waterwaarden


S

Sterrekind

Guest
Aangezien de zoekfunctie en ik niet echt goede maatjes zijn stel ik de vraag nog maar een keertje.

Ik heb net een testkoffer ( JBL) gekocht en heb de laborante uitgehangen. Heb nitriet, nitraat en ammoniak getest.

Nitriet was duidelijk aan de hoge kant, zat op 0.4 ( we gaan zo 50% verversen)
Nitraat is aanwezig in de bak, wat een goed teken is heb ik begrepen, staat op 1
Ammoniak is nauwelijks af te lezen, minder als 0.5 wat ook goed is dacht ik

Kan ik met zekerheid nu stellen dat ik op dit moment een nitrietpiek heb in de bak doordat mijn bacterie-cultuur goed aan het opstarten is, en zou het nitraat nu moeten gaan steigen en nitriet moeten gaan dalen?

Totdat nitriet niet meer meetbaar is zullen we dagelijks 50% blijven verwisselen, kunnen we verder nog iets doen? De visjes hebben er ogenschijnlijk geen last van, hangen niet boven in de bak te happen enzo, maar ik vind het toch een naar idee voor ze.
 
Helemaal juist, je nitriet is hoog en wordt dus duidelijk omgezet in nitraat.
Bij mij liepen de Nitriet en Nitraat pieken tegelijk op!
Alleen Boeddha had hier wat last van dat ik merkte, maar Braampje en Midnight totaal niet!

Als je Ammoniak en Nitriet 0 zijn en je nitraat niet extreem hoog dan is je cyclus rond!

Ik verversden elke dag 50%, je kan minder gaan voeren bijv. 2 keer per dag,
hierdoor gaan ze ook minder poepen en dan kunnen de bacteri�n geleidelijk aan groeien!

Verder is het gewoon wachten en in de gaten houden!
 
Maar als de bak aan het opstarten is absoluut niet verversen! Tenzij er al vis inzit??
 
Goldie83 zei:
Maar als de bak aan het opstarten is absoluut niet verversen! Tenzij er al vis inzit??

Ja de visjes zitten er in helaas. Ben helemaal fout begonnen :)
 
Ja precies, dat doen we ook al sinds het aquarium draait, elke dag 50% verversen
 
Voor nu kan je inderdaad niet veel meer doen dan dagelijks verversen. Wat je wel nog zou kunnen doen na het verversen tussendoor wat opstartbacterie�n toevoegen om het wat sneller te laten gaan. Het filtermedium van Easylife bijvoorbeeld dit is ook meteen een stresslesser voor je vissen of Bio Nitrivec van Sera.
 
Die opstartbacteri�n die zitten er al in, moet ik dat bij iedere verversing opnieuw er bij doen? Dat is toch veel te veel dan?
 
Easylife aquastart is ook goed te gebruiken bij nitrietproblemen. Ik meen dagelijks doseren tot de nitriet afneemt. Daarnaast idd water verversen.
 
Weet iemand misschien hoe lang het nitriet hoog kan blijven? In die zin, ik zit met mijn bak midden in een enorme nitrietpiek, al drie dagen op rij is het nitriet aan de gevaarlijk hoge kant, en al drie dagen op rij ververs ik dus 100% op een dag ( 50% s'ochtends, en s'avonds voor ik naar bed ga weer 50%)

Het nitraat is ook stijgende, dit is een goed teken, en ammoniak is keurig laag.

Ik heb er eergisteren twee zakjes gel-bacteri�n bij gedaan in het nieuwe filter. Hoe lang is het normaal dat een nitrietpiek duurt, wanneer zou het nitrietgehalte moeten gaan zakken?
 
Ow en filtermedium van Easylife heb ik er ook al een keer ingehad, ik vind het alleen nogal een kostbare verspilling om het er in te doen bij 100% verversing dagelijks.
 
Waarom ververs je elke dag 100%, dan kunnen de bacterien toch niet groeien?
Ik zou het bij 50% houden en elke keer een dosis filter medium doen.. dit zijn bacterien die nodig zijn voor de cyclus!
 
Je moet geduld hebben tot het moment dat er voldoende bacterien in je bak zitten die de nitriet in nitraat kunnen omzetten. Dit heeft enige tijd nodig dus.
Zoals Misuzu ook zegt gewoon de helft verversen.

Er is soms wel wat discussie of de opstartbacterien nu echt zo goed zijn. Beter gezegd of het echt werkt.
Je moet nu toch gewoon geduld hebben en de waarden goed blijven meten en verversen.
Hoe hoog is de no2 nu dan?? Tetra druppeltest voor no2 begint dacht ik pas bij 0.3 aan te geven dus opzich is 0.4 niet het einde van de wereld, maar wel blijven meten en verversen.
Het moet weer 0 worden.
 
Bacteri�n zitten toch in het filter, niet zozeer in het water ?Ik heb altijd begrepen ( hier gelezen )dat je met verversen van water geen bacteri�n weg doet, omdat deze immers voornamelijk in het filter zitten.

Geduld heb ik wel, al moet ik dit nog zes weken lang doen, maakt mij niet uit, het gaat mij om de visjes. Die lijken er geen last van te hebben maar het is bekend dat nitriet gewoon gif is voor ze.
 
no2 is nu 0.5 ( tussen 0.4 en 0.6 in) en dit was vlak voor verversen. Behoorlijk hoog dus. Nitraat stijgt wel netjes mee, zit nu ongeveer op 5
 
Ja uiteindelijk wel, maar met het opstarten moeten deze nog groeien, en dan is het niet handig als je steeds al het water weg doet.. waar ze in groeien!
en daarna gaan ze in de filter en in de bodem zitten.. maar ik zou niet al het water steeds weg doen.. volgens mij duurt het dan nog veel langer!
 
Okee, dus ongeacht het hoge nitriet-niveau gewoon 1 keer per dag verversen aanhouden?
 
Je kan wel meerdere keren doen ( adviseerde jones mij toen ook )
Maar ik zou het wel bij 50% houden.. of 70% ofzo.. maar niet 100%

Ik deed 1 dag 70% omdat het toen heel hoog was, en toen elke dag 50% tot het weer zakte
en elke dag filter medium erin!

je ziet ook dat eerst je bak heel lang wit blijft.. maar hoe meer bacterien je opgebouwd hebt hoe sneller het weg gaat..
bij mij is het nu al na een paar minuten weg! terwijl het eerst echt 1 of 2 dagen wazig was!
 
Sterrekind zei:
no2 is nu 0.5 ( tussen 0.4 en 0.6 in) en dit was vlak voor verversen. Behoorlijk hoog dus. Nitraat stijgt wel netjes mee, zit nu ongeveer op 5
Ok, duidelijk geen 0, maar zoals ik al zei ook niet echt hoog hoor. De tetra druppeltest geeft pas aan bij 0,3 en loopt dan op. Daar zit je net boven dus.
maar goed het hoort 0 te zijn dus gewoon geduld en verversen.
Als er geen vissen in zouden zitten dan zou je niet hoeven te verversen.
 
Ik doe niet 1 x 100 % hoor, maar twee keer per dag 50 %, dat is toch samen 100 of zie ik dat verkeerd?

Filtermedium is binnen een paar uur weer helder. Heb wel wat groene aanslag op de stenen en wat bruine puntjes ( ik denk puntalg, is ook normaal bij starten van een bak begreep ik)
 
jessicapilon zei:
Sterrekind zei:
no2 is nu 0.5 ( tussen 0.4 en 0.6 in) en dit was vlak voor verversen. Behoorlijk hoog dus. Nitraat stijgt wel netjes mee, zit nu ongeveer op 5
Ok, duidelijk geen 0, maar zoals ik al zei ook niet echt hoog hoor. De tetra druppeltest geeft pas aan bij 0,3 en loopt dan op. Daar zit je net boven dus.
maar goed het hoort 0 te zijn dus gewoon geduld en verversen.
Als er geen vissen in zouden zitten dan zou je niet hoeven te verversen.

Nee maar d'r zitten wel vissen in :), dat was nou net het probleem :cool:
 
Ok, maar daarom ververs je nu toch ook. lees de link maar eens en dan zie je dat een veel hogere concentratie pas dodelijk is hoor.
http://www.dewinters.nl/artikelen/nitri ... blemen.htm

Edit: natuurlijk is het nu ook giftig maar je ververst dus meer kun je niet doen en je waarden zijn ook weer niet zo hoog.
Volgens de tabel is 0,5 zorgelijk.
Natuurlijk zijn er gevoelige vissen.
Dus nogmaals: verversen blijven en geduld hebben. Meer kun je nu niet doen.
 
Oki, ja 2 x 50% zou nog wel kunnen, smorgens en s'avonds ofzo!
maar ik zou niet in 1 keer 100% doen! :D

Ik hoop dat het snel zakt!
 
Misuzu zei:
Oki, ja 2 x 50% zou nog wel kunnen, smorgens en s'avonds ofzo!
maar ik zou niet in 1 keer 100% doen! :D

Ik hoop dat het snel zakt!

Nee, ze gaan zo spartelen als het water echt helemaal weg is :D
 
Sterrekind zei:
Nee, ze gaan zo spartelen als het water echt helemaal weg is :D

Grapjas :D :D :D

Succes met het verversen de komende tijd. Ik zou gewoon 1x per dag ruim 50% verversen aanhouden en elke dag n� het verversen filtermedium toevoegen voor het deel dat ververst is. Dus 100 liter ververst dan ook voor 100 liter het benodigde filtermedium aanvullen.
 
!

Ow ja dat is wel te doen, alleen voor die 120 liter die weg is bijvullen, ik deed steeds volledig bijvullen
 
Re: !

Ik zou dat spul sowieso niet gebruiken. Dan kan je beter zeoliet kopen en in je filter leggen. Is goedkoper, je doet er maanden mee (daarna moet het geregenereerd worden met zout en kan je het weer maanden gebruiken) en het laat geen residu achter in de bak zelf en de filter(slangen).
 
Re: !

Maar zeoliet zet gifstoffen om, maar filtermedium is bacteri�n toevoegen die nodig zijn.
Plus dat het je vissen meer weerstand goed.
Water helderder maakt en een boost geeft in je aquarium..
 

Terug
Bovenaan