Waterwaarden kweken van Boraras brigittae

Lid geworden
30 december 2010
Berichten
19
Locatie
Harderwijk
Heeft iemand verstand van de boraras varianten en kweek hiervan?

Ik heb 3 aquaria, 2 kleine (2X 40L en 1 grote 125L). In 1 kleine bakken zitten Boraras urophthalmoides en vuurtjes garnalen. In een andere kleine bak zitten sinds kort Boraras brigittae. Ze zaten in de grote bak, maar door de groei van het aantal Danio margaritatus (Rasbaora Galaxy ) kwamen ze wat in de verdrukking. In de kleine bak waar ze met vuurtjes garnalen alleen zitten hebben ze het duidelijk veel beter.

Ik heb in het verleden jongen gehad van de Boraras urophthalmoides. Ik had er namelijk 5 gekocht en ik heb er nu 7. Ik heb eigenlijk niets bijzonders gedaan. Gewoon kraanwater en geen lage pH wat vaak wordt gemeld als noodzakelijk. Nu vraag ik me af, bij de beschrijvingen online staat dat ook voor de Boraras brigittae een lage pH nodig is, zuur, maar omdat dat bij de Boraras urophthalmoides niet nodig leek voor het verkrijgen van jongen vraag ik me af of iemand hiermee ervaring heeft. Kunnen Boraras brigittae ook jongen (eitjes) produceren bij een wat hogere pH (kraanwater, 7 of zelfs hoger)?

Ik ga het gewoon proberen en zie wel of er jongen verschijnen, maar het is leuk als iemand hier iets over weet. Als ze inderdaad echt een lagere pH nodig hebben ga ik dat proberen, want ik zou het erg leuk vinden als ook deze vis soort jongen krijgen. De enige vis in mijn aquaria waarmee dat nog niet gelukt is. Ik heb al heel wat jonge albino Coridoras paleatus en galaxy rasboras grootgebracht en dus ook Boraras urophthalmoides (hoewel die hebben zichzelf grootgebracht, daar heb ik geen rol bij gespeeld).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de grootste uitdaging bij het kweken van Brigittae het grootbrengen van de jongen is. Dit zijn natuurlijk miniscule babyvisjes die ook minuscuul eten nodig hebben.
Zeker ook omdat de ouders de eitjes ook opeten zou ik voor een kweekbakje gaan.
Qua waardes durf ik het niet te zeggen, hoewel een wat lagere PH en KH wel wordt geadviseerd.
 
Terug
Bovenaan