Waterwaardes hulp gevraagd


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Beste lezers ,
Vandaag mijn Colombo testkoffer binnen gekregen . Ik neem jullie even mee met mijn waardes en hoop dat jullie mij er meer over kunnen vertellen of dit goede waardes zijn . Ik heb de laatste tijd veel last van gaten in planten , zweefvuil en veel groene aanslag op mijn ruiten en planten.

Hier komen ze

PH: 7,5
KH: 9
GH: 15
Nitriet: 0
Ammonia: 0
Nitraat: 10 MG
Fosfaat: 0,5 mg

volgens mij zijn de waardes goed . Snap dat niet dat ik last heb van alg en gele bladeren . Ik voeg wekelijks all in one plantenvoeding toe en mijn verlichting staat 8 uur per dag aan .
Ik heb er een dennerle voedingsbodem in en stop kleibolletjes bij de wortels . Misschien dat jullie nog wat informatie en tips hebben .
 
Waardes lijken mij op zich ook prima. Wat me wel opvalt is dat je GH best vors is. Al zou dat volgens mij geen reden moeten zijn voor alg.

Misschien heb je hier wat aan: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen . Verder misschien handig om ook foto's toe te voegen. Zullen de wat meer ervaren leden je vast wel mee kunnen helpen.

Ook had je een Rio180 als ik het goed herinner en daar is de verlichting best fel van, dit in combi met een tekort. Ook bijvoorbeeld Co2 kan voor alg zorgen. Daarnaast zijn er nog tal van andere punten die alg kunnen veroorzaken waarvan zweefvuil er een van is.

Gr
Stefan
 
Beste lezers ,
Vandaag mijn Colombo testkoffer binnen gekregen . Ik neem jullie even mee met mijn waardes en hoop dat jullie mij er meer over kunnen vertellen of dit goede waardes zijn . Ik heb de laatste tijd veel last van gaten in planten , zweefvuil en veel groene aanslag op mijn ruiten en planten.

Hier komen ze

PH: 7,5
KH: 9
GH: 15
Nitriet: 0
Ammonia: 0
Nitraat: 10 MG
Fosfaat: 0,5 mg

volgens mij zijn de waardes goed . Snap dat niet dat ik last heb van alg en gele bladeren . Ik voeg wekelijks all in one plantenvoeding toe en mijn verlichting staat 8 uur per dag aan .
Ik heb er een dennerle voedingsbodem in en stop kleibolletjes bij de wortels . Misschien dat jullie nog wat informatie en tips hebben .
Jouw aquariumwater bevat bijna geen CO2. Bij een PH van 7,5 en een KH van 9 bevat het water 9mg CO2 per liter.
Voor de wat meer eisende waterplanten is dat te laag!
Je kan dit verhelpen door de KH te verlagen mbv osmose water, of je verlaagt de PH mbv CO2.
Een 3e optie is planten te kiezen die ook goed groeien bij een laag CO2 gehalte.
De overige waarden zien er goed uit.
 
Jouw aquariumwater bevat bijna geen CO2. Bij een PH van 7,5 en een KH van 9 bevat het water 9mg CO2 per liter.
Voor de wat meer eisende waterplanten is dat te laag!
Je kan dit verhelpen door de KH te verlagen mbv osmose water, of je verlaagt de PH mbv CO2.
Een 3e optie is planten te kiezen die ook goed groeien bij een laag CO2 gehalte.
De overige waarden zien er goed uit.
Het verlagen van de KH voegt geen CO2 toe.
Sterker nog als je de KH verlaagt zakt de PH mee
 
Ik heb een dennerle PH Controll en die regelt altijd af op 6,7
 
Hij zal bedoelen dat die co2 toevoegt tot de ingestelde waarde van 6.7
Maar als de test 7.5 laat zien dan klopt er iets niet en ik denk dat de electrode dan niet goed werkt.
Of een fout met de testset.
Druppeltje teveel of te weinig, verkeerd licht bij de aflezing, kleurenblindheid etc.
Allemaal factoren die mee spelen, dat is ook exact de reden waarom ik altijd de verlichting in de keuken aan zet en recht onder de lampen aflees.
Dan is de belichting van de monsters het hele jaar door altijd ongeveer gelijk, bij twijfel laat ik m’n vrouw ook kijken en/of herhaal ik de test
 
Ook ik denk aan CO2 tekort aangenomen dat de verlichting van Ts juist is afgestemd op z'n plantenbestand. Gele bladeren kunnen wijzen op een Kalium tekort maar om daar wat preciezer over te zijn moet ik weten waar die bladeren als start beginnen te vergelen en om welke bladeren het gaat. Onderaan de plant of op een andere plek? Het is ook fijn om te weten om welke planten het gaat.
 
De elektrode is net nieuw dus lijkt me niet dag die kapot is . @benvo ik zal als ik thuis ben even een fotootje sturen van de gele bladeren. En zal de druppeltest nog eens uitvoeren
 
Hierbij wat foto’s
 

Bijlagen

  • 7CE02606-0FF4-4127-8461-3DC23CF04EDE.jpeg
    7CE02606-0FF4-4127-8461-3DC23CF04EDE.jpeg
    216 KB · Weergaven: 142
  • 295A7CA4-97D8-4CAF-9BC9-471F2C3B9DC9.jpeg
    295A7CA4-97D8-4CAF-9BC9-471F2C3B9DC9.jpeg
    205.8 KB · Weergaven: 140
  • 740B493F-1F8B-4A40-A659-42F2F54CA20A.jpeg
    740B493F-1F8B-4A40-A659-42F2F54CA20A.jpeg
    226.3 KB · Weergaven: 140
  • 4EB19579-84C9-4A63-BE58-8F25D97D8219.jpeg
    4EB19579-84C9-4A63-BE58-8F25D97D8219.jpeg
    235.4 KB · Weergaven: 133
  • B89CF82F-CC82-4882-94EB-E93E15825F1F.jpeg
    B89CF82F-CC82-4882-94EB-E93E15825F1F.jpeg
    192.5 KB · Weergaven: 144
  • 03B19549-0D5C-42B6-8B41-612F3DFCD92C.jpeg
    03B19549-0D5C-42B6-8B41-612F3DFCD92C.jpeg
    563 KB · Weergaven: 148
Ph Controll
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    123.5 KB · Weergaven: 108
Het verlagen van de KH voegt geen CO2 toe.
Sterker nog als je de KH verlaagt zakt de PH mee
Ik geloof je direct, maar is de CO2 tabel dan nog wel bruikbaar? Als je de KH verlaagt en de PH zakt mee., dan verteld de tabel dat het water meer CO2 bevat.
 
Ik geloof je direct, maar is de CO2 tabel dan nog wel bruikbaar? Als je de KH verlaagt en de PH zakt mee., dan verteld de tabel dat het water meer CO2 bevat.
Nee, je ph moet “harder” zakken dan je KH wil je meer CO2 in je aquarium hebben.
Even alle biologische processen buiten beschouwing gelaten
 
@benvo wat zou je me aanraden om te doen ? Ik geef elke week 60ml all in one . Moet ik extra fosfaat magnesium of ijzer toevoegen?
 
@benvo zou dat dan helpen ? Ik word er namelijk een beetje moedeloos van en begin de plezier zo een beetje te verliezen
 
Kan iemand mij misschien uitleggen wat ik nou fout doe en wat de reden is dat mijn planten zo geel en bruin worden en gaten in de planten komen . De ruiten zitten ook helemaal onder . Ik weet niet meer wat ik moet . Me waardes zijn goed.
 

Bijlagen

  • E2EE3869-FD5B-4085-8135-74DF653A2D6F.jpeg
    E2EE3869-FD5B-4085-8135-74DF653A2D6F.jpeg
    231.7 KB · Weergaven: 122
  • 5C5D5F54-3BCD-4E13-98F7-36686D3922A9.jpeg
    5C5D5F54-3BCD-4E13-98F7-36686D3922A9.jpeg
    220.2 KB · Weergaven: 118
  • 3D3155FE-2C2C-4704-B955-426E948DA510.jpeg
    3D3155FE-2C2C-4704-B955-426E948DA510.jpeg
    195.8 KB · Weergaven: 124
  • 8EF7F4D2-3F9C-4FA2-AA2D-7839072C9E16.jpeg
    8EF7F4D2-3F9C-4FA2-AA2D-7839072C9E16.jpeg
    166.8 KB · Weergaven: 133
  • A7EF4263-E0F1-45D0-952B-571A2208720A.jpeg
    A7EF4263-E0F1-45D0-952B-571A2208720A.jpeg
    178.9 KB · Weergaven: 126
  • 588A03EA-6FCE-4E5F-8FFF-1E49F3FF26EB.jpeg
    588A03EA-6FCE-4E5F-8FFF-1E49F3FF26EB.jpeg
    200.5 KB · Weergaven: 121
@benvo zou dat dan helpen ? Ik word er namelijk een beetje moedeloos van en begin de plezier zo een beetje te verliezen
Soms moet je wat experimenteren met je bak. Nooit is iets precies of zeker. Maar de kans is groot dat dit je bladvergeling verhelpt. Het proberen waard dus. Bovendien kost het spul 3,25 euro dus dat zal het probleem niet zijn lijkt me? Daarnaast kan ik je nu al vertellen dat dit niet je laatste probleem wordt, net zoals dat ook bij ons het geval is. Het plezier verliezen zou ik dus niet doen. Problemen overwinnen kan ook plezier opleveren!
 
Allemaal alg en als ik het weg haal is het zo weer terug pffff
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    237 KB · Weergaven: 129
Allemaal alg en als ik het weg haal is het zo weer terug pffff
Je CO2 level moet zoals al eerder opgemerkt omhoog. Je fosfaat mag ook omhoog, ik zou hier kiezen voor kaliumfosfaat om ook de vergeling aan te pakken. Je moet er aan denken dat wanneer je e.e.a. hebt gecorrigeerd dat het dan zeker een aantal weken tot een maand duurt eer je resultaat ziet. Planten zijn, in tegenstelling tot alg, tijd nodig. Kijk trouwens ook nog eens goed naar je waterdistributie!
 
Laatst bewerkt:
Heb je een Co2 permanent test in je bak hangen? Verder alg verwijderen is (symptoom) bestrijding en zonder verder actie zal het vaak terugkomen, wel gewoon blijven doen hoor. Snap dat je er moedeloos van wordt maar met algen is het vaak een kwestie van de lange adem. Ik ben er ook last van, zelfs wel meer dan jij. Vind het ook wel weer een uitdaging om het weg te krijgen.

De lampen van Juwel zijn erg fel hier kun je 2 wegen op inslaan, naja eigenlijk 3.
  1. Je kunt zorgen dat de verlichting gedempt wordt door drijvers of gedeeltelijke afscherming van de buis.
  2. Of je kunt zorgen voor meer voeding. Qua nitraat en fosfaat op zich ook wel zit je wel goed. Dus heb je nog Kalium als belangrijk element. Maar denk ook aan Co2. Meer licht is meer groei dus mee behoefte aan voeding. Minder licht juist andersom.
  3. 3e geheel lichtsysteem vervangen, maar is wel rigoureus.
Geef niet op, algen zullen ook niet van de een op andere dag verdwijnen. Een beetje alg op het raam komt volgens mij bij de meeste wel voor. Gewoon wekelijkst met watten, zachte spons of een pasje langs het raam.

Gr
Stefan.
 
Dankjewel voor je bericht @Stefan Akerboom . Ik heb er een dropchecker in hangen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    210.6 KB · Weergaven: 114
Heb je een Co2 permanent test in je bak hangen? Verder alg verwijderen is (symptoom) bestrijding en zonder verder actie zal het vaak terugkomen, wel gewoon blijven doen hoor. Snap dat je er moedeloos van wordt maar met algen is het vaak een kwestie van de lange adem. Ik ben er ook last van, zelfs wel meer dan jij. Vind het ook wel weer een uitdaging om het weg te krijgen.

De lampen van Juwel zijn erg fel hier kun je 2 wegen op inslaan, naja eigenlijk 3.
  1. Je kunt zorgen dat de verlichting gedempt wordt door drijvers of gedeeltelijke afscherming van de buis.
  2. Of je kunt zorgen voor meer voeding. Qua nitraat en fosfaat op zich ook wel zit je wel goed. Dus heb je nog Kalium als belangrijk element. Maar denk ook aan Co2. Meer licht is meer groei dus mee behoefte aan voeding. Minder licht juist andersom.
  3. 3e geheel lichtsysteem vervangen, maar is wel rigoureus.
Geef niet op, algen zullen ook niet van de een op andere dag verdwijnen. Een beetje alg op het raam komt volgens mij bij de meeste wel voor. Gewoon wekelijkst met watten, zachte spons of een pasje langs het raam.

Gr
Stefan.
Het is inderdaad zo dat het (led-)licht van Juwel fel is wat geweten kan worden aan een m.i. te hoge kelvinwaarde. Daar staat tegenover dat Ts. planten heeft die intensief licht vragen. Voorlopig lijkt het dus verstandiger om de CO2 waarde te verhogen. Daarnaast laat zijn meting een erg laag fosfaat level zien. (0,5!) Door kalium fosfaat toe te voegen kan de én het vergelingsprobleem en het groene alg deel opgelost worden.
 
@Nicolientje-W ik heb garnalen en 1 algeneter. Ik heb 3 verschillende soorten voer voor garnalen en voer ook komkommer . Maar heb niet het idee dat ze er van eten . Dat heb ik althans nog nooit gezien . Volgens mij vinden ze de bladeren lekker .

zou de helialux van juwel een betere optie zijn qua licht ?
 
Dankjewel voor je bericht @Stefan Akerboom . Ik heb er een dropchecker in hangen
Top.

zou de helialux van juwel een betere optie zijn qua licht ?
Zou ik (nu) nog niet doen. Het is zeker een mooi systeem waar je zelf alles qua lichtsterkte e.d. kan bepalen maar ook best wel prijzig. Het is dan inderdaad goedkoper om meer voeding toe te voegen. Ik las dat je All in One gebruikt, mag ik vragen van welk merk? Namelijk niet alle All in One plantenvoedingen bevatten nitraat en fosfaat. Ik heb deze week poeders van aquariumbemesting.com binnengekregen, zodra m'n oude voeding op is ga ik hier mee aan de slag. Is niet lastig hoor poeders oplossen. De hoeveelheid die je op moet lossen staat gewoon op de verpakking, enigste wat je dan nog nodig hebt zijn wat flessen van 500ml en een keukenweegschaal. Is nog goedkoper ook plus dat je meer zelf kan sturen. Ik zou als ik jou was op Benvo's advies afgaan heb gemerkt dat hij veel ervaring heeft qua planten aangaande en heeft zelf ook een mooie plantenbak.

Voorlopig lijkt het dus verstandiger om de CO2 waarde te verhogen.
@benvo : Vind jij dit verstandig, gezien z'n dropchecker al aardig limegroen is? Of kan dat gewoon?
 
Top.


Zou ik (nu) nog niet doen. Het is zeker een mooi systeem waar je zelf alles qua lichtsterkte e.d. kan bepalen maar ook best wel prijzig. Het is dan inderdaad goedkoper om meer voeding toe te voegen. Ik las dat je All in One gebruikt, mag ik vragen van welk merk? Namelijk niet alle All in One plantenvoedingen bevatten nitraat en fosfaat. Ik heb deze week poeders van aquariumbemesting.com binnengekregen, zodra m'n oude voeding op is ga ik hier mee aan de slag. Is niet lastig hoor poeders oplossen. De hoeveelheid die je op moet lossen staat gewoon op de verpakking, enigste wat je dan nog nodig hebt zijn wat flessen van 500ml en een keukenweegschaal. Is nog goedkoper ook plus dat je meer zelf kan sturen. Ik zou als ik jou was op Benvo's advies afgaan heb gemerkt dat hij veel ervaring heeft qua planten aangaande en heeft zelf ook een mooie plantenbak.


@benvo : Vind jij dit verstandig, gezien z'n dropchecker al aardig limegroen is? Of kan dat gewoon?
Z'n planten én z'n meting verteld me dat er te weinig CO2 is. En, niet alleen CO2. Ook is er sprake van een fosfaat/kalium tekort. Daar kijk ik dan wat eerder naar dan alleen naar de dropchecker. Overigens gaf ik in een eerder bericht al aan dat het goed is om even te kijken naar de waterdistributie. Ook moet duidelijk zijn dat ik hier m'n mening geef. Maar wel, net zoals we allemaal op afstand. En of mijn mening de juiste is weet ook ik nog niet. Maar nogmaals ik ga uit van de metingen van Ts én z'n planten.
 
Onderbuik gevoel; ik zie op de foto de drop checker hoog in de bak hangen. Boven in de bak is significant meer co2 aanwezig. De planten met de gaatjes staan laag in de bak. Verplaatst de drop checker is naar onderen. Mogelijk dat er laag in de bak wel een co2 tekort is.
 
Po4 is misschien laag, maar naar mijns inziens is een No3 van 0 ook te laag. Gezien de foto's lijken de planten toch voeding tekort te komen.

* Excuus niet goed gekeken no3 was 10. Dan sluit ik me bij @benvo aan.
 
Onderbuik gevoel; ik zie op de foto de drop checker hoog in de bak hangen. Boven in de bak is significant meer co2 aanwezig. De planten met de gaatjes staan laag in de bak. Verplaatst de drop checker is naar onderen. Mogelijk dat er laag in de bak wel een co2 tekort is.
Goeie tip ! Ga ik doen
 

Terug
Bovenaan