Wat is er nieuw

Waterwaardes controleren

• Onderwerp starter Onderwerp starter TdVries
  • Startdatum Startdatum
T

TdVries

Guest
Goedemorgen,

ik vroeg me af hoevaak jullie de waardes van het water testen en welke waardes jullie dan testen.

Daarnaast, houden jullie deze bij? of alleen bij afwijkingen?

WEinig.

Met regelmatig water verversen, heb je al 75 % gewonnen.

Zie je iets wat je denkt, is dat goed. dan een test doen.

Ik heb een testkit met testdruppels voor PH KH GH en NO2 geloof ik. zijn dit de juiste waardes? of is het ook goed om te weten hoe het met fosfaat en nitraat zit ivm plantengroei / algen.

Tja, zou wel beter zijn.
Die moet je dan los bij kopen.
Kijk dan welke het goedkoopste is, JBL of Sera.

Daar word heel verschillend mee omgegaan, velen testen praktisch nooit of ze moeten een verandering in de bak constateren.
Anderen, en dit zijn vaak de mensen die vissen hebben die aan specifieke waarden moet voldoen, zullen vaker testen.
En er zijn ook mensen welke juist de waarden regelmatig controleren uit hobby en vinden dit leerzaam, of zijn experts op dit gebied en testen dingen uit.

De meeste druppeltest als JBL, Sera en Columbo voldoen prima, dat wil zeggen dat je een redelijke indicatie van de moment opname krijgt.

Hieronder nog even de resultaten van een laatst gehouden Poll.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1852595

jessicapilon zei:
Nitraat en fosfaat zijn voor de groei erg belangrijk. In deze koffer zitten de belangrijkste testen:

https://www.vijverbenodigdheden.nl/colo ... oCcFvw_wcB
Even verduidelijken, John doelt hier op de Planten groei, voor de vissen heeft dit niet direct invloed 🙂

Wat betreft je vraag over het bijhouden, dit kan als je regelmatig meet een mooi overzicht worden waar je lering uit kan trekken, en de invloed van het waterverversen en toevoegen van voedingen een handvat kan zijn, omdat je de verschillen duidelijk gaan worden.

Dat is een mooie koffer John. Ik heb alleen nog genoeg vloeistof voor de 4 waardes uit mijn eerder post. losse flesjes voor de laatste 2 zijn alleen bijna even duur als de gehele koffer...

Juist, dus doe je er wijzer aan ,een nieuwe koffer te kopen.
Is alles weer vers. en op datum.

TdVries zei:
Dat is een mooie koffer John. Ik heb alleen nog genoeg vloeistof voor de 4 waardes uit mijn eerder post. losse flesjes voor de laatste 2 zijn alleen bijna even duur als de gehele koffer...

Via Wesdijk kun je Colombo refills kopen voor rond de 2,50.

TonHageraats zei:
jessicapilon zei:
Nitraat en fosfaat zijn voor de groei erg belangrijk. In deze koffer zitten de belangrijkste testen:

https://www.vijverbenodigdheden.nl/colo ... oCcFvw_wcB
Even verduidelijken, John doelt hier op de Planten groei, voor de vissen heeft dit niet direct invloed 🙂

Wat betreft je vraag over het bijhouden, dit kan als je regelmatig meet een mooi overzicht worden waar je lering uit kan trekken, en de invloed van het waterverversen en toevoegen van voedingen een handvat kan zijn, omdat je de verschillen duidelijk gaan worden.

Ik ging ervan uit dat de TS dat begreep omdat hij vroeg of de no3 en po4 van invloed zijn op de plantengroei 😉.

Ik zit even op de site van wesdijk te kijken, ik zie alleen geen tests van 2,5... kijk ik verkeerd?

Edit: Gevonden🙂

ik had ze gevonden ja🙂

Nou heb ik de Phosphate, daar heb je flesje 1 en 2 van en een poeder. moet ik die alle drie hebben🙂

Als je nu een ander merk hebt dan zou ik ze alle 3 nemen voor de zekerheid. Als je dit merk (=Colombo) eenmaal hebt dan hoef je alleen de lege te vervangen.
Ik zou geen 2 merken door elkaar gebruiken.

TdVries zei:
ik had ze gevonden ja🙂

Nou heb ik de Phosphate, daar heb je flesje 1 en 2 van en een poeder. moet ik die alle drie hebben🙂

De bedoeling van navul-sets, is het navullen. Men gaat ervan uit dat je de cuvet, maatschep en de kleurenkaart al hebt. Dus je koopt dan enkel het flesje, potje wat leeg is.
Als je de test set nog helemaal niet hebt. Moet je die eerst compleet kopen.

Ik heb een JBL koffer gekocht. Daar zit alles in. Ik hoef daarna enkel nog navul-flesjes te kopen.

Zelf heb ik gemerkt dat Ijzer (Fe) en Nitraat (NO3) de belangrijkste zijn, hiermee regel ik de bemesting.
Je zou eventueel nog Fosfaat (PO4) kunnen nemen.

De overige testjes gebruik ik af en toe. Meer ter controle. Ben chemisch analist, dus ja doe het ook uit nieuwsgierigheid. Is het nodig, nee. Mits de bak goed loopt.

TdVries zei:
Goedemorgen,

ik vroeg me af hoevaak jullie de waardes van het water testen en welke waardes jullie dan testen.

Daarnaast, houden jullie deze bij? of alleen bij afwijkingen?

Het programma [color:#FF0000]"Aqualot 2 proffesional"[/color] bewijst goede diensten, ook bij het bijhouden van waterwaardes. De waardes die het meest getest worden zijn denkelijk: PO4 Fosfor, NO3 Nitraat, en Fe Ijzer.

No2,No 3, Po4 FOSFAAT. GH. ijzer meer ik nooit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan