Wat is er nieuw

Waterwaarden meten bij Estimative Index

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lyasco
  • Startdatum Startdatum
L

Lyasco

Guest
Misschien niet de meest intelligente vraag :book: maar denk er al eventjes over na en kan zelf niet echt bedenken wat goed of fout is.

Ik ga (zelf gemengde) micro en macro oplossingen aan mijn aquarium toevoegen volgens de EI-methode.

Er vanuit gaande dat ik beide oplossingen eenmaal per week (beide 120ml) na een waterwissel (50%) toevoeg wordt er wekelijks onder andere 22.50 ppm NO3 en 2.00 ppm PO4 toegevoegd waarmee er, opname door de planten even weggelaten, na 2+ weken maximaal 45 ppm NO3 en 4.00 ppm PO4 in het aquarium zit (of ga ik hier al de fout in?)

De planten gebruiken de voedingsstoffen natuurlijk wel waardoor de NO3 en PO4 logischerwijs deze maximale waarden niet zullen halen. Doel blijft natuurlijk wel dat de waarden net voor de waterwissel en opnieuw toevoegen van de oplossingen niet op 0 zitten.

Om mijn waterwaarden realistisch bij te houden - te meten - vraag ik mij nu af op welk moment deze meting het best uitgevoerd kan worden en welke waarden, welke range, is dan gewenst?

Metingen zijn bij de EI-methode natuurlijk niet echt nodig maar ik zou graag bij willen houden hoe het gebruik door de planten verloopt.

Alvast bedankt voor jullie inbreng!
 
Eigenlijk is meten niet nodig met de EI als je de juiste hoeveelheid voeding doseert. Wil je het meten dan kun je eens voor de wissel meten om te zien hoeveel het verbruik is maar ja dan moet je het ook na het verversen doen om dat te kunnen vaststellen.
In theorie kunnen je waarden bij de EI zonder verbruik niet hoger worden dan een dubbele dosis omdat je wekelijks de helft ververst. Dat is normaliter dus rond de 40/4 mg. Nu zal ook de bak wel wat nitraat produceren en er zal wel wat nitraat in je kraanwater zitten dus wat ik zei is in theorie.
Maar goed met voldoende planten zal er ook verbruik zijn dus de invloed van het kraanwater en wat de bak aanmaakt zal vaak te verwaarlozen zijn. Ik volg in 2 bakken de EI en meet eigenlijk nooit de waterwaarden.
Voeg je ook co2 toe?
 
22.50 ppm NO3 en 2.00 ppm PO4 toegevoegd waarmee er, opname door de planten even weggelaten, na 2+ weken maximaal 45 ppm NO3 en 4.00 ppm PO4 in het aquarium zit (of ga ik hier al de fout in?)
Als je 22.50 No3 en 2 ppm Po4 toevoegt en vervolgens (een week later) 50 % ververst dan blijft er 11,25 No3 en 1 ppm Po4 over, als je dan weer een dosis toevoegt kom je maximaal uit op 33,75 No3 en 3 ppm Po4 (deze berekening is dan puur gebaseerd op wat je zelf toevoegt)
 
Laatst bewerkt:
Als je 22.50 No3 en 2 ppm Po4 toevoegt en vervolgens (een week later) 50 % ververst dan blijft er 11,25 No3 en 1 ppm Po4 over, als je dan weer een dosis toevoegt kom je maximaal uit op 33,75 No3 en 3 ppm Po4 (deze berekening is dan puur gebaseerd op wat je zelf toevoegt)

Klopt maar als je dat keer op keer doet dan zal je op den duur rond de 45/4 gaan uitkomen.
 
Vergeten jullie de po4 niet die door voeren en vervuiling vissen ook in de bak komt
Is allemaal leuk en en aardig maar bij EI wordt uitgegaan van de ideale omstandigheden goed werkend en voldoende filtering en goede opname voedings-stoffen planten
Of dat het geval is is maar de vraag bij TS
Zeker bij het beginn met EI lijkt me meten toch op zijn plaats puur om te kijken wat doet mijn bak
Gewoon voor de water wissel eens kijken wat er gebeurt in de bak qua waarden
 
Vergeten jullie de po4 niet die door voeren en vervuiling vissen ook in de bak komt
Is allemaal leuk en en aardig maar bij EI wordt uitgegaan van de ideale omstandigheden goed werkend en voldoende filtering en goede opname voedings-stoffen planten
Ja dat is zeker waar, het ging er bij deze alleen even om wat de waardes zouden zijn aan de hand van wat er wordt toegevoegd.
 
Vergeten jullie de po4 niet die door voeren en vervuiling vissen ook in de bak komt

Klopt Jaap maar in de regel zal dat niet zo veel zijn denk ik en de bakken met de EI verbruiken in de regel ook flink dus dan zal zo n beetje weinig invloed hebben denk ik.
 
Eigenlijk is meten niet nodig met de EI als je de juiste hoeveelheid voeding doseert. Wil je het meten dan kun je eens voor de wissel meten om te zien hoeveel het verbruik is maar ja dan moet je het ook na het verversen doen om dat te kunnen vaststellen.
In theorie kunnen je waarden bij de EI zonder verbruik niet hoger worden dan een dubbele dosis omdat je wekelijks de helft ververst. Dat is normaliter dus rond de 40/4 mg. Nu zal ook de bak wel wat nitraat produceren en er zal wel wat nitraat in je kraanwater zitten dus wat ik zei is in theorie.
Maar goed met voldoende planten zal er ook verbruik zijn dus de invloed van het kraanwater en wat de bak aanmaakt zal vaak te verwaarlozen zijn. Ik volg in 2 bakken de EI en meet eigenlijk nooit de waterwaarden.
Voeg je ook co2 toe?
Al vaker las ik het in je berichten, John. Jij volgt met 2 bakken EI. Waarom eigenlijk met (maar) 2 bakken? Bevalt zoiets goed dan zou je het overal toch toepassen. Indien het tegenvalt blijf je er helemaal vanaf. Vandaar dus mijn nieuwsgierige vraag; waarom dit systeem in 2 van je bakken?
 
De rest zijn bakjes van 54 liter of minder waar eigenlijk erg weinig verbruik is en daarom pas ik daar niet de EI toe. Daar wissel ik wekelijks maar 10% en voeg iets nitraat en fosfaat toe waardoor deze daar 5 en 0,5 mg is.
De EI bevalt erg goed maar in bakjes met erg weinig licht en geen co2 en makkelijke planten is het niet nodig vindt ik.
 
De rest zijn bakjes van 54 liter of minder waar eigenlijk erg weinig verbruik is en daarom pas ik daar niet de EI toe. Daar wissel ik wekelijks maar 10% en voeg iets nitraat en fosfaat toe waardoor deze daar 5 en 0,5 mg is.
De EI bevalt erg goed maar in bakjes met erg weinig licht en geen co2 en makkelijke planten is het niet nodig vindt ik.
Ah, heel duidelijk! (Soms ben ik gewoon te nieuwsgierig, ik weet het...) Dank voor je antwoordt!
 
Klopt Jaap maar in de regel zal dat niet zo veel zijn denk ik en de bakken met de EI verbruiken in de regel ook flink dus dan zal zo n beetje weinig invloed hebben denk ik.
Nou dat zal van bak tot bak verschillen John bij mij ontstaat er al rap een flink overschot aan po4 als ik de waarden aan houd die EI voor schrijft
Sterker nog nu voeg ik nagenoeg geen po4 toe nu blijft de waarde mooi in balans
 
Ah, heel duidelijk! (Soms ben ik gewoon te nieuwsgierig, ik weet het...) Dank voor je antwoordt!


Vragen staat vrij Ben en daarbij heb ik in de kleinere bakken ook de helft bedekt met drijvers dus het licht is erg beperkt en daardoor de vraag naar voeding ook. Zo heb ik weer wat minder werk met het onderhoud😉

Nou dat zal van bak tot bak verschillen John bij mij ontstaat er al rap een flink overschot aan po4 als ik de waarden aan houd die EI voor schrijft
Sterker nog nu voeg ik nagenoeg geen po4 toe nu blijft de waarde mooi in balans

Op welke waarden kom je dan uit Jaap want ik zit na het toevoegen hier zo rond de 40/4. Maar je hebt gelijk dat dit per bak kan en zal verschillen.
 
Op 20/2 en de planten groeien de bak uit ga ik hoger dat lijkt het de groei te stagneren
Zou best eens kunnen komen door de verhouding licht en diepte van de bak althans das mijn vermoeden
 
Ja goede vraag Jaap en voor het eerst dat ik hoor dat bij hogere waarden de groei stagneert. Kan het te maken hebben met het feit dat bij hogere waarden de plant moeilijker sporen en andere elementen kan krijgen en de verhouding wellicht wat uit balans is dan? Dat zie je soms ook met een hoge kh want ook dan is het aanbod kh groot waardoor de plant moeilijker de andere voeding kan bemachtigen.
Maar ja ik roep ook maar wat hoor😉
 
Ik voeg CO2 toe (Colombo CO2 Advance 800gr). Heb net de dropchecker weer in het aquarium gehangen dus zal morgen, in de loop van de dag, weer weten hoe het met die waarden zit.

De komende tijd zal ik de watermetingen net voor de waterwissel doen om het verbruik te monitoren.

Wellicht was het ook wel handig van mij geweest om wat meer technische info over mijn aquarium te geven. Daarom hierbij alsnog...

Het is een klein aquarium van netto zo'n 54 liter. De verlichting is als volgt opgebouwd:

Hoofdverlichting (11-20u)
8 watt LED, 6500K en 624 lumen

Extra verlichting (15-18u)
15 watt T8 Amazon Day, 3000K en 900 lumen

CO2 schakelt tegelijk met de extra verlichting aan en uit.


Filtering loopt via de standaard Juwel Eccoflow 500, gevuld met grove en fijne sponzen en Sera Siporax (mini).


Wat ik mij ook nog afvroeg. De EI-methode gaat uit van 50% waterwissel bij een toevoeging van 100% stockoplossing per week (in mijn geval 120ml micro en 120ml macro). Stel ik wil geen 50 maar 25% water verversen per week, kan ik dan de dosis per week gewoon verlagen naar 60ml of gooi je hier de hele methodiek mee overhoop?
 
Stel ik wil geen 50 maar 25% water verversen per week, kan ik dan de dosis per week gewoon verlagen naar 60ml of gooi je hier de hele methodiek mee overhoop?
Ja dat kan wel, alleen loop je wel de kans dat de waardes sneller op kunnen lopen omdat je de bak niet echt reset met een 25 % verversing.
Dus in het begin zo nu en dan meten is wel aan te raden, na verloop van tijd weet je wel wat er wordt verbruikt, en hoef je minder vaak te meten.
 
Er vanuit gaande dat ik beide oplossingen eenmaal per week (beide 120ml)
Het is een klein aquarium van netto zo'n 54 liter.
Hoeveel poeder los jij op in 500 ml als ik vragen mag, 120 ml is wel heel erg veel als je de standaard stockoplossing maakt.
Ik voeg namelijk maar 40 ml van beide wekelijks toe op 190 liter water, en dat geeft dan 20/2 (No3/Po4)

Waarschijnlijk heb je zo'n EI calculator gebruikt?

Als je bijvoorbeeld 82 gram No3 en 8 gram Po4 oplost in 500 ml, dan hoef je op 54 liter maar 10 ml per week te doseren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook geprobeerd om in de meterbak ipv 50 dan 25% te verversen en voegde toen dus wekelijks 1 mg toe aan fosfaat maar dat bleek te weinig en gaf een tekort dus ben weer snel overgestapt op de normale EI.
 
ipv 50 dan 25% te verversen
Best vreemd eigenlijk, in theorie zou dat niet uit moeten maken maar in de praktijk dus wel.
Je zou eerder verwachten dat je een overschot zou krijgen omdat je minder ververst, en dus de fosfaat die de bak zelf produceert minder afvoert.
 
Ja het verbruik ligt hier rond de 1,2 mg schat ik zo in en als je telkens dan maar 1 toevoegt dan slinkt de reserve snel weg en ga je op den duur dus een tekort krijgen. Zolang je meer toevoegt dan het verbruik is het goed.
 
Ja daar zit wat in, zelf voeg ik ook 20/2 toe, geen idee wat mijn bak verbruikt eigenlijk, maar dat zal meevallen met maar 6 uur verlichting.

Jij voegt ook 20/2 toe en de waardes lopen dan op tot 40/4?
Ik zat te denken om 30/3 toe te gaan voegen maar dan zou ik uit gaan komen op 60/6, en dat lijkt me toch wel iets te veel.
 
Ja meestal als ik al meet zit het na het toevoegen rond de 40/4 inderdaad of een tikkie hoger maar dat is lastig te beoordelen. Je hebt maar 6 uur licht en dat is vrij weinig dus meer toevoegen zal weinig meerwaarde hebben.
Wat je kan doen is het na de toevoeging meten en weer voor de verversing en dan weet je wat je verbruik is.
 
Ja die kun je beter altijd in huis hebben voor het geval dat en voor 39 euro heb je al een nieuwe koffer met testen.
 
Hoeveel poeder los jij op in 500 ml als ik vragen mag, 120 ml is wel heel erg veel als je de standaard stockoplossing maakt.

Ik houd het recept aan dat ik een aantal jaren geleden eens heb geprint toen ik begon met het zelf mengen. Nu ik deze vergelijk met het recept wat vandaag aangeboden/geadviseerd wordt op dezelfde website zie ik toch wel wat verschillen, zo wordt MgSO4 niet meer meegenomen en zijn de aangegeven verhoudingen anders (voor de micro oplossing wordt nu ook geen CSM+B meer gebruikt maar Tenso Cocktail. Ik gebruik op dit moment 1.52 gram CSM+B op 480 ml water).

Hieronder vind je een overzicht van de meststoffen zoals deze op mijn recept staan met daarbij de uiteindelijke toevoeging van de elementen per week.

Berekeningen (via Rotala Butterfly) zijn nu gedaan op basis van het aantal gram dat ik toevoeg aan 480 ml water en bij een dosering van 120 ml per week.

KNO3
7.84 gram (NO3 22.26 | K 14.04)

KH2PO4
0.88 gram (PO4 2.84 | K 1.17)

K2SO4
9.72 gram (K 20.19 | S 8.28)

MgSO4
10.04 gram (Mg 4.58 | S 6.05 | dGH 1.06)


Het vernieuwde recept (480 ml, 120 ml per week) gaat uit van de volgende stoffen en verhoudingen (berekening toevoeging van elementen komt weer van Rotala Butterfly):

KNO3
7.92 gram (NO3 22.49 | K 14.18)

KH2PO4
0.64 gram (PO4 2.07 | K 0.85)

K2SO4
3.6 gram (K 7.48 | S 3.07)



Wanneer ik nu wekelijks 20 ppm NO3 en 2 ppm PO4 toe wil gaan voegen, uitgaande van 500 ml oplossing en dosering van 10 ml kan ik de stockoplossing dan als volgt maken?

KNO3
88 gram (NO3 20 | K 12.61)

KH2PO4
7.75 gram (PO4 2 | K 0.82)

K2SO4
39.53 gram (K 6.57 | S 2.69)
 
KNO3
88 gram (NO3 20 | K 12.61)

KH2PO4
7.75 gram (PO4 2 | K 0.82)

Dit voeg ik ook zo ongeveer toe in een fles van 500 ml en om met 20/2 te verhogen moet je 20 ml per 100 liter toevoegen. Ik voeg hoeveelheden van 83 en 4 gram toe maar verdubbel de fosfaat tot 8 zodat je het in een fles kan doen en aan 20 ml voldoende hebt. Kaliumsulfaat gebruik ik verder niet omdat in de andere 2 al voldoende kalium zit.
 
Wanneer ik nu wekelijks 20 ppm NO3 en 2 ppm PO4 toe wil gaan voegen, uitgaande van 500 ml oplossing en dosering van 10 ml kan ik de stockoplossing dan als volgt maken?

KNO3
88 gram (NO3 20 | K 12.61)

KH2PO4
7.75 gram (PO4 2 | K 0.82)

K2SO4
39.53 gram (K 6.57 | S 2.69)

Ja die berekening klopt wel. als je bak precies 50 liter was geweest had je namelijk 82 gram NO3 moeten oplossen om met een 10 ml dosering op 20 ppm uit te moeten komen.
De fosfaat klopt ook, voorheen was het namelijk geen 4 gram maar 3,56 als ik het me goed herinner, vandaar dat het wat lager is in de berekening.

Ik besef me nu wel dat je dan wel erg lang met de fles doet (bijna een jaar) ik weet niet of het zo lang houdbaar is (denk het wel)
 
Ik heb niet alles gelezen maar onderstaande uitspraak viel me op en ik denk dat er niemand op heeft gereageerd (tenzij ik het gemist heb) dus bij deze...
😉

Het is een klein aquarium van netto zo'n 54 liter. De verlichting is als volgt opgebouwd:

Hoofdverlichting (11-20u)
8 watt LED, 6500K en 624 lumen

Extra verlichting (15-18u)
15 watt T8 Amazon Day, 3000K en 900 lumen

CO2 schakelt tegelijk met de extra verlichting aan en uit.

Het is beter om de co2 eerder aan te schakelen dan de lichten (en ook eerder uit te schakelen dan de verlichting).
Op die manier zorg je ervoor dat het co2-gehalte op peil is vanaf de start van de verlichting.
Wanneer je in jouw specifiek geval pas om 15u start met toedienen dan zal je pas voldoende co2 in de bak hebben rond 17u (dit is maar een ruwe schatting, hangt af van de manier en de mate van toedienen).
Dat betekent eigenlijk dat je planten het grootste (en belangrijkste) deel van de dag niet voldoende co2 ter beschikking zullen hebben en dat je co2 levels niet stabiel zullen zijn doorheen de fotosynthese.

Persoonlijk zou ik enerzijds de co2 vroeger opstarten (anderhalf tot twee uur voor de eerste lichten, dus de hoofdverlichting, aangaan en uitschakelen rond 18u zoals je nu al doet).
Anderzijds zou ik ook de periode met extra verlichting een beetje vroeger in de cyclus programmeren (vanaf 13u bvb). Ik denk dat je dan makkelijker een evenwicht zult bereiken.

My two cents
😉
 
@jessicapilon @Patrix bedankt voor jullie reacties. Ik zal bij het maken van de nieuwe oplossing 88 gram KNO3 en 7.75 gram KH2PO4 aan gaan houden, de K2SO4 zal ik voortaan weglaten aangezien ik inderdaad geen tekort aan Kalium zal verwachten. Voor wat betreft de houdbaarheid, ik neem aan dat het toch geen probleem zal zijn om +/- een jaar met de oplossing te doen? Is het overigens aan te raden om gedemineraliseerd water te gebruiken? Ik gebruik nu eigenlijk altijd gewoon (lauw) kraanwater.

@willem666 Goed punt. Ik zal de tijden voor zowel de CO2 als de extra verlichting van elkaar loskoppelen en aanpassen. Wat bedoel je precies met "de periode met extra verlichting een beetje vroeger in de cyclus programmeren (vanaf 13u bvb)", doel je hiermee ook op een langere brandtijd (bijv. van 13:00 tot 18:00) of puur op het verschuiven van de huidige brandtijd (nog steeds drie uur maar dan tussen 13-16u)?
 
Ik mak het ook met kraanwater aan maar men adviseert wel om dit niet te doen ivm schimmels en van alles wat er in het water zit. Als je zo lang met de oplossing doet dan zou ik het zelf halveren of eventueel 1/4 ervan aanmaken.

Het is beter om de co2 eerder aan te schakelen dan de lichten (en ook eerder uit te schakelen dan de verlichting).


Klopt helemaal en ik had deze opmerking niet opgemerkt.
 
Wat bedoel je precies met "de periode met extra verlichting een beetje vroeger in de cyclus programmeren (vanaf 13u bvb)", doel je hiermee ook op een langere brandtijd (bijv. van 13:00 tot 18:00) of puur op het verschuiven van de huidige brandtijd (nog steeds drie uur maar dan tussen 13-16u)?

Ik bedoelde vooral het verschuiven van de piek.
Dit enerzijds omdat wanneer je de co2 vroeger opstart krijg je ook sneller hogere co2 waardes. Door de extra verlichting ook vroeger aan te schakelen zorg je ook vroeger verbruik van de co2.
Anders riskeer je dat de co2 te hoog oploopt voordat de extra verlichting erbij komt (en voor hoger verbruik zorgt).
Anderzijds is de fotosynthese ook iets belangrijker tijdens de eerste lichturen voor goede groei.

De piekuren uitbreiden kan je geleidelijk aan doen door je te baseren op de groei van de planten dus dat is zo dringend niet.
 
Ik bedoelde vooral het verschuiven van de piek.
Dit enerzijds omdat wanneer je de co2 vroeger opstart krijg je ook sneller hogere co2 waardes. Door de extra verlichting ook vroeger aan te schakelen zorg je ook vroeger verbruik van de co2.

Bedankt voor je toelichting Willem :petjeaf:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan