Wat is er nieuw

Waterwaarden getest - meer CO2 toevoegen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Casquarius
  • Startdatum Startdatum
C

Casquarius

Guest
Beste forumleden,

Gisteren heb ik in mijn Ciano 100 voor het eerst een watertest gedaan met de Aquatest Testlab Professional van Colombo. Ik had nog nooit eerder gewerkt met een druppeltest, en bij de uitleg van de KH test vroeg ik mij af of de eerste druppel (om het water blauw te maken) moet worden meegeteld. In de handleiding staat namelijk bij punt 4 het volgende:

"Het aantal druppels wat nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel geeft de KH-waarde in ºDH, dus 2 druppels = 2ºDH, 3 druppels = 3ºDH enz".

Zoals ik het las, moet de eerste druppel dus niet worden meegerekend. Maar op dit forum heb ik inmiddels gezien dat de eerste druppel wel moet worden meegerekend.

De test gaf de volgende waarden:
PH: 7,5
KH: 6
GH: 7
NH3/NH4: 0
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 10
CO2: 6,5

CO2 heb ik afgelezen uit de tabel die bij de JBL teststrips zit. (ik vraag mij trouwens af waarom Colombo niet zo'n tabel meelevert)

De CO2 waarde lijkt mij wat aan de lage kant, of niet? Ik voegde tot nu toe 15 belletjes per minuut toe aan het aquarium (1 per 4 seconden), zo stond hij afgesteld door de vorig eigenaar.
Ik heb de kraan nu wat verder open gedraaid, naar 30 belletjes per minuut.

Wat denken jullie er van, is dat een goede keuze, om meer CO2 toe te voegen?
Er zit ongeveer 150 liter in het aquarium en ik heb veel planten, waaronder een aantal snel groeiende soorten.

Mogelijk moet je de No3 test nog eens overdoen, want 0 No3 is uitzonderlijk met een Po4 van 10 en zeker niet in verhouding.

Mogelijk moet je de No3 test nog eens overdoen, want 0 No3 is uitzonderlijk met een Po4 van 10 en zeker niet in verhouding.
Dank voor de tip, ik zal ze voor de zekerheid allebei nog een keer doen.

Ja dag moet je de eerste kh druppel mee tellen ? rtfm voor mij. Volgens tabel zit ik over 30ppm dan zullen de vissen niet leuk vinden.

Ook twijfel ik aan die hoge po4 en ik zou alles nogeens over doen inderdaad. Je co2 mag gerust hoger want dat is erg laag met 6,5 mg.

Ja dag moet je de eerste kh druppel mee tellen ? rtfm voor mij. Volgens tabel zit ik over 30ppm dan zullen de vissen niet leuk vinden.
Ik heb de manual gelezen en vond het dus onduidelijk.

NO3 geeft nu 10
PO4 geeft nu 0
Ik denk eerlijk gezegd dat ik gisteren deze twee met elkaar heb verwisseld in mijn Excel sheet... :oopss:

Ik kan de startpost niet meer bewerken dus hierbij de correctie:
PH: 7,5
KH: 6
GH: 7
NH3/NH4: 0
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0
CO2: 6,5

Je po4 moet hoger dan 0 zijn omdat de planten dat nodig hebben. Hoelang draait je bak en heb je al bewoners? Om wat voor bak en welke verlichting gaat het?

Je po4 moet hoger dan 0 zijn omdat de planten dat nodig hebben. Hoelang draait je bak en heb je al bewoners? Om wat voor bak en welke verlichting gaat het?
De bak draait nu een jaar of 6, waarvan een half jaar in mijn bezit. Ik heb hem compleet overgenomen van de vorige eigenaar.
Het is een Ciano 100, ongeveer 150 liter, met de volgende bewoners:
  • 12 kardinaaltetra's
  • 3 siamese algeneters
  • 6 sumatranen
  • 3 marmerbijlzalmen
  • 5 ruby tetra's
  • 6 (japonica?) garnalen
  • +/- 10 crystal red garnalen.
Verlichting: 3 LED balken van Kitelight, 2x RGB en 1x warm wit, aangestuurd door TC420 controller. De verlichting heeft wat defecte LEDs.

Ook twijfel ik aan die hoge po4 en ik zou alles nogeens over doen inderdaad. Je co2 mag gerust hoger want dat is erg laag met 6,5 mg.
OK, bedankt. CO2 heb ik sinds vanmorgen verhoogd (verdubbeld) van 15 naar 30 bellen per minuut.

Geen bak is gelijk maar ik had op een bak van 125 liter zo n 80 bellen nodig. Je moet het rustig de komende dagen opbouwen en het mooiste is als je een co2 checker neemt want dan kun je de kleur mooi zien.

De checker heb ik al, ik moet alleen nog vloeistof bestellen.

Mooi, die ga ik bestellen! Stuk voordeliger dan anderen die ik gisteren heb gezien. Ik ga maar voor de 30mg/l versie want ik heb best veel planten.

Zelf heb ik die van Colombo gekocht en daar krijg je 2 flesjes vloeistof bij waar je ook heel lang mee kan doen.

Mooi, die ga ik bestellen! Stuk voordeliger dan anderen die ik gisteren heb gezien. Ik ga maar voor de 30mg/l versie want ik heb best veel planten.
die van 20 mg is meer dan voldoende of je moet een sterk verlicht aquarium hebben met veeleisende planten.en met 20mg zit je altijd goed

die van 20 mg is meer dan voldoende of je moet een sterk verlicht aquarium hebben met veeleisende planten.en met 20mg zit je altijd goed
Bedankt! Ik had nog niet besteld dus kan het nog wijzigen.

Ondertussen heb ik alle waterwaarden nog een keer getest. Sinds gisteren geen veranderingen, behalve KH (van 6 naar 7) en CO2 (van 6,5 naar 6,6). Die laatste heb ik afgelezen uit de tabel in deze pdf.

2 jaar gratis vloeistof? Hoeveel ml is dat?[

Laat ik dat nou net niet kunnen vinden maar het zijn dezelfde flesjes als van de watertesten. Per keer gebruik ik zo n 15 druppen dus je kan er echt wel lang mee doen.

Ik zou toch voor de 20mg gaan. Als deze lichtgroen/geel uitslaat is er geen drama. Als dat met de 30mg gebeurt vergas je mogelijk je vissen..
Overigens heb ik twee dropcheckers met 20 en 30 mg vloeistof.
De 30 mg vloeistof is groen en de 20 mg vloeistof is lichtgroen (volgens anderen hier op het forum geel ?)

Edit: ik zie dat dit advies al was gegeven

Ik weet zo niet eens welke van de 2 door fabrikanten als Dennerle en Colombo worden gebruikt.
Ik ook niet. Ik heb zo'n fles die je hierboven al had gepost. En een klein flesje uit de dierenwinkel, dat was de 30mg.
Was niet een bekend merk ofzo..
Ik heb ook Dennerle gehad en daarvan kon ik niet vinden of het 20 of 30 mg was

Ik zou toch voor de 20mg gaan. Als deze lichtgroen/geel uitslaat is er geen drama. Als dat met de 30mg gebeurt vergas je mogelijk je vissen..
Overigens heb ik twee dropcheckers met 20 en 30 mg vloeistof.
De 30 mg vloeistof is groen en de 20 mg vloeistof is lichtgroen (volgens anderen hier op het forum geel ?)

Edit: ik zie dat dit advies al was gegeven
Handige tip ! Met een beplante bak weet je met licht groen en groen dat je goed zit.

En zo duur zijn de dropcheckers op Ali niet ?

Even een update. De dropchecker hangt, de vloeistof is groen dus dat ziet er goed uit. Het verhogen van de CO2 van 15 naar 30 bellen per minuut lijkt nu al een zichtbare verbetering te geven. Planten die ik gesnoeid heb, krijgen sneller en meer uitlopers. En de bodembedekker (Monte Carlo) begint ook weer meer uit te lopen en wordt groener.
Verder ververs ik vaker water, 1 keer per week, en na de waterwissel voeg ik sinds kort ook Profito toe.
Foto's: de dropchecker, en het aquarium zoals het er nu bij staat. Gisteren nog wat gesnoeid (bij de rode cirkels), vooral om wat meer licht bij de bodem te krijgen.

CO2-bellenmeter.jpg

Ciano-gesnoeid.jpg

Mooi dat je verbetering ziet en het is een lekkere groene bak.

Mooi dat je verbetering ziet en het is een lekkere groene bak.
Heel fijn inderdaad, die verbetering. Het groen wordt steeds mooier groen! En weet je wat ook zo leuk is? Ik merk ook verandering bij de garnalen. Ik zie ze vaker en ze zijn veel actiever.

Ok, garnalen houden niet van veel co2 maar misschien dat het toch voor hun nog een prettige hoeveelheid is.

Misschien dat het dan komt door meer waterwissels, en meer 'beweging' in de bak door meer snoeien en werk aan de bodem.

Je hebt een prachtig aquarium!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan