Waterwaarden gemeten, zijn deze goed?


misschien een domme vraag, maar dan leer ik er weer van. Ik gebruik ook profito, maar de bezetting met vis zorgt wel voor dat het een geheel is met voedingsstoffen of zie ik dit compleet verkeerd?
Helemaal geen domme vraag :) Het kán afdoende zijn; daarom zijn er ook best veel fertilizers waar nitraat en fosfaat bewust van missen om die specifieke reden. Of het een kloppend geheel is; kun je eigenlijk alleen maar dmv tests zeker weten, maar ook door te kijken naar je plantgroei (of gebrek daaraan) wat je eventueel mist.

En dan zijn er nog verschillende manieren om je dosering van fertilizers te doen. De een gaat voor een EI principe, dus altijd van alles afdoende in je bak (daar past een all-in-one heel goed bij) maar dan moet je wel wekelijks een hele goeie waterwissel doen om te voorkomen dat voedingsstoffen etc opbouwen in de waterkolom. Je kunt ook meer lean doseren zoals dat heet, waarbij je eigenlijk min of meer de tekorten wegwerkt en dan kun je je het veroorloven om iets lakser te zijn qua waterwissels.
 
Helemaal geen domme vraag :) Het kán afdoende zijn; daarom zijn er ook best veel fertilizers waar nitraat en fosfaat bewust van missen om die specifieke reden. Of het een kloppend geheel is; kun je eigenlijk alleen maar dmv tests zeker weten, maar ook door te kijken naar je plantgroei (of gebrek daaraan) wat je eventueel mist.

En dan zijn er nog verschillende manieren om je dosering van fertilizers te doen. De een gaat voor een EI principe, dus altijd van alles afdoende in je bak (daar past een all-in-one heel goed bij) maar dan moet je wel wekelijks een hele goeie waterwissel doen om te voorkomen dat voedingsstoffen etc opbouwen in de waterkolom. Je kunt ook meer lean doseren zoals dat heet, waarbij je eigenlijk min of meer de tekorten wegwerkt en dan kun je je het veroorloven om iets lakser te zijn qua waterwissels.
Ah oke, bedankt daar steek ik toch weer wat van op. Zelf gebruik ik geen methode, maar ik doseer elke dag 1ml (1/7e van de wekelijkse benodigheid). Ik verander maar niks, want hij draait gewoon prima haha. Het is wel leuk om hier is research naar te doen :D
 
Het wil nog niet echt lukken om een evenwicht te krijgen in mijn bak. De waterwaarden zijn volgens mij wel goed nu, maar het algenprobleem blijft en wordt zelfs erger. Nu ook een draadalg er bij... Heb al meerdere middelen geprobeerd, zonder resultaat. Ik denk zelf dat het ook kan liggen aan de verlichting, maar weet dat niet zeker. Vandaag een heel verhaal gepost in dit topic. Mocht iemand tips hebben om de algen voorgoed kwijt te raken, dan zou ik daar heel blij mee zijn.
 
Wat zijn nu je waterwaarden dan? Draadalg betekent dat je te weinig co2 hebt / teveel licht. Als ik alleen even naar je foto kijk in het topic dat je aanhaalt; je hebt het jezelf vrij moeilijk gemaakt door geen snelgroeiende stengelplanten in je bak te hebben. Je kunt proberen er eens een poos wat waterpest in de laten dobberen
 
CO2 is zeker niet te weinig, eerder te veel als ik naar de kleur van de dropchecker kijk, die is heel licht groen, bijna geel.
De waterwaarden:
PH: 6,3
KH: 1
GH: 5
NH3/NH4: 0
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0

De laatste twee waren een week geleden nog 20 en 0,25, maar ik voeg nu geen voeding meer toe om de algen ook niet meer te voeden.

Dank voor de tip, ik zal volgende week eens wat waterpest halen, kijken of het helpt.
 
CO2 is zeker niet te weinig, eerder te veel als ik naar de kleur van de dropchecker kijk, die is heel licht groen, bijna geel.
De waterwaarden:
PH: 6,3
KH: 1
GH: 5
NH3/NH4: 0
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0

De laatste twee waren een week geleden nog 20 en 0,25, maar ik voeg nu geen voeding meer toe om de algen ook niet meer te voeden.

Dank voor de tip, ik zal volgende week eens wat waterpest halen, kijken of het helpt.
Geen algen voeden betekent ook geen planten voeden, en juist die laatste moeten overwinnen van alg om je bak algvrij te krijgen. NO3/PO4 moet je gewoon hebben. Die an sich is ook geen garantie voor alg.
Met die waarden en de kleur van je dropchecker zou het inderdaad goed moeten zitten met je co2 gehalte, dus dan kan ik alleen nog maar distributie bedenken.
 
Ik was nog vergeten te reageren op je opmerking over licht. Ik heb de verlichting onlangs verwisseld, had namelijk het idee dat er veel te weinig licht was in de bak. Sinds de wissel laat de monte carlo iets betere groei zien maar het kan nog beter. Misschien heeft het met het soort licht te maken? Ik heb nu 1 balk met alleen wit licht. Het zou misschien kunnen helpen om minder wit, en meer RGB licht toe te voegen?

dus dan kan ik alleen nog maar distributie bedenken.
Wat bedoel je met distributie?
 
de kleur van de dropchecker is wel afhankelijk van welke versie je hebt...20 mg of 30 mg.
Maar als jij aangeeft ph6.3 en een kh 1 dan zit je echt hoog in de CO2.....berekend zou dat 29 mg zijn, met een bovenwaarde van 54mg.

Ik zou zeker die kh verhogen, de kans dat je een crash kunt krijgen en dan zker met CO2 toevoegen is erg groot.
Fosfaat 0 is eveneens zeer onwenselijk, die zul je toch omhoog moeten brengen. en dan vast houden.
Je krijgt geen algen van planten voerding zoals nitraat en fosfaat, enn algeen kunnen zich zelf blijven ontwikkelen in zeer lage nitraat aquariums.
Onbalans en schommelingen, dat willen zowel planten als vissen niet...probeer dus alles stabiel te krijgen en hou die waarden vast
 
de kleur van de dropchecker is wel afhankelijk van welke versie je hebt...20 mg of 30 mg.
Ik moest het even opzoeken, wist het niet meer, maar ik heb de 20mg/l versie.

Mijn plan is om crystal red garnalen te gaan houden in deze bak, vandaar dat ik osmosewater gebruik, verhouding 80/20 osmose/kraanwater. Dacht dat de KH niet te hoog mocht zijn, of moet ik die kunstmatig nog hoger maken? Of de verhouding osmose/kraan aanpassen?

Ik zal fosfaat en nitraat dan weer toevoegen, had al een tip gekregen over aquariumbemesting.nl, waar je poeders kunt kopen om zelf te mengen. Dat werkt misschien beter dan kant en klare voeding uit een flesje.
 
Ik moest het even opzoeken, wist het niet meer, maar ik heb de 20mg/l versie.
Als je dan 28 mg co2 gaat toevoegen heeft die versie geen zin...die zal altijd geel blijven totdat je CO2 is gedaald.
straks met bewoners heb je liever een systeem dat naar boven toe alarmeert .
ik heb geen verstand van garnalen, maar of die 30mg CO2 leuk vinden ??
 
Ik was nog vergeten te reageren op je opmerking over licht. Ik heb de verlichting onlangs verwisseld, had namelijk het idee dat er veel te weinig licht was in de bak. Sinds de wissel laat de monte carlo iets betere groei zien maar het kan nog beter. Misschien heeft het met het soort licht te maken? Ik heb nu 1 balk met alleen wit licht. Het zou misschien kunnen helpen om minder wit, en meer RGB licht toe te voegen?


Wat bedoel je met distributie?
Zou niet zoveel uit moeten maken; maar je kunt het spectrum van jouw lamp even opzoeken en dan zie je wel wat die uitstraalt. Als je een sterkere lamp nu hebt dan voorheen, is draadalg ook een logischer verschijnsel in de gewenningsperiode.
Distributie betekent de verdeling van je voedingsstoffen/co2 in je gehele bak. Als je op bepaalde plekken, bijvoorbeeld een hoek of de bodem weinig stroming of distributie hebt, komt de co2/fertilizer daar niet of te weinig en heb je dus slechte distributie op die plek. Je hebt daar testspul voor (naam even kwijt).
Wat janjdk zegt is trouwens ook een goed punt; 1kh met zoveel co2 is best tricky.
 
Als je dan 28 mg co2 gaat toevoegen heeft die versie geen zin...die zal altijd geel blijven totdat je CO2 is gedaald.
straks met bewoners heb je liever een systeem dat naar boven toe alarmeert .
ik heb geen verstand van garnalen, maar of die 30mg CO2 leuk vinden ??
Hij is nu nog niet echt geel, wel heel lichtgroen. Lijkt mij precies goed zo. In mijn andere bak gebruik ik dezelfde vloeistof en daar heb ik wel een keer gehad dat hij echt geel was, toen dus meteen de CO2 teruggedraaid.
 
Zou niet zoveel uit moeten maken; maar je kunt het spectrum van jouw lamp even opzoeken en dan zie je wel wat die uitstraalt. Als je een sterkere lamp nu hebt dan voorheen, is draadalg ook een logischer verschijnsel in de gewenningsperiode.
Distributie betekent de verdeling van je voedingsstoffen/co2 in je gehele bak. Als je op bepaalde plekken, bijvoorbeeld een hoek of de bodem weinig stroming of distributie hebt, komt de co2/fertilizer daar niet of te weinig en heb je dus slechte distributie op die plek. Je hebt daar testspul voor (naam even kwijt).
Wat janjdk zegt is trouwens ook een goed punt; 1kh met zoveel co2 is best tricky.
De draadalg groeit wel het sterkst aan de bovenkant, waar het licht het sterkst is. Ik dacht sowieso om met twee of zelfs drie balken te gaan belichten, om het licht wat beter te verdelen en (door met een controller aan te sturen) minder fel te maken. Zou dat niet veel beter zijn dan één balk die heel sterk schijnt?

De stroming in de bak is niet super sterk maar ik zie overal wel beweging in het water.

Moet die KH dan niet zo laag mogelijk zijn als ik crystal red garnalen wil gaan houden? Dat dacht ik namelijk, en dat het daarom aan te bevelen is om osmosewater te gebruiken.
 
Nog een vraag over de voeding: voor de NO3 en PO4 dacht ik om dit te gaan bestellen:

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen
(de KNO3 en KH2PO4, kaliumnitraat en kaliumfosfaat)

Is dat voldoende, of moet je dan ook nog vloeibare voeding zoals Tropica toevoegen?
Moet afdoende zijn.
Hij is nu nog niet echt geel, wel heel lichtgroen. Lijkt mij precies goed zo. In mijn andere bak gebruik ik dezelfde vloeistof en daar heb ik wel een keer gehad dat hij echt geel was, toen dus meteen de CO2 teruggedraaid.
Hij wordt geel als ie de referentiewaarde overschrijdt. Bij 20mg vloeistof wordt ie dus geel als je op/over 20mg zit.
De draadalg groeit wel het sterkst aan de bovenkant, waar het licht het sterkst is. Ik dacht sowieso om met twee of zelfs drie balken te gaan belichten, om het licht wat beter te verdelen en (door met een controller aan te sturen) minder fel te maken. Zou dat niet veel beter zijn dan één balk die heel sterk schijnt?

De stroming in de bak is niet super sterk maar ik zie overal wel beweging in het water.

Moet die KH dan niet zo laag mogelijk zijn als ik crystal red garnalen wil gaan houden? Dat dacht ik namelijk, en dat het daarom aan te bevelen is om osmosewater te gebruiken.
Voor de meeste is een lage kh zeker aan te raden, maar je hele bak moet dan nog steeds wel in balans zijn. Een ph-verlagende soil + osmose maar minimum licht en geen co2 is ook een plausibel scenario.
 
kaliumnitraat
kaliumfosfaat
sporenelementen
Wat zou je adviseren voor sporenelementen, de CSM+B of de TENSO cocktail? Of maakt dat niet uit? (CSM+B is nu uitverkocht bij aquariumbemesting.nl)
 
Het gaat de goede kant op met de waterwaarden, geloof ik. Ik heb nog nooit zo veel druppeltests gedaan als in de afgelopen twee weken! Vooral NO3 en PO4 houd ik bijna dagelijks in de gaten.

Ik voeg nu dagelijks kaliumnitraat en kaliumfosfaat toe aan de kleine bak (waar het allemaal om ging) en ben het ook aan de grote bak gaan toevoegen. Het is dus even kijken wat de juiste hoeveelheid is, maar volgens mij ben ik daar nu wel uit. De afgelopen dagen zijn de waarden in beide bakken ongeveer 20 mg/l NO3 en 2 mg/l PO4.

In beide bakken heb ik ook een paar bosjes waterpest toegevoegd en in de grote bak ook nog vallisneria.

Het begint allemaal zijn vruchten af te werpen volgens mij, want die vervelende draadalgen zijn echt veel minder geworden. Ook zie ik in de kleine bak de monte carlo beter groeien en het mos ook. Zelfs de fissidens, die in een soort 'slaapmodus' leek te zijn beland, begint weer te groeien. In de grote bak zien de planten er ook beter uit sinds ik de meststoffen toevoeg.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen dus!
 
Ik heb weleens van Eaylife zoiets gebruikt tegen draadalg en dat werkte hier wel goed maar goed je moet ook de oorzaak aanpakken want anders is het dweilen met de kraan open.
 
De draadalg groeit wel het sterkst aan de bovenkant, waar het licht het sterkst is. Ik dacht sowieso om met twee of zelfs drie balken te gaan belichten, om het licht wat beter te verdelen en (door met een controller aan te sturen) minder fel te maken. Zou dat niet veel beter zijn dan één balk die heel sterk schijnt?

De stroming in de bak is niet super sterk maar ik zie overal wel beweging in het water.

Moet die KH dan niet zo laag mogelijk zijn als ik crystal red garnalen wil gaan houden? Dat dacht ik namelijk, en dat het daarom aan te bevelen is om osmosewater te gebruiken.
Wanneer je aan je verlichting begint veranderen meteen weer alle overige verhoudingen. Eigenlijk moet je van je verlichting een vast punt maken afgestemd op je plantenkeuze. Op zich is dat niet zo moeilijk. Ga eens kijken bij de online planten aanbieders naar de planten die jij momenteel in je bak hebt staan. Je zal zien dat op deze site aangegeven wordt wat die planten zoal nodig zijn, ook qua lichtintensiteit dus. Wanneer je dit weet kan je een gemiddelde (lichtintensiteit-)waarde gebruiken waarvan jij weet dat die in iedere klopt. Voor de maximale intensiteit hou je zo'n 8 uur aan. Dimwaardes kan je ervoor en/of erna toevoegen. Soms valt er een enkele plant te ver buiten een gemiddelde lichtwaarde. Dit is te verhelpen dat bijvoorbeeld de plek van die plant aan te passen in je bak. Even een voorbeeld: Een Anubias is een langzaam groeier die een hekel heeft aan teveel licht. Zou zo'n plant te ver buiten je gemiddelde waardes vallen kies je een beschaduwde plek voor haar. Het omgekeerde kan dus ook, kies je voor een gemiddelde lichtsterkte maar heb je een plant die meer licht nodig is kan je die op een zo'n open mogelijke plek zetten. Wanneer je dit doet gaan je planten groeien en vragen om bemesting, waaronder ook bodembemesting en eventueel CO2. Dit ga je dan toevoegen. Zodra er nu algen of een mindere plantengroei duidelijk wordt is dit gemakkelijk te herleiden naar een tekort en dus ook te herstellen zonder dat je bezig blijft omdat er iedere keer weer van andere verhoudingen uitgegaan moet worden. Succes!
 
Ik heb weleens van Eaylife zoiets gebruikt tegen draadalg en dat werkte hier wel goed maar goed je moet ook de oorzaak aanpakken want anders is het dweilen met de kraan open.
Die heb ik ook gebruikt. Bij mij zorgde het hooguit voor remming van de groei, maar de draadalg bleef.
 
Wanneer je aan je verlichting begint veranderen meteen weer alle overige verhoudingen. Eigenlijk moet je van je verlichting een vast punt maken afgestemd op je plantenkeuze. Op zich is dat niet zo moeilijk. Ga eens kijken bij de online planten aanbieders naar de planten die jij momenteel in je bak hebt staan. Je zal zien dat op deze site aangegeven wordt wat die planten zoal nodig zijn, ook qua lichtintensiteit dus. Wanneer je dit weet kan je een gemiddelde (lichtintensiteit-)waarde gebruiken waarvan jij weet dat die in iedere klopt. Voor de maximale intensiteit hou je zo'n 8 uur aan. Dimwaardes kan je ervoor en/of erna toevoegen. Soms valt er een enkele plant te ver buiten een gemiddelde lichtwaarde. Dit is te verhelpen dat bijvoorbeeld de plek van die plant aan te passen in je bak. Even een voorbeeld: Een Anubias is een langzaam groeier die een hekel heeft aan teveel licht. Zou zo'n plant te ver buiten je gemiddelde waardes vallen kies je een beschaduwde plek voor haar. Het omgekeerde kan dus ook, kies je voor een gemiddelde lichtsterkte maar heb je een plant die meer licht nodig is kan je die op een zo'n open mogelijke plek zetten. Wanneer je dit doet gaan je planten groeien en vragen om bemesting, waaronder ook bodembemesting en eventueel CO2. Dit ga je dan toevoegen. Zodra er nu algen of een mindere plantengroei duidelijk wordt is dit gemakkelijk te herleiden naar een tekort en dus ook te herstellen zonder dat je bezig blijft omdat er iedere keer weer van andere verhoudingen uitgegaan moet worden. Succes!
Dank je! Ik merk inderdaad verschil (verbetering) t.o.v. de vorige verlichting. Het kan volgens mij nog wel beter. Ik heb inmiddels een TC420 controller voor de kleine bak en wil op termijn de verlichting nog verder verbeteren. Beter licht (meer RGB) en betere spreiding door meerdere balken te gebruiken. De planten die ik in de bak heb, naaldgras en monte carlo, vragen allebei volgens mij wel veel licht. Ik zie het naaldgras nog niet zo goed groeien en dat komt denk ik doordat het nog te weinig licht krijgt.
 

Terug
Bovenaan