Wat is er nieuw

Waterwaardes kraanwater

RoyalGrizzly

Active member
Lid geworden
16 augustus 2025
Leeftijd
59
Kraanwater:
  • N02: 0 mg/L
  • NO3: 10 mg/L
  • GH: 14 °dH
  • KH: 7 °dH
  • pH: 7,5
  • SiO2: >6,0 mg/L (maximum dat tester kon weergeven)
Opmerkingen:
  • GH en KH zijn aan de hoge kant
  • Silica (SiO2) is zeer hoog
Adviezen die ik kreeg:
  • Gewoon kraanwater gebruiken en kijken hoe het gaat
  • Kraanwater met “Sera Silicate Clear” in een filter (in zakje)
  • Osmosewater, eventueel met extra resin-cartridge (MyAqua 1900)
Wat zijn jullie ervaringen met hoge silicaatwaarden en hoge GH/KH? En wat hebben jullie gedaan of zouden jullie in mijn plaats doen met deze waterwaarden qua techniek & producten

(mijn setup gaat waarschijnlijk zijn : Oase Highline 300 liter, Oase Biomaster 600 of 850, waarschijnlijk lichte CO2 toevoeging, grind of aquasoil, licht visbestand )

Dat zijn wel ff andere waardes als hier in geldrop
  • N02: 0 mg/L
  • NO3: 0 mg/L
  • GH: 7 °dH
  • KH: 5 °dH
  • pH: 7,5
  • SiO2: > niet gemeten

SiO2: >6,0 mg/L (maximum dat tester kon weergeven

• Silica (SiO2) is zeer hoog

Zeer hoog?
Dit komt hier uit de kraan en gaat rechtstreeks de bak in.

Screenshot_20250726_171017_Chrome.jpg

En dat is een officieel rapport.

Heb het eerder gezegd start met een klein bakje, kijk wat het doet.
Beetje hard maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Zo kun je in de praktijk leren ipv doelloos 1000den adviesen op een paar vragen gaan analyseren.

Zeer hoog?
Dit komt hier uit de kraan en gaat rechtstreeks de bak in.

Bekijk bijlage 390787
En dat is een officieel rapport.

Heb het eerder gezegd start met een klein bakje, kijk wat het doet.
Beetje hard maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Zo kun je in de praktijk leren ipv doelloos 1000den adviesen op een paar vragen gaan analyseren.
Dank je voor je reactie. Ter info: de adviezen die ik hierboven opsomde komen rechtstreeks van verschillende aquariumwinkels zelf. Omdat ik mijn aquarium toch in één van die winkels zal moeten aankopen, wil ik hun raad graag aftoetsen met jullie ervaring. Op die manier kan ik beter inschatten welke winkel de meest correcte en nuttige info geeft.Want uiteindelijk ben je dan ook wat afhankelijk van die winkel waar je je aquarium hebt gekocht

Een winkel heeft sowieso maar 1 doel.
Zo veel mogelijk verkopen dus ze zullen heel veel dingen adviseren die mogelijk niet eens nodig zijn.
Sera silicate clear bijvoorbeeld als het al nodig zou zijn is dit de duurst mogelijke optie.

En nee je bent niet afhankelijk van de winkel waar je je aquarium hebt gekocht.
Vele andere (online) winkels te vinden.
Flesje 2kg co2 bij een online winkel kost 8 tientjes, bij mijn LFS 240 euro nou welk flesje zou jij kopen?
Voor een osmose apparaat zou ik ook al snel 100+ euro besparen https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapparaat-nl/osmosetoestel-75-di.html?amp=1

Zeg ik nu dat je niets bij een LFS moet kopen? Nee absoluut niet maar je moet je er van bewust zijn dat ze voornamelijk zo veel mogelijk producten met hoge marge willen verkopen aan je.

Ik meen dat je meer een cichliden bak wil toch?
Die vinden hard water namelijk prima.

Laatst bewerkt:
Zo veel mogelijk verkopen dus ze zullen heel veel dingen adviseren die mogelijk niet eens nodig zijn.
Sera silicate clear bijvoorbeeld als het al nodig zou zijn is dit de duurst mogelijke optie.

Flesje 2kg co2 bij een online winkel kost 8 tientjes, bij mijn LFS 240 euro nou welk flesje zou jij kopen?
Voor een osmose apparaat zou ik ook al snel 100+ euro besparen https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapparaat-nl/osmosetoestel-75-di.html?amp=1

Zeg ik nu dat je niets bij een LFS moet kopen? Nee absoluut niet maar je moet je er van bewust zijn dat ze voornamelijk zo veel mogelijk producten met hoge marge willen verkopen aan je.

Ik heb mijn lfs nog nooit maar dan ook nooit kunnen betrappen op onnodig dingen verkopen.
Ooit denk ik wel een bij mezelf dat de eigenaar te eerlijk is. En alles wat ik er koop is eigenlijk nagenoeg het zelfde kwa prijs als op internet (buiten ali en temu om) vorige week nog een nieuwe lichtbalk gekocht bij de lfs €167 de goedkoopste op internet was maar enkele euro's goedkoper dus dan lekker kopen bij de lfs.
Dus ik ga altijd lekker naar de plaatselijke lfs.

Ik heb mijn lfs nog nooit maar dan ook nooit kunnen betrappen op onnodig dingen verkopen.

Die hier in het dorp doet het bijna standaard.
Als het niet van sera is dan is het "Chinese rommel"
Daarnaast is nitraat van 10 super hoog en voor er visjes inkunnen moet je eerst nog een potje sera bacterien er in gooien en tetra nitrate minus en dat is dan 50 euro alsjeblieft.
Dat is wat een beginner die netjes 4 weken zijn bak ingedraaid heeft te horen krijgt en water meeneemt om met een strip laat testen voor 4,95...
Ze waren voorheen wel netjes en daarom heb ik ook nog wat krediet daar vanwege de verkoop van vissen maar anders zou ik er niet meer komen.
Ken er nog 2 die van alles aan proberen te smeren.

Ze zijn niet allemaal zo maar als beginner kunnen sommige je behoorlijk snel overtuigen om allerlei noodgrepen en middeltjes in te zetten die mogelijk niet eens nodig zijn.

Bedankt voor je antwoord

ivm Sera Silicate Clear
Het werd me voorgesteld dat ik max 4 verpakkingen per jaar nodig had. Dus ruwweg 60€ per jaar extra leek me inderdaad te overwegen tegenover een osmoseapparaat kopen waar naast de aankoop ook waterverlies is en ook cartridges dienden vervangen te worden. Vandaar dat ik dit hierboven tussen de opties had toegevoegd.

ivm Visbestand had ik voorlopig in gedachte
  • 12 Kardinaaltetra’s
  • 2 of 3 Diamantgouramis
  • 6 Corydoras Trineatus
  • 8 Amano Garnalen
Begrijp ik het goed als je voorstelt om toch gewoon het kraanwater te gebruiken en de aanbevelingen van winkels ivm osmosewater of extra producten even te laten voor wat het is?

Ik hoop dat je begrijpt dat als ze mij zeggen dat met deze silicaatwaarden ik gegarandeerd bruinalg krijg en dit in de toekomst voor problemen zal blijven zorgen ik inderdaad geneigd ben dit te vermijden en toch even hier wil checken bij jullie, met ervaring en zonder bijbedoelingen.

Enerzijds wil ik het "goed" doen en dus kosten en moeite sparen om een mooi aquarium te hebben, wat ik beloofd heb aan mijn partner die na jaren zagen eindelijk heeft toegegeven. Anderzijds denk ik is dit extra allemaal wel nodig (denk aan CO2,osmose, aquasoil ...) want het lijkt of er steeds meer en meer nodig is ...

Dus ruwweg 60€ per jaar extra leek me inderdaad te overwegen tegenover een osmoseapparaat kopen waar naast de aankoop ook waterverlies is en ook cartridges dienden vervangen te worden. Vandaar dat ik dit hierboven tussen de opties had toegevoegd.

Waterverlies kun je reduceren door op het afvalwater nog een membraan te zetten en een boosterpomp te gebruiken.
Is nog een stuk sneller ook.
Levensduur ligt ontzettend aan de input.

ivm Visbestand had ik voorlopig in gedachte
  • 12 Kardinaaltetra’s
  • 2 of 3 Diamantgouramis
  • 6 Corydoras Trineatus
  • 8 Amano Garnalen

Hoplisoma trilineatum minimaal 10, 6 is echt te weinig.
Op zich kunnen de meeste wel wat harder zitten naar mijn idee, alleen de garnalen heel rustig overwennen.

Begrijp ik het goed als je voorstelt om toch gewoon het kraanwater te gebruiken en de aanbevelingen van winkels ivm osmosewater of extra producten even te laten voor wat het is?

Ja, even dubbel checken of je er geen chloor in hebt zitten en gaan.

Ik hoop dat je begrijpt dat als ze mij zeggen dat met deze silicaatwaarden ik gegarandeerd bruinalg krijg

Mogelijk in de toekomst kun je zien als het zich aandient.
Je kan een hoop geld uit geven wat misschien niet nodig is.
Vraag een water rapport van het drinkwaterbedrijf op en post die hier.

Anderzijds denk ik is dit extra allemaal wel nodig (denk aan CO2,osmose, aquasoil ...) want het lijkt of er steeds meer en meer nodig is ...

Keep it simple: Bak, lamp, water, filter, filterzand op de bodem.
Vanuit daar kun je verder kijken in de toekomst.

Ik kan je nog wel een tip geven wat betreft de myaqua 1900. Deze is redelijk vaak in de aanbieding bij olibetta voor 200 euro

Wauw, dat is wel prijs zeg, dacht dat de LFS hier met 135 euro al aan de erg hoge kant was

Ik zou in eerste instantie het silicaatverhaal negeren en gewoon lekker beginnen. Enige bruinkleuring van ornamenten in een bak is heel normaal, zeker in het begin. Ook met weinig silicaat in het kraanwater ontkom je daar niet helemaal aan. De natuur is maar in beperkte mate te sturen en dat bijsturen is vaak een gedoe. Als je een low maintenance bak voor ogen hebt: niet te veel afhankelijkheden van kunstgrepen inbouwen. Ook met jouw kraanwater moet veel mogelijk zijn. 🙂

Daarnaast is nitraat van 10 super hoog en voor er visjes inkunnen moet je eerst nog een potje sera bacterien er in gooien en tetra nitrate minus en dat is dan 50 euro alsjeblieft.
Wauw. Dit valt onder oplichting wat mij betreft. En anders zware onkunde. Hoe dan ook geen adres waar ik m'n centjes naartoe zou brengen.

Wat ik mis is een belangrijk advies.
1. Vraag mede hobbyisten in de buurt hoe zij het doen en of de vissen het goed doen.
2. In osmosewater kan geen vis overleven zonder toevoeging van GH en/of KH toevoeging. Of een Ph buffer.

Van silicaat gaat een Vis niet dood en als jij het water al jaren kan drinken kan een vis er in zwemmen.

Waterwaardes zijn niet zo belangrijk voor Nederlands drinkwater omdat deze aan wettenlijke waarde aan moeten voldoen.
Verder word op dit forum vaak te veel aan waterwaardes gesleuteld en veel narigheid aan water toegevoegd zoals CO2, veel plantenvoeding etc. Allemaal om zo snel mogelijke plantengroei te bewerkstellen. Is niet natuurlijk denk ik dan. Net als die aquascape bakken. Men schept dan op de planten groeien zo hard.

Doe eerst wat lokaal onderzoek dan kom je er wel.

Ze zijn niet allemaal zo maar als beginner kunnen sommige je behoorlijk snel overtuigen om allerlei noodgrepen en middeltjes in te zetten die mogelijk niet eens nodig zijn.
Inderdaad, begin het meer en meer te beseffen. Maar het is ook niet eenvoudig om als starter tegen deze winkels/verkopers, die op dat moment tijd vrij maken, te zeggen dat je het advies niet wenst te volgen of dat hun advies niet (helemaal) correct is.

TS woont in belgie, iets andere regels.
Daar voegt men hier en daar ook chloor toe.
Inderdaad, chloor en chlooramine … maar geen paniek ! Ik heb het ondertussen door : de aquariumhandel heeft voor alles een magisch oplossing!
Geldbeugel open, waterconditioner erin, probleem weg.
Deze starter begint stilaan te beseffen dat de visjes zelf de goedkoopste investering is en hij best wat sponsors zoekt om door te groeien naar een doorgewinterde aquascaper 😉

Inderdaad, chloor en chlooramine … maar geen paniek ! Ik heb het ondertussen door : de aquariumhandel heeft voor alles een magisch oplossing!
Geldbeugel open, waterconditioner erin, probleem weg.

Seachem prime kost de wereld gelukig niet en je hebt maar een paar ml nodig.
5ml per 50% wissel zo ongeveer dus een 100ml flesje gaat wel even mee.
is het chloor of chlooramine wat er in zit?

Deze starter begint stilaan te beseffen dat de visjes zelf de goedkoopste investering is en hij best wat sponsors zoekt om door te groeien naar een doorgewinterde aquascaper 😉

Zat gisteren even te kijken voor zeewater visjes, 60 euro per stuk en dat is niet eens extreem duur :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan