingspompen. Dan hebben narigheden minder kans om op te bouwen tot een ziekelijk niveau zeg maar. (Ik heb wel weinig planten, wat het makkelijker maakt om rond te pompen zoveel je wilt.)
Qua medicatie is er helaas weinig meer beschikbaar. Bacteriële infecties pak je het effectiefst aan met antibiotica in het voer. Tot een tijdje terug kon je dat kant en klaar kopen: sera bakto tabs. Die zijn door veranderde regelgeving niet meer verkrijgbaar. Verder had je van dat merk ook baktopur direct, met hetzelfde spul erin, om op te lossen in het water. Wordt ook niet meer vrij verkocht. (Niet te verwarren trouwens met de wel verkrijgbare gewone baktopur, waar geen a/b in zit.)
Daarmee houden in Nederland je echt effectieve opties op, als hobbyist zijnde. Een dierenarts of een "handig" contact in de branche zal wellicht nog wel over de hele trukendoos beschikken.
Verder zijn er nog steeds allerlei middeltjes beschikbaar waarvan wordt beweerd dat ze antibacterieel werken. De normale baktopur is een voorbeeld en esha 2000. Zitten o.a. antiseptische middelen in. Maar ik zou er m'n geld niet op inzetten als je met een zieke vis zit, het doet weinig tot niets. Alles wat je filterleven intact laat is te beschouwen als onzin, kort en bot gezegd.
Dus helaas, schoon water blijft je beste vriend denk ik. 🙂