Waterwaardes hulp gevraagd

Nee, je ph moet “harder” zakken dan je KH wil je meer CO2 in je aquarium hebben.
Even alle biologische processen buiten beschouwing gelaten
Ik zit er aan te denken om minder osmose water te gebruiken bij de wekelijkse waterverversing. Hierdoor zal de KH iets stijgen en gaat de PH controller meer CO2 toevoegen om de ingestelde PH waarde te halen. Klopt mijn beredenering?
 

Je kan ook gewoon je controller instellen op een lagere pH waarde. Krijg je net zo veel CO2.
 

Je kan ook gewoon je controller instellen op een lagere pH waarde. Krijg je net zo veel CO2.
De Ph staat nu ingesteld op 6,75. Dit lijkt me een goede Ph waarde.
Is het dan niet beter om de KH waarde wat te verhogen?
 
Waarom focus je je op die pH waarde?
Waarom is die goed?
Bij mij is de pH veel lager.

Waarom gebruik je osmose?
Welke vissen en planten wil je houden?
 
Waarom focus je je op die pH waarde?
Waarom is die goed?
Bij mij is de pH veel lager.

Waarom gebruik je osmose?
Welke vissen en planten wil je houden?
Ik probeer een CO2 waarde van 25-30 mg/liter na te streven voor mijn planten.
Wat is de minimale PH waarde voor een gezelschaps aquarium? Ik focus me vooral op de planten maar voor de vissen moet het uiteraard ook prettig zijn.
 
Ik ben osmose gaan gebruiken om te besparen op het CO2 gebruik.
Als ik de CO2 tabel lees, dan hoef ik bij een lagere KH waarde minder CO2 toe te voegen.
 
@Nicolientje-W ik heb garnalen en 1 algeneter. Ik heb 3 verschillende soorten voer voor garnalen en voer ook komkommer . Maar heb niet het idee dat ze er van eten . Dat heb ik althans nog nooit gezien . Volgens mij vinden ze de bladeren lekker .

zou de helialux van juwel een betere optie zijn qua licht ?
Komkommer bevat 98% water dus totaal niet voedzaam, ik denk dat je algeneter de schuldige is van de gaten in je bladeren door te eenzijdige voeding
 
Osmose bespaart je niet op je CO2 gebruik.
Het maakt je water zachter maar voegt geen CO2 toe.
Je verschuift alleen het natuurlijk balans.
Zonder CO2 toe te voegen blijf je rond de 5 a 10 ppm zitten met de daarbij behorende pH voor de KH die je dan meet.
 
Zal ik de bladeren die onder de alg zitten , geel zijn en gaten in zitten weg knippen ?
 
Osmose bespaart je niet op je CO2 gebruik.
Het maakt je water zachter maar voegt geen CO2 toe.
Je verschuift alleen het natuurlijk balans.
Zonder CO2 toe te voegen blijf je rond de 5 a 10 ppm zitten met de daarbij behorende pH voor de KH die je dan meet.
Aaquariumwater met een kh van 8 en een ph van 7 bevat toch minder CO2 dan water met een kh van 6 en een ph van 7?
Dat is wat de CO2 tabel laat zien.
 
Verlagen van de KH betekent niet dat de pH hetzelfde blijft en dus de CO2 toe neemt.

Verlagen van de KH betekent dat de gehalte CO2 gelijk blijft en uiteindelijk de pH mee omlaag beweegt.

En de pH wisselt gedurende de dag door allerlei invloeden van buitenaf.
 
Hier het mooiste voorbeeld zelf ervaren.

Ik heb mijn KH laten zakken van 6 naar 3.
PH zakt netjes mee maar de CO2 concentratie blijft nagenoeg gelijk..
Afstelling van m’n CO2 set is hier niet aangepast.
Enige wat ik opmerk is dat de ph sneller zakt het moment ik CO2 toe ga voegen.
Maar groene dropchecker blijft een groene dropchecker en word niet opeens geel
 
Ik ben osmose gaan gebruiken om te besparen op het CO2 gebruik.
Als ik de CO2 tabel lees, dan hoef ik bij een lagere KH waarde minder CO2 toe te voegen.
Maar waarom zou je willen besparen op CO2. De kosten om Osmose te maken lijken me hoger. Maar misschien bedoel hiermee iets anders?
 
Maar waarom zou je willen besparen op CO2. De kosten om Osmose te maken lijken me hoger. Maar misschien bedoel hiermee iets anders?
Ik heb er ontzettend veel plezier in om op dit forum ervaringen en interessante berichten te lezen en te delen.
Alles wat ik hier lees probeer ik te beredeneren en als ik overtuigd ben, dan ga ik het zeker ooit eens toe passen op mijn eigen aquarium.
Zo probeer ik uiteindelijk genoeg kennis en ervaring op te bouwen zodat mijn aquarium uitstekend gaat draaien.
Ik wou ook graag ervaring opdoen met het gebruik van osmosewater.
Ik was in de veronderstelling dat bij een constante PH waarde en een lagere KH waarde, het water meer CO2 bevat.
Mijn gedachte was om de KH te laten zakken door het toevoegen van osmosewater, en dat ik daardoor minder CO2 hoefde toe te voegen.
Echter, het tegenovergestelde is waar: water met PH7 en KH7 bevat meer CO2 dan water met PH7 en KH6.
Ik overweeg nu om minder osmosewater toe te voegen bij de waterwissel zodat de KH waarde iets gaat toenemen. De PH controller laat ik staan op 6,75
Dan neemt de CO2 waarde toch toe?
 
@RobertDJ, ook ik geniet van de reacties en samen met de karrenvrachten informatie op het internet. Leerzaam!

Zoals ik het begrijp maak je een denkfout t.a.v. de ph-kh tabel en CO2 toevoeging. Het omslagpunt naar teveel vrij CO2 ligt dicht bij de 30 mg/l. Voor alle “normale” ph-kh combinaties ( kh < 2 daargelaten, randgebied).
Echter ik zeg vrij co2. Bij hoge Kh’s moet je wel meer CO2 toevoegen om vrij co2 te krijgen. Dit omdat in het harde water jet co2 zich bindt aan de carbonaten.
Ik ben het wel eens met Benvo, waarom osmose gebruiken om Co2 te besparen? Dat kostenmodel krijg je niet rond 😉
 
Gister een verversing gedaan. Wat aangetaste bladeren weggehaald . Ruiten schoongemaakt en de stroming wat verbeterd. Dropchecker wat lager gehangen en toch de co2 iets verhoogd . Kijken hoe het de komende dagen zich ontwikkeld. Krijg van de week het poederzakje binnen .
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    293.8 KB · Weergaven: 93
Top en belangrijk geduld. Het effect ga je pas na 3-4 weken zien.
 
Ik zou de dropchecker nog lager hangen
 
Heb ook even de ph druppeltest opnieuw gedaan . Zeg het maar . Ik neig zelf naar 6,5
 
Heb ook even de ph druppeltest opnieuw gedaan . Zeg het maar . Ik neig zelf naar 6,5
Maar 7 zou ook kunnen , en dat begrijp ik dan niet echt. Me ph control geeft 6,5 aan
 

Bijlagen

  • 2AD9507E-159D-461A-90B1-084BE2CB91BF.jpeg
    2AD9507E-159D-461A-90B1-084BE2CB91BF.jpeg
    125 KB · Weergaven: 97
  • 81C54E0C-8835-422C-B7C7-4C5F19B1D15F.jpeg
    81C54E0C-8835-422C-B7C7-4C5F19B1D15F.jpeg
    113.6 KB · Weergaven: 100
Ik neig naar 7. Vraag kijk eens naar je drop checker indicator reagens. Sommige gaan naar groen bij 20 mg/l anderen gaan naar groen bij 30 mg/l. De laatste heeft mijn voorkeur
 
Ik neig naar 7. Vraag kijk eens naar je drop checker indicator reagens. Sommige gaan naar groen bij 20 mg/l anderen gaan naar groen bij 30 mg/l. De laatste heeft mijn voorkeur
Ik heb deze
 

Bijlagen

  • 2E001857-975F-4FA3-9BF6-ABB1DB3E92C2.png
    2E001857-975F-4FA3-9BF6-ABB1DB3E92C2.png
    1.4 MB · Weergaven: 103
@benvo : Dat snap ik, maar meestal wordt je mening wel gewaardeerd ;) . Dat een mening/advies nog geen feit is ook.
Een mening/advies wordt pas een feit indien toegepast. Maar alle meningen/adviezen hier zijn vrijblijvend. En aan elke mening/advies mag getwijfeld of betwijfeld worden door een ieder. In ieder geval die van mij. :):);)
 
Zou ik de co2 nog iets kunnen verhogen ? Uiteraard hou ik wel de vissen in de gaten
 
Ok, dan weet je dus niet of je de 20mg of 30mg gebruikt. Zie de link. Bij bestellen kan je kiezen voor de 20 mg of 30mg. Ga voor de 30.
 
Daarnaast dropchecker wekelijks schoonmaken, naspoelen met reagens erin.

ik gebruik geen controller, daar word ik nerveus van. Plantjes kijken (zoals benvo zei, die liegen niet) en drop checker. De drop checker gewoon een aantal maal op verschillende plekken hangen. Dan leer je de bak kennen.

En geduld, geef je planten en jezelf de tijd.

Hoelang draait je aquarium?
 
Ik bedoel naspoelen met osmose water en dan reagens erin
 
Mijn aquarium draait al een tijdje maar heb sinds 3 weken nieuwe bodem erin zitten
 
Je gaf aan last van groene alg, misschien dat je hier wat aan hebt.
Thx ! Ik heb de juwel helialux met smartcontrol toch maar besteld . Ik wil deze lamp al langer hebben maar na twijfel toch maar gedaan
 
Mijn aquarium draait al een tijdje maar heb sinds 3 weken nieuwe bodem erin zitten
Dan ben je veel bacteriecultuur kwijtgeraakt en dan zal er denk ik wat nh3/4 zijn geweest in die periode en dat kan een boost/trigger zijn voor algen.
 
Terug
Bovenaan