Waterwaarden voor opstart blackwater


Alexke

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2012
Berichten
605
Locatie
Itegem, Heist op den Berg, België
Hallo,

Ik heb enkele jaren ervaring met een gezelsschapsaquarium, maar ik zou nu graag een blackwater bioptoop maken. Ik heb een Juwel Vision 180 en aangezien we gaan verhuizen, vind ik dit ook een goede moment om een plan op te stellen om hier eens mee te beginnen. Ik zou graag apistogramma's cactuoides houden en potlootvisjes. Dit zijn niet per se de moeilijkste visjes die ook in een gewoon aquarium zouden kunnen worden gehouden, maar ik zou hiermee willen beginnen. Ik zou dan ook graag een pH van 6,5 en een GH van 5-8 nastreven.
Ik heb echter geen echte ervaring met de pH naar beneden te krijgen en zou daarom graag wat raad hebben van jullie. Ik heb in het nieuwe huis mogelijkheid tot gefilterd regenwater (mits een tussenkraantje aan de wasmachine) en zou dus gedeeltelijk hiermee het water kunnen verversen. De manieren die ik kan gebruiken na al wat info te hebben opgezocht zijn:
- filteren over turf
- eikenbladextract (water voor de wissel ook prepareren)
- elzenproppen
- Bladeren, takjes, hout
Nu weet ik niet hoeveel turf je zo zou moeten nemen, hoeveel eikenbladextract ik zou moeten gebruiken, of dit allemaal wel volstaat om de pH voldoende naar beneden te krijgen. Graag jullie expertise!! :)
 
Hoeveel turf is lastig te zeggen want je hebt flinke verschillen in kwaliteit dus dat ontdek je wel met proberen denk ik. Tevens hangt het af van het water wat je gaat gebruiken met verversen.
 
Maar het is mogelijk om met regenwater, turf, eikenbladextract enzo tot een laag genoege pH te komen? Is er dan geen risico op instabiliteit door de lage KH of heb ik dit fout begrepen? Is het best om dan een trial en error toe te passen in het begin?
 
Maar het is mogelijk om met regenwater, turf, eikenbladextract enzo tot een laag genoege pH te komen? Is er dan geen risico op instabiliteit door de lage KH of heb ik dit fout begrepen? Is het best om dan een trial en error toe te passen in het begin?
Eikenblad extract is een enorm zuur goedje en kan inderdaad tot schommelende waarden leiden met een lage KH.

Je ook op osmose over kunnen gaan met turf? De turf zorgt voor de buffer in dat geval, afhankelijk van het soort turf gaat het naar een bepaalde pH. Wel goed inlezen hierover..

Ik weet dat er wel een aantal forumleden zijn hier met blackwater bakken op die manier :)
 
eiken-extract is grotendeels gewoon een sterk zuur, maar omdat zoutzuur, of fosfor zuur of zwavel zuur niet zo gezellig klinkt voor het aquarium....

Mijn advies is niet gebruiken. Met sterke zuren, ook in verdunde vorm krijg je snel uitschieters in je pH. bovendien voeg je allerlei stoffen toe terwijl zwart water juist gekenmerkt wordt door heel weinig opgeloste stoffen (lage osmotische druk)

waterwaardes voor echt zwart water is:
pH 3-6
KH 0
GH 0
TDS < 50.

de pH schommelt altijd een beetje. dat is normaal en dus kunnen vissen etc daar prima tegen, gebeurt in de natuur niet minder dan in het aquarium.
Voor de normale schommelingen maakt het eigenlijk niet uit of je water heel hard, of heel zacht is. Tenzij je gekke dingen doet (zoals sterke zuren in je bak gieten) heb je helemaal geen buffer nodig, het dient nergens toe, een regelmatige waterverversing is voldoende.

als je echt zwart water wilt is turf en osmosewater het enige wat je nodig hebt. Zonder osmose oid gaat het imo niet, dan krijg je water met een kleurtje,
 
Gewoon puur regenwater gebruiken, wat catappa en bv. Eiken bladeren erin en wat gedroogde turf.
De waterwaarden van deze bak zijn 30 ppm, ph 6 (gaat nog wat zakken) kh,gh,po4,no3 allemaal 0.


Groetjes John.
 
Ik heb jaren wildvang altums gehouden in zwartwater.
Ik gebruikte puur osmosewater, en filterde dat flink over turf. De pH blijft daarmee hartstikke stabiel. Ik meen uit mijn hoofd dat de pH 3,5 was. Elzenproppen en rooibosthee werken geweldig om de juiste kleur te krijgen. Zo nu en dan een inimini beetje mineralen toevoegen voor de vissen.
eikebladvaren doet het nog in deze waterwaarden als je planten wil.
voordeel is dat je nooit tegen algenplagen aanloopt en de ruit maar sporadisch hoeft te poetsen.
 
Okee iedereen heel erg bedankt al voor de info!! :DD Ik kon even door de bomen het bos niet meer zien :)
Nice dat er weinig algen komen, daar had ik nog niet over nagedacht! :D Dit zou echt mijn eerste projectje worden om in de toekomst wat moeilijkere visjes te houden.

Welke turf raden jullie mij aan? Is er veel verschil in?

En John, hoewel ik er wel wat meer hout en takken in zou plaatsen vind ik dit ook wel echt super rustgevend :D
Gewoon puur regenwater gebruiken, wat catappa en bv. Eiken bladeren erin en wat gedroogde turf.
De waterwaarden van deze bak zijn 30 ppm, ph 6 (gaat nog wat zakken) kh,gh,po4,no3 allemaal 0.
Bekijk bijlage 326209

Groetjes John.
 
Voor in het filter zou ik turfgranulaat aanraden, ik heb nooit veel verschil gemerkt tussen verschillende merken. pH verlagende bodems voor garnalen, of dubbelgebakken akadama zijn ook geschikt als pH verlagers in het filter, maar geven geen kleur af, wat je een voordeel of nadeel kunt vinden.
filteren over turf is trouwens niet nodig als je veel turf en bladeren etc in de bak hebt.
voor in de bak zou ik turfvezels aanraden, witturf platen kunnen ook. zwarte turf geeft drek in je aquarium.

turfvezels zijn hier te krijgen https://www.killivissenencorydoras.nl/45507958
 
Okee iedereen heel erg bedankt al voor de info!! :DD Ik kon even door de bomen het bos niet meer zien :)
Nice dat er weinig algen komen, daar had ik nog niet over nagedacht! :D Dit zou echt mijn eerste projectje worden om in de toekomst wat moeilijkere visjes te houden.

Welke turf raden jullie mij aan? Is er veel verschil in?

En John, hoewel ik er wel wat meer hout en takken in zou plaatsen vind ik dit ook wel echt super rustgevend :D

Bak is aan het opstarten, hout, stenen etc komt vanzelf, neem er de tijd voor 👍
Ik gebruik de turf vezels van Zoo best.
Het zuurt het water goed aan , geeft mooie kleur aan het water maar lijkt ook wel de boel te stabiliseren.
Heb ooit eens 20 doosjes voor weinig gekocht van een dierenwinkel die ging stoppen.

Groetjes John.
 
Bedankt! Dan ga ik het proberen met turf en regenwater (eventueel osmose als het regenwater niet voldoet). Ik lees dat de dosering van turfgranulaat ongeveer 100g per 100l is, klopt dit?
Moet ik voor mijn waterwissels het water voorbereiden? Want dan is de pH van het nieuwe water toch heel wat hoger?
 
Als je puur osmosewater gebruikt heb je geen buffering. Als je dat in je bak pompt neemt dat gewoon de pH van de bak over. Wel de turf verversen als je merkt dat die uitgewerkt begint te raken. Ik had een apart potfilter op de bak staan waar de turf in zat.
 
En turf gewoon zoveel gebruiken als je nodig hebt. Ik had een 2000 liter water en had de grootste eheim potfilter vol turfgranulaat er op staan. Als je dat in 50liter zakken bij zoo zajac koopt is dat helemaal niet duur.
 

Terug
Bovenaan